India a pus-o de-o licitatie unde pune la bataie aproape 10 miliarde de dolari pentru achizitia de avioane multirol de ultima generatie. Stim. Toata lumea buna se inghesuie si e normal sa fie asa, sunt bani buni.
Eurofighter Typhoon, Dassault-Rafale, Saab JAS 39 Gripen, Mikoyan MiG-35 si Boeing F/A-18E/F Super Hornet, cam astia erau concurentii. A mai aparut unul.
Lockheed Martin a anuntat ca se baga in cursa cu o varianta customizata a F-16-ului denumita Super Viper. Nu e in uz deloc, e o chestie noua despre care constructorii spun ca depaseste tot in materie de Block datorita modificarilor efectuate la sistemele electronice, propulsie si armament. Cu ochii pe dolareii indienilor, cei de la Lockhead incearca sa-i convinga probabil ca F-16-urile lor sunt mai bune decat alea pe care le au prietenii pakistanezi. Bine, si atunci alora ce le spun?
India se simte complexata. E si asta o explicatie pentru frenetica lor achizitie de arme. O alta ar fi ca, desi arata bine numeric, aviatia lor militara nu sta deloc pe roze cu tot ajutorul furnizat de fratii rusi pentru ca stau pe o gramada de vechituri mai mult sau mai putin zburatoare.
Sursa: Militarium
noiembrie 9, 2010 at 2:34 am
Am citit si eu raportul intocmit de evaluatorii indieni si din ce scria acolo rusii o sa iasa castigatori , mai ales ca
F 16 era descris in termeni net nefavorabili.
noiembrie 9, 2010 at 9:22 am
Pai daca le refuza indienii sa ni le dea noua, pe credit intins pe cel putin 15-20 de ani. Pentru noi ar fi excelente si…binevenite. N-am prea avea concurent in regiune, deocamdata.
noiembrie 9, 2010 at 9:49 am
Ete na
De turcistanezi si spartani ai uitat cate bucati de Falconuri au?
In plus am citit pe undeva ca turcaletzii mai vor sa puna mana pe inca o transa de F-16 plus ca de la 120 + optiune de inca 30 F-35 au stabilit acuma numarul efectiv pe care-l vor lua la 150 ca sa nu se mai incurce
noiembrie 9, 2010 at 9:52 am
Eu ma refeream la zona adiacenta noua: Castravetia, Hungarica, etc.
noiembrie 9, 2010 at 10:01 am
Pai are rost sa fie luati in seama?
Din cate stiu nici nu exista ca armate
noiembrie 9, 2010 at 10:16 am
De cei puternici, nu. Dar se i-au singuri in seama, incercand sa para ceea ce nu sunt…Fara a fi patimas, ei ne-au c-am invidiat pentru capabilitatile si profesionalismul nostru. Cel putin in ochii lor asa ar trebui sa si ramanem; cu-atat mai mult cu cat noi,suntem altfel perceputi de aliatii puternici din NATO, inclusiv SUA. Deci trebuie sa fim capabili sa ne ducem la indeplinire sarcinile asumate in cadrul aliantei, si nu in ultimul rand obligatiile. Pentru asta avem nevoie de-o forta aeriana bine echipata si antrenata, alaturi de celelalte forte. „Proiectia fortei” oriunde in lume (cuprinsa in doctrina noastra), nu-i doar un moft, ea este inclusiv una dintre sarcinile trasate Romaniei, in cadrul aliantei. Avem nevoie de AVIATIE, inclusiv de avioane de transport greu. Fie ca ne place fie ca nu, trebuie sa ne mentinem…sus. De ex.: Bulgaria are in NATO, in principal, sarcini legate de suportul medical -aici fac o paranteza, si noi suntem in curs de implementare a capacitatilor medicale de tip ROL2(evacuare, utilitati medicale complete pe linia frontului -corturi, sali de operatie mobile, complet sterile, si-alte echipamente medicale -si dupa cate stiu, toate acestea provin din Danemarca)- Cehia, are sarcini legate de protectia NBC, iar despre unguri nu-s prea sigur c-au vreo sarcina. C-am asa stau lucrurile!
noiembrie 9, 2010 at 11:44 am
Si daca tot vorbim de rolul nostru in NATO, iata cerintele de inzestrare -pe scurt- a Armatei Romane pe termen lung:
-asigurarea capacitatilor adecvate de reactie si implementarea conceptului de razboi bazat pe retea (Network Centric Warfare -NCW);
-dezvoltarea sistemelor informatice SISAM,VTC(videoteleconferinta, despre care am vorbit), si a retelei private de date a MApN -INTRAMAN;
-realizarea si perfectionarea sistemului integrat de cercetare, supraveghere si control a spatiului aerian -NATINEADS;
realizarea capacitatilor de mentinere si transport, in operatii in afara teritoriului national, pentru o perioada de 6 luni a fortelor(am vorbit mai devreme despre utilitatea avioanelor de transport greu);
-asigurarea echipamentelor necesare indeplinirii cerintei de „Cautare, salvare, evacuare” inclusiv prin lupta -facand parte din capacitatile ROL2;
-asigurarea unei componente navale logistice, cu posibilitati multiple de realizare a suportului logistic(materiale, rachete, torpile, munitii, carburanti-lubrifianti, etc.), inzestrata cu nave de transport strategic, moderne, protejate impotriva atacurilor cu rachete nava-nava, aer-nava si torpile;
-realizarea Retelei Militare Nationale de Comunicatii(RNMC) si a Retelei Radio Operative de Nivel Strategic(RRONS), ultrasecurizate;
-realizarea Centrului National Militar de Comanda(NMCC);
-implementarea sistemelor C4ISR la unitati si a sistemului informatic logistic AILS;
-realizarea platformelor mobile de comunicatii, informatica, videoteleconferinta(despre care am vorbit), si racordarea acestora la centrul de comunicatii din Romania al NGCS, prin satelit comercial si militar, pentru unitatile romanesti;
-modernizarea bazelor aeriene cu sisteme de asistenta tehnica terestra a navigatiei aeriene -GHIDUL.
