…..si sa nu-ti iasa?
In momentul de fata, discutiile sunt centrate pe achizitia de noi avioane. Intr-un fel, foarte normal. De bine de rau, fortele terestre au vehicule cat de cat operationale, si cat de cat atualizate. Cat de catul asta s-a vazut in teatrele operationale, imediat s-au cumparat Piranha IIIC-uri si s-au imprumutat MRAP-uri de la americani. Achizitia din urma, ca si cel de HMMWV, absolut logic si normal, n-avem ce face cu MRAP-uri la noi in tara.
Dar….doctrina noastra contine tancuri ca forta de soc pentru trupele terestre. Si, de-a lungul timpului, ne-am facut bunul obicei de a ni le construi singuri. Ma rog, de a ni le modifica singuri, eh, si cu ceva ajutor extern, eventual francez si israelian. Dar oricum, industria ramane.
La un moment dat, un bloger american ma intreba ce stiu despre „cel mai bun tanc mediu” din lume, asa cum i se dusese buhul prin state celebrului TR-85M1. Nu prea multe, doar ca face parte dintr-o clasa straveche pe cale de disparitie. De ce nu am modernizat T-72-urile? Pentru ca nu am putut sa le transformam in T-90-uri, altfel, nici nu se merita. Sasiul de T-55 este mult mai fiabil decat cel de T-72, chiar daca le despart ceva ani.
Dar ce este TR-85M1-unul? Este mai mult decat un T-55 pe steroizi, adica un tanc vechi de juma de secol cu tabla ondulata repetat de ciocanele binevoitoare?
Tin minte ca am vazut unul indeaproape la Muzeul Militar si am fost surprins de cat de batrana si de neregulata este tabla pe el. Fratilor, nu este Abrams, nici Leo, nici macar T-72, este un tanc batran, foarte batran. Isi face treaba? Nu stiu, sunt sceptic.
Pe hartie TR-ul nostru zice cam asa, pe scurt:
– armura de 580 de mm standard, fara armrura reactiva sau alte chestii suplimentare, poate doar protectia laterala
– tun de 100 de mm A-308, bazat pe modelul anti-tanc M77 facut de Arsenal Resita, cu bataie pana la 4000 de metri (zice el) si 41 de proiectile la bord, rata de tragere 4-7 proiectile
– armament secundar, 2 mitraliere: 7,62 mm coaxial PKT si 12,7 mm DShK AA
– motor 8VS-A2T2M 8 cilindri, 860 cp, 17,2 cp/t, viteza maxima 60 de km pe sosea
Hm….bube: armura, tun, motor. Stiu, punctele forte sunt upgrade-urile la sistemele de bord de ochire, contramasuri, suprimare a incendiilor, comunicatii, etc. care se situeaza, tehnologic peste T-72-uri. La modernizarea TR-85-ului au participat companii internationale precum Aerospatiale Matra, Sagem, Kollmorgen-Artus, Racal dar si firme locale: ROMARM, METRA, Electromagnetica, FAUR, Elprof, Aeroteh, IOR, Prooptica, Artego, Arsenal Reşiţa, Metav, Forsev, Anticorozivul, IEMI, Rolast, Aerostar si IOEL. Asa M1-unul a ajuns sa corespunda standardelor NATO.
Dar…ce facem cu tunul? E mic, o lovi el precis din cauza sistemului Ciclop si a procesorului ala integrat Intel 8080, dar….e mic. Si fara capacitate ATGM. Ok…merge si fara….dar e mic, e ultimul tun de 100 in existenta.
Blindajul…..nu poate saracul motor sa care mai mult. Au incercat, se pare, o varianta de 1200 de cai dar ceva n-a mers. Sau nu au destule. Dar, aici, buba e circumstantiala. Asta, poate ceva reactiv peste, dar n-avem nici d-asta, noi protejam cu munitia pentru mitraliere amplasata strategic pe turela.
Motorul….mare bai, nu poate decat 17 cai pe tona. Viteza e jenanta pentru un tan mediu, teoretic optimizat pentru viteza si deplasare. Practic, e cam aceeasi, mai slaba in unele cazuri, cu a unor tancuri cu 10-15 tone mai grele.
Ne plangem ca nu mai vindem arme afara. Exceptand contractele pentru piese de schimb si AKM-uri, sughitam pe umarul Saur-ului si visam la exporturi de elicoptere si tancuri.
Deci, e cacatul bici sau nu? Sau, mai modest, e suficient pentru a da piept cu vecinii purtatori de T-72-uri, sau mai rau, de T-80-uri modernizate?
martie 11, 2011 at 11:08 am
legat de atgm, pentru tunul de 105 mm s-a putut. de ce nu s-ar face „pe comanda” si pentru 100 mm ?legat de motorizare, sa incercat? adica s-a pus un motor de 1200 cp ? ce performate a avut tancul ? sau nu se stie nimic nici de asta(decat ca exista acum multi ani prin niste documente specificata dorinta de a testa un motor mai mare).
martie 11, 2011 at 11:09 am
„s-a” 😛
martie 11, 2011 at 11:58 am
Documentele legate de armele romanesti sunt rara avis rau de tot. Asta ar fi trebuit sa fie miticul TR85M2.
martie 11, 2011 at 12:00 pm
Parerea mea este ca epoca tancului este oarecum la apus. Vo exista evident tancuri in toate armatele dar nu vor avea rolul pe care l-au avut de exemplu in cel de-al doilea razboi mondial. Cel mai mare numar de tancuri implicat intr-o batalie a fost 1-Kursk, 2 – rasboiul din 73 al Israelului. Israelul a ajuns la Merkava 4 punand motorul in fata si armuri reactive etc, rusii au T 90, germanii Leopard 2. Tunurile au ajuns la peste 150 mm (rusi) 120 mm (germani)
Blindajul la Leopard in Turela 940 RHAe, la Abrams…eh ce rost mai are?
Un Leo 2 face un 85M1 de la 2 km
Ce e bine la ai nostrii e ca se antreneaza serios pe M1 nostru, care e ieftin de intretinut si cu consum mai mic. Daca e de-o cafteala conteaza mai mult tanchistii antrenati (inclusiv pe modele mai vechi) decat tancuri noi dar tanchisti varza.
Si cum era vorba ca scoala de soferi e bine sa o faci pe Dacie ca apoi te descurci cu orice..
martie 11, 2011 at 12:05 pm
De ce sa fie ieftin? Nu cred ca e atat de ieftin, ai vazut cat costa motorina? 🙂
Lasand gluma la o parte, tancul este in continuare o arma vitala si asta s-a vazut si in Razboaiele din Golf unde fortele terestre au inaintat cu tancurile varf de lance. Da, confruntarile intre tancuri nu mai sunt atat de numeroase, nici nu aveau cum in conditiile in care americanii au jucat atu-ul aerian ca la carte. Dar, tancul este in continuare esential. Desigur, capacitatea de a inova este mult mai redusa decat in cazul avioanelor sau a altor arme, cel putin nu la modul spectaculos diferit.
martie 11, 2011 at 12:24 pm
la tanc sa zicem ca s-a ajung la 120 mm(nato) si 125 mm(rusia).ca se lauda rusii cu tun de 152 mm .. o sa-i cred ca vor avea macar un batalion (asa si nemtii au facut tun de 140mm dar s-a dus razboiul rece ..si tunul dupa el)
poate si un tr-85 face un leopard 2 de la 2 km (daca-l loveste in spate cu „sageata”) 😛
martie 11, 2011 at 12:26 pm
Din pacate, la tancuri diferentele dintre tancurile bune si cele mai slabe sunt foarte greu anulate de manevrele tactice, mai ales in conditiile unui camp de lupta modern.
martie 11, 2011 at 12:25 pm
Si chinezi pe ZTZ-99 au un tun de 152 mm.
martie 11, 2011 at 12:29 pm
teva e ghintuita sau lisa? (vad ca asta chinezesc are strandard 125 mm )
martie 11, 2011 at 12:38 pm
E chiar de 155 mm, capabil de ATGM-uri si proiectile cinetice. Dar e folosit doar pe ultima versiune a tancului, KM, in cantitati destul de reduse.
martie 11, 2011 at 1:55 pm
Tunul ca tunul dar tancu asta chinezesc ar avea o greutate de 75 de tone..cred ca pe campul de lupta o sa isi faca aparitia si o uzina de reparatii pt tancul acesta,nu il cred io prea fiabil,da in fine ei stiu mai bine.
