M-am intors din concediu fratilor si e clar ca am facut insolatie. Da, Soimul este favorit dar doar al nostru, din pacate, si, la cum arata lucrurile, asa o sa si ramana, chiar daca pe felia lui, dupa Irak, iata ca si Polonia se arata interesata de avioane de antrenament.
Mai precis, 16 bucati menite sa inlocuiasca modelele actuale din dotare PZL Mielec TS-11 Iskra, cam 100 la numar dar destul de vechi si expirate inca din 2009.
Uitandu-ne la flota de lupta pe care o operezeaza ei in momentul de fata, mizeze pe ceva de productie americana. Asta pentru ca in prezent Polonia dispune de 35 de Mig-uri 29 modernizate, cu o durata de viata estimata pana in 2025, 48 de F-16 C/D Block 52 achizitionate inca din 2003 si 45 Su-22M care vor fi trase pe dreapta in 2016.
Cine sunt competitorii?
Alenia Aeronautica cu M346 Master un subsonic cu o capacitate supersonica limitata si cu ceva contracte la activ. In plus, seamana destul de mult cu Yak-ul 130, rusii bagandu-si coada in proiectul italienilor.
BAE Systems cu Hawk, varianta LIFT mk. 128/T2, cumparate via Finlanda. Singura problema e ca respectivele avioane au o durata de viata maxima pana in 2019. Polonezii se gandesc ca ar putea sa o prelungeasca pana prin 2025 dar costurile nu justifica o asemenea investitie. Hawk-ul este cel mai popular avion de antrenament din lume si se descurca binisor in rol de patrulare, adoptand rapid o gama variata de artilerie de bord.
KAI/ Lockheed Martin cu T-50 Golden Eagle. Supersonic, usor de modificat si customizat, plus ca vine de la LM-ul cel cu F-16. Culmea, taman asta ar fi problema pentru ca polonezii, din calitatea de producatori de avioane, sunt mari amatori de offset-uri, americanii nu prea. In plus, KAI nu prea a reusit in comercializarea T-50-ului dand cateva rateuri convingatoare.
De ce lipseste Rusia din competitie? Pai, cele doua tari se iubesc la infinit si asta spune tot. Totusi, ma asteptam ca Cehia vecina, exportatoare de succes de L-159 sa fie bagata in seama. Nu e timpul pierdut. Cat despre Romania si IAR-ul nostru…..
Sursa: Defense
iunie 15, 2011 at 8:36 am
Pe cand o formatie de acrobatie, formata din 4-6 IAR-99, pt. promovare?
iunie 16, 2011 at 8:45 am
Joi, după Miercurea Ciuc.
iunie 15, 2011 at 8:45 am
Bre…faci misto de noi? Nu n-i s-a inaintat nici macar un RFP… Iar caietul de sarcini e croit pentru altceva…tun intern de 20mm, 2000 kg de acrosaje, cu bombe ghidate laser si GPS…cam restrange lista potentialilor finalisti…Chiar daca am fi fost invitati sa participam la licitatie, si chiar daca am fi castigat(!!!!!!!), prime le doua bucati ar fi trebuit livrate pana in 2013 iar restul de 14 livrabile in doi ani(!!!!) . Ma indoiesc ca Av. Craiova mai are capacitatile astea de productie.
Si totusi…ar fi fost frumos…
iunie 15, 2011 at 9:43 am
Nu-i problema ca nu ar fi capabil sa livreze si 4 avioane pana in 2013, problema este ca nu asta au cerut polaccii, ei vor comenzi fly-by-wire, radar integrat, 2000 kg de acrosaje, iar dupa parerea mea competitia se va reduce la KAI/ Lockheed Martin T-50 Golden Eagle pe care LM inecarca sa il vanda dupa ce a bagat o caruta de bani in dezvoltare, iar facand comparatie, koreanul este aproape fighter iar IAR-99 sau altele mai au mult pana acolo.
iunie 15, 2011 at 10:22 am
Dap…asa e(mi-a fost lene sa scriu). Cererea de oferta e croita pentru T50/A50( desi militarii ar vrea si radar AESA, oricum….e o chestiune de fonduri si e foarte probabil sa nu primasca tocmai ce vor). Oricum… cererea e prea „manusa” pe T50…suspectez ca contractul, si implicit offset-ul ce va urma e o plata pentru scutul antiracheta de la ei.
iunie 15, 2011 at 2:03 pm
nu are legatura cu scutul. americanii deja au dat 20 de miliarde dolari in ajutor militar Poloniei in schimbul gazduirii scutului, nu cred ca vor sa dea nimic in plus.
eu cred ca Hawk e favorit in Polonia, dar depinde de pret.