Ele sunt mult mau multe, dar toate acestea demonstreaza sustinerea doctrinei. Si-acum o surpriza pentru cei ce vor sa stie, c-am ce jucarii au cei de la FOS si nu numai(PM,VM, Regimentul de Garda, IM) -cineva de pe acest site se intreba acum ceva timp:
-pistol semi-automat cal. 9x19mm Glock-17 cu teava pentru amortizor;
-pusca de asalt cal. 5,56mmx45 G36 KV Heckler&Koch(HK), cu amortizor de zgomot Ag RotexIII Brugger&Thomet(BT);
-sistem sniper cal.7,62x51mm APR-308(BT), cu luneta B&T Leupold si intensificator de imagine SIMRAD;
-binoclu cu telemetru laser incorporat LRB 7×10 Newcon Optik;
-camera termala portabila;
-ochelari de vedere pe timp de noapte;
-lansator grenade antitanc cu intrebuintare unica;
-lansator grenade 40mm AG G-36 H&K;
-sisteme de parasute, inclusiv parasute cu platforma de amortizare pentru incarcaturi grele\medii\usoare -teledirijate de la sol(sistemul este de fabricatie romaneasca);
-pistol automat universal UMP cal. 9x19mm H&K, cu aparat optic de ochire Aimpoint Comp M2 si lampa tactica LLM01;
-pusca de asalt cal. 5,56mm SG-550, cu luneta 10×50 Leupold si luneta de ochire pe timp de noapte cu intensificator de imagine DN 482 NO;
-sistem de rachete antitanc portabile MR\LR Spike;
-autospeciala de interventie transport trupe, blindata cu grilaje de protectie. Sunt de fabricatie israeliana, inclusiv pentru PM;
-sisteme de instruire prin simulare;
-sisteme de scufundare inchise\seminchise de fabricatie Drager\Germania.
In inzestrare au multe sisteme de vedere pe timp de noape, de ochire, de telemetrare laser, inclusiv sistemul ARGUS -romanesc, facut la Pro Optica, Bucuresti(aia cu cantec ai lui Floriiin Calinescu, dar sistemul este foarte performant), dar le-am enumerat pe cele mai importante. Daca nu v-ati plictisit de citit…
noiembrie 9, 2010 at 1:37 pm
Nu ne am plictisit,io chiar ma bucur mai ales ca am aflat ca operam si rachetele AT Spike(in afara de cele operate de catre elicoptere Puma SOCAT),dar daca stii ce tip de autospeciala de intreventii avem,io stiam ca la PM exista HUMVEE,poate cu blindaj Plasan Sasa,si stiu ca la MI au o masina de teren Isreliana,dar nu stiu nmk de acea autospeciala.
Si daca mai stii mai baga,mie imi curg balele 😀
noiembrie 9, 2010 at 5:06 pm
Da, stiu. Vehiculul de interventie se numeste WOLF, fiind facut de firma HATEHOF -Israel. Este o autospeciala de interventie si transport trupe, blindata cu grilaje de protectie, are 8,6 tone greutate, 4×4, putand transporta 12 militari complet echipati. Printre dotari: ABS, airbag, aer conditionat. Dupa cate stiu sunt 5 deocamdata, dintre care 3 la PM si 2 la FOS. Da, au si HUMWEE M1114, usor blindat, inarmat cu mitraliera Browning de 50mm.
Si daca nu te-ai plictisit, ai auzit de Corner Shot, un sistem de arma care trage dupa colt, ce a fost prezentat si la tv -tot de conceptie israeliana. Ei bine, acest sistem este implementat in Romania de UTI -aia injuratii si bestelitii. Si daca-ti plac armele, iata cate ceva despre ea: Corner Shot, creat si proiectat de specialisti in protectia antiterorista, fiind un sistem eficient care poate fi utilizat cu precizie letala din spatele unui adapost sau a unei baricade, precum si intr-o varietate de situatii tactice intalnite de personalul militar si cel al fortelor anti-teroriste(deci iti dai seama c-am pe unde se gaseste in dotare la noi), care opereaza in zone deschise, in interiorul cladirilor, camerelor, spatiilor inchise si in situatii de intrare in forta. Poate fi folosit pentru asigurarea spatiilor sau descoperirea tintelor, cu un grad inalt de precizie, fara a expune utilizatorul. Poate fi folosit pentru securizarea unor zone de tip usa, fereastra, cu eficacitate maxima si risc minim. Ceea ce este foarte important, sistemul poate fi adaptat pentru majoritatea tipurilor de arme utilizate in prezent. CARACTERISTICI:
-camera video detasabila, cu conectare rapida;
-monitor video color cu fire reticulare fixe;
-spot laser vizibil si cu infrarosu;
-sursa de lumina tactica;
-mufa pentru conectare video;
-baterie detasabila;
ghidaj pentru fixare accesorii;
-pat rabatabil;
-furnizata in trusa ce contine unelte de intretinere si curatare;
-optiuni variate de camera si lentile(autofocus, lumina slaba, etc.);
-filtru IR pentru lumina tactica;
-bipod detasabil;
-pat pentru scopuri speciale;
-pat pentru precizia tragerii;
-amortizor;
-ascunzator de flacara la gura tevii;
-lansator de proiectile de cauciuc(poate fi folosita si ca arma non-letala, impotriva demonstrantilor de ex.);
-lansator de proiectile cu vopsea;
-vesta tactica.
UTI mai „baga” 2 tipuri de pistoale, foarte fiabile: COBRA CHEROKEE 2005 -calibru 9mm, lungime totala 190mm, greutate 705g, capacitate incarcator 17+1, recul scazut, declansare lina, sigur, facut din material anticoroziv, usor de purtat si utilizat, garda a tragaciului larga si patrata permitand utilizarea cu manusi a pistolului, pat telescopic, sigurante -la degetul mare, percutor si disconector, lungimea tevii 93mm, amortizor, putand fi echipat cu sursa de lumina si marcator laser, cartuse 17+1 de 9x19mm parabellum. Cel de-al doilea este un pistol din clasa „mini” -COBRA M5 ULTRA-X, cu o lungime per ansamblu de 175mm si o inaltime totala de 120mm, foarte compact, conceput special pentru munitie de 0,45 ACP si folosind un polimer usor de mare capacitate. Capacitate cartuse 10+1, greutate 730g,piedica manuala. Pistolul poate fi folosit si cu munitie de 9x19mm, ca fratele sau mai mare. Oferind o putere de foc impresionanta, de 12+1 focuri de 9x19mm si 10+1 focuri de 0,45mm, pistolul M-5 ULTRA -X este pistolul mic, de calibru mare, de ultima generatie, care poate fi purtat fara a fi observat(intelegi c-am cine-l poarta…), avand recul redus datorita sistemului de recul „Recoilles” unicat deocamdata. Deci, nici acum nu te-ai plictisit!
