Un articol al ziarului bulgar Standart News din 2006, mi-a amintit…

Se făcea că vecina şi prietena, ba chiar din nou aliata noastră, Bulgaria, avea nevoie la capitolul marină, pentru a fi în rândul lumii (mai exact NATO), de două fregate şi patru corvete.

La Euronaval 2006, ţinută la Le Bourget (Paris), corveta Gowind i-a căzut cu tronc Contra-Amiralului Minko Kavaldjiev, la acel moment comandant al Marinei Bulgare. Şi s-au făcut planuri… Urma ca zeci de ingineri bulgari să fie pregătiţi în Franţa, unde avea să fie construită doar prima Gowind, restul de trei urmând a fi produse in Bulgaria, după orele de lucru în serele cu castraveţi, astfel: corpurile navelor, la Bulyard – Shipbuilding Industry, Varna; echipamentele urmau a fi montate de către şantierul naval de reparaţii Terem – KRZ Flotski Arsenal; etc. (unde etc. = „other bulgarian firms will be also involved in the construction”). În leva, nu ştiu cât ar fi însemnat la acel moment, dar din cei 740 milioane de euro, o bună parte avea să se întoarcă la vecinii noştri cultivatori de zacuscră, sub forma investiţiilor în echipamente moderne, know how, specializări de personal şi nu în ultimul rând, salarii.

Minunat!

Sursa: Naval – Technology

Raportat la Marea Neagră, cele patru corvete Gowind ar fi impresionat chiar şi Marina Turcă, cea mai puternică din jurul acestei ape, rivalizând cu corvetele lor din clasa Milgem.

După ce în 2005 bulgarii cumpăraseră din Belgia cu numai 23 mil. euro  o „fregata” de 2200 tone de-o seamă cu mine, fosta Wandelaar, din clasa Wielingen…

Wandelaar, Sursa: Battleships-Cruisers

… aceştia ignoră faptul că francezii reduseseră de la 900 la 780 mil. euro preţul celor patru corvete şi pe la finalul anului 2007 se decid să ia marfa ieftină. Astfel, ministrul apărării, Vesselin Blinznakov, anunţă că guvernul nu îşi poate permite Gowind-uri şi că în locul lor, vor fi cumpărate cu 54 milioane de euro plătibili în opt ani, încă trei nave second hand din Belgia: 2 fregate mici, din clasa Wielingen şi un dragor din clasa Tripartite.

Dragor olandez din clasa Tripartite, Sursa Hazegray

Pe rând, în anul 2008, aflăm noutăţi deşi nu ne aşteptam să mai fie cazul…

Reuters anunţă că au fost redeschise discuţiile şi Bulgaria a fost de acord să achiziţioneze două corvete Gowind. Preţul, pentru noua înţelegere coborând la 400-450 milioane de euro. Ghici cine a fost artizanul noului deal? Exact, Sarkozy, în cadrul unei vizite… (Luna Iulie)

Zece zile mai târziu,ambasadorul Franţei la Sofia, Etienne de Poncis dezvăluie că DCNS/Armaris a aplicat pentru privatizarea şantierului din Varna. Constructorul francez planifică în caz de succes, construirea unei corvete Gowind  la Varna, unde doreşte transformarea şantierului naval într-un centru de reparaţii.

Focus News, Bulgaria

Minunat, însă, după încă numai patru zile Belgia anunţă că s-a realizat înţelegerea pentru vânzarea către Bulgaria a trei nave second-hand.

Sofia Echo


Într-un previzibil final, Bulgaria anulează din cauza crizei  achiziţia celor două Gowind tip 200, negăsind nici bani pentru up gradarea navelor second hand cumpărate de la belgieni…
Nici francezii nu şi-au pus prea multă bază in partenerii de la Sofia:
The joint Franco-Croatian project is incomparable with any military project undertaken since Croatian independence, and the French offer to the Croatian Navy has been called indecent, as it will not be easy to turn it down.
Sursa: Nacional
France at the end of the past month offered the Croatian shipbuilding industry an exceptionally favourable project to construct military vessels. Croatia has been offered a part in the construction of French FREMM frigates, namely for 16 sections of the bow, each of which is 70 metres in length. The offer is good if Croatia opts to acquire four French corvettes of the Gowind 200 type, of which only one would be built in French shipyards and the remaining three in one of the Croatian shipyards, most likely at Kraljevica.
Şi nu numai că tot în 2006 au făcut o ofertă asemănătoare Croaţiei, în acelaşi an 2006, ba chiar au oferit condiţii mai avantajoase.
Ciudat, România nu a primit oferta de a fi unic producător de Gowind-e până acum, deşi în program avem achiziţia a patru corvete noi…
Nu-i bai. Vine el Sarkozy…