Mai tine minte cineva proiectul ARCA botezat IAR 111, acel supersonic ce ar urma sa poarte racheta ARCA spre spatiu_ Ei bine, pare in grafic…..
mai 31, 2011
mai 31, 2011
Mai tine minte cineva proiectul ARCA botezat IAR 111, acel supersonic ce ar urma sa poarte racheta ARCA spre spatiu_ Ei bine, pare in grafic…..
mai 31, 2011 at 9:19 am
acu zic si eu una-doua:
– fibra de sticla bre? c’mon..eu speram la mai mult..macar aluminiu sa nu zic titan & co
– in cabina care se ejecteaza la 1.2 mach si 100 m altitudine cum stau pilotii care se gandesc ca se prabuseste magaoaia si nu tre sa depaseasca 1.2 mach, dar nici sa nu coboare sub 100 m
mai 31, 2011 at 1:34 pm
Mă întreb dacă încă-i mai crede cineva.
mai 31, 2011 at 3:51 pm
si daca o sa fie?pentru moment,chiar au avut rezultate si nu au stat cu mainile in san sa se lamenteze.
mai 31, 2011 at 4:16 pm
chiar nu stiu de ce nu aveti incredere in proiectul asta 😦
banuiesc ca pentru proectanti nu este primul avion , pentru ca mai mult ca sigur sau scolit in steainatate.
mai 31, 2011 at 8:55 pm
Bine ai venit printre noi Dany. As vrea sa cred tot ce spun proiectantii dar nu „se exista” ca sa citez un clasic in viata un proiect de asemenea anvergura, pornit de la zero, si realizat in atat de putin timp, cu atat de putini bani.
iunie 1, 2011 at 2:31 am
stiu ca este un proiect colosal , mai ales pentru o tara ca Romania.
LOL sa speram sa nu fie vro fraudare a banilor pentru constructii 😀 un avion fictiv cu bani reali bagati in buzunarele proectantilor
Stiti cum se spune speranta moare ultima , eu totusi mai cred in poporul roman 😀
mai 31, 2011 at 8:52 pm
E construit dupa buget deci fibra de sticla, nici macar carbon…
septembrie 22, 2011 at 9:46 pm
vati intrebat vreodata de ce FIBRA DE STICLA.
fibra de sticla e de 5 ori mai usoara decat otelul si de vreo sapte ori mai rezistenta.bineinteles acela era daor un strat tu ai vazut cat este de groasa.
adevarat ca nu este prea mult buget da asai crezi ca lu b base ii pasa de
patriotism ala e un BOU
mai 31, 2011 at 11:55 pm
succesuri
mai 31, 2011 at 11:56 pm
sa ia fonduri ue
iunie 1, 2011 at 6:03 am
Greu de crezut ca un supersonic poate fi construit in asemenea conditii si cu asemenea materiale! Asa ceva nu se poate…Un proiect de o asemenea anvergura necesita multe, iar fibra de sticla inseamna cel mult o macheta, pentru teste in Tunelul Aerodinamic. Fara un motor, avionica si facilitati de constructie, imi este greu sa cred ca vor reusii, chiar daca sunt…entuziasti. Ar fi ceva extraordinar sa se construiasca, in sfarsit, un supersonic in Romania! Personal le urez succes si as vrea sa cred ca printre ei sunt si specialisti in Aeronautica, Rezistenta Materialelor, Motoare, Echipamente Radioelectronice, etc; adica tot ceea ce trebuie in vederea constructiei unei aeronave. Si pe langa profesionisti au si…fondurile necesare, care nu-s deloc putine, fiindca Aviatia costa foarte mult, basca un proiect de o asemenea anvergura ce nu s-a mai realizat in tara. Am inteles ca-i ajuta cei de la Brasov, ceea ce-i extraordinar, dar astia n-au construit niciodata vreun avion cu reactie, de aceea mai potriviti mi s-ar parea cei de la Aerostar Bacau si Avioane Craiova, dar poate ca-i bine si asa! Le urez succes si sa dea Dumnezeu sa reuseasca iar proiectul sa fie reusit.
iunie 1, 2011 at 7:17 am
Conform Adevarului cica va face priul primul zbor la sf anului viitor iar primul supersonic in 2013. Interesant, sa dea Dumnezeu.
Cei cu hublourile alea multe? O fi pentru lumina naturala?
iunie 1, 2011 at 8:59 am
Acu’ vin si eu cu niste rautacisme… nu stiu daca a remarcat cineva asemanarea absolut ULUITOARE cu Northrop YF23 (concurentul lui F22 la „preselectia” pt. USAF). Verificati-ma, va rog!