noiembrie 10, 2010 at 3:47 pm
Ai pomenit de niste nave de transport strategic care sa inlocuiasca cargo-ul Dacia,nava construita in anul 1960..oare(cand se va intampla asta),sa ne putem permite sa visam la vreun Mistral,San Antonio ori un proiect similar construit in santierele romanesti,sau sa fim bucurosi daca se va construii un al doilea cargou(chiar daca acolo scrie „nave” io sunt fericit si cu una 😀 ), http://www.dpa.ro/documente/politici/ConceptiaInzestrare.pdf
In linkul de sus sunt mentionate si navele de transport ca fiind necesare,si acuma sa aduc si io o contributie desii cred ca majoritatea o stiu
http://www.forter.ro/ro/arme/artileria/
In ultimul capitol (Artileria românã în contextul reformei militare de dupã 1989),scrie ceva de niste sisteme de lovire cu raza de peste 100 km, 200Km si chiar 300 Km,oare sa ne gandim la niste MGM-140(macar atat prima faza si tot sunt multumit la cele cu raze mai mari nici macar nu indraznesc sa ma gandesc),in armata romana,desii este foarte posibil sa ne facem singuri sange rau si apoi sa ne consolam singuri cu cate vreun vehicul blindat donat sau imprumutat de mai stiu io cine din Nato.
noiembrie 9, 2010 at 11:48 am
E ciudat rau ce se intampla cu competitia indiana. Un general indian spunea ca optim ar fi Gripen NG, ca se apropie foarte mult ca profil de avionul care trebuie sa il inlocuiasca – Mirageul 2000. Dar, indienii au pe teava un echivalent ptr. Gripen – LCA Tejas, care va avea doua variante. Adica daca merg pe combinatia asta Tejas-Gripen vor produce 2 aparate similare cu roluri similare. E lipsit de sens.
Daca e sa ma uit insa la ultimele evolutii politice americanii par a fi favoariti, dar nu cu F-16 ci cu Super Hornet. Super Bugul ar fi mai util indienilor in cazul unui conflict cu chinezii, decat Gripen.
noiembrie 9, 2010 at 11:58 am
Indienii pot fi foarte surprinzatori in materie de achizitii militare. La ei fara sens…are sens. Pentru ei conteaza sa fie putere regionala, indiferent de costurile financiare si sociale. Nu stiu cat este de performant Tejas-ul, dar probabil ca-i asemanator cu Gripen-ul actual, dar ai dreptate, util le-ar fi Hornet-ul.
noiembrie 9, 2010 at 4:28 pm
Eu cred ca suedezii s-au angajat sa produca Gripen-ul pe plan local , si sa transfere tehnologie la greu , asa ca avand in vedere ca cea mai mare problema a chinezilor este lipsa capacitatii de a produce ceva pe plan local , oferta suedeza este cea mai buna , plus ca JAS 39 se intretine si usor .
noiembrie 9, 2010 at 4:52 pm
@romania inedit
chinezii isi produc singur avioanele.
noiembrie 9, 2010 at 5:16 pm
Suedezii au oferit Gripen chinezilor!? N-am auzit, dar nu cred, fiindca chinezoii fac o droaie de avioane…Poate s-au angajat sa-l faca in Brazilia, dar sunt sceptic ca ar castiga in fata Rafale(care-i oricum mai performant), basca ca brazilienii sunt abonati la avioane franceze -deci automat ar economisi niste bani cu tehnologia si armamentul, pe care deja le au.
noiembrie 10, 2010 at 1:39 am
Imi cer mii de scuze ca in loc de indieni scrisai chinezi !
Ma grabeam sa ajung la o intalnire !
Mea culpa !
noiembrie 9, 2010 at 5:55 pm
Oficial indienii au anuntat ,acu 1 luna,ca vor alege intre Rafale si Eurofighter.Am vazut cu ochii mei,si am scris si pe blog.S-au razgandit?
@WW Chiar avem Spike portabil?Stiam de cele de pe Puma si MLI84,dar de asta nu.Sigur?
noiembrie 9, 2010 at 6:04 pm
Da, sigur! Nu stiu sa-ti spun cate bucati, dar sigur avem. Dintre fostele state est, le au: cehii, polonezii si romanii. Acum vreo 5 ani, israelienii se gandeau sa le ansambleze la noi, pentru pietele estice, programului ii zicea parca EuroSpike. Cred ca le fac in Polonia, dar nu-s sigur.
noiembrie 9, 2010 at 7:41 pm
Spike-ul pt Romania vine de pe linia din Germania.Si repet nu stiam de Spike portabil.Placut surprins!
noiembrie 10, 2010 at 12:10 pm
Avem sigur! La ora actuala categoria de forte cel mai bine echipata din Armata Romana, sunt cei de la FOS. A punctat bine George celalalt. Deocamdata nu se regaseste la armata regulata (sa-i spunem asa), din lipsa de bani, dar exista in planurile de inzestrare. e chestie de timp dar sigur o v-or avea, fiindca mergem pe standardizarea tehnicii de lupta -ceea ce este o idee inteleapta.
@George, crezi ca americanii au stat degeaba ca observatori la acea aplicatie. De fapt ei vroiau sa vada daca ne descurcam si la ce nivel de pregatire in razboiul radio-electronic, am ajuns. Au fost foarte multumiti, si dupa cate stiu, deocamdata la capitolul asta, stam cel mai bine intre fostele state est. Au apreciat indeosebi punctul mobil de comanda si control, precum si statiile mobile de transmisiuni si bruiaj radio. La capitolul transmisiuni si electronica stam bine…
noiembrie 9, 2010 at 6:26 pm
http://www.hatehof.co.il/product_21.htm ,@ww misto acest vehicul,acest gen de vehicule le-am tot vazute promovate la BSDA&Expomil fie ca a fst vorba de Grizzly,MaxxPro(pe care ni le-au si imprumutat americanii),Otokar Kaya samd.Nu stiam ca au inceput achizitia acestor tipuri de vehicule(sper sa se indure americanii si sa ne arunce si noua un oscior,adica cele 60 de vehicule MaxxPro,ca o astfel de infuzie de tehnica moderna de lupta moderna nu o sa vedem noi prea curand),pusca Corner Shot probabil se afla in doatarea BAT a SRI,Sectiunea Anti Tero a SPP,formatiunea Delta a SIE(doar serviciile sunt copii de suflet ai actualului regim :)) ),MApN si MAI ar trebuii sa opereze si ele aceste pt unitatile lor speciale,desii nu stiu daca au mai ajuns si pe la ele,iar legat de cei de la UTI sunt de accord daca ei ar fii raul din tara asta cu siguranta ne-ar fii muuuuult mai bine,da ce sa ii faci,riscul meseriei atunci cand faci afaceri in special cu statul..si nu m-am saturat,abea m-am incalzit,trebe sa recunosc ca aduci numa stiri bomba!!!!!!