Acum va pun o intrebare,are cineva idee daca americanii au inceput si ei un proiect pt un tanc nou?Pe net a aparut un desen ce reprezinta un inlocuitor al Abrams-ului,acesta poarta numele de M7 Buford iar proiectu ar fii inceput in 2010.
martie 11, 2011 at 12:14 pm
englezii au mii de tancuri abandonate in Germania…
e posibil sa fi apus era tancului, desi le mai vedem pe ici, pe colo, cel mai recent in Georgia, dar au fost si americanii in Irak.
sunt de parere ca e in continuare necesara o capacitate mobila terestra cu fire power solid, insa ca sa fac o paralela, caracteristicile sistemului de alarma si inchidere – usi, ferestre – pe care trebuie sa ti-l instalezi depind de cartierul in care stai.
daca eram o tara gen pakistan, investeam (si) in tancuri.
zona noastra e destul de cuminte, dar asta nu inseamna ca trebuie sa avem aparare zero si sa lasam usile descuiate, invitand hotii.
e adevarat insa ca aia care sunt cei mai periculosi la o adica, Rusia, pe pot face praf lejer si de la distanta, cu rachete (daca or mai functiona), nu trebuie sa vina cu tancul pana aici – poate ar face asta vreodata asa, ca sa ne admonesteze ca n-am fost cuminti, gen cum au facut in Georgia.
dar daca si-ar pune mintea cu noi sa ne distruga, n-ar mai ramane piatra pe piatra in Romanika noastra, si asta fara sa intre vreun rus pe aici.
martie 11, 2011 at 3:40 pm
Cum au invatat unii prin Irak si A-stan „foot on the ground” asa se cucereste o tara si nu din elicopter si masina blindata in viteza. N-om fi avand noi tancuri multe, nici aparare anti-tanc, anti-aeriana, dar avem multi soldati profesionisti bine pregatiti. Si odata ce au vizitat A-stanul si Irakul cu siguranta pot face un IED in baie cu ochii inchisi, doar le-au cautat atat.. Si gropi in drumuri har Domnului avem destule! Doar in Bucuresti s-ar putea pune 10 IED-uri la fiecare intersectie 🙂
martie 11, 2011 at 3:40 pm
Eu cred ca TR85M1 a reprezentat o piatra de incercare pentru industria romaneasca, si s-ar fi facut mai mult daca s-ar fi putut.
Mie mi se pare cam slabut tancul TR85M1, dar ma consolez ca e mult mai bun decat deloc, sau decat T-55 si T-72 .
martie 11, 2011 at 3:51 pm
cate tancuri poate distruge un tanc in lupta pana sa fie distrus? 5-6? 8? Un TR85M1 vs T 72 adus la zi ucrainian. Care sunt sansele intr-o lupta 1 la 1?
cat costa un 85M1? cate AG 29 si lovituri se pot cumpara de banii astia? Eu as pune macar la nivel de pluton cate unul. Stiu ca topicul este 85M1 dar fara armura reactiva e clar ca trebuie aparat de infanterie. Si un pluton de infanterie mecanizata poate manevra in timpul luptei cat sa loveasca tancul inamic sau sa-l faca sa se fereasca si sa-i stanjeneasca libertatea de miscare in felul asta crescand sansele propriului tanc
martie 11, 2011 at 3:55 pm
in mod normal tr-85 ar merge la lupta cu mli-84 , nu ?un spike tras de pe mli-84 ce acuratete are? ghepard are rol in protejarea tancurilor ?
martie 11, 2011 at 5:03 pm
Da MLI 84 M face parte din batalionul de tancuri dar merge si infanteria mecanizata.Un Spike…..e foarte bun!Ghepard-ul are ,primordial rol AA,de protectie a coloanelor proprii,dar poate angaja si lupta impotriva blindatelor inamice,dar nu antitank.Un TAB sau un Piranha il face svaiter!
martie 11, 2011 at 5:44 pm
stiu ca face praf un ifv/apc.parca ultimul nivel stanag se opreste pe la protectie contra tun de 25 mm , ori asta are 35 mm. ma refeream la rolul AA. ghepardul merge impreuna cu tancul/mli-ul si il apara in caz de atac aerian ? (la noi , la alti nu se pune problema ca ei au suprematie aeriana)
martie 11, 2011 at 6:05 pm
Exact acesta este rolul sau!Sa insoteasca avansul unitatilor proprii pt protectie AA, in special atacuri la joasa si foarte joasa inaltime.Adica atacuri prin surprindere.Extrem de performant si necesar!
martie 11, 2011 at 4:14 pm
Romania va renunta la tancuri atunci cand Ucraina va renunta.Nu poti avea o forta de reactie serioasa ,fara cavalerie grea.Adica tancuri.La un relief ca al nostru lipsa unui mijloc blindat puternic iese din discutie.
Tancuri bune sau tancuri proaste ,nu prea exista,decat la diferente tehnologice foarte mari.In 1941 germani aveau tancuri inferioare celor rusesti,iar in vest mai slabe decat cele franceze.Ce a contat a fost tactica si calitatea echipajelor,mentenenta si aprovizionarea cu cele necesare.Iar tancul nu lupta singur.Binomul inventat de Guderian este cel care destabilizeaza inamicul.
Tunul de pe TR este ghintuit si nu este deloc slab.Ori 100mmm ori 120mm tot cu proiectil cu sabot tragi.Problema este ca e ghintuit si deci viteza proiectilului este mai mica si deci si raza de actiune.
Faza cu racheta trasa pe teava este o idiotenie ruseasca.O prostie mai mare ,la tancuri ,n-am auzit.Raza de 8 km ……cu ce dracu gasesti inamicul la asa distanta?!Punem si radar pe tancuri…hai da de!
Azi ,pt noi, este decent si poate fi folosit.Iar vs T72 ucraieniean……il face zob pe sovietic numai datorita faptului ca prostanacii din est nu prea le-au pornit de ani de zile.Chestia este sa iasa din cazarma!
martie 11, 2011 at 4:28 pm
Aia din nord-nord-est au fabrica-n curte si fac si export deci cade faza ca nu pornesc sau ca nu pot fi rapid up-gradate
martie 11, 2011 at 4:35 pm
La Harkov vrei sa zici?Ca sa upgradezi o flota de tancuri iti trebui ani de zile.Stiu ca vand ceva pe afara,destul de putin,dar armata regulata este chiar in aceasta situatie.Nu prea fac iesiri in poligoane ca nu au motorina si bani pt piese.Iar in 2010 aveau fix cinci(5 buc,) tancuri moderne ,facute la ei .Adica T 64 Bulat si T 84 Oplot!Au si T80 destule ,da daca nu sunt operationale?!Nu te sui in tanc,ii dai o cheie si devi tanchist.In Romania faci 6 luni de scoala numai ca mecanic conductor,si in fiecare an se fac aplicatii la nivel de companie si o data la doi anii la nivel de batalion.
martie 11, 2011 at 5:27 pm
Bre ca un amanunt interesant Ukraina are un buget al apararii mai mic decat Romania,Ukraina avand o armata mai mare.
