IAR 111

Supersonicul românesc a primit numele I.A.R.-111

Supersonicul de transport al rachetei spaţiale Haas, pe care ARCA îl construieşte pentru Competiţia Google Lunar X Prize, a primit oficial numele I.A.R.-111. Pana la această dată numele avionului a fost E-111.

Este o mare onoare şi obligaţie pentru ARCA să contribuie la tradiţia I.A.R., care din 1925 si pana in prezent a fost purtat de aeronave redutabile pe plan mondial precum: I.A.R.-11CV, I.A.R.-80, I.A.R.-93, I.A.R.-99.

„Realizarea unui aparat din seria I.A.R. este o şansă de care orice constructor de aeronave din lume ar fi mândru. I.A.R.-111 va trebui nu numai să contribuie la continuarea tradiţiei numelui I.A.R., ci şi să reprezinte aeronava care să zboare mai sus si mai repede decât predecesoarele sale, ajutând astfel la progresul României. Mulţumim SC I.A.R. SA Braşov pentru această oportunitate.” – Dumitru Popescu, Preşedinte ARCA

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie non-guvernamentală, care doreşte să câştige competiţia Google Lunar X Prize şi să lanseze în cosmos prima rachetă românească, capabilă să transporte un cosmonaut.
Programele dezvoltate la ARCA sunt:
– Racheta Demonstrator 2B, echipată cu primul motor din lume, din materiale compozite, re utilizabil, care a fost lansată cu succes, la data de 9 Septembrie 2004, de pe ţărmul Mării Negre.
– Sistemul Stabilo care a executat două zboruri până în prezent. Misiunea 1, lansată la o altitudine de 14.700 m, în stratosferă şi Misiunea 2 lansată în 2007 la o altitudine de 12.000 m, deasupra Mării Negre.
– Racheta suborbitală Helen este demonstrator tehnologic pentru competiţia Google Lunar X Prize. Zborul de test pentru Helen a fost amânat de două ori, în 2009 (Misiunea 3) şi 2010 (Misiunea 4), din cauza dificultăţilor întâmpinate în lansarea balonului purtător.
– Pentru a testa avionica rachetei Helen, ARCA a lansat de la Sânpetru, la începutul anului 2010, Misiunea 5.
– Lansarea cu succes a primei rachete spaţiale româneşti, Helen 2, in cadrul Misiunii 4 B. Lansarea a avut loc la 1 octombrie, 2010, din largul Mării Negre şi a atins altitudinea de 40 000 m.

Avionul va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator, urmand sa devina primul avion supersonic romanesc. Cabina avionului este separabila şi este echipata cu doua parasute propulsate cu motoare racheta proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separata de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 si inaltimi de 100 m si poate aduce echipajul in siguranta pe suprafata marii.

Datele geometrice si masele aparatului nu sunt comunicabile.

Finalizarea lucrarilor la aparatul IAR-111 este stabilita pentru jumatatea anului 2012, urmata de prima decolare la sfarsitul anului 2012. Primul zbor supersonic al avionului IAR-111 este prevazut pentru prima jumatate a anului 2013.

Sursa: ARCA

Anunțuri