noiembrie 9, 2010 at 7:25 pm
@Victor. Hai sa avem un entuziasm moderat. Sa-ti spun ceva! A face o achizitie serioasa inseamna sa cumperi intreg necesarul, in ceea ce priveste o anumita categorie de tehnica. In ultimii ani, mai mult sau mai putin intemeiat, am „achizitionat” cantitati limitate -vezi vehiculele URO, PIRANHA, HUMWEE -dar nu putem spune ca facem achizitii. Noi avem nevoie de zeci daca nu sute de autovehicule blindate de interventie, iar cele 5 le putem trece la capitolul inceputuri. Reprezinta totusi ceva, si au fost achizitionate fiindca aveam nevoie de ele urgent, se punea problema trimiterii lor in A-stan cu batalionul de PM -dar nu mai este cazul. Ti-ai dat bine seama pe unde gasesti Corner Shot. Nu sunt sigur ca o au si baietii de la FOS sau de la BSIJ, dar la Servicii sigur o au. Nu stiu prea multe despre echipa DELTA a SIE, dar iti pot spune ca sunt cateva zeci, foarte bine pregatiti si antrenati, cunoscatori a mai multor limbi straine -inclusiv araba, avand o dotare de top, putand fi desfasurati oriunde in lume atunci cand siguranta Romaniei si a cetatenilor ei sunt puse in pericol. Despre ei s-a auzit prima data la eliberarea ostaticilor din Irak, in 2005 parca. Se crede ca sunt operationali din 1999, dar legende sunt multe si n-are rost sa vorbim. Si eu mi-as dori ca americanii sa-si faca pomana cu noi, cedandu-ne MRAP-urile, asta chiar ar fi o minune. Dar ar fi posibila…Eu personal, am un mare respect pentru cei de la UTI si pentru ceea ce-s capabili sa faca. Dupa parerea mea, in Romania ei reprezinta varful, iar cooperarea cu Israelul ne aduce lucruri bune si utile. Daca-mi aduc bine aminte, un Corner Shot costa c-am 25000 de dolari, echipat full, fiind achizitionat direct din Israel chiar si de vecinii castravetieni. Ei, nu o lua si tu chiar asa cu stirile bomba; sunt si altii care stiu multe, chiar mai multe ca mine -de ex. despre AVIATIE. Important este sa nu ne batem joc, si sa nu dezinformam. In rest mai o gluma, mai o stire, mai un iranistanez, mai…mai. Eu ii respect mult pe toti cei de pe acest site, fiindca imi par oameni cititi si pasionati.
noiembrie 11, 2010 at 10:41 am
Prietene fiindca esti interesat, iata cateva realizari recente ale celor de la ACCTM: costum de camuflaj multispectral; robot miniaturizat pentru trupele speciale „ROSPEC”; protectia colectiva a masinii de lupta a infanteriei impotriva fragmentelor si schijelor rezultate ca urmare a loviturilor indirecte, pana la calibru de 120mm; costum EOD pentru pirotehnisti; incarcatura cumulativa pentru taierea rapida a metalelor(unicat, deocamdata); compozitie si incinta pentru fixarea si antagonizarea antraxului si a altor agenti patogeni, foarte modern, destinat trupelor NBC; vesta antiglont nivel IIIa modernizata; placa ceramica de protectie balistica, nivel IV modernizata; scut de protectie balistica; trusa individuala de mascare in teren a personalului, inclusiv pentru sniper; casca cu vizor pentru echipe de interventie; contramasuri electronice pentru protectia masinilor blindate; contramasuri electronice CHAFF&FLARE pentru elicopter; contramasuri electronice CHAFF&FLARE pentru Aeronave; SISTEM DE CONTRAMASURI ELECTRONICE PENTRU PROTECTIA NAVELOR DE SUPRAFATA; sistem pentru monitorizarea zonelor operative cu potential ridicat de risc -SMTR. Si daca tot ne aflam in zona NBC, iata ce promoveaza in RO firma ROMTECH: un nou echipament de protectie NBC, ce asigura protectie individuala de minim 24 ore, o rezistenta de minim 60 de zile la purtarea in conditii de lupta si minim 10 cicluri complete de spalare, bazat pe tehnologia SARATOGA(Blucher GmbH -Germania); in colaborare cu firma COLPRO Spa(Italia), in cadrul programului ROL2, producerea de corturi logistice, de decontaminare si cu structura gonflabila, medicale. Corturile au: sisteme de incalzire\racire a aerului, sisteme de iluminare, sisteme de incalzire si injectie decontaminant, podele modulare, ecrane solare, etc. S-a asimilat in cadrul trupelor noastre NBC, sistemul software NBC Analysis, pentru prognoza si analiza NBC, agreeat NATO si utilizat de catre toate tarile membre, produs de catre BRUHN NEWTECH -Danemarca(intr-un comentariu anterior v-a spuneam despre colaborarea cu danezii in cadrul ROL2).
Si fiindca tot iti plac vehiculele, se are in vedere achizitia a noi mijloace de transport usor\mediu\greu, iar printre cele avute in vedere sunt: autocamioane militare MAN HX,SX -achizitionate recent inclusiv de catre Marea Britanie; precum si cele facute de cehi -TATRA. Daca esti interesat, intra pe net si afli totul despre ele, fiindca este mult de scris.
noiembrie 9, 2010 at 7:57 pm
Stiu ca Prima capabilitate ROL 2 este deja operationala de 1 an.In privinta posibilitati RoArmy de a folosi retele si alte sisteme electronice in lupta,acum 2 luni s-a executat o aplicatie intre mai multe state NATO cu Romania tara baza si organizatoare,Iar asta spune mult despre posibilitatiile armatei astazi.Sistemul a folosit inclusiv legaturi prin satelit.Americanii au fost observatori.Posibilitatile reale de razboi electronic ale Romaniei par a fi ,cel putin bine dezvoltate,ca sistemul de comunicatii.Nu sunt surprins,surprins am fost de Spike.Nu stiam.Multumiri amicului WW!
noiembrie 9, 2010 at 8:18 pm
George (ala cu darth vader) tu ce zici? Chiar crezi ca avem Spike portabil, adica avem pe Jder si pe SOCAT, dar na, chiar e o asa mare veste? :)) Despre UTI am ziso si o mai zic, voi vedeti „varful” ala, eu am lucrat cu ei si stiu cam cat de curate sunt afacerile pe care le fac si cam cati „profesionisti” sunt pe acolo. De produsele care le ofera , nimic de zis, sunt bune pentru ce avem noi acum dar nimic cutting edge. Nu e ca si cum ar exista vreo mare competitie pe piata locala, sunt ei , au pile si cam atat, restul sunt dati la o parte. Si in plus sunt preferati fiindca sunt romani, dar asta nu cred ca ii face cei mai buni neaparat
noiembrie 9, 2010 at 9:12 pm
In urma cu niste aaani, au venit de la UTI sa le printam ceva care arata super bine, pentru prezentarea unui sistem de comunicatii & bla-bla, retelistica, bla-bla, la nivel de brigada. Nu m-am putut abtine si am inceput sa rad… Apoi, i-am lamurit: radeam de o buba din sistemul proiectat de ei si le-am zis-o.
