Doream la debutul rubricii să mă agăţ de un puitor de mine mai mare, pre ww2 ca şi apariţie.
Polonez… Franţuzesc… Nu mai ţin minte.
De mult mi se pusese pata pe el, dar ghinionul este că nu mai am dat de el. Aveam un Jane’s scanat, însă nici pe ăsta nu îl mai găsesc.
Cu nava respectivă în minte, mă gândeam la doctrina defensivă a României pre-ww2 şi cât de bine ar fi prins un puitor de mine mai mare decât clasa Amiral Murgescu, sau măcar continuarea construirii celui de-al doilea puitor, abandonatul Cetatea Albă. Aşa, am fost nevoiţi să transformăm câteva nave civile în crucişătoare auxiliare.
Cum spuneam, nu mai găsesc ce doream. Începem seria tehnică având ca şi subiect o navă suedeză:
Sursa: magnus.gussander.se
Din puţinele informaţii găsite despre Carlskrona – mi-am propus ca în această rubrică să nu abordez marile celebrităţi ale tehnicii militare – am aflat că nava a intrat în serviciul Marinei Suedeze la începutul anului 1982, ca puitor de mine de dimensiuni mari, aspect care în perioada Războiului Rece a dat o mare importanţă vasului în cadrul Flotei, datorită doctrinei defensive a Suediei.
Cum situaţia s-a schimbat, Carlskrona a devenit într-o vreme o navă fără rol, fapt ce a dus într-un final la adaptarea ei ca şi OPV (Ocean Patrol Vessel). Cu noul rol, Calrskrona a participat în anul 2010 ca nava de comandament în cadrul operaţiunilor de combatere a pirateriei din regiunea Golfului Aden.
Nu, nu-i o navă cuminte… Carlskrona a fost echipată pentru misiuni de tip Sigint şi a înlocuit precedenta navă (Orion) ce îndeplinea acest rol în flotă, care era de dimensiuni mai mici. Orion, cu numai 1400 de tone, era potrivită pentru operaţiuni la scurtă distanţă, prin Marea Baltică. Carlskrona însă, poate naviga la distanţe mai mari şi dispune de o cantitate mai mare de echipament specific misiunilor Sigint, dispunând şi de un număr mai mare de analişti la bord. Deci, nu-i un OPV cuminte ci-i o navă spion…
Mai mult, nava a primit la modificare, un up-grade la instalaţiile reţelei de comandă şi un nou spaţiu pentru rolul de comandament. De asemenea, a fost modificată pentru a permite apuntarea elicopterelor şi realimentarea acestora, dispune de echipament pentru lansarea şi recuperarea unui RIB de mare viteză pentru operaţiuni împotriva piraţilor, precum şi de un spaţiu medical îmbunătăţit.
Şi e frumoasă:
Sursa: Wikipedia
La datele tehnice avem cam aşa:
3800 tone;
105.7 metri lungime;
20 noduri, vitez[ maximă;
45 ofiţeri, 40 cadeţi, 85 marinari;
1 elicopter AW 109 LUH;
1 tun cal. 57 mm;
2 tunuri cal. 40 mm
Atât pentru început şi… de încălzire. Pe Marţea Tehnică viitoare!
aprilie 12, 2011 at 9:26 pm
Si marina britanica are in dotare nave atat pentru minari cat si pentru deminari .
aprilie 13, 2011 at 8:17 am
Da bre, are si marina britanica. Si Romania are in prezent doua, care sunt trase pe dreapta pe la Mangalia parca. Insa, eu am zis de Polonia si Franta pentru ca intentionam (cum am zis pe la inceputul articolului)sa scriu despre alta nava – nu mai retin daca era a Poloniei sau Frantei.
aprilie 13, 2011 at 9:01 am
Vrusai sa scriu ca marina britanica are nave multifunctionale pentru minari si deminari.
Sa inteleg ca navele Romaniei sunt doar ca sa fie la numar ?
aprilie 13, 2011 at 10:27 am
http://www.xxxxxxro/xxxxxxxxx
aprilie 13, 2011 at 11:18 am
Nu vad legatura dintre linkul postat de tine si Carlskrona, subiectul articolului.
Pe de alta parte, proprietarul acelui site aduna poze de peste tot si nu citeaza sursa, plus ca pune watermark pe ele ca si cum ar fi ale lui personale – inclusiv poze de pe site-urile Marinei Romane. Nu vreau sa promovez asa ceva si nici asa mentalitate/atitudine. Persoana respectiva – cu siguranta nu stii – a fost „certata” prin alte parti pentru chestiile astea.
aprilie 13, 2011 at 11:22 am
Romania are 4 dragoare si 1 puitor de mine,taicamiu a stat 2 ani pe un Dragor de Rada,vasele erau germane,capturale/abandonate de nemti in ww2,la inceputul anilor 80 cele 4 dragoare au fost modernizate iar la inceputul anilor 80 au fost scoase din serviciu,despre puitoare planul initial a fost sa se construiasca 4 bucati,din acestea pana in 1989 s-au construit 2 din care numai unul mai este in serviciu.
aprilie 13, 2011 at 11:29 am
Dragoarele din vremea ww2 au fost construite la Galati, dupa un proiect german si parca nu fusesera finalizate pana la 23 August si nici nu rusii nu le-au luat.
Romania detine acum dragoare „noi”, parca din clasa Musca. Conceptie si constructie romaneasca.
Puitoarele sunt doua, nu mai retin ce clasa – am acasa materialul. Unul dintre ele are punte heliport, celalalt nu. Stiam ca amandoua erau trase pe dreapta.
aprilie 13, 2011 at 11:48 am
Bine ca m-ai corectat,nu stiam treaba asta,despre navele astea soldatii si cea mai mare parte a echipajelor stiau atunci ca is nemtesti,desii nu erau,au fost mentinute pana la inceputul anilor 2000,in 2001 unul a aparut la Ziua Marinei.
aprilie 13, 2011 at 10:46 am
Romania a facut si ea o nava pentru Suedia recent. Cred ca e una de patrulare.
O sa sune cam nationalist, dar eu cred ca Romania are santiere navale performante, muncitori calificati. Din pacate nu sunt folosite si pentru noi – noi facem nave de patrulare si tot felul vapoare pentru altii (foarte bine ca exportam) dar in schimb, pentru propriul uz, importam vechituri de pe la nemti si altii.
Ar putea sa le mai dea de lucru si la santierele noastre, sa repare navele existente si sa construiasca unele noi.
La o nava construita se da de lucru si la aia cu otelul, materialele care intra in ea, si la aia cu constructia navei.
aprilie 13, 2011 at 11:25 am
Industria navala este una din cele mai sanatoase ramuri ale economiei nationale,aproape toate santierele sunt functionale,avand exporturi de sute de milioane de euro anual.
aprilie 13, 2011 at 5:17 pm
Iata cateva sisteme, intrate deja in inzestrarea SRI,SIE,DGIA,JANDARMERIEI,MApN si a altor structuri;sisteme produse la noi si create de cercetatorii nostrii. Asta fiindca este „Martea Tehnica”!
SISTEM DE BRUIAJ PENTRU TELEFONIE MOBILA -este destinat bruierii locale a terminalelor de telefonie mobila din benzile 465/900/1800/2100MHz, fiind realizat ca o structura portabila cu alimentare din acumulatorii proprii. Raza de actiune:5-20 metri, in functie de distanta fata de statia de baza. Sistemul este realizat in doua valize din plastic ranforsat, fiecare fiind echipata cu cate doua dispozitive de bruiere a terminalelor de telefonie mobila, cate doi acumulatori si un dispozitiv de monitorizare a starii acestora, cate un incarcator pentru acumulatori si cate un bloc de semnalizare optica si acustica a prezentei semnalelor de bruiaj. Aparatele telefonice mobile de orice tip sunt temporar deconectate de la retelele telefonice. Revenirea in functionare normala a telefoanelor mobile, se face automat, dupa oprirea sistemului de bruiaj.
DISPOZITIV PENTRU ASALT LA AUTOVEHICULE ADAPTAT PENTRU ARME USOARE-este o baioneta de constructie solida, adaptata pentru pistolul-mitraliera Heckler&Koch MP5 de 9mm. Baioneta este proiectata pentru operatiuni de asalt ale fortelor speciale asupra autovehiculelor(spargerea geamurilor si/sau gaurirea cauciucurilor). Sistemul este format dintr-o baioneta de constructie speciala, un corp central si un mecanism cu prindere rapida. Baioneta din otel imbunatatit are o forma speciala(exterior ascutit cu interior tubular) pentru a facilita spargerea geamurilor si gaurirea cauciucurilor. Baioneta poate fi demontata pentru ascutire prin rectificare abraziva. Corpul central este o piesa rigida de legatura intre mecanismul de prindere rapida si baioneta. Mecanismul asigura o prindere rapida si sigura pe arma, folosind cele trei caneluri de la capatul tevii.
SISTEM ARHITECTURAL DE ECRANARE PENTRU CAMERE PROTEJATE IMPOTRIVA EMISIILOR COMPROMITATOARE-este destinat ecranarii camerelor care necesita protectie impotriva emisiilor electromagnetice secundare. Sistemul satisface necesitatile de asigurare a securitatii incintelor destinate procesarii informatiilor clasificate, standard MIL-STD-285. Solutia de ecranare este flexibila si se bazeaza pe utilizarea unor materiale conductive netesute de tip tapet, care permite realizarea unei ecranari performante in conditiile unor dimensiuni diverse ale incintelor. Componentele de baza sunt: o usa ecranata, un filtru de ventilatie a aerului de tip fagure, filtre pentru reteaua de curent alternativ si pentru reteaua de telefonie, carcasa filtre,tuburi de trecere ecranate. Sunt asigurate utilitatile incintelor, respectiv: ecranarea sistemelor de aer conditionat si incalzire, ecranarea conductelor, ecranarea instalatiilor electrice, ecranarea sistemelor de protectie impotriva incendiilor,etc.
MANIPULATOR ELECTROMECANIC PORTABIL PENTRU MANEVRAREA DE LA DISTANTA A DISPOZITIVELOR EXPLOZIVE-este destinat operatiunilor de interventie pirotehnica ce implica manipularea DEI, in scopul evacuarii acestora din zone in care neutralizarea sau detonarea acestora este periculoasa sau imposibila. Produsul este un brat robotic actionat electric, avand functii de prindere a DEI si conservare a fortei de strangere. Echipamentul are in componenta o mana robotica si un brat mecanic cu rol in mentinerea distantei de siguranta intre operator si coletul suspect. Bratul mecanic este proiectat sa aiba o buna rezistenta la incovoiere, in conditiile unei amortizari cat mai eficiente a miscarilor operatorului si a vibratiilor generate de transportul DEI. Se afla in dotarea grupelor EOD si a pirotehnistilor, atat de la noi cat si din cadrul Aliatilor.
Mare parte a acestor sisteme se exporta in cadrul Aliantei si a partenerilor non-Alianta.
aprilie 14, 2011 at 5:56 pm
Inca cateva realizari!
COSTUM DE PROTECTIE PENTRU PIROTEHNISTI-EOD; ofera protectie modulara si flexibilitate operativa in timpul misiunilor ce presupun contactul cu diversi explozivi si agenti contaminatori. Costumul protejeaza picioarele, mainile, zona inghinala,pieptul si coloana impotriva impactului exploziei si a fragmentelor. Jacheta-este realizata din strat exterior NomexIIIA si structura Kevlar multi-strat in interior; prezinta sistem de deschidere laterala, sisteme modulare pentru placi suplimentare impotriva exploziei si pentru accesorii, guler inalt pentru protectia gatului. Pantalon-realizat din strat exterior NomexIIIA si structura Kevlar multi-strat in interior. Casca si vizor-casca este realizata din Nomex Kevlar IIIA, sistem ajustabil si flexibil, compatibil cu sistemul de comunicare(casti si microfon), dotata cu sistem de ventilare cu functie de dezaburire a vizorului si filtru NBC. Accesorii- protectie inghinala si genunchiere antiderapante; acoperitoare pentru incaltaminte; manusi cu acoperitoare pentru maini; costum de racire; sisteme de comunicare wireless. Factori de protectie: jacheta-600m/s; gat-950m/s;placi impotriva exploziei-1800m/s;pantalon-690m/s; casca -630m/s; vizor-780m/s. Se afla in dotarea grupelor EOD.
SISTEM COMPLEX DE ESCALADARE, PROTECTIE SI SALVARE DESTINAT FORMATIUNILOR SPECIALIZATE IN LUPTA ANTITERO -este destinat formatiunilor specializate in lupta antitero, in scopul cresterii mobilitatii si gradului de supravietuire in actiuni antitero si salvare. Greutate -14kg; inaltime totala in pozitie de lucru -1850mm; inaltime totala in pozitie pliata -660mm; latime-530mm; nivel de protectie balistica -IIIA(gloante cal.9mm FMJ, gloante cal.44Magnum, gloante cal.7,62mm); nivel de protectie la schije standard -550m/s; rezistenta la foc-minim 10s; sarcina suportata: in varianta „scara de asalt” -peste 150kgf; in varianta „targa cu roti” -peste 140kgf. Asigura o protectie de peste 95% fata de urmatoarele categorii de munitii: grenada defensiva la distanta de 1m; bomba cal.82mm la distanta de 3m. A intrat in dotarea tuturor fortelor antiteroriste de la noi.
VESTA ANTIGLONT NIVEL IIIA -destinata militarilor din trupele speciale, oferind protectie impotriva gloantelor: 9x19mm FMJ cu viteza de 426m/s, 44Magnum cu viteza 426m/s, 7,62x25mm cu viteza 440m/s. Poate fi purtata impreuna cu una sau doua placi ceramice de protectie balistica, care se introduc in buzunare speciale in fata si in spate. Placile ceramice asigura protectia impotriva gloantelor 7,62x51mm AP si 7,62×54 B32.Greutatea vestei este de 5kg, complet echipata.
Gata, am terminat!!!