Novi Avion


VS

IAR-95 Spey

Prin anii ’70, pe romani i-a apucat laudabila strece de a crea un avion supersonic de lupta. Despre proiectul IAR-95 Spey am vorbit deja in cadrul acelei rubrici, prilej cu care am amintit si tentativa de colaborare cu Yugoslavia, in spiritul bunelor relatii consfintite de proiectul IAR-93-Soko J-22 Orao. De data asta insa, Spey-ul nostru a ramas singurel pentru ca yugoslavii aveau propriile idei.

Novi Avion ar fi trebuit sa fie un multirol supersonic de generatia a 4-a delta-canard. Responsabil cu maretul vis al urmasilor lui Tito era Vazduhoplovno Tehnicki Institut, dar, ca si in cazul fratiorului de suferinta IAR-95, totul s-a dus dracului prin ’91. Pacat.

Proiectul a fost initiat pe la mijlocul anilor ’80. Yugoslavii, la fel de entuziasti ca si romanii dupa IAR-92/J-22 Orao, s-au gandit ca nu ar fi rau sa-si produca singuri avioanele de lupta, imprumutand mai putin tehnologie de la fratii de cauza sovietici dar mai ales chinezi. Ei isi produceau deja tancuri, alte avioane si chiar si submarine, ceea ce era incurajator mai ales ca totul tinea de tehnologie. Si, la acest capitol, Novi Avion era chiar smecher.

Planificarea era de 150 de avioane care ar fi trebuit sa inlocuiasca flota de MIG-21. De remarcat designul futurist care l-ar fi facut sa stea brat la brat cu avioane mai recente. In teorie, ar fi trebuit sa fie un multirol pur-sange (doua notiuni care nu se pupa suficient), cu o viteza ceva mai mica de Mach 2 si fuselaj partial construit din materiale compozite. Avionica era de inspiratie franceza, in special echipamentele de detectie si comanda a armelor iar motorul utilizat era Snecma M88, ala de a fost incorporat si in Rafale.

Caracteristici generale:
Echipaj: 1
Lungime: 13, 75 m
Anvergura aripi: 8 m
Sarcina maxima: 13,400 kg
Motor: 1 x Snecma M88
Viteza maxima: Mach 1,88
Autonomie: 3,765 km
Altitudine maxima: 17 km
Rata ascensiune: 16.500 m/min

Armament:
Tun: 1x 30 mm tun automat
Rachete: 11 in total

Avionica:
Sistem de control al focului
Sistem de zbor digital
Sistem de navigatie/atac multifunctional

Daca IAR-95-ul traieste oarecum in chinezul JF-17 Thunder, Novi Avion a murit de tot. Ar fi fost interesanta o confruntare intre cele doua modele, din pacate, tot ce a ramas din ele sunt niste machete reusite dar uitate.

Anunțuri