IAR-99 in configuratia actuala, fara radar, nu prea e bun de LIFT sau LCA. structura e buna, avionica e moderna, e bun, dar nu e comparabil cu L-159 care are radar si arme moderne.
insa cehii n-au avut niciun succes nici ei cu L-159, ca e facut cu americanii si nu le dau aia voie sa-l exporte unde s-ar cere avionul si procedurile ITAR sunt extrem de complexe.
IAR-99 are avantajul ca e exportabil in lumea a doua si a treia, dar trebuie sa se ocupe cineva si de treaba asta. Se poate face la Craiova, Romaero si la Bacau, s-ar da de lucru la industria romaneasca.
iunie 15, 2011 at 2:06 pm
george – vad ca Hawk s-a retras, nu stiam, parea un avion compatibil cu cerintele polski.
raman italienii atunci? dar au mai vandut ei avionul ala M346 cuiva? arata bine pe hartie.
iunie 15, 2011 at 2:35 pm
Haidi bre ca nici haucu’ n’are radar, Mk1xx LIFT are un amarat de telemetru laser…N-o sa ia nici dracu ’99 cat inca o sa mai fie impins de Viper( vezi MB 339 si succesul limitat la export, desi are un viper mult mai puternic decat al nostru), nu conteaza cat de mult e „impins” pe la licitatii si competitii…99 nu are „stofa” de catigator atata timp cat pastreaza motorizarea asta si e utilizat in numar atat de mic de RoAF. Stric parerea mea.
iunie 15, 2011 at 6:46 pm
Bre care 20 miliarde ,care scut?!Ca polonia a pierdut scutul si in compensatie a primit o escadrila de F 16 si niscai Patriot.Da bani?!Si care scut?Ca scutul este la Deveselu………….
iunie 15, 2011 at 12:06 pm
Favoriti in Polonia sunt M346 si Golden Eagle…http://www.flightglobal.com/articles/2011/06/15/358016/bae-withdraws-hawk-from-polish-contest.html
iunie 15, 2011 at 12:25 pm
Pentru Polonia LM si KAI au dezvoltat varianta T-50P,care este un avion multirol,fiind un F-16 in miniatura,polacii vor folosii avioanele astea pt formarea pilotilor de F-16,in viitorul apropiat vor lansa cateva mari proiecte de achizitii cum ar fii:150 elicoptere de transport,60 de supersonice multirol,submarine Scorpene,rachete Patriot,MLI-uri produse local samd.
Cred ca pt RoAF s-ar potrivi 24 F/A-50,care sa fie dislocate la Bacau,cel putin Centrul 95 trecere pe supersonice ar avea nevoie de astfel de avioane,aceste F/A-50 vor fii avioane de lupta,capabile sa care 4000.Kg,zboara cu 1,6Mach,radar AESA derivat din EL/EM-2032 si capabil sa lanseze rachete AIM-120 sau Derby.
Coreea de Sud poate fii pentru Romania o sursa foarte importanta de tehnologie,capital,pt dotarea Armatei asi fii foarte atent pe proiectele avionului KAI-KFX,tancul K2 si fregata FFX.
iunie 15, 2011 at 1:56 pm
Avem parteneriat strategic cu coreeni….
iunie 15, 2011 at 3:31 pm
Pei in 2008 parca s-a semnat un parteneriat,si pana la urma noi trebuie sa ne limitam doar la importuri din UE si SUA??Da inteleg ca nu este in regula sa cumparam arme din Rusia,China sau Coreea de Nord,insa Coreea de Sud este o tara din tabara occidentala,apropiata de SUA si cel putin avioanele T-50 ar putea fii importate,la fel si tancul K2 pe care Turcia il va produce sub licenta,desigur s-ar putea opta pt Leo 2,KAI-KFX ar putea fii o varianta de avion generatia a cincea dupa 2020,care sa completeze o flota de F-16/35 sau Gripen,depinde ce se va alege,fregata FFX ar putea participa la licitatia pt cele 4 corvete,ca se va alege MEKO sau oferta LM este o alta treaba,chiar si distrugatoarele KDX ar putea fii luate in considerare pt inlocuirea Fregatei Marasesti si completarea necesarului de freagate/distrugatoare al Fortelor Navale care este de 4,pe care sa le folosesti alaturi de cele Tip 22.