Mai putin fuselajul anterior, cu hublourile alea imprastiate, luat de la SpaceShipOne- ala proiectat de Burt Rutan.
Din nou, verificati-ma!
Macar stam mai bine decat chinezii: aia trag totul la xerox. Noi le „corcim”, poate nu se prinde nimeni:)
iunie 1, 2011 at 9:04 am
SI BURANUL SEMANA CU COLUMBIA,DAR NU STIU-CUM NAIBA ERA DE FAPT ALTA MANCARE DE PESTE.SI CA SA CONTINUAM-SI FERRARI SEAMANA CU LAMBORGHINI ,IAR HONDA CU KIA.
iunie 1, 2011 at 9:52 am
Sa zicem ca-i o asemanare de grad 1-2 (aia de grad zero fiind intre doua YF23 :P)
Sa nu uitam ca si IAR 80 a fost construit cu fuselaj posterior de la PZL11 si aripi de la SM79 (reduse la scara). Exista si un desen (prin revista Top Gun), cu suprapunearea componentelor respective…plus marturiile contemporanilor implicati.
Oricum, ar fi si asta o solutie, pt noi…numai ca nu se va produce (decat daca-l cumpara strainii); va ramane un vis frumos; peste vreo 50 de ani, vom importa altceva similar (sau tot pe asta, dar produs de americani, sub alt nume), SH, la pretul dublu al unuia nou (prin competenta demonstrata a politicienilor dezinteresati si patrioti)
iunie 1, 2011 at 11:36 am
Comparația e un pic deplasată. Columbia și Buran a fost concepute pentru același scop; același lucru e valabil și pentru celelalte perechi pomenite de tine.
Între YF-23 și IAR 111 asemănarea de formă e mai puțin explicabilă; YF-23 avea acea formă pentru că era un design stealth, lucru care nu-i necesar la avionul ARCA. În inginerie forma urmează funcția și nu invers. Oricum eu mi-am mai exprimat opinia despre acest avion.
P.S. Nu-i frumos să scrii cu CAPS în mediul online. E considerată o formă de lipsă de respect pentru interlocutori. Și oricum argumentele nu devin mai solide dacă sunt scrise cu majuscule.
iunie 2, 2011 at 1:57 pm
SCUZE,DAR ESTE STILUL MEU DE A SCRIE,ABSOLUT PESTE TOT UNDE SUNT INSCRIS.IAR COMPARATIILE DE MAI SUS LE-AM FACUT IN IDEEA CA ASEMANARILE IN TEHNICA NU DENOTA IMPLICIT INSPIRATIA DIN CURTEA VECINULUI.
septembrie 22, 2011 at 10:54 pm
Nu conteeza ca le ciuntim, conteaza sa mearga si pe bune sa isi faca traba. Voi nu ati observat ca in zilele noastre nu mai conteaza daca copiezi, conteaza sa iti obtii scopul. Scopul este prin acest proiect , ca paravan de cercetare sa ne contruim primul supersonic si poate putin cu tehnologie sthelth…… Ce conteaza este un avion mic cu raza lunga (picioare lungi) , tehnologie Sthelth si la preturi mici de productie si de intretinere, produs in Romania, si in aceasta modalitate sa castigam knowhow-ul.
Ganditi in perspectiva in zeci de ani.
iunie 1, 2011 at 11:45 am
Salutam domniile voastre.avand in vedere ca supersonicul romanesc e unul din proiectele care ma macina, ma bag si eu in discutii.
NU complicati lucrurile.adica nu ar trebui sa va ganditi la f-22,23, pak-fa,etc cand vorbiti de iar-111.nu este un avion cu capabilitati militare…nici nu a fost gandit asa.deci orice comparatie nu-si are rostul.conceptul este simplu: o racheta(cu forma lui f-23 :)), ce-i drept) purtatoare de o alta racheta.trebuie sa zboare…asta-i cel mai important.problema in sine este chiar scopul pentru care este construit…acela de a lansa un modul pe Luna.si o alta problema pe care o vad este aparitia celor doi piloti.avem surpus de greutate (+ parasuta menita sa sustina cabina) si apar o multime de probleme legate de siguranta lor.oare se desprinde cabina?dar parasuta?se deschide?avand in vedere ca motorul e unul de racheta…cum se va comporta?ce riscuri apar?combustibilul se va afla imediat in spatele cabinei(de aici si forma specifica a „nasului”- din fata aripilor).deci nu cereti motor si avionica de pe f-23 ca nu are nevoie de asa ceva.o fi vreo schema de fraudat?nu stiu.eu am vazut niste oameni(nu putin)care au un loc de munca.