Achizitiile militare de dupa 90 pe care acestia le-au facut sunt 2 An-72,modernizarea a 5 Mig-29MU1,cateva L-39 impreuna cu Elbit,rachete portabile Igla-S,ceva radare produse local si cam atat pt fortele aeriene.
Fortele terestre au primit ceva Mercedes G pt stabi,cateva camioane Kraz ca sa nu inchida fabrica,8 T-84(prototipuri),cateva T-80UD(prototipuri diesel),60 de T-64 Bulat modernizate,14 HUMWEE si cateva vehicule Dozor,BTR-3,BTR-94.
Deci stau mult mai prost decat noi la capitolul achizitii militare noroc ca au mostenit o gramada fieratatnii.
Legat de flota lor de T-72 acestea stiu ca sunt in conservare,acum depinde ce inteleg ei prin conservare,daca sunt tinute prin vre-o unitatate asa in aer liber cum au fost mostenite de la URSS fara a se lua masuri de pastrare pei atunci putem sa dormim linistiti,spre ex cred ca toate garniturile sunt imbatranite impiedicand folosirea intregii masinarii,bateriile la fel sunt distruse,echipamentele electronice sunt oxidate pe ici pe colo iar munitia la fel,a expirat de mult,putand provoca destule belele.Lipsa echipajelor fiind si ea o mare piedica.
Tancurile T-80 nu sunt folosite,nu au bani pt a apara ei motoarele alea cu turbina.
martie 11, 2011 at 4:40 pm
raza de 8 km nu e asa mare cand ai camp de lupta digital integrat. Ai un cercetas care iti da coordonatele sau ilumineaza laser tinta pentru un foarte scurt timp si cea mai apropiata gura de foc este un tanc. BVR pare o gluma la tancuri sau armament anti-tanc dar nu te grabi sa judeci pana nu vezi ce se intampla in viitor. Poti sa ai o jucarie de UAV in aer sa-ti dea datele si tu din tanc sa-ti faci calculele si sa tragi.
martie 11, 2011 at 4:58 pm
Privind asa lucrurile tind sa-ti dau dreptate.Da asta nu este o problema pt TR.El nu va mai fi activ atunci cand campul de lupta va fi digitalizat.Am remarcat faptul ca nici un alt tanc serios nu se lauda cu rachete in dotare.Si oricum este destul de complicat sa tragi o racheta de pe un tanc.Foarte greu !
martie 11, 2011 at 5:08 pm
Ei faza cu racheta trasa de un tanc nu este asa tampita,sau daca este si alti o folosesc.
Racheta LAHAT trasa de Merkava este un bun exemplu.
martie 11, 2011 at 5:20 pm
e un avantaj sa poti sa tragi si ATGM-uri pe tun. Rusii nu’s tocma tampiti, daca s-au gandit la asta si au si pus-o in aplicare. Sa nu uitam ca la fel de prost vazuta era si ideea de Active Protection, alde Arena, si acuma evreii o folosesc la greu cand se intreaba de sanatate cu vecinii lor, arabii aia insurgenti.
martie 14, 2011 at 5:21 pm
un atgm pentru tr-85 ar fi bun pentru a contracara avantajul unui tun de 125 mm (prezent pe tancurile tuturor vecinilor nostri) privind distanta eficace de tragere.nu vreau lovesc un tanc aflat la 8 km dar macar intre 1-4 km sa-l pot lovi , acolo unde el ma poate lovi si eu nu.
martie 11, 2011 at 5:31 pm
TR-85M1 este o solutie de buget foarte buna. Ar fi poftit atat inginerii, cat si soldatii la ceva mai bun, dar n-avem bani de altceva.
Faptul ca armata a ales sa dezvolte un proiectil APFSDS nou nu e o intamplare. Nu aveam bani sa inlocuim tunul (necesita si alte schimbari acest lucru, deci costuri suplimentare). Tunul ghintuit de 100 mm asigura o precizie superioara la distante mari. Avand in vedere ca blindajul nu e tocmai suficient la TR-85M1, eu zic ca armata a mizat pe luptele la distanta, in mod similar Challengerului 2 al britanicilor.
martie 11, 2011 at 5:36 pm
Ba da-l dracului de tanc!E tanc sau MLI?!Fiecare are rolul sau.Sa pui toate nebuniile pe toate vehiculele nu e chiar OK.Nemtii au avut si au in continuare vehicule specializate.Asta cu tancul bun la toate este doar o moda,cred!Eu nu ii vad utilitatea.Un car de lupta nu iese singur,fuierand, pe campul de lupta.Daia s-a inventat MLI-ul si infanteria de sprijin.
Forta unui tanc este rentabila pt strapungerea inamicului sau pt a bloca un atac iar pt asta tre sa fie rapid.Strutocamila de tanc care trage cu rachete……ii facem si niste usi in spate ,sa care infanteristi,il facem amfibiu iar pe timp de pace ii punem un plug in spate,conform dictonului” sa facem din tun tractore”.Am oroare de lucrurile care pot face multe chestii,pt ca in general le fac cam prost.
Dar doar viitorul poate spune cine are dreptate.In general germanii!Si in plus tancul nu mai este autonom.N-ai cum sa-l ginesti pe inamic ,din tanc,de la 4-6 km.Iti trebuie observator,sistem de ghidare,……ala nu mai e tanc ci platforma de foc.Merkava……a folosit rachete in teste,nu stiu sa fie in standard.In general este mult mai dificil sa tragi o racheta dintr-un tanc ,decat un proiectil!
martie 11, 2011 at 5:58 pm
Nu e greu deloc. Markva are LAHAT standard si se pare ca l-au dat si la indieni pentru Arjun. Iar rusii folosesc astea inca de pe vremea T-72-ului…racheta are aceleasi dimensiuni ca un proiectil standard, si se pune alturi de ele in magazia de proiectile. Pentru echipaj nu e nici o diferenta…
martie 11, 2011 at 6:09 pm
Asta nu stiam,ma refer la Merkava.Da cum detecteaza tinta si care este rolul rachetei vis-a -vis de un proeiectil clasic?Banuiesc ca racheta este folosita la distante mari,dar atunci cum detectezi si cum ghidezi ?Sau poate este folosita la trasul „dupa colt”?!Aici i-as vedea necesitatea!Dar altfel…nu sunt mare fan al tancului/MLI, sau tancul multirol.
martie 11, 2011 at 7:11 pm
Din punctul meu de vedere, cea mai mare buba este lipsa de viteza. Tunul poate compensa datorita sistemului de ochire, blindajul….daca in ziua de azi te loveste alt tanc, oricum ai rupt-o intr-o fericire,
martie 11, 2011 at 7:21 pm
Io l-am vazut sprintand si ….frate se duce uns!Accereaza bine si e fiabil,adica se duce pe senile la drum lung.Acum nu fuge ca Leopardui’,e adevarat,da nici de rusine nu te faci cu el.Eu zic este decent fata de dotarea noastra,macar de ar fi toate sistemele la nivelul TR-ului.Pacat ca nu sunt mai multe si pana la urma cate or fi de fapt?!Si ,fata de alte tancuri,are doar jumatate din puterea motorului.
martie 12, 2011 at 12:42 am
dom’le, bun rau, e facut la noi. ar trebui sa mai luam niste tehnologie si sa-l imbunatatim pe cat posibil, sa cotinuam dezvoltarea si sa importam numai componentele pentru care nu ne putem descurca in tara la un nivel acceptabil.