Raspunsul a fost demential: nu ne-am gandit la asta. 😀
noiembrie 9, 2010 at 10:36 pm
Pentru fortele speciala e posibil sa existe Spike portabil. Pentru trupele terestre normale eu i-am vazut numai cu racheta sovietica Fagot. In strategia de inzestrare e trecuta necesitatea unui sistem anti-tanc portabil modern.
noiembrie 9, 2010 at 8:36 pm
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/defence/8114951/UK-closes-in-on-11bn-fighter-deal.html
Asa ca veste, in ce priveste Viper asta pare interesant. De remarcat ca nu are IRST desi LM sustine ca au integrat sisteme de pe f-35 si f-22. Bottom line nu cred in nici un caz ca o sa isi ia avionul asta indienii, or fi ei cam tacaniti dar nici chiar asa, oricat de deosebit pare Super Viper asta daca ii scoti restul de siteme e tot un F-16 care cara aceleasi AMRAAM-uri ca si cele pakistaneze, deci nu vad ce super avantaj le-ar putea ei oferi in plus.
PS – parca mai era un Viper in armata americana, chiar contemporan , Bell AH-1Z Viper , cata lipsa de imaginatie
noiembrie 9, 2010 at 10:42 pm
F-35 are cel mai performat sistem IRST integrat vreodata pe un avion de lupta. Se cheama DAS – distributed aperture system – are o acoperire de 360 de grade si detecteaza avioane si rachete. Ultima data a detectat si urmarit o racheta balistica de la 800 km! Deci repet de la 800 km! Nu e banc si nici Chuck Norris facts.
F-16E/F sau block 60 are un IRST destul de bun si spre deosebire de Gripen e instalat, nu pe „teava” – adica e inca in R&D.
noiembrie 10, 2010 at 10:21 pm
Nu mai compara saracia aia de Gripen cu an avion serios.O fi el F16 mai batraior, dar noile variante propuse sunt extrem de serioase,asa cum F16 a fost mereu.Si costurile ,faimoasele costuri,la Gripen(exploatarea) se pare ca nu sunt ca in poveste(prezentare)..Nu merge sa le tii sub plopi sau baubabi si sa plece la sfert,ca in reclame.Si se pare ca nr. de tehnici necesari la intretinere este semnificativ peste 5 tolomaci cu pregatire medie.Iar incarcat full are o raza sensibil mai mica,etc.Sunt unii in vestul nostru care plang,cui ii asculta,ca si-ar da cu tesla-n….dacat sa-l mai cumpere odata.Pare-mi-se Cehia a avut anul trecut exercitii comune cu Germania sau Polonia si s-au luat cu minile de cap.Mig 29 polac i-a facut franjuri pe cehi cu Gripen!Nu stiu care au fost problemele,dar a iesit macel la cehi.
noiembrie 10, 2010 at 11:10 pm
Eu nu cred dezinformari de genul asta !
Nu trebuie sa uitam ca F16 are priza de aer sub burta , asa ca o sa tot adunam la pietre daca facem greseala fatala si cumparam F 16 , mai ales ca noi le luam second-hand .
Daca americanii vroiau sa ne dea avioane F16 , ni le dadeau asa cum sunt si cand le venea randul la reparam cum puteam .
noiembrie 10, 2010 at 11:31 pm
@Romania Inedit: Stiu ca se are in vedere si modernizarea pistelor
noiembrie 10, 2010 at 11:52 pm
De ce nu luam F15 sa nu mai fie nevoie sa modernizam pistele ?
Gripenul il putem tine si in zapada .
noiembrie 11, 2010 at 12:33 am
Este cam scump F-15,noi abea daca avem bani pt amaratele astea de F-16 sh,si pe urma sunt si scump de zburat,dar ar fii moarfa sa avem F-15 Silent Eagle,io unu daca asi fii Papa in Romania asi lua 60 de F-35 si 48 de Eurofighter,ca au fst modernizate 110 de Mig-21
noiembrie 11, 2010 at 12:35 am
Acu vreo sase luni am citit ca SUA au tras pe dreapta peste 100 de F 15 si o carca de F 16 .
noiembrie 11, 2010 at 1:20 am
tot e complicat,poate sa ne doneze ei cu ne au domat hercules urile,ar fii o treaba :))))
noiembrie 11, 2010 at 1:24 am
Pai ar putea sa ne doneze amerlocii F 15 , ca au de unde , si noi le-am moderniza cand om putea , sau le-am face reviziile atunci cand ar fi nevoie .
Daca ne dau F 15 second-hand nu mai trebuie sa modernizam pistele , plus ca suntem cei mai ciumegi din zona daca le avem .
noiembrie 10, 2010 at 2:11 am
Eu cred ca indienii o sa mai amane un pic momentul in care o sa declare o oferta castigatoare , pentru ca nu au nimic de pierdut daca mai asteapta nitel , adica minim 6 luni .
noiembrie 10, 2010 at 4:22 pm
@ww:Ai pomenit de niste nave de transport strategic care sa inlocuiasca cargo-ul Dacia,nava construita in anul 1960..oare(cand se va intampla asta),sa ne putem permite sa visam la vreun Mistral,San Antonio ori un proiect similar construit in santierele romanesti,sau sa fim bucurosi daca se va construii un al doilea cargou(chiar daca acolo scrie „nave” io sunt fericit si cu una ), http://www.dpa.ro/documente/politici/ConceptiaInzestrare.pdf
In linkul de sus sunt mentionate si navele de transport ca fiind necesare,si acuma sa aduc si io o contributie desii cred ca majoritatea o stiu
http://www.forter.ro/ro/arme/artileria/
In ultimul capitol (Artileria românã în contextul reformei militare de dupã 1989),scrie ceva de niste sisteme de lovire cu raza de peste 100 km, 200Km si chiar 300 Km,oare sa ne gandim la niste MGM-140(macar atat prima faza si tot sunt multumit la cele cu raze mai mari nici macar nu indraznesc sa ma gandesc),in armata romana,desii este foarte posibil sa ne facem singuri sange rau si apoi sa ne consolam singuri cu cate vreun vehicul blindat donat sau imprumutat de mai stiu io cine din Nato
P.S Imi cer scuze daca acest coment apare de doua ori,imi apare un mesaj cum ca ar fii in asteptare primul comment ,si nush daca ceilalti il vad.