iunie 15, 2011 at 12:42 pm
eu as inclina spre M346 daca as cumpara ceva pentru Romania, si le-as dota cat mai bine pentru lupta aeriana si CAS cred ca M346 este mai bun fiindca are la baza un proiect cu cerinte operationale mai largi.
iunie 15, 2011 at 1:03 pm
Sunt curios ce spune George acum de polonezi daca o sa aleaga offset-ul maxim sau nu dintre favoriti.
iunie 15, 2011 at 1:08 pm
Bre ,daca la mine te referi, …polaci nu au avut in minte ,ca prim criteriu ,offset-ul.Iar si noua ni s-a oferit acealsi sistem, problema noastra sunt imbecilii de politicienii cu Tariceanu si Basescu in frunte………
iunie 15, 2011 at 1:18 pm
Asta asa e, alta era situatia sa fi avut cumparat un multirol la timp si cu toate cele pentru armata, nu sa re-re-upgradam MIG 21 care o sa zboare pana pica toate (doamne ferste) si nici in muzee sa nu mai avm ce sa punem.
iunie 15, 2011 at 2:04 pm
Tariceanu a sustinut varianta EF,PNL-ul din acea perioada avea o relatia foarte proasta cu ambasada SUA,nici acum ea nu este foarte buna,daca pana in 2012 afacerea F-16 nu se realizeaza si se amana totul pt 2014 atunci cu Crin presedinte si fara aripa „pro-americana pe filiera mistica” a PDL din Ardeal la putere nu vad deloc bine aceasta afacere,ori Gripen ori EF,bani sunt pt oricare din ele,poate dupa 2020 ceva avioane americane recte F-35 sau cine stie F/A-XX.
iunie 15, 2011 at 2:13 pm
care bre, EF, ca de la liberali Dobritoiu facea lobby pentru F-16 SH, venise si cu placa aia cu trecerea spre F-35, si ca ne mai raman si bani pentru elicoptere daca luam SH.
nu cred ca Typhoon era in joc in Romania, nu erau bani pentru asa ceva, cred ca a fost o lupta intre Gripen si F-16 (SH si noi).
mai bine luau din amandoua, daca erau destepti. Gripen se plateau singure din investitiile suedezilor, cum s-au platit in Ungaria si Cehia, iar F-16 le primeam gratis daca ceream in schimbul gazduirii scutului. aveam o flota supersonica aproape gratuita.
iunie 15, 2011 at 3:05 pm
Dobritoiu este o alta poveste,probabil ca are sustinere din SUA sau mai stiu ce,io m-am referit la ce s-a intamplat intre 2005-2008,nu degeaba a venit Eurofighterul in 2007 la BSDA,in final Tariceanu a sustinut blocarea F-16..doar era razboi politic in acei ani.
iunie 15, 2011 at 1:21 pm
As merge pe solutia LM fara probleme daca ar avea offsetul comparabil cu Alenia sau SAAB, chestia este ca la noi par ca vor sa traga o tzeapa! Asta ma enerveaza, si eu cred ca poti sa iei Gripen si T 50 de exemplu si sa se inteleaga de minune, insa M346 produse local ar fi superb. Renuntam la IAR 99 Soim atunci cand ii expira resursa pentru un proiect european si renasterea industriei aeronautice romane.
iunie 15, 2011 at 1:35 pm
Bree, acum nu ca nu imi place schimbul de idei, dar desi mi-as dori si eu EF ca dotare pentru RoAF si poate M346 ca trainer/light atack, discutam dicutii si trebuie sa fim realisti. Astia care acum sunt ocupati mai nou sa imparta tara, sigur vor cumpara F16. Sa dea Domnul sa fie F16 noi macar, iar ca trainer IAR99 va mai servi multi ani in RoAF, asa ca hai sa ne trezim sau macar sa recunoastem ca doar visam frumos.
Apropo de EF, la Brasov Ghimbav si-a deschis facilitate de productie Premium Aerotech Germania, unul dintre subcontractorii EF, cine stie, poate s-or intampla si minuni!
iunie 15, 2011 at 1:58 pm
Acea investitie Premium Aerotech este off-setul de la afacerea EADS pt securizarea frontierelor,iar noi ca dobitocii in loc sa ii sprijinim nici macar un amarat de aeroport nu le construim,ca de nuti face bazine si alte tampenii ca sa ajute turismul da un aeroport nici nu vrea sa auda…
iunie 15, 2011 at 1:53 pm
Marius eu unul nu vreau Typhoon pentru Romania fiindca este greu de intretinut de bugetul actual F 16 block 50/52 noi sau Gripen JAS 39 sunt mult mai usor de exploatat sau asa par, M346 poate veni la un pachet separat, nu am treaba cu IAR 99 C si il consider un trainer bun care ar avea capacitatea sa fie peste ALCA 159 dar cu schimbari destul de ambitioase, M346, YAK 130, T50 sunt pur si simplu alta clasa de avioane daca vrei sunt niste fightere bune de antrenat pilotii pe timp de pace si care sa poata sa sustina lupte aeriene si CAS intr-un comflict mediu si chiar major, IAR 99 C inca nu poate (submotorizat, radar doar virtual, submotorizat). AMTA nu il vad ca fiind o concurenta serioasa pentru YAK 130, M346 sau T 50.
iunie 15, 2011 at 2:00 pm
O achizitie de genul avion vanatoare/multirol nu se poate face intreband poporul daca vrea, oamenii se vor gandi intotdeauna la burta, pensia, salariul etc., si nu vor fi de acord. O asemenea achizitie se face pe principii economice solide, offset de 100% cel putin (numai la noi legea impune minim 80%) si performante tehnice. Nu am zis ca ai ceva cu IAR99 (sa nu ma intelegi gresit), doar ca nu vor fi bani de altceva pentru mult timp de acum inainte.
iunie 15, 2011 at 2:21 pm
IAR-99, cu niste upgrade-uri incrementale (radar, motor ceva mai puternic), ar fi competitiv pe pietele externe, mai ales tari ceva mai sarace – din Africa, Asia, America de Sud – dar care au forte aeriene.
acolo te bati doar cu rusii. cehii nu pot exporta ca au componente americane, italienii, britanicii si coreenii sunt prea scumpi.
exista o nisa pentru romani, care vin cu un avion simplu, nepretentios in exploatare, sigur (inca n-a cazut niciunul in 20 de ani) si putem sa le transferam si tehnologia sa si-l faca singuri daca ne comanda cateva bucati facute aici. eu asa as face.
iunie 15, 2011 at 2:27 pm
Daca ar avea radarul de pe MIG 21 LANCER C ar fi deja un avion foarte bun si daca ar mai avea acelasi motor ca si ALCA….atunci chiar ar fi extraordinar dar mai trebuie si vointa politica si sprijinul ambasadelor!
iunie 15, 2011 at 2:55 pm
daca ar avea radarul de pe Lancer l-ar face ne-exportabil in toate pietele pe care ar avea sanse, ca majoritatea sunt musulmane.
are nevoie de un radar european, nu israelian si mai ales nu american, ca nu il mai vinzi in vecii vecilor – vezi ce mare „succes” au cehii cu cockpitul lor american de la Boeing cand se duc pe undeva gen Libia sau Indonezia si trebuie aprobare de la americani, dureaza ani de zile pana o primesc, daca o primesc, desi tehnologia e total depasita.
IAR-99 daca sunt destepti trebuie sa gandeasca o configuratie europeana si destul de low cost.
Nu trebuie sa-l faca nici prea, prea, cu AESA, compozite si alte alea care s-ar putea pune, ca atunci intri la un alt nivel de pret in competitie (intra si coreenii peste tine), el trebuie sa ramana ieftin si european, fara probleme de export.
iunie 15, 2011 at 4:03 pm
In 1986 respectiv 1990 au cazut al doilea, respectiv primul prototip(nu prea se pune avand in vedere ca nu erau de serie), in 1994, 710 arde la sol datorita unei conducte de combustibil sectionate(fara victime); ’95, 714 ia foc in zbor(aceeasi conducta de combustibil sectionata)- ambii piloti sar de la 300m si 500km/h, maiorul Trofin sufera rani la coloana si nu mai poate fi recuperat pentru zbor; 2004, 721, e distrus in urma unei aterizari fortate( cupola din spate s-a desprins in urma ciocnirii cu o pasare, a lovit admisia din dreapta, fragmentele provocand oprirea motorului; la impactul cu solul ambii piloti au fost partial ejectati, suferind rani destul de grave; ambii sunt din nou apti de zbor). Se vede treaba ca vatianta astandard nu e deloc chiar atat de sigura, lucru datorat, la fel ca si la IAR93, incapatanarii de a asimila complet fabricatia in tara si a calitatii indoielnice a unora dintre componente. Situatia s-a remediat dupa ’90 inceput sa se cumpere componente de calitate „de afara”. Standardizarea pentru aparatele din primele loturi(varianta standard) e aproape inexistenta, accesul la motor se face doar dupa demontarea fiselajului posterior, capacele de vizitare sunt mai mici decat agregatele la care asigura accesul, sistemul hidraulic e supradimensionat( lucru care la „Standard” provoca intotdeauna scurgeri datorita calitatii slabe a garniturilor, din cauciuc romanesc), ce mai…un cosmar logistic….
iunie 15, 2011 at 2:18 pm
In Polonia cred ca cele mai mari sanse le au Coreeni si Americanii. T-50 complementeaza foarte bine F-16.
iunie 15, 2011 at 3:30 pm
tot vorbiti de IAR 99 bai oameni buni, wake up – exista deja un proiect de pre-concept (adica asa un fel de schita ) pentru AMTA – exista si un link la sugestii
iunie 15, 2011 at 4:05 pm
1. IAR99 exista, AMTA este doar un concept, nedefinitivat nici la nivel de proiectare macar.
2. Asa cum spune si dl. Fenchea AMTA nu va putea face tot ceea ce poate Soimul si ar mai putea cu investitii in modernizare, asa ca de ce sa-l fabricam?
iunie 15, 2011 at 4:13 pm
exista proiectul AMTA, am auzit si eu pe aici despre el, dar nu stiu unde sunt fondurile pentru el, ca nu le-am vazut.
sa faci un avion nou e o chestie cu risc mai mare si costuri mari de asemenea.
sa mai imbunatatesti IAR-99, care e o platforma buna, sigura in exploatare si ieftin de operat, e o solutie mult mai realista pentru posibilitatile Romaniei si ale celorlalte tari din targetul de export (gen Sudanul de Sud, etc.)
iunie 15, 2011 at 3:58 pm
Ai vazut AMTA este mai mic ca si IAR 99 C si nu are loc de prea mult armament, IAR 99 C poate fi folosit la CAS! AMTA…..nu stiu, si mai ales de ce sa schimbi un concept care sti ca functioneaza, AMTA este departe de YAK 130/M 346 sau T 50 daca nu e la nivelul astora de ce sa il fabrici???
iunie 15, 2011 at 4:20 pm
eu as zice ca un IAR-99 modernizat putea fi mult mai folositor pentru campania din Libia sau in Afganistan decat Typhoon de ex. – nu e nevoie de supersonice in razboiul de acolo, ci de un avion de CAS, care sa stea mai mult pe campul de lupta si sa caute tancurile si blindatele libiene.
n-are sens sa platesti milioane de euro ca sa bombardezi o chestie de 300.000 de euro.
iunie 15, 2011 at 4:26 pm
Corect, la fel de corect este pentu Afganistan, de aceea americanii tin in serviciu A 10 Tundrebolt aka Wartong, noi putem sa folosim in favoarea noastra acest lucru pentru a exporta, dar doar cu Gripen am aveam sanse sa facem un astfel de proiect, si am putea integra radarul EL 2032 isdraelian si un altul european fara elemente americane…am avea un avion extrem de flexibil. pentru cine care spune ca nu avem nevoie de radar sa se uite de ce nu folosesc francezii Alpha Jet in Libia (fara trupe la sol este orb).
iunie 15, 2011 at 4:44 pm
pai cine zice ca nu e nevoie de radar? OK, poate la nivel de basic trainer nu e nevoie, dar daca vrei sa fie un trainer avansat, chiar ii trebuie radar.
altfel, nu vad cum poti antrena pilotii ca lumea ca sa poata trece pe supersonic – au nevoie de peste 400 de ore pe trainer si costa si astea, nu trebuie irosite ca pe urma sa faca ABC-ul tactic pe supersonic, la costuri mult mai mari.
una e sa fie o tinta umana, care sa se miste dupa cum ii vin ideile, si alta e sa fie o simulare software.
iunie 15, 2011 at 4:47 pm
A10 e deja o clasa aparte: incarca foarte mult( sa nu uitam ca are 11 puncte de acrosare si mai ales are MONSTRUL de GAU8/A) e blindat pana-n dinti, e suficient de lent ca sa permita angajarea cu succes a tintelor punctiforme si mai nou are „Glass Cockpit” si e compatibil cu containerul Sniper(un Litening americanizat) si cu munitie ghidata GPS, si raza de actiune foarte mare(ceea ce se traduce intr-o durata de patrulare foarte mare). Cu alte cuvinte e cam ce era pe vremuri(in Korea si apoi Vietnam) A1 (Sandy/Able Dog/SkyRaider). La AlphaJet greutatea acrosajelor e de doar 2500kg, posibilitatile de atac sunt doar „la vedere”, blindajul inexistent, autoprotectia de asemenea. