Cu Iulica absent (ne)motivat si fara poze de duminica dimineata, o dau in diverse si propun un challenge in care aspectul fizic reprezinta cheia. Stiu, suna aiurea si, cu toate astea, aspectul este foarte important atunci cand vine vorba de un avion (de fapt nu e dar e chiar misto sa ai la mansa un aparat suplu, aerodinamic, care sa-ti ude toti adversarii, si nu de placere). Despre cele mai bune avioane, tot am discutat si ne-am contrazis, e chestie de preferinta. Ce ziceti de un concurs de Mister Univers la capitolul chestii zburatoare?
Eu incep primul, si aleg si categoriile:
Generatie 5
Multirol
Atac
Bombardier
Elicopter atac (nu e avion dar zboara)
WWII
mai 29, 2011 at 12:08 pm
E clar ca ai gusturi fine.
1.F22 Raptor…….e si cam singurul din generatia lui.Frumos si mortal!
2.Typoon, clar ….e superb
3.B 1B Lancer ,nu are rival
4.A-10 este favoritul meu.Porcul razboinic
5.AH 64 Apache, e mai…..razboinic.Rusul zici ca are cate o sacosa in fiecare mana.Prea proletar.
6.PBY Catalina…cel mai frumos din WW2 .Alta categorie decat Mustangul,mai modest..a salvat multe vietii in Pacific!
mai 29, 2011 at 12:29 pm
Bre, mi-a placut asta cu rusul si sacosele. Ai dreptate.
mai 29, 2011 at 1:18 pm
P51 Mustang
mai 29, 2011 at 2:25 pm
cel mai cel : f-22 (inca e singurul operational).
cel mai „multirol”(cred ca poza lui trebuie sa apara in dictionar la „avion multirol”):f-16(stiu, ia bataie de la EF , dar si mustang ia bataie de la f-16 😛 si tot asa).
atac: A-10(problema e ca nu prea am habar de altele mai vechi:ww2/coreea/vietnam)
bombardier:B2 si asta inca e unic.
elicopter de atac : AH-64
ww2: me-109. a dat cei mai multi asi si cele mai multe victorii (bine , au avut si cu cine , d-alde polikarpov de lemn si carpa,dar nici de mustang nu s-a speriat)
mai 29, 2011 at 2:47 pm
Perfect de acord cu lista de mai sus! Dar „as strecura” si Su-30/35/37 -un avion de mare competitie care poate multe in mainile unui cunoscator; Tu-95, Ursul rusesc, imens purtator de bombe si armament nuclear, unic si-n…prezent; MIG-21, Fishbed-ul atat de hulit si admirat totodata, cu o cariera de invidiat in multe armate ale lumii, doborator de…recorduri mondiale; Mi-8 Hip, TESTOASA ZBURATOARE cu o gramada de variante, fiind bun la…orice.Si poate ca nu sunt in asentimentul tuturo, IAR 80/81! Un avion care a stralucit odinioara pe Cerul Patriei, aducand GLORIE ARIPILOR ROMANESTI si care din pacate, n-a avut…noroc.
mai 29, 2011 at 4:34 pm
Generatia a 5 a,F-22,este singurul avion operational,sunt de asteptat totusi proiectele KAI KFX,F/A-XX,desii al doilea se pare ca va fii de generatia a 6 sau 5.75,de inlocuitorul ala al lui Raptor nici nu indraznesc sa vorbesc,noi pe termen mediu ar trebuii sa fim cu ploapa pe avioanele astea doua,KFX si F/A-XX,pt a completa o viitoare flota de F-16/F-35.
Cel mai bun multirol este F-15SE sau o versiune a F-15 daca ne referim la avioane aflate in operare F-15E,nici F-15AUP nu este de neglijat,Eurofighter totusi are posibilitati de lupta aeriana mai bune decat F-15,mai ales manevrabilitate,amprenta radar de 1m este mai buna decat a unui F-15E insa la capitolul radar este net inferior lui F-15E,care deja are radare AESA pe cand Eurofighter abia in 2016-2018.
A-10 si avioanele de acest gen,mai mult sau mai putin reusite,insa este un avion cu un viitor limitat,probabil vor exista ceva UCAV-uri care sa preia acest rol,insa cred ca F-35 este „calaul” lui A-10,rusii dracu mai stie ce au de gand cu flota lor de Su-25,ceva in genul SKAT sau Mig-I2000,chinezoii cred ca se vor indrepta catre un UCAV in locul flotei de Q-5,eu unu cred ca varianta americana este cea mai buna,avioanele aceasta prezinta limitari mari,avantajele lor fiind aliniate cu ale altor fightere de avioanica si armamentul modern.
B-52,zboara de cand era mamarea tanara,si o sa iasa la pensie cand nepotii lu mamaie or sa astepte pensioara,abea astept sa vad FB-23,din cele cateva proiecte pt „2016 bomber”,asta mi se pare cel mai frumos.
AH-64 sau AH-1,las pe altii sa stabileasca.
P-38 si toti fratiorii si copii lui,care au supravietuit pana la Razboiul din Golf.
Daca ultima sectiune s-ar fii referit la avioane de epoca,pre-razboi rece,atunci Coanda-1910 ar fii fost fara indoiala campionul,asa cum omul a fost candva amfibian si dupa maimuta,asa avioanele cu elice reprezinta amfibienii avioanelor de astazi,iar Coanda este maimuta,sau un om primitiv al lui F-22 de ex.
mai 29, 2011 at 4:55 pm
Dacă e să aleg avioane fără alt criteriu decât ce-mi place din diverse motive:
Generația 5: F-22 Raptor. Nu prea aveam de unde alege aici.
Multirol: Su-35 Flanker F. Flankerul, alături de Fulcrum mi se par cele mai frumoase avioane făcute vreodată.
Atac: A-1 Skyraider. Ultimul avion de luptă cu elice care a văzut un mare război – Vietnam.
Bombardier: Tupolev Tu-160. Aproape 250 de tone de fierătanii sovietice zburând cu Mach 2.
Elicopter: Kamov Ka-52. Elice contrarotiativă FTW!
WWII: Messershmitt Me-262. Pentru că n-aș vrea să fiu în altceva în luptă cu un inamic contemporan.
Aș mai aminti, dintre avioanele care chiar au zburat:
– MiG-31, XB-70 Valkyrie, SR-71 Blackbird. Toate pentru viteză brută.
– IAR-80/81, că doar e cel mai letal avion făcut la noi și e și unul frumos.
– MiG-ul 21 Lancer pe care l-am văzut făcând ”fierul de călcat” acum vreo 2 ani, deși probabil că avionul avea vreo 35-40 de ani vechime.
– F-14 Tomcat + AIM-54 Pheonix = love
mai 29, 2011 at 5:41 pm
Me-109 cel mai ce’.Vorba lui Mircea Senchea ( oare cati il cunosc pe acest pilot sau au auzit de el?) avea tot ce-i trebuie , nimic in plus nimic in minus.
mai 29, 2011 at 6:16 pm
Generatzia a 5-a: nu ma intereseaza.
Multirol: Lockheed C-130 Hercules. Transportor, lansator de drone, cisterna de alimentare aeriana, avion de atac la sol (Spectre/Spooky), platforma de razboi electronic, bombardier (Daisy Cutter)
Bombardier: Tu-95 (desi ar trebui sa fie si asta bagat la multirol).
Atac: Giuseppe are o bere de la mine, Able Dog/Sandy e favoritul meu. Pe locu’ 2, Embraer Super Tucano.
Elicopter: IAR330 Puma. Vedeal-as cu Makila pe el!
WW2: Douglas C47 Commando/DC3.
mai 30, 2011 at 8:55 am
Hmmm…
La Generatie a 5-a nu votez, ca e unu singur si n-are concurenta. Ca parere strict persoanala, PAK-FA-ul e mai frumos. Nu stiu daca mai bun, dar mai frumos sigur,
La multirol, de cand ma stiu am avut o slabiciune pentru MiG29.
Bombardier, preferatu meu al time B-24 si Tu-95 , evident.
Atac, clar P-47. Si pe 2, Il-2:)
Elicopter, Ka-50.
WW2, cre ca Spitu. Adica, sigur.
mai 30, 2011 at 10:03 am
ME 262 rechinul. Primul care a ridicat stacheta.
mai 31, 2011 at 8:41 am
dar de astea ce ziceti? http://www.aviationexplorer.com/Russian%20Sukhoi%20T-50%20PAK%20FA%20Stealth%20Fighter/russian%20sukhoi%20t-50%20PAK%20FA.jpgde

Amandoua au capabilitati stealth.
mai 31, 2011 at 10:03 am
sunt doar prototipuri in faza de testare. Pana una-alta cele de le-a mentionat Alex au executat misiuni de lupta suficiente 🙂
mai 31, 2011 at 6:04 pm
1.? cica f22 ar fi singurul…deci ma abtin 🙂 arata plictisitor i.m.o. Sau l-am vazut de vreo 20 de ani pana la saturatie (efectul propagandei ecesive :P)
2.Su 30 elegant, chic, parfumat etc.
3.IAR 93/ Su 17
4.Avro Vulcan
5.Mi 24 – cum de nu s-a gandit nimeni? e cel mai fioros „gandac”!
6.Lavocikin 5FN fara ezitari! cautati-l si convingeti-va:)
mai 31, 2011 at 8:53 pm
Bine ai venit printre noi Partizane. Dap, Avro Vulcan, superb.
mai 31, 2011 at 10:20 pm
Ce zici de Lavocikin 7 ?
mai 31, 2011 at 10:21 pm
Apropos, IAR – ul romanesc din WW 2 seamana cu Lavocikinul ,nu-i asa?
mai 31, 2011 at 10:22 pm
cel putin cred ca are acelasi sistem de racire a motorului cu aer
iunie 1, 2011 at 8:22 am
Bine v-am gasit, multumesc pentru primirea calduroasa. Si felicitari pentru blog…este superb si probabil unic in spatiul media din RO-sufocat de cocalareala, gibonism si marketing ieftin si agresiv.
on topic: Da, Lavocikin si IAR au motoare in stea, racite cu aer. Parca Dan Stoian (pilot de Ju88) scria in cartea sa despre confuzii intre ele.
Cum criteriul clasamentului e aspectul…mie imi plac zburatoarele mai „noduroase” (mai degraba Bf 109G6 decat un Spitfire). Deci as alege tot La5-ul -din profil are o silueta mai ciudata, unica. La7 este deja prea rafinat (curat aerodinamic – fara prea multe protuberante de la compresor, tunuri); plus cupola dintr-o singura bucata…design mult mai eficient, desigur, dar parca isi pierde din farmec si individualitate.
iunie 1, 2011 at 3:58 pm
Lavocikin a dat ideea de motor cu racire cu aer in 1942, dar ia fost interzis sa se ocupe de asta (toate resursele erau indreptate spre producerea motoarelor cu racire cu apa )El, a indraznit sa ingnore ordinul direc al lui Stalin ,riscind cu capul, Dar cind a zburat prototipul – a fost decorat si avionul a fost pus imediat in productie in masa si a influientat foarte mult in bataliile ulterioare fiind superior la tot ce aveau germanii in 42..inceputul 43..
iunie 1, 2011 at 4:03 pm
iar in ce priveste multirolul, desi Typhoonul e frumos.., Su 35 este superior,fara indoiala. A mai ramas sa fie produs in serie in numar mare.
Eu cred ca Su 35 in unele aspecte e superior si F 22 lui< desi e gen. 4 ++
iunie 2, 2011 at 3:33 pm
Bre bine ai sesizat…..SU 35 este …belea.A mai ramas sa fie si ….produs!
iunie 3, 2011 at 1:03 am
pai, nu au incotro ,deja a inceput productia..