noiembrie 10, 2010 at 6:20 pm
Deocamdata navele de transport sunt doar pe lista, ca intentie de achizitionare in viitor. Nu stiu sa-ti spun ce fel de nave vor fi, fiindca nu-s negociate inca. Stringente sunt, cel putin la MARINA, coevetele multifunctionale, navele MCM, modernizarea faza a II -a a fregatelor, revitalizarea Delfinului, inarmarea Pumelor Navale, sistemul SCOMAR, echipamente pentru scafandrii EOD si cei ai GNFOS, precum si cele pentru IM -precum navele de tip Hovercraft despre care am vorbit.
@ In ceea ce priveste artileria, s-au facut pasi importanti din lista aia. LAROM, are prevazut in viitor echiparea cu ghidaj inertial a proiectilelor LAR-60; ATROM este gata de vreo 5 ani dar nu-s bani pentru achizitionarea lor, iar despre ceea ce s-a facut in vederea integrarii am mai vorbit; au fost asimilate in fabricatie mai multe tipuri de proiectile, inclusiv pentru Gepard; exista in inzestrare sistemul ARGUS, inclusiv varianta II, mult mai performanta si mai usoara -pentru desemnare si achizitie tinte, si altele. Ceva s-a facut, dar ne lovim ca intotdeauna de lipsa banilor. Ceva zvonuri sunt legate de viitoarele nave, dar n-are rost sa mergem pe mana lor. Oricum, preferati sunt nemtii si italienii, dar vin tare din urma si francezii de la DCNS. V-om vedea!
noiembrie 10, 2010 at 10:09 pm
@WW
La corvete multirol eu as merge pe mana germanilor cu clasa Meko. La vanatoare de mine cu francezii – clasa Tripartit de vanatoare de mine e foarte buna. Italienii nu au un model de corveta usoara in afara de Lupo care e din anii 80!
Damen Galati are la cheie un proiect de nava de desant din clasa Rotterdam – dar e foarte mare peste 10000 de tone. Eu as merge pe 2-3 LSTuri intre 3500 si 5000 de tone. Ca model luati clasa Sir Galahad din Falklands (bine nu copiata – pur si simplu ca idee).
noiembrie 11, 2010 at 9:58 am
Inca nu s-a luat o decizie in privinta corvetelor si MCM. Dar asa cum am spus, vioara intai sunt nemtii. Ca o posibila colaborare in privinta senzorilor integrati pe viitoarele nave sunt avuti in vedere cei de la Thales -Olanda(radar de supraveghere, radar de urmarire, un sistem optico-electronic de supraveghere pe raza mica si sisteme de comunicatii. Sistemele de comunicatii, informatii si razboi electronic v-or fi cu siguranta Rohde&Schwarz -cu care avem deja o colaborare foarte(sistemele lor sunt montate inclusiv pe Marasesti, vechile corvete si pe fregate). Oferta italiana(MCM) este interesanta. Ei ofera(este vorba de Intermarine), constructia navelor dintr-un material revolutionar -GRP, elastic si flexibil, rezistent la socurile provocate de exploziile minelor subacvatice, „absorbind” cantitatea enorma de energie eliberata de explozie. Au construit recent trei noi MCM multirol pentru Marina Finlandeza, ceea ce reprezinta un succes. Basca ca ofera FPB-uri(Salupe Rapide de Patrula), adaptate in principal pentru patrula si misiuni politienesti, care pot fi construite fara probleme pe santierele noastre, dupa cerintele noastre specifice, avand o lungime cuprinsa intre 13-40m. Cei de la Thales ne ofera inclusiv radarul SMART-L si S1850M,testate recent cu marina americana, avand functie de raza lunga extinsa, care mareste raza acestor radare cu mult peste 1000km. Testele cu americanii au aratat ca radarul cautator de volum poate sa raspunda provocarii rachetelor tactice balistice(faceti o legatura cu scutul si cu radarele montate pe nave in larg…Deci nimic nu se face la intamplare.) Implementarea s-ar putea face prin firma DIGITAL BIT S.R.L, printre altele consultant al Thales in RO(firma are deja colaborari cu RO Army -printre altele ei sunt cei care realizeaza hartile digitale, Soldatul Viitorului, este producatorul unui sistem electronic complex folosit pe MLI84, dezvolta un sistem de achizitie a tintelor foarte performant precum si al unui sistem de comanda si control pentru vehicul si solutii tactice de navigare pentru campul de lupta digital -Force V3, este furnizor de echipamente de calcul rigidizate, furnizeaza sisteme de voce\date\video inclusiv serviciilor). Ei sunt cei care au integrat pe MLI, TR-85 si alte vehicule, inclusiv in viitor pe cele ce vor fi achizitionate, a sistemului TACNAV II(sistem de navigatie de precizie, inclusiv naval. Asta ca sa-ti faci o parere c-am pe unde suntem. Si inca ceva. Cei de la UTI v-or furniza MApN, un sistem ultramodern de securitate integrat pentru paza obiectivelor militare, dar vorbim altadata despre el, in cadrul intaririi securitatii bazelor(nu doar ATV-uri cum manca terci un ziarist). Dar repet, inca nu s-a luat o decizie in privinta navelor, sunt doar oferte, dar asta-i o parte din posibila echipare. Despre LST-uri deocamdata…nimic, doar planuri de achizitie in viitor.
noiembrie 11, 2010 at 10:04 am
Desigur, peste asta vom avea peste 10000 km de autostrăzi până la sfârşitul lui 2011. Iar Delfinul va avea un pui.
noiembrie 11, 2010 at 10:45 am
Sa dea Domnul!
noiembrie 11, 2010 at 11:38 am
@romania inedit
Faza cu pietricica absorbita de gura de admisie ventrala e banc pentru idioti. Sa imi spui si mie cum opereaza F-16 fara probleme in Orientul Mijlociu si Afganistan daca e pe post de aspirator de pietre????? Eurofighter are si el prizele de admisie in pozitie ventrala – dar nu am auzit pe nimeni sa se planga – mai ales sauditii care opereaza intr-o mare de nisip!!!!