toate tarile din lumea asta (poate cu exceptia oman si bahrein) mai si produc, nu importa avioane, transportoare, tancuri, pusti, etc.
pur si simplu romanika e inconstienta cu politica post-1990 sa isi distruga toata industria de aparare si sa importe masiv.
pai moreni a facut 11.000 de transportoare, au umplus rusia de ele, germania de est, etc.
si noi importam transportoare.
in curand o sa importam si avioane de antrenament – mai asteptam sa se revigoreze piata imobiliara si facem un cartier in loc de Avioane Craiova.
astia nu-si dau seama ca politica asta e nesustenabila economic? de unde bani sa importi atat, fara sa se intoarca nimic la tine? macar la comenzile care le dai la craiova, moreni, o parte din bani se intorc in economie, aia dau salarii, muncitorii cheltuie banii, o parte se intorc la stat.
cand importi nu ai asta – in afara de cativa care fac comisioane uriase si isi vor lua masini noi (tot de import) nimic nu se intoarce in tara.
eu as schimba legea. sa facem precum brazilia. da, daca nu avem ceva importam niste bucati, insa imi transferi si tehnologia si restul le facem aici.
culmea, cel care a facut o chestie buna in genul asta e basescu cand a luat trenurile de metrou prin 1999 – le-a pus conditie la suedezi sa fie asamblate la electroputere.
si chiar sunt bune, mult mai bune decat ce vad eu prin washington, new york, londra.
martie 12, 2011 at 8:37 am
Nu cred ca in viitorul apropiat, va apare un nou tanc romanesc. TR-85M2 a ramas la stadiul de proiect, dar asta era preconizat cu tun de 120mm.Nici cel mai mic interes la SMFT pentru acest tanc nu exista! Cel mai sigur in viitor, vom merge pe import, posibil daca nu sigur sh(ca asa-i traditia romaneasca);dar intai trebuie sa terminam si cu bruma de industrie pe care o mai avem. Tunul de 105 era gata, fiind facut cu o firma olandeza;a aparut varianta finala la un Expomil acum cativa ani, fiind montat pe un DAC. Dar tot in curata traditie romaneasca s-a dus si asta in…uitare! N-am fost destepti cand a trebuit sa acceptam oferta germana de Leopard II;ne-am bazat pe „viitorul” TR-ului,dar de fapt este greu de crezut ca tancul romanesc va mai exista. Cred ca,TR-85M1 este ultima…generatie!
martie 12, 2011 at 8:52 am
Si exemplele pot continua: MLI-ul 2000 -mort si ingropat; LAROM cu ghidaj inertial; IAR-ul 99 remotorizat; ATROM-ul;roboti multifunctionali; UAV-uri, si altele. Daca am fi facut si mai ales daca am fi achizitionat toate astea, eram la nivelul polonezilor in NATO. Bani si timp pierdut degeaba! Nu inteleg un lucru,de ce toate astea, pentru ce au acceptat demararea proiectelor, daca interes nu e!? Placa cu banii nu tine!!!
martie 12, 2011 at 8:50 am
Sa luam T-72 sh, din ce stiu se vand la 100 mii$ bucata ceea ce mi se pare foarte ieftin daca am lua 1.000 cu 100 milioane $.
De aici am putea ori sa-i facem imbunatatiri cu firme din afara; ori sa-l tinem in rezerva si daca va fi nevoie sa-l lustruim si sa-l aruncam imediat in lupta; ori sa-l taiem bucati si pe baza proiectului sa ne facem noi un tanc nou si tot ne-ar mai ramane destule netaiate si studiate.
martie 12, 2011 at 8:52 am
Si am uitat sa mai zic ca asta deja are tun de 125 mm ceea ce ne-ar scapa de o grija.
martie 12, 2011 at 8:55 am
Da, dar noi „mergem” pe inlocuirea armamentului si tehnicii est, cu cel vestic si american! Mama cel mai inlocuim, se „vede” progresul nu!?
martie 12, 2011 at 8:59 am
Mda, cate 30-40 bucati din orice, nu conteaza cat de bune sunt ci sa fie acolo ca sa se vada ca am trecut pe tehnica din vest si ne-am modernizat.
martie 12, 2011 at 9:05 am
Asa zise „licitatii restranse”! Aia e dotare? Sa luam exemplul URO VAMTAC -s-au luat 60 de buc si…gata! Ne-am modernizat, zic cretinii astia, dar toata armata e inca plina de arhaicele ARO!!! Cu 30 de Piranha ne credem…moderni. De tot rasul, MODERNIZAREA asta tipic romaneasca. HALAL!!
martie 12, 2011 at 9:08 am
Poate planul lor e sa faca din romania o „tara neutra” cu timpul si nu stim noi, dar si Elvetienii au forte armate cu mult peste ale noastre ca sa nu mai zic ca sunt precum evreii in caz de razboi si fiecare are acasa o pusca si o uniforma cu care sa iasa pe strazi la lupta
martie 12, 2011 at 9:32 am
Cred ca mai repede o tara „neutralizata si paralizata”! La elvetieni conceptul de „razboi al intregului popor” este la el acasa;noi insa am zis ca-i…comunist! Elvetienii isi produc,in cea mai mare parte, tot ceea ce le trebuie,si chiar n-are de ce sa le fie rusine cu ceea ce fac.La o populatie de peste 8 milioane, au o armata regulata de 5000 de oameni,formata in mare parte din ofiteri si militari de cariera;iar in caz de razboi pot mobiliza usor 220000 de oameni. Si la o armata asa de mica au un buget de 4 miliarde de dolari!!!!Au active: 4 brigazi de infanterie, 3 brigazi montane, 2 brigazi de blindate(peste 205 Leo II,AIFV/APC -200 CV 930,600 PIRANHA 8×8 in diferite versiuni, peste 300 M-113 in diferite versiuni, peste 260 de PIRANHA 6×6 echipate cu TOW, peste 350 de EAGLE II -vehicule de recunoastere,peste 200 M-109 de 155mm,cateva mii de PANZERFAUST, aproximativ 3000 de TOW si DRAGON, STINGER intr-un numar neprecizat, peste 20 de KODIAK -vehicul blindat de deminare. Au 6 escadrile de vanatoare: peste 50 de F-5 modernizate pe plan local, peste 30 de F-18C si 7 F-18D, asamblate pe plan local, 15 AS 332M1 SUPER PUMA, 12 COUGAR, 20 EC635, peste 60 de sisteme RAPIER si 5 batalioane AA echipate cu SKYGUARD, peste 50 de PC 7/9 -avioane de antrenament + 10 PC-21. Ne sunt NET superiori,si au cu ce se apara!
martie 12, 2011 at 9:51 am
Elvetia?!O tara de handicapati!Au cu ce se apara?!Cine dracu sa-i atace ca ei stau crapa in fata oricui,asa ca de ce sa-i ataci cand te poti folosi de ei.Cea mai abjecta si scarboasa natiune a Europei.Si ,DA, sunt o natiune de handicapati!
martie 12, 2011 at 10:04 am
@George. De ce esti asa pornit pe ei!? Faptul ca sunt bancherii lumii, este alta poveste. La fel si neutralitatea, desi in anumite momente ale istoriei n-au fost chiar neutrii…Handicapati!!! Pai ia vezi ce nivel de viata au! Chiar nu-ti inteleg atitudinea fata de ei…Poti fi mai explicit?
martie 12, 2011 at 8:38 pm
Eu cred ca in loc de T-72, ar trebui sa cumparam niste tancuri gonflabile .
martie 12, 2011 at 9:02 am
La 100 milioane cat ar fi 1.000 tancuri T-72 SH functionale n-ai putea achizitiona mai mult de 10 tancuri noi din vest iar raportul ar fi 100:1 in favoarea celor vechi care ar castiga orice angajare in lupta cu cele din vest destul de lejer
martie 12, 2011 at 9:30 am
Am a avut doua guverne handicapate,Tariceanu si Boc!8 ani pierduti.Cu tehnica SH nu ai cum sa-ti dezvolti industria,iar ca exporti ceva trebui sa si produci ceva.Nu suntem,inca, in moarte clinica.Inca se poate redresa situatia.Sa nu uitam ca ,totusi tot ce s-a luat s-a integrat in Romania.
