Echipa ARCA

F-16 sh? Eurofighter Typhoon? Gripen? Alte minunatii? Nu, uite urmasul lui IAR-95. Fratilor, asta da stire! Acum, lasam un pic la o parte extazul si privim serios problema.

Mai tineti minte ARCA si racheta aia orbitala lansata de ei? Ei bine, oamenii astia au planuri mari si ambitii la fel. Motivata de participarea in cadrul competitiei americane de astronautica Google Lunar X Prize, dar si in vederea dezvoltarii tehnologiilor turismului spatial, Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) a decis sa dezvolte si sa faca publica existenta unui program la care a lucrat in secret in ultimul an – primul avion supersonic de productie complet romaneasca.

E – 111, asa se numeste bebelusul asta. Stati sa ne intelegem, nu e un multirol dar….. A fost proiectat pentru a inlocui baloanele purtatoare folosite pana in prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei terestre a vehiculelor racheta, precum sonda Haas II pentru competitia Google Lunar X Prize.

Avionul romanesc va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de 1,5 Mach la altitudini de 16.000 de metri, in cazul transportului rachetei Haas II, iar ca platofrma de turism spatial va dezvolta viteze de 2,6 Mach la atitudini de 30.000 de metri. Wow! Ce americani? Ce rusi!

E – 111 va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator. Propulsia va fi asigurata de un motor racheta cu combustibil lichid, functionand pe baza unui amestesc de apa oxigenata (conc. 85%) si kerosen. Datele geometrice si de gabarit ale aparatului, precum si costurile de productie, sunt inca de domeniul speculatiilor, ARCA nedorind sa faca publice aceste informatii.

Incepand cu 1 februarie 2011, organizatia non-guvernamentala romaneasca autoare a proiectului E-111, va oferi publicului din tara si din lume oportunitatea unica de a participa zilnic, pe parcursul unui an si jumatate, prin intermediul, camereleor video, la povestea crearii supersonucului romanesc, care va lansa racheta Haas II spre Luna, in cadrul competitiei de astronautica Google Lunar X Prize.

Pana la incheierea lucrarilor ce se desfasoara la Ramnicu Valcea, ARCA va efectua primul zbor al modelului experimental al avionului, testara capsulei acestuia, selectia pilotilor (din Romania si din strainatate), testele de motor etc.

Finalizarea construirii aparatului E – 111 este stabilita pentru jumatatea anului 2012, fiind urmata de prima decolare la sfarsitul aceluiasi an. Primul zbor supersonic al aeronavei, construita din materiale compozite, oteluri si duraluminiu, este prevazut pentru prima jumatate a anului 2013. Motorul aparatului este construit in totalitate de inginerii ARCA, ce au o experienta de peste zece ani in acest sens.

Gratie parteneriatului dintre ARCA si Fortele Navale Romane, E – 111 va fi asistat de ambarcatiunea NSSL 281 Constanta, care va constitui un important sprijin logistic pentru avion, asigurand alimentarea acestuia, incarcarea bateriilor, asistenta tehnica, monitorizare radar si recuperare.

Programul este finantat integral din surse private, prin sponsorizari si donatii, statul roman neavand vreo implicare in realizare proiectului. Principalul partener al ARCA este BRD – Groupe Societe Generale.

De asemenea, compania franceza Cronos Mobile, specializata in tehnologii mobile tactile, va promova programul E – 111 prin aplicatii pentru iPhone si iPad, precum ARCA Space, un mijloc interactiv de prezentare a proiectului ARCA.

Nu serios. Asta chiar e tare!

Sursa: Descopera

Up date by Resboiu:

Da, e chiar tare! Iată şi un clip:

Seamănă, cumva, cu F-22 sau YF-23… ori cu ambele, pe alocuri. Oricum, să le ţinem pumnii celor de la ARCA!