Apropos au venit americanii la noi cu F-16 si nu au avut probleme cu pistele romanesti. Singurele probleme ar fi lipsa hangarelor. Pistele in mod normal ar trebui sa fie facute prin turnare continua de ciment si nu ca acum, din placi separate.
@George
Nope – cehii au fost facuti prastie de F-16 block 52 poloneze, pe care zburau piloti antrenati in state. 🙂
Cine antreneaza mai bine – suedezii sau americani????? :))))
noiembrie 11, 2010 at 3:14 pm
Poti detalia? Poate asa v-or intelege si altii superioritatea antrenamentelor desfasurate in State. Multumesc!
noiembrie 11, 2010 at 3:19 pm
Din pacate nu. Stiu doar ca polonezii au utilizat foarte ingenios tractiunea superioara a F-16, combinata cu radarul AN/APG-68.
noiembrie 11, 2010 at 5:05 pm
Deci e adevarat ca cehi,cu Gripen ,au luat-o rau?Eu auzisem la nivel de zvon si am presupus ca a fost implicat si Mig.Daca este real,o lectie de invatat!Cumpara cea ce cunosti nu cea ce ti se lauda.Iar cu admisia pe burta………e veche si un pic infantila,daja!
noiembrie 11, 2010 at 5:26 pm
Daca ar fi fost adevarat atunci de ce ar mai fi scos americanii 4000 buc de F-16?
E doar imaginatia unora sau barfele concurentei ca n-au dat si ei ca americanii atatea aparate, in plus aproape majoritatea statelor care au achizitionat F-16 au mai optat si pentru alte transe si asta se intampla chiar si acuma (turcii din cate stiu vor mai achizitiona cateva zeci de F-16 noi si isi vor moderniza flota de F-16 Block 30/40)
Un alt argument pe care-l dau ca sa se inchida subiectul asta e ca stim cu totii cat de pretentiosi sunt evreii la tehnica militara si ca si-au luat F-16 in mai multe transe tocmai ca au fost foarte multumiti de el; au incercat sa-l si faca in varianta locala IAI Lavi; iar noua ni l-au recomandat de acum mai bine de 10 ani ca sa-l achizitionam
noiembrie 11, 2010 at 5:38 pm
Da, ai dreptate. Acum vreo 10 ani, Israelul intentiona sa cumpere din SUA, parca 60 de buc. F-16sh, pe care intentionau sa le modernizeze la ei cu avionica si armament autohton(practic cumparau din SUA, doar carcasa si motoare noi). Fiindca stiau ca urmeaza sa ne schimbam MIG-urile, ne-au propus sa luam si noi, urmand a le moderniza impreuna. Atunci „lumea buna” de pe la noi i-au injurat, spunand ca v-or sa faca afaceri pe spinarea statului roman. Uite unde am ajuns…n-avem avioane nici sh nici noi. Si oricum eram departe acum, ar fi luat lectii polonezii de la noi si nu invers!
noiembrie 11, 2010 at 12:19 pm
Ai vazut echipele americane cum fac la pas curatenie pe pista? Eu as zice ca nu e chiar banc. In vest pistele sunt acoperite cu asfalt. Si sunt absolut sigur ca in Afganistan , Irak , Romania echipele de curatenie fac tura duble ca sa le mentina curate. Iar praful nu e acelasi lucru cu o piatra. La americani, englezi , etc. este o practica obisnuita curatarea pistelor de aterizare, de aia nu se face atata caz pe tema asta, dar la noi chiar conteaza
noiembrie 11, 2010 at 12:24 pm
la bazele de la sol nu stiu nimic daca se face o astffel de curatenie dar pe portavioanele americane stiu ca se face de cate 2 ori pe zi o astfel de cautare pe pista, om langa om de la un capat la celalalt si tine cam jumatate de ora o verificare din asta la pas pe un USS Nimitz
noiembrie 11, 2010 at 12:38 pm
curatenie se face si pe pistele civile , in romania ma refer … nu vad de ce o problema curatenia asta, cred ca peste tot se face.
aia cu priza joasa am auzit-o pe la agitatorii lu vadim cred , aia care plangeau mig 29 care .. surpriza , cred ca are prizele la fel de jos sau mai jos(bun , acum sper ca nu o sa aud ca mig 29 are filtru de pietre)
noiembrie 11, 2010 at 12:58 pm
http://www.airforce-technology.com/projects/mig29/
Arunca un ochi pe la engines
noiembrie 11, 2010 at 1:31 pm
dap , greseala mea.
cu ocazia asta am aflat ce rost au orificiile alea superioare.
noiembrie 12, 2010 at 3:29 am
Migul nu are priza de aer sub burta , in schimb au F 16.
noiembrie 11, 2010 at 12:55 pm
Procedura se numeste FOD (foreign object damage) walk si e indeplinita de cate orie nevoie de catre echipele de mentenanta. Aruncati un ochi pe aici, pag. 124 si 125 in special: http://books.google.ro/books?id=7c1kYLn6-O0C&printsec=frontcover&dq=eye+of+the+viper&source=bl&ots=YaBkwmoCNE&sig=ZTb3eaXMpjgrUbafwvOLHvleMmk&hl=ro&ei=ibnbTOXFA9HrOaXeya4J&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCQQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false
Daca aveti rabdarea sa cititi tot o sa aflati chestii destul de interesante despre f-16
noiembrie 11, 2010 at 1:03 pm
La toate bazele militare din lume se fac plimbarile astea pentru pietricele, indiferent de modelul operat. Din ce imagini am eu cu aerodromurile romanesti nu mi se par excesiv de neingrijite. Sa optezi pentru un model de avion doar ptr. ca tie lene sa-ti dezmortesti picioarele pe pista in fiecare dimineata cautand pietricele si alte reziduri, in favoare altui model, care cica nu are problema asta mi se pare stupid. Rostul acelor luari la picior a pistei inainte de decolare mai e altul decat cautare fabuloasei pietricele care strica motorul unui avion de 50 de mil de dolari – intarirea spiritului de echipa intre piloti si tehnicieni. E nevoie de asa ceva, ca fara tehnicieni pilotii joaca ping-pong in fata avionului.
noiembrie 11, 2010 at 2:27 pm
Cred că n-ai mers niciodată pe o pistă din România, şapa de beton se dezintegrează datorită neefectuării reparaţiilor necesare. La exerciţiile comune se făcea curăţenie pe pistă, altfel nu. Auzi ce chestie, întărirea spiritului de echipă, team-building ce să mai zic 😉
noiembrie 11, 2010 at 2:41 pm
Si ce crezi ca Gripenul va ignora gaurile din sapa de beton? Sau nu isi va rupe trenul de aterizare in ea??? Crezi ca daca are capabilitati STOL va evita miraculos calitatea piste??