Daca ,insa,si urmatorul guvern va fi la fel de incapabil ……se cam aproprie sfarsitul pt industria romaneasca de armament.Inca se mai poate!Daca in urmatori 4 ani(din 2012 vreau sa spun) lucrurile incep sa se miste, putem spera la o redresare!Eu sunt optimist mai ales datorita specificului national!Nu suntem noi germani sau japonezi ,insa suntm supravietuitori de prima clasa!Iar resurse de inteligenta avem,asa ca vom iesi inca o data din noroiul istoriei,cum am mai facut-o!
Nu ma credeti?!Uitati-va la structura exportului romanesc de anul trecut!Daca inainte de criza exportam mult materii prime si produse slab manufacturate,azi dupa criza,ponderea in exportul Romaniei,o detin cu peste85% produse cu mare adaos de prelucrare,masini si utilaje,electronice,etc.Lohn-ul s-a cam dus dracului,materile prime(tabla,otel),la fel.Criza a facut bine economiei distrugand ramurile „bananiere” si fortand economia sa se trezeasca!Asa ca fiti ,bai, mai optimisti!
T72 sh?!!!!Asta ar fi ultima umilinta si mare prostie!T 72 este un tanc prost si vai de el.Vreau un tanc nou ,nici macar TR 85M2 nu il mai vreau.
martie 12, 2011 at 9:49 am
Georgica,imi place optimismul tau! Dar au trecut prea multi ani si am pierdut…trenul. Chiar daca economia isi revine, ARMATA a ramas cu mult in urma. Bineanteles se poate recupera cu bani, dar va mai trece mult timp -timpul pierdut cu greu il mai recupera.
TR-ul 85M2 nu cred ca va mai fi! Nici MLI 2000, poate cel mult SAUR 2/3. Poate vom fi intelepti si vom lua Leopard II A5. Tu ce zici?
martie 12, 2011 at 9:57 am
Eu zic sa se duca la dracu tot ce inseamna SH.Asa murim sigur.Vreau 100 de tancuri noi ,iar restul fabricate in tara.Asa as vrea pt aproape toate sistemele.Am inteles necesitatea Ghepardului si a fregatelor dar nici sa ne facem un obicei din a cumpara doar lucruri vechi!!!
Armata Romana e OK.Nu are tehnica?!Da de cand a devenit armamentul asa de important?!Asta il iei in cativa ani,dar o armata decenta de unde?Eu cred ca noi avem armata ,nu avem tehnica ,da asta se rezolva.Sau s-ar putea rezolva.Urmatorul ciclu electoral va fi hotarator.
Sunt optimist pt ca am reusit sa ne pastram nr. de oamenii si unitati.Bine ca nu au micsorat armata ,ca in Bulgaria sau Ungaria!
martie 12, 2011 at 9:59 am
Prea multi bani dati la terestre.
La fortele terestre as tine: Saur 3 (dotate si cu ATGM), T-72 sh (1-3,000 bucati in rezerva), jeepuri si camioane noi si cam atat
La marina corveta ar fi cea mai mare nava de lupta
In rest as investi mult in infanterie usoara, foarte mobila si capabila sa-ti dea jos elicoptere, avioane de atac sau tancuri si blindate iar aviatia si antiaeriana ar fi pe primul loc in programele de achizitie.
martie 13, 2011 at 12:36 am
nu se poate sa iti desfintezi industria si sa iei de la altii.
nu cred ca e facuta expres, desfintarea asta – problema e ca firmele romanesti de stat, cum sunt Moreni, UMB, Avioane Craiova, etc, nu sar cu spagile, cu valizele de bani.
si atunci normal ca se cumpara din import, de multe ori chestii inferioare.
in opinia mea toata treaba asta e complet nesustenabila pe termen scurt, mediu si mai ales pe termen lung.
desi nu prea exista amenintari imediate militare, se desfinteaza capacitati, industrii care nu vor fi putea fi refacute usor.
sper sa se trezeasca romanii pana nu e prea tarziu si sa respinga modelul asta de tara africana sub-sahariana. dar ce zic, pana si aia s-au desteptat, au angajat inclusiv romanii pe vremea comunismului sa le faca industrii proprii, sa-i invete.
poate ii aducem pe africani la noi peste vreo 10 ani, cand noi nu vom mai avea specialisti, sa ne invete ei pe noi si sa ne reindustrializeze…
martie 12, 2011 at 8:47 pm
Eu vreau sa facem TR-125 si sa semene cu Challenger 2 spre 3 .
martie 12, 2011 at 10:31 am
Da bre pot fi foarte explicit!Cand am zis ca sunt hanicapati ,ma refeream la o realitate faptica.Efectiv nu am vazut nicaieri mai multi handicapati ca la ei.Am fost In Geneva si la Zurich.De ce sunt asa?!Asta am intrebat si eu iar niste prieteni de la ambasada mi-au explicat astfel!Datorita izolarii(sate mici si raspandite prin munti) elvetienii s-au cam inmultit intre ei sute de ani,fara a avea vreun aport de sange din exterior.Mai mult datorita izolarii s-au imperecheat in familie.Verii cu verisoare si chiar mai rau.Abia prin anii”70 au inceput sa sesizeze problema si au primit imigranti.
Iar faptul ca au stat capra…..WW2 aurul evreilor si conturile din bancile lor pe care au refuzat sa le mai recunoasca!Sa te bucuri la bani celor care au murit in lagarele naziste!!!?Unei mostenitoare evreice i-au cerut certificatul de deceas al tatalui pt ai da banii.Tatal femei murise ,gazat,in lagar!Spalare de bani si conturi ale luimi interlope!Acum un an Germania si Franta au amenintat Elvetia cu sanctiunui drastice daca nu termina cu mizeria de „secret bancar”.Adica astia traiesc si din banii furati din economiile europene iar tu vrei sa-i respect?!Handicapati si curve!
Ps Iar Elvetia este mult mai urata decat Romania.Noi avem zonele de munte superbe ,la ei totul zici ca e din plastic,nimic natural.Marmote,ursi….Ha!Ha!Ha!Nu exista fauna in Elvatia,este o tara moarta.
PSS Iar faimosul gheizer de la Geneva a fos la origine o teava sparta.Ce mi-a placut au fost magazinele familiale de ciocolata.Asa ca da-i dracului!
martie 12, 2011 at 10:46 am
Tu zici de ei ca sunt handicapati?
Pai atunci sa luam cazul din ograda propie: 3 milioane elevi si studenti, 6-6,5 milioane pensionari (multi nu sunt pe bune) vreo 4 milioane de muncitori angajati la stat sau privat iar restul de 9 milioane ce sunt frate?
Aia ai zis ca sunt 8 milioane de handicapati (toata populatia tarii banuiesc ca ar reprezenta atata dar nu toti ar avea genele bulite) iar noi avem 9 milioane.
