Da, din pacate, ne lipseste o poza cu IAR 471. Din fericire, informatiile sunt un pic mai generoase si ne spun ca, in principiu, 471 a fost un prototip al Industriei Aeronautice Romane din 1943 pentru un avion de atac la sol.
Dupa succesul IAR-80/81, romanii au prins curaj si si-au dat seama ca vor un avion de atac indigen care sa completeze flota de Ju-87 Stuka operata de la nemti dar nu cumparata pentru ca ei, nazisti egositi, nu vroiau sa le vanda ci doar sa le dea in exploatare.
Primul pas a fost cumpararea de motoare DB 605 si punerea in aplicare a experientei acumulate cu IAR 47 si 14K. Planul prevedea 100 de astfel de aparate care ar fi trebuit sa asigure o forta de atac suficienta.
In teorie, 471 avea performante de zbor superioare unui Stuka, in special datorinei trenului retractabil. Totusi, si sarcina efectiva era mai mica si s-a incercat compensarea prin sporirea puterii de foc prin montarea tunurilor de 37mm de care dispunea si Stuka.
Constructia 471-ului a fost initial intarziata de faptul ca fabrica IAR era angrenata in productia de BF 109G si cand s-au eliberat in sfarsit, s-a dus naiba alianta cu Axa si motoarele comandate de la germani. Asta a fost moartea unui proiect ambitios.
Caracteristic:
-echipaj: 2
– lungime: 11 m
– anvergura aripi: 14 m
– inaltime 3,2 m
– suprafata aripi: 29 m.p.
– greutate: 4300 kg fara incarcatura
– motor: 1 × IAR DB 605, 1,100kW kW (1,475 cp)
Performante
– viteza maxima: 490 km/h
– altitudine maxima: 8000 m
Armament
– 1 x 20mm MG151 tun cu tragere prin elicea din bot
– 2 x 7.92mm Rheinmetall pe aripi
– 2 x 37mm BK 37 Rheinmetall sub aripi
– 2 x 7.92mm Rheinmetall MG tragator spate
– bomba de 500kg motata sub fuselaj
– 2 x bombe 100kg
iunie 15, 2011 at 11:27 pm
Foarte interesant, deși observ că articolele de genul ăsta stârnesc mai puține discuții decât altele 🙂
iunie 16, 2011 at 8:03 am
Desigur, nefiind vorba despre F-16… 🙂
Pacat ca nu avem mai multe informatii si, pacat ca nu a intrat in dotarea FARR prin ’39-’40.
Inspre finalul campaniei din Est nu ar fi contat, daca il aveam (germanii, la randul lor, nu au introdus in productie Ju-187). Foarte probabil, nu dispunea de protectie la nivelul avioanelor Il-2/10 sau Hs-129.
Dar, cum la noi este o vorba dovedita si practic: pe vreme de seceta, e buna si o ploaie cu piatra… decat sa se fi folosit PZL-11/24 cu lansatoare de grenade, carpeala ad-hoc, ar fi prins bine IAR-471.
iunie 16, 2011 at 10:48 am
Uite despre asta nu aveam habar.
Dar ma-ntreb de ce voiau sa puna un motor in linie, racit cu lichid, nu era mai bun unul in stea, gen BMW 801, mult mai putin sensibil la „ghionturi” din partea inamicului….Teoretic ar fi fost o alegere mai potrivita. Practic, cred ca au ales motorul de Messerschmitt fiindca se fabrica deja la Brasov….
Oricum, ar fi iesit o zburatoare inarmata pana-n dinti!! dar probabil la fel de vulnerabil ca si Stuka in conditiile pierderii superioritatii aeriene…
ianuarie 23, 2015 at 2:11 am
hjkl