F-16 Storm

Cu tot deranjul din zona si nu numai, Israelul priveste cam cu neliniste spre vechii dusmani, intre timp aliati, iarasi posibil dusmani. Si, asteptand F-35-urile promise, Israelul s-a pus pe treaba cu ce are deja in inventar.
F-15 si F-16 formeaza coloana vertebrala a aviatiei israeliene. Principalul avion de lupta al IDF este F-16 Fighting Falcon in diferite versiuni, mai noi sau mai vechi, mai moderne sau mai nasoale, Israelul fiind al doilea operator ca importanta dupa SUA: batranul F-16 A/B Netz (“Falcon”), care a vazut destule la viata lui, F-16C Barak (“Lightning”),versiunea cu doua locuri F-16D Brakeet (“Thunderbolt”) si intens customizatul si upgradatul F-16I Block 52+ Soufa (“Storm”). I
F-15-le este si el la loc de cinste: F-15 A-D Baz (“Eagle”) si F-15I Ra’ahm (“Thunder”) Strike Eagle, varianta optimizata pentru atacul la sol si interceptia la mare distanta.
Practic, ce e de retinut aici este ca avioanele astea, desi americane la origine, au fost naturalizat ca sa zic asa, prin upgradarea cu avionica si armament israelian, cunoscuta fiind pofta baietilor astia pentru modernizari cu tehnica proprie (Mig-21 Lancer stie de ce).

Si, apropo de Lancere, F-16A/B Netz-urile sunt de vanzare, ideea fiind inlocuirea lor cu varianta Soufa.

Programul de modernizare vizeaza mai multe modele. In cazul F-16 C/D Barak, se urmareste sincronizarea sistemelor de comanda si comunicatii de la bord cu cele existente pe modelul de top F-16I.

Pentru F-15 A-D Eagles, modernizarea vizeaza inlocuirea sistemelor de lupta electronice precum si imbunatatirea capacitatii de bombardament. In procesul de inarmare vor fi implicate probabil sistemele aer-aer Python 5 si Derby 4. Compatibilitatea JDAM este de asemenea printre prioritati, la fel si sistemul Lockheed JASSM/JSOW.

Toate astea se intampla pe fondul unui dat din umeri din partea americana care se vede confruntata cu probleme proprii generate de reducerile de fonduri indreptate in special catre flota de F-22-uri si catre proiectul F-35 care a pierdut intre timp cealalta varianta de motorizare propusa, cea care ar fi trebuit construit de General Electric in cooperare cu Rolls Royce, 35-ul ramanand doar in motorul Pratt&Whitney initial.

Sursa: Defense industry daily

Anunțuri