iunie 1, 2011 at 12:03 pm
Asta ca să nu mai spun că lucrând cu fibră de sticlă își fac mâna pentru a intra pe piața tuning-ului auto. Faci un spoiler, un eleron… poate un full body kit 🙂
iunie 1, 2011 at 12:27 pm
🙂 .nu stiu cat de seriosi sunt ei dar treaba cu Google lunar x prize ma gandesc ce e serioasa.banii locului intai sunt o motivatie destul de serioasa.ce au ei de gand?nu stiu .stiu doar ca acest proiect ar putea fi un punct de plecare spre realizarea supersonicului romanesc.Of, iar visez dar implicarea IAR Brasov(chiar si cu numele doar) imi da motive sa visez
iunie 1, 2011 at 1:04 pm
Sa nu fim rai pana la capat si sa spunem ca ce se vede in poze reprezinta turnarea matritelor negative ale tronsoanelor T1( cabina) si T2 (partea cu combustibilul).modeling 🙂 .din partea mea poate sa-l faca si din hartie.eu astept doar sa-l vad zburand.presiunea mare e pe ei.trebuie sa faca muuult mai mult.din solidaritate ca sunt conationali de-ai nostri le doresc tot succesul din lume.
iunie 1, 2011 at 1:18 pm
Într-adevăr… eu m-am obișnuit atât de mult cu țepele de la noi încât orice inițiativă care miroase a improbabilitate (sau vreun miros chiar mai nasol) o tratez cu ”răutăcisme” 🙂
În altă ordine de idei, bine ai venit printre noi, MCM!
iunie 1, 2011 at 1:33 pm
🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 …am lesinat de ras, again the best frate resboiule, ce sa zic, e un clip pe youtube cu un tip care e seful astora de la arca , el zice ca se testeaza intr-un avion ca simta „G”-ul…mi se pare foarte distractiv..si el si videoclipul…imi permit in continuare sa fiu cum zice englezul a sceptical wanker.:)
iunie 1, 2011 at 1:53 pm
la ei pe site arcatv la ep.67 parca, se arata materialele folosite la realizarea cabinei.poate sa-mi spuna cineva daca e tot fibra de sticla sau e de carbon?la ep.72 avem cabina..le-a iesit ceva tot lucrand cu”dalta si ciocanul” 🙂 .spun asta urmarind si ep 74 fiind incantat de procesul tehnologic complet automatizat si de instrumentele de precizie si control folosite 🙂 :). Na, sa fiu si eu rau.totusi eu ii sustin
iunie 1, 2011 at 3:06 pm
Spre deosebire de multi alti romanii,baietii de la ARCA,incearca sa faca ceva.Macar ca in cearca cu fapta si nu doar din gura.Acum doua luni nimeni nu credea ca vor ajunge aici.
Asa ca decat sa-i luam la misto, mai bine le-am tine pumnii.Insusi faptul ca fac ceva este demn de lauda.Iar aerodinamic vorbind,proiectul este deosebit!La nivel de motor nu stiu ,dar proiectarea s-a facut la noi ,de un grup de oamenii destul de tinerii!
Dar daca este romanesc…da-l dracului.Bine ca sarim ca arsi in apararea SAAB-ului!
iunie 1, 2011 at 3:10 pm
George, eu unul recunosc ca sunt sceptic chiar daca mi-as dori ca baietii astia sa ma contrazica. Totusi, tehnic vorbind, avionul asta supersonic nu e chiar atat de usor de realizat iar ei nu au niciun stres, ceea ce e ciudat. Nu are nicio treaba cu faptul ca sunt romani, din contra, as si contribui la un asemenea proiect daca as avea cu ce. DAR termenele si specificatiile in sine mi se par aberant de optimiste in conditiile in care know-how-ul si finantarea nu sunt abordate de nicio culoare.
iunie 2, 2011 at 1:52 pm
„Bă, ne-am strâns aici ca să mai vorbim, să mai bem o bere și să mai punem țara la cale… După cum știți, treburile merg bine, țugulanii se-îndoapă cu etnobotanicele pe care li le vindem noi pe post de algocalmin” (audiența izbucnește în râs)…„că nu degeaba s-a interzis algocalminul prin farmacii” (râsetele se intensifică) …„șpăgile vin regulat (ceilalți aprobă râzând și dând din cap) „că de-aia am intrat în politică și suntem capitaliști de succes: că muncim la stat! Hai noroc!”
Toți își ridică paharele de bere și le ciocnesc într-o veselie generală, după care le dau pe gât până la fund.
Și,în timp ce reumplea paharele, continuă:
„Chestia e că trebuie să mai albim ceva din bănetul ăla…” Apoi adresându-se direct unui comesean: „Tu mai ai, bă, ARCA aia? Putem să facem ceva cu ea?” „Bineînțeles că putem, că de-aia am și făcut-o”. (zâmbește) „E chiar simplu: cică e un concurs făcut de americani, ceva cu o excursie pe lună dar făcută cu costul unor limuzine precum cele pe care le avem noi în parcare”(râsete generale). „Le zic arciștilor să participe și ei, iar noi îi finanțăm. În presă lansăm prosteala aia cu „proiect finanțat din surse private” – iar fraierii vor crede automat că asta ar fi vreo treabă onorabilă”. (gașca îi zâmbește complice). „Ăia vor construi o chestie cu care să păstrăm aparențele și care va costa 5 lei dar în actele contabile o vom face de 500. Băgăm totul la „cheltuieli deductibile” și gata, am rezolvat-o!”
„Totuși, ar mai fi nevoie de spațiu…de logistică…” zise unul dintre ei. „N-ai grijă, am eu un depozit. Are gresie pe jos, dulapuri, scaune, tot ce trebuie! Dacă o fi nevoie le dau și o navă militară să-i plimbe pe mare…ne descurcăm noi!”
„Și cum o să botezăm vrăjeala asta?”
„Îi zicem, pompos, I.A.R. Astfel gâdilăm orgoliul vulgului și-i mai dăm, de doi bani, speranțe.”
„I.A.R…cât?”
„I.A.R…111! Că a mai avut țara un fiasco de Rombac. Tot 111 îi zicea!” (toată lumea se zâmbește amuzată).
Apoi completă:
„Păstrăm tradiția!”
(râsete generale)
„Hai noroc și la mai mare”
„Noroc!”… „Noroc!”…
iunie 2, 2011 at 3:30 pm
Breeeeeee ,esti de la rau spre foarte rau! Talent ai ,cu caru”.Pacat ca esti foarte rau intentionat ! Si mai ziceai ca nu esti violent.Asa e !Nu dai cu paru” …dar puterea cuvantului….Oricum nimic adevarat!
iunie 3, 2011 at 8:29 am
M-a înrăit viața ca pe Fefeleaga.
iunie 2, 2011 at 3:53 pm
Intradevar aceste imagini iti cam taie din entuziasm.
Pe de alta parte faptul ca in proiect si-au facut aparitia cateva institutii,MEC,MApN,companii care au o reputatie de aparat,BRD,Rompetrol sau cea americana de soft pt aviatie ne spun ca nu este o escrocerie.
Alte dovezi care ne spun ca acesta nu este o farsa sunt:contructia unor rachete,care de bine de rau au ajuns pana la 45 Km si a celui mai mare balon din lume,acestea au fost construite nu doar desenate,ba au mai si functionat.
Este foarte posbil sa fie doar un aparat de zbor si atat,mai mult transonic decat supersonic sau nici atat,in orice caz daca il vor produce,chiar si asa subsonic va fii extraordinar pt ei,motorul inteleg ca deja il au,lucreaza la el de prin 1999-2000,avionul in cauza este posbil sa fie in lucru de prin 2004-2005,ARCA a mai avut tentative de a produce vehicule suborbitale cu viteze de 2-4 mach,abandonate insa.
Ramane de vazut ce se va intampla,poate ca au avut acces la know hoow ul lui IAR-95 sau alt tip de asistenta,pana la urma sa faci o racheta sa zboare cu 5 Mach nu este mare branza,au reusit Irakienii,un avion este mai complicat ce-i drept,desigur nu la fel de complicat precum unul cu motor cu reactie.
Acest avion nu ne ia niciunuia banii din buzunar,iar aia care finanteaza cred ca nu sunt imbecili sa arunce zeci de milioane intr-o farsa,desii nu este exclus.
Daca insa se va dovedii un esec nu o frauda ci un esec nu va fii nici o rusine,au fost atatea „esece” in industra aerospatiala la case mult mai mari.
iunie 2, 2011 at 8:07 pm
Mie mi se pare ca exista o structura rigida dintr-un aliaj de aluminiu pe care se imbraca fibra de carbon.