Poate ar trebui sa cerem si noi ajutoare la statele dezvoltate si la organizatiile umanitare din moment ce avem atatia handicapati (in termenul nostru oameni care nu pot munci) asa cum primesc aia din Somalia, Pakistan, India, etc ca nu suntem departe de ei dpdv al contribuabililor in raport cu cei care au beneficii de la stat, iar dpdv al saraciei iar nu suntem departe fata de Lumea 3-a
martie 12, 2011 at 3:17 pm
12% din populatie !
martie 12, 2011 at 12:40 pm
Zici ca se cordesc intre ei!!! Ma rog, s-au…N-as zice, fiindca sunt mult prea civilizati si evoluati;iar faptul ca nu prea agreaza azilantii…nu-i un lucru rau. Cumnatul meu a fost acolo si a ramas impresionat de frumusetea si curatenia Elvetiei, si de inaltul grad de civilizatie si bun simt al locuitorilor ei. Dupa cele afirmate de tine, l-am intrebat daca a vazut handicapati, senili, nebuni, ceva nelalocul lui. Mi-a raspuns ca nici macar unul, de prasila! Dar poate cei de la ambasada sunt specialisti in Genetica Umana,si-or fi descoperit alterarea materialului genetic elvetian. In cazul asta eu m-as duce cu placere acolo sa-l refac! Si aveau si fauna,ba inca protejata! Si cine sa-i cucereasca? N-are nimeni nimic cu ei, iar greselile istorice sunt…istorice. Condamnabile ce-i drept, dar care tara din lumea asta la vremuri de napasta nu face greseli? Inclusiv evreii au facut, fata de alte state si natiuni,si fac in continuare…si ei pot fi condamnabili. Inainte de toate eu prefer civilizatia, bunul simt si progresul;insa despre ARMATA lor n-am auzit decat lucruri bune.La ce au sunt cu mult inaintea noastra, si nu numai! Intra pe net si vezi ce produse militare de top fac. Eu zic ca sunt chiar foarte bine pregatiti sa faca fata oricui!
martie 12, 2011 at 2:30 pm
Civilizati si evoluati!!!!Asta acum.Acu 150 de ani cresteau vaci si erau analfabeti!Cu ce au contribuit triburile helvete la civilizatia europeana!?Au stat cu capul la cutie si au facut bani.Extrem de onorabil!?Si tinand cont ca razboi n-au avut niciodata ,eu zic sa-i fereasca Dumnezeu,ca experienta ioc!
martie 12, 2011 at 11:31 am
Bre George,io zic sa spui mai bine pe cine nu esti ofticat.Scurtam lista.
Nus ce ti-or fi spus aia de la ambasada,dar genetica prea multa nu cred ca stiau ei.Pana una alta rezultatele vorbesc.Si asa handicapati sunt singura tara care are democratie directa.Si SIG 550 in fiecare casa,chestia care pe mine ma atrage cel mai tare.
Iar de bani,nu au miros.Cata vreme sunt independenti,toata mizeria nedemocratica numita UE poate sa-i pupe in 3 litere.Nu le convine,nu au decat sa invadeze Elvetia.
martie 12, 2011 at 11:58 am
„toata mizeria nedemocratica numita UE”
Cum bre asa,poi cu europenii ce mai ai??
martie 12, 2011 at 12:01 pm
Lasa ca stie el ce zice
In ochii mei nu vad alt lucru bun ca suntem in UE decat ca fiecare cetatean al acestei tari poate merge, vizita, calatori, in europa asta a lor oricand doreste fara a mai trece granita cu vize si pasapoarte, in rest nu sunt impresionat de UE sau poate n-au reusit ei sa ma impresioneze pana acuma si a cam trecut ceva timp
martie 12, 2011 at 12:24 pm
Io cred ca cel mai bun lucru cu Europa asta este posbilitatea desfintarii romaniei,o fac un judet al marii europa si gata cu balamucul,au grija nemtii de noi.
martie 12, 2011 at 12:47 pm
C-am mare judetul, dar mere daca apartine de nemtia!UE, dupa parerea mea, este o alegere proasta. Prea multe lucruri care nu ni se potrivesc, cel putin nu la realitatile romanesti. Poate neutralitatea ar fi fost solutia ideala!Asa ne-ar fi iubit cu totii:rusii, americanii,germanii,etc. Si am fi putut face ce vrem noi, sa cumparam de unde vrem,etc -atat doar ca ramaneam cu…pasaportul.
martie 12, 2011 at 2:26 pm
Nu e vorba ca am ceva cu cineva!Pur si simplu mai trebuie sa vedem si ce se ascunde in spatele unor natiuni „model”.M-am cam saturat sa tot vedem problemele noastre si sa-i idealizam pe alti.Pana una alta Elvetia nu a stiut ce e aia razboi de pe la anul 800AD.E usor sa te dezvolti cand nu vine nimeni peste tine si nu-ti ocupa tara.Daca aveau si ei comunism 50 de ani?!
In privinta handicapatilor,am dreptate.Asta este situatia la ei din motivele enumerate mai sus.Ambasada avea date publice.Au mari probleme generate de endogamie(boli specifice).Iar asta este o realitate statistica!
Daca vezi ca ceilalti nu sunt ca in reclamele la ciocolata nu inseamna ca ai ceva cu ei ci doar ca mai si vezi dincolo de reclama.In privinta moralitati lor……Si are democratie directa…….frate sunt o mana de oamenii !Fa democratie directa in Germania cu 80 de milioane.Hai sa nu le cautam pe spate,ca sigur nu au aripi.Mai dai dracului.
Iar Elvetia a fost foarte docila cand Germania a ridicat tonul la ei!
martie 12, 2011 at 8:58 pm
Nu a venit nimeni s-i ocupe si pentru ca s-au inarmat pana in dinti si erau foarte pregatiti pentru vizitatori nepoftiti, asa ca si Hitler i-a ocolit.
martie 12, 2011 at 9:01 pm
corect.Avand de ales intre a imobiliza 15-20 de divizii in munti pentru nimic pe termen nelimitat…E insasi definitia preventiei.
martie 12, 2011 at 3:16 pm
De SIG 550 in fiecare casa ,nu stiu,dar pot sa-ti confirm ca obsolut fiecare locuinta are adapost AA si rezerve pt 3 luni parca.Nu primesti autorizatie de constructie fara adapost.Am vazut si eu trei astfel de adaposturi si sunt toate standard,diferind doar ca marime!
martie 12, 2011 at 3:12 pm
Ce vreau sa spun este ca nu poti compara o tara ca Romania ,cu 50 de ani de comunism in spate,cu tari netraumatizate ca Elvetia sau Suedia.Nu poti compara o padure seculara cu una proaspat plantata.Romania se afla inca in convalecenta ,atat sociala cat si economica,cine credea ca vom ajunge in cativa ani la nivelul Vestului,nu stie ce vorbeste.
Ca o societate sa-si revina dupa ce insasi esenta ei a fost distrusa , e nevoie de cateva generatii.Nu economia este problema ci mentalitatea si relatile sociale.Cand agiti un lichid mizeria se ridica prima,adica indivizii gen Columbeanu,Becali etc.Ca sistemul imunitar al sociateii sa-i elimine…..dureaza mult.Poate inca 20-30 de ani.Si trebuie sa ne obisnuim sa-i privim pe ceilalti europenii direct in ochi!Nu sunt mai presus ca noi ,ci doar mai norocosi si nu le suntem cu nimic inferiori.Adica ,eu sunt foarte mandru ca sunt roman,niciodata nu m-am ferit de asta si pot fi foarte agresiv,verbal,daca cineva imi ia tara peste picior.
Sa-i idealizam pe alti….nu e corect si nici macar nu avem motive.Hai sa-i judecam dupa fapte si statistic,nu sunt chiar asa de jmecheri.Iar elvetienii au si ei problemele lor ,destul de grave.Noi ne-am obisnuit sa ne uitam doar la bani ,nu e chiar asa!
In Elvetia chiar ai senzatia ca totul este de plastic,iar marmote si ursi nu mai au de mult!Romania are!!!!!
martie 12, 2011 at 3:58 pm
Da nu poti compara Romania cu Suedia&Elvetia,insa o poti compara cu Polonia&Cehia,si aia au avut comunism,numai ca nu sunt atat de batuti in cap precum noi.
martie 12, 2011 at 4:18 pm
Bre matale imi strici frumusete de pseudo-silogism!Cine s-ar fi prins de smecherie?!Deci faci praf frumusete de argumentatie si apoi te astepti sa fim prietenii?!Jihadu’ pe capul tau o sa fie !In Elvetia sa te duci sa scapi,da nu cred sa te primeasca aia cu 4×4 de il ai .Ca ‘e’ ecologisti rau astia „handiman”.
martie 12, 2011 at 4:31 pm
Hai bre nea’ George ca nu te credem. Eu si acum mia cred ca marmota inveleste ciocolata in staniol si se da cu ursul la vale iar tu ai venit si ne spui povesti ca nu exista marmote, ursi, mos craciuni… 😦
martie 12, 2011 at 4:52 pm
Bre, Raptoare,bre sa moara Ilici Iliescu curand, daca va mint.Daca n-au marmote si ursi io ce vina am?!Au biciclete cu atas,de-si duc copii la scoala,si un lucru foarte rar la noi,nu exista praf acolo.Cauciucurile masinii au ramas negre tot timpul,iar de spalat nu ai de ce sa o speli.Da am vazut reprezentanta Dacia Logan.O am filmata, ca am ramas …foarte mirat!
martie 12, 2011 at 6:06 pm
@George GMT: Lasai bre pe elvetieni,ce ai cu ei,nu a spus nimeni sa ne comparam cu vestul europei,insa noi nici nu astia din est nu suntem in stare sa ne comparam,si asta nu in ultimii 20 de ani ci in istorie,numai daca luam Polonia,poi aia in secolul XIX au fost ocupati de trei imperii,tuturor trei li s-au opus si le-au facut zile fripte,in WW2 au luptat cu sarje de cavalerie impotriva tancurilor(bine nu a fost tocmai asa,este doar o relatare eronata a unui corespondent italian din Polonia care insa a intrat bine de tot legenda,insa nici departe nu au fost),in timpul ocupatiei germane au avut o rezistenta armata,in comunism la fel,aia s-au opus dea lungul istoriei chiar si atunci cand partida parea pierduta,cea ce ne arata ca Polacii au o mentalitate de mare popor in schimb romanica a stat capra pt oricine a venit pe aici interesat de o ocupatie,iar cand nu a stat romanii s-au torpilat singuri,cel mai bun exemplu este 2004-2009..
Asa ca sa ne vedem intai pe noi asa cum am dovedit ca suntem,noi nu suntem popor noi suntem gloata,asta este adevarul.
martie 12, 2011 at 7:00 pm
Domne cand a stat Romania …cum spui tu ca stat?!Am pierdut WW2 !E altceva!Sa nu confundam politrucii, fosti si actuali, cu tara.Ca nu romanii au hotarat prin, referendum, sa luam F16 sh.Iar faza cu alegerile….hai Victore sa fim seriosi, ce tu crezi in democratie?!Cum sa fie votul tau egal cu al lui ….Becali, sa zicem?!Aveti voi aceeasi educatie,inteligenta,etc..?!Iar masele aleg,iar masele sunt proaste.Ce Bratianu a intrebat poporul cum sa dezvolte tara?A facut-o ca l-a dus capul,da pana apare o alta elita liberala mai dureaza.Cei nascuti dupa ’89 abia au 22 de ani!Iar Polonia avut si niscai avntaje;datorii externe sterse,investitii americane si sprijin politic,un pseudo capitalism inainte de „89 si au fost altfel privitii de vest.Nu spun ca nu se putea mai bine dar ,chiar si Polonia a avut un start mult inaintea noastra.
martie 13, 2011 at 2:04 am
romania nu pare a avea demnitate, nu stiu de ce – a propos, se vede asta si la capitolul achizitii – nu-i prea vezi luand vechituri second hand. polonezii si cehii au tinut cu dintii si de industria lor de aparare (ungurii n-aveau)
polonezii, ungurii, cehii, debordeaza de mandrie nationala, in niciun caz nu si-ar fi luat aia vechituri, ar fi fost impotriva logicii de identitate nationala sa-i vezi cu SH de acum 30 de ani.
cand vizitezi aceste tari, aia sunt mandri, nu-si injura tara. budapesta e plina de tot felul de monumente.
romanii ca natie, din pacate, au un complex de inferioritate si nu au pic de self respect.
venind cu straini aici am auzit n romani injurand tara, ca e gunoi, ca sunt prosti, hoti, etc.
nu exista motive obiective pentru acest complex.
sunt zone si in vest care sunt mult mai rele ca zone din romania – pai daca luam zonele magrebiene din jurul parisului, sau orasul detroit, sau washigtonul de est, bai, prefer ferentariul in orice zi, macar acolo am o sansa destul de buna sa nu fiu jefuit si impuscat in plina zi.
iar dispretul asta de sine nu miroase a bine, trebuie rezolvat altfel ne desfiintam ca tara – cand lumea are astfel de sentimente, e greu de crezut ca ne mai leaga ceva unii de altii.
nu stiu de unde provine acest dispret de sine, ca nu-mi amintesc de el inainte de 1990.
poate problema romaniei de azi ca mental are de-a face cu dictatura dura de la noi.
am citit recent o carte a unui evreu care povesteste cum a invatat el in ghetto sa minta, sa fure, sa faca orice pentru supravietuire si cat de mult timp i-a luat, cand a emigrat in america, sa se normalizeze.
cred ca romanii am fost mai afectati si s=ar putea sa ne ia mai mult timp sa ne normalizam, daca mai e posibil.
martie 12, 2011 at 5:19 pm
Bre Georgica! Chiar tale spui ca sunt ecologisti infocati. Bravo lor!Asta inseamna ca tot ceea ce reprezinta flora si fauna este tabu la ei; deci si ursul, si marmota, si catelul si pisica…Eu am vazut Elvetia doar in pozele cumnatului, dar parca era alta lume. Sti care-i problema cu Romania? Noi nu stim sa ne punem in valoare frumusetile patriei, degeaba avem ursi, marmote, lupi si-alte jivine -disparute de pe alte plaiuri. Notiunea de turism in Romania este VAX si jecmaneala!Elvetienii s-au priceput sa transforme o teava in ditamai fantana arteziana -si i-au spus obiectiv turistic; dar noi!!?? Cretinii nostrii inca n-au inteles ca turismul, este o sursa permanenta de venit, iar elvetienii din asta traiesc si au un PIB ce le permite sa traiasca boiereste. Si eu ma consider mandru de faptul ca sunt roman,dar ma doare ca batem pasul pe loc, basca ca liderii nostrii nu ne reprezinta deloc si nici nu cred ca simt romaneste. Ei simt doar…banii. Eu cred ca,atata timp cat suntem condusi de romanii, n-avem sanse sa progresam. Nu ca n-am avea oameni capabili, dar din pacate pe astia ii ignoram, ii blamam s-au ii fortam sa plece. Si ce ne ramane? Ce avem…
martie 12, 2011 at 6:51 pm
Bre aia traiesc din industrie si turism,da marmote si ursi chiar nu au.Au devenit eco dupa ce au ajuns la fundul sacului.Vaci cat vezi cu ochii.Iar faza cu handicapatii sta cam asa; elvetienii cu doua capete si trei picioare am vazut ,da recunosc erau putinii.Realitatea este ca peste 12% din populati are probleme cu boli care apar sau sunt favorizate de endogamie.Imunitate scazuta,idiotism si altele mai rele.Problema a fost rezolvata in Suedia prin importul de imigrantii.Elvetienii au creat .in anii’30,un sistem care te verifica inainte de casatorie sa nu fi neam.
Da una peste alta chiar nu au praf in tara.Cumnatul tau ti-a spua?Doua saptamani nu am spalat masina.Ziceai ca-i noua.
Roata se invatre fratioare!O sa ne revenim si noi ,da nu acum ci mult mai tarziu!
martie 12, 2011 at 7:16 pm
Sa dea Domnul Georgica! Sper sa mai apuc in viata asta…Nu pentru mine ci pentru copiii nostrii. Sa vad o tara moderna, cu o ARMATA bine dotata si organizata, cu o economie de top, cu…Daca apuc sa vad toate astea, inseamna ca n-am trait degeaba pe plaiuri mioritice, si voi fi mandru de ceea ce las in urma -o tara mandra, bogata, cu oameni fericiti si educati. Ufff!!!
martie 12, 2011 at 7:23 pm
Vom trai vere ,vom trai.Si daca noi vom fi mai batrani copii nostri vor fi mai bine!
martie 12, 2011 at 7:49 pm
Bre sper ca USL-ul dupa 2012 sa nu se apuce sa isi dea din secunda doi cu tigaile in cap,iar daca o sa o faca sa nu tareasca toata tara in razboiul asta,asa cum sa intamplat intre base si tariceanu.
Din nou o sa trebuiasca sa nu se apuce sa intoarca tara cu fundul in sus,adica contractele de infrastructura sa mearga inainte,noul cod al muncii sa fie schimbat,restructurarile la stat sa continue pana se va atinge cifra de 9 sute de mii bugetari,cresterea pensiilor sa se faca numai in cadrul legii pensiilor ,adica jumatate din cresterea salariului din anul respectiv la care sa se adauge inflatia.Acestea nu sunt decizii proste ale actualei puteri,de fapt nu au fost ale ei ci ale FMI-ului.
De la viitoare putere ma astept sa scada CAS-ul,sa dea drumul la concesioanarile de autostrazi,in special Ploiesti-Brasov,Pitesti-Rm.Valcea si poate o sectiune din Autostrada Transilvania,de asemenea sa reduca cota unica la 10% sa puna in aplicare proiectul statului minimal pe care l-am auzit la Liberali si care printre altele spune ca statul sa nu cheltuie intr-un an mai mult de 25-30% din PIB in cadrul bugetului,iar ce va fii peste sa faca parte numai din proiecte strategice,sper sa se inceapa alte proiecte de infrastructura cum ar fii modernizarea altor magistrale feroviare(actualmente numai una singura este in curs de modernizare si anume M200 ce va devenii una la standarde europene pt celelalte 7 magistrale situatie este cam nasoala),alte investitii in autostrazi,Autostrada Oltenia,cele doua autostrazi care sa faca legatura intre Ardeal si Moldova si cea care sa faca legatura intre Moldova si Muntenia plus inelul 2 al Centurii Bucuresti plus alte centuri ocolitoare in tara.
In sectorul energetic trebuie incepute investitiile in Hidrocentala Tarnita-Lapustesti,proiectul hidrocentralei ce va fii construita in comun cu fratii Bulgari sper sa se inceapa si el,unitatile 3-4 de la Cernavoda la fel,nu se mai poate astepta ca si Centrala Nucleara de 2000 MW ce va fii construita in Ardeal,se zvoneste ca francezii fac pe dracu in patru pt a pune mana pe contract.
Lucrari de irigatii pt agricultura,Aeroportul Brasov pe care de destepti ce suntem nu il construim sau canalul Dunare-Bucuresti ce va servii la transformarea zonei din Sud intr-una de dezvoltare industriala,zona in care se va afla si viitorul aeroport din sudul Bucurestiului.
Deci ar fii destule de facut,io ma limitez numai la acestea de la viitoarea putere,sa isi traga nene si ei o spaga ca nu ma supar,dar sa faca treaba.
martie 12, 2011 at 7:39 pm
George draga,omenirea a avut majoritatea timpului un numar extrem de redus de membri.Vorbim de cca un milion de oameni in paleolitic, ~200 de milioane in timpul romanilor etc…
Nu asta e problema,problema apare cand x cu sor’sa fac copii,care copii se biip intre ei etc… dupa cateva generatii apar problemele astea.Asa ca imigrantii aia sunt buni de trimis indarat.Apropos,aia sufera de ”bolile” lor genetice.Care de cele mai multe ori sunt adaptari sau rezultatul la diverse adaptari.Iar din metisaj nu iese numai binele la suprafata,ci in proportie egala iese si raul.
Bre,am uitat io multe,dar am fost la olimiada de genetica la faza pe tara,asa ca tot mai stiu cate ceva.Deci ori vii cu studiu stiintific,ori nu te cred
martie 12, 2011 at 7:59 pm
Bre poate la biologie ca eu, cu sinceritate, nu stiu de asa olipiada de genetica.
Eu va repet ca am aflat pe acolo,dar endogamia este reala.Regii Frantei au suferit de pe urma ei,si in general este destul banala problema si bine documentata.In Suedia ,in mod oficial, asta a fost motivul da au dat drumul la imigratie in anii”70.Si au ceva negrii prin peninsula.Iar in Tara Cantoanelor sunt statistici oficiale.Si cum as putea sa vin cu un studiu stiintific?!
Si da stiu ca provenim cu toti din cateva mii de indivizii,70000i.e.n. Toba ,extinctia,etc.Dar nr poate sa nu conteze ,daca bagajul genetic este diferit la start.
Iti poti inchipui ;un negru sadea in brate cu o blonda scandinava?!Oripilat sau indiferent?
martie 12, 2011 at 8:54 pm
Ingretosat pana la voma de scenariul tau.Din fericire nu se intampla decat pe scara limitata.
Iar eu iti repet ca argumentul prezentat e pus sub o forma care nu are o baza stiintifica reala.Discutia legata de imigratie nu are legatura de nici un fel cu stiinta,cu sanatatea sau cu interesul national,ci din contra e vorba de o agenda politica si o tentativa de inginerie sociala.O chestie destul de asemanatoare in esenta ei cu marxismul.
Regii Frantei sunt un exemplu din categoria data de mine.Dar ei sunt o exceptie.
Negrii tai tind sa aiba o mare vulnerabilitate la boli cardiace.Iar metisii in cazul in care au nevoie de un transfer sunt morti,intrucat nu exista donatori compatibili.
martie 12, 2011 at 9:10 pm
Nu pot decat sa te cred,dar eu de fapt am povestit ce am vazut,in Stockholm ,de ex in 1992 am ramas uimit de nr. relativ mare de perechi/famili mixte,suedeze cu negrii.Relativ mare inseamna ca am vazut destule pe strada ca sa-mi sara in ochi.Eu pe atunci eram puternic indoctrinat da familie ,precum ca femeile care ies cu negrii sau arabii n-ar fi foarte respectabile,asa ca ….am fost uimit.Cei pe care i-am intrebat ,localnici,mi-au servit raspunsul respectiv.Iar in Elvetia ,desi nu sunt,negrii sau arabii,problemele de care am pomenit sunt date publice.
Si nu sunt negrii mei ,sunt ai suedezilor!
aprilie 2, 2011 at 10:07 pm
Noi am putea sa punem pe TR-85 suspensie hidropneumatica sau mai bine construim alt tanc ?