Deci orice model ai lua – bani in pista trebuie sa bagi….
Da, teambuildingul e una din motivatiile acelei plimbari pe pista – cel putin asa sustin pilotii americani.
noiembrie 11, 2010 at 5:14 pm
Domnilor ,pistele din Ro,vor fi refacute pt orice model de avion vom lua.Hangare .deasemenea vom avea nevoie pt orice ti.Nici mama lui Gripen nu poate fi tinut afara.Daca credeti vrajeala cu alimentare prin paduri si dacolare dupa 5 minute,operat de 3-4 bibani,Suntem naivi.Intrebatii pe sudaficanii cat de ieftine sunt Gripen-ele la intretinere,si unguri la fel.Ca sa cumperi un avion pt motivul ca ai piste proaste,este unul din cele mai ciudate motive.Pana acum era ora de zbor,pretul/buc.,offset-ul,etc…Toate dovedite gogorite!La fel si pistele care pt Gripen ,chipurile,nici nu trebui asfaltate.Hai sa fim seriosi!
noiembrie 11, 2010 at 5:28 pm
George are dreptate. A inceput programul de modernizare a bazelor militare aeriene -in cadrul programului de asistenta a navigatiei aeriene. Indiferent de tipul de avion ce va veni, pistele vor fi refacute si modernizate. Si Gripen decoleaza de pe pista ca doar n-are senile. Ba zboara si din padure. Conform suedezilor, asta Gripen-ul la o adica alarma si-alte chestii care-l deranjeaza, iese dintre pomi(are loc ca-i mic si fasnet), direct pe autostrada(deci inca un motiv sa construim autostrazi) si cu-n sut in efuzor vijjjjjj!!!!! As fi tare curios sa stiu ce-a fost in sufletul pilotilor cehi dupa antrenamentul comun cu polonezii si nemtii. Fiindca mai acum un an citeam o declaratie a unui generalisim ceh care spunea ca sunt deosebiti de incantati de alegerea facuta, recomandandu-l pe Grifon si prietenilor romani! O mai fi tot asa de incantat acum?
noiembrie 11, 2010 at 2:55 pm
Sa trecem de la avioane mari la cele mici… Ati auzit de ORI UAV? Eu am aflat despre ei prin 2009, deci sunt aparuti recent, dar fac niste UAV-uri mini cum am vazut doar la tv -si sunt romani, parca sa zic ca-si au sediul in Braila. Sa va spun c-am ce fac, dar nu pot confirma daca au vreun contract cu armata, da-s foarte interesante. UAV-urile sunt radio-controlate, putand zbura preprogramat pe baza unei harti de misiune. Toate modelele sunt sub forma de aripa zburatoare, erau prototipuri in 2009, fiind destinate misiunilor de survol, inclusiv in conditii meteo dificile.
ORI 1-mini-UAV portabil, propulsie electrica, anvergura aripii 1,2m, greutate 700g, viteza max.100km\h, altitudine max. 3500m, autonomie 40min, semnal acustic\radar\Ir neglijabil.
ORI 2 -UAV portabil mediu, propulsie cu combustibil, anvergura aripii 1,7m, greutate 2kg, viteza max. 220km, altitudine max. 4500m, autonomie intre 60-120min, semnal acustic\radar\IR neglijabil.
ORI 3 -UAV portabil, propulsie electrica, anvergura aripii 2m, greutate 2,5kg, viteza max.80km\h, altitudine max.4500m, autonomie 45min, detasabil in doua segmente in vederea transportului, semnal acustic\radar\IR neglijabil.
ORI 4 -UAV portabil de mare distanta, anvergura aripii 1,7m, altitudine max. 4000m -minim 2-3m, viteza de croaziera 95km\h, viteza max.140km\h, minim 8-10km\h, distanta operationala 50km, autonomie 60 la viteza de croaziera si 600m inaltime, ajungand pana la 90min, propulsie electrica fara restrictii de vreme, vehiculul este inalt acrobatic si foarte adaptabil, greu detectabil radar, IR.
ORI 5 -UAV portabil, diametrul aripii 1,4m, altitudine max. 3000m, minima 2-3m; viteza de croaziera 85km\h, viteza max.135km\h,iar minima 8-10km\h; distanta operationala 50km; autonomie 60min la viteza de croaziera si 600 altitudine; propulsie electrica fara restrictii de timp, inalt acrobatic, cu un semnal redus acustic si radar. Toate UAV-urile sunt sub forma de aripa zburatoare diferite ca design de BOREAL.
noiembrie 11, 2010 at 10:04 pm
Pai vorbea Generalul Dobritoiu despre necesitatea achizitionarii unor astfel de UAV-uri pt trupele din Afganistan,probabil ca se are in vedere achizitionarea unor astfel de echipamente atat pt unitile din Afganistan cat si pt trupele speciale, mai ales ca pretul lor nu este foarte ridicat
noiembrie 11, 2010 at 10:39 pm
Astfel de UAVuri de mici dimensiuni care pot fi folosite de unitati mici de lupta pot fi foarte folositoare acestora, canadienii, americanii si evreii folosesc foarte mult astfel de aparate pt grupe si plutoate de trupe si chiar le face foarte puternice ca putere de raspundere cu foc sau la planuirea de atacuri surpriza
In plus cu UAVuri de mici dimensiuni poti sa asiguri si perimetrul unei UM in timp real de la distanta fara a te mai expune la rascuri inutile
noiembrie 11, 2010 at 11:31 pm
Pai macar atat sa ne permitem si noi,dar cu avioanele An-30 oare ce se va intampla,am auzit ca ar fii fost dotate cu camere Omera de productie franceza pe la inceputul anilor 90(in tot cazul pe timpul lui Spiroiu),si au primit si neste sisteme GPS,si probabil sisteme noi de comunicatii si IFF,oare cam cata resursa de zbor or mai avea si exista ceva sperante pt neste IAI Eitan sau MQ-9 in armata romana
noiembrie 12, 2010 at 9:09 am
Dupa cate stiu AN-30, e pe duca. Avioane de supraveghere maritima ne sunt necesare. Dar cred ca v-om merge pe drone, fiindca sunt mai ieftine. Mai acum vreo doi ani jonglam cu ideea de a participa la programul EuroHawk, dar nu am informatii la zi cu privire la acest program. Am mers inainte, n-am mers, nu stiu…