HMS Astute

Royal Navy nu traverseaza in mod cert cea mai fericita perioada a sa. In ciuda implicarii in Libia, cu tot tambalaul referitor la capacitatea de a lansa rachete Tomahawk, marina cu un statut legendar, poate cea mai de succes din istorie, se confrunta cu probleme serioase. Aici putem trece ramanerea fara acoperire aeriana pentru o perioada de cel putin 5 ani, plus taierea mai multor nave de referinta, de toate clasele.

Cu toate astea, Royal Navy are pe teava cateva proiecte de ultima generatie. Pe langa portavioanele din clasa Queen Elisabeth, a caror soarta in privinta numarului de nave operationale este incerta, a fost totusi introdusa cu succes clasa de distrugatoare Tip 45. „D-urilee” arata bine, nu acelasi lucru se poate spune despre Astute, mandria Royal Navy in materie de submarine, un proiect de multe miliarde de lire sterline.

Prima nava din aceasta clasa, HMS Astute are deja un statut indoielnic, suferind rand pe rand tot felul de rateuri dubioase si rusinoase, plus un atac armat la bord. Si peripetiile continua. Mai nou, Astute s-a intors schiopatand in baza navala din Faslane suferind de o defectie la sistemele hidraulice, cele menite sa scoata nava la suprafata. Gravitatea defectiunii nu este cunoscuta si nici macar perioada previzionata pentru reparatii. Dar, dupa ce s-a umplut de rahat la propriu, Astute este luat in colimator pentru capacitatea de a-si ucide propriul echipaj, pentru ca asta ar putea fi rezultatul unei astfel de defectiuni.

Aici insa se intrevede presiunea pe care presa britanica o pune asupra Royal Navy. Nu se spune nimic despre sistemele redundante pe care orice submarin le are, cum ar fi tancurile de balast. De asemenea, nu se insista asupra faptului ca defectiunea a fost detectata si ca Astute este totusi primul submarin dintr-o clasa, cu probleme inerente. Desigur, in cazul unui submarin de 1,2 miliarde de lire, pretentiile sunt mari.

Sursa: Herald Scotland

Anunțuri