Stiu, F-16-le nu e cel mai popular avion din Romania. Eu unul l-as prefera oricarui alt avion daca ar fi vorba de un model mai nou, nu chiar Block 60, si daca se poate, cu cat mai putini kilometri la bord. De ce? pentru ca este un avion de consum, rezonabil ca performante, un avion potrivit pentru o flota care, sa fim seriosi, nu dispune de prea mult capital si nici nu-si poate permite prea multe achizitii, sau prea dese.

In fine. Cel mai avansat model de F-16 nu este american, sau cel putin nu este operat de ei. F-16 E/F Block 60 Desert Falcon apartine fortelor Emiratelor Arabe Unite si este cu jumatate de generatie mai avansat decat F-16 C/D Block 50/52+-ul USAF. Pe scurt, dotarile sale tehnice il fac un fel de mini F-35 A JSF si ar putea avea chiar mai mare succes decat acesta, cel putin comercial, pentru ca pe hartie e mai ieftin. Cel putin, cam asta e reclama.

Americanii au gandit F-16 ca pe un succesor al lui P-51 Mustang. Practic isi doreau un avion de vanatoare usor de upgradat, fiabil, rezistent, o platforma pentru imbunatatiri succesive si eu cred ca au reusit. Practic, F-16 a fost tinut in viata si diseminat pentru rolul sau de adversar direct al Mig-29-ului sovietic, celalalt super-avion al lumii. De ce super? Fiindca continua sa zboare si poate fi upgradat pana la un nivel mult superior celui initial.

Din ’70 incoace, F-16 a trecut prin 6 pachete majore de upgradeuri: 4 generatii de avionica, 5 versiuni de motorizare impartite pe 2 motoare de baza (P&W F100 si GE F110), 5 radare, 5 sisteme electronice si 2 generatii de subsisteme. Ultimul computer de bord din dotarea F-16 are o memorie de 2000 de ori mai mare decat cel initial si cu o capacitate de 260 de ori mai buna.

EAU a investit aproape 3 miliarde in modernizarea Desert Eagle-ului si nu vorbesc de pistolul cu acelasi nume. Imbunatatirile au vizat in special motorizarea dar diferenta majora fata de alte modele de F-16 si consta in electronica de la bord. F-16 Block 60 este echipat cu radarul Northrop Grumman AN/APG-80 AESA, sistem de ochire Northrop Grumman AN/ASQ-32 IFTS si o noua casca multifunctionala cu capabilitati multiple, sisteme de avertizare si contramasuri automate.

Sursa: Denfense industry