Al Khalid

Conform studiului anual intocmit de Forecast International Weapons Group, pana in 2018 urmeaza sa fie produse peste 6500 de MBT-uri, valoarea totala estimata fiind de peste 26 de miliarde. Deloc surprinzator, tancurile vest-europene nu domina aceasta cifra de nicio culoare.

De ce? Motivele sunt destul de simple. In primul rand, tarile vestice dispun de MBT-uri de un nivel tehnologic care a atins pragul maxim actual al conceptului. Tancuri precum Leopard 2, Challenger II sau chiar M1A2 Abrams vor ramane etaloane in ceea ce priveste partea superioara calitativa a neamului MBT, desigur cu ceva upgrade-uri. Iar upgrade-urile astea costa mult.

Cat de mult? Pai, de exemplu americanii au upgradat A1A2-urile operationale in 2008 pentru frumoasa suma de 1,5 miliarde de dolari. Adica, cam 46% din suma totala investita pe mapamond in productia de tancuri noi noute. Si, pentru o comparatie si mai evidenta, programul Tip 98 al Chinei, cu 116 bucati in 2008, a costat doar 395 de milioane de dolari.

Deci, tancuri rezonabile precum Al Khalid-ul pakistano-chinez, Tip 98-ul chinez si T-90 rusesc sau indian vor domina cantitativ piata in principal pentru ca vor fi tancuri de export, viabile economic si gata sa umple o nisa lasata libera de producatorii vestici, mari amatori de vehicule perfectioniste. Competitia din vest s-a incheiat, s-au dus si ecourile celor doua resboaie din Golf, deci cale libera pentru vehiculele derivate din produsele rusesti. Kala, fii fericit! 🙂

Bine, americanii vor continua sa vanda din stocurile supradimensionate de Abrams-uri catre aliati alesi pe spranceana care mai tarziu probabil le vor de cu ele in cap. In plus, japonezii si sud-coreeni, mari amatori de vehicule de calitate occidentala, isi vor dezvolta propriile proiecte, care insa nu au sanse mari de export, fiind prea exclusiviste. Israelul, alt producator major de tancuri, o sa traiasca mult si bine pe spinarea Merkava, cu ceva retusuri de la Rafael.

Bine bre, dar nica nica despre TR85M1, cel mai bun tanc mediu al lumii?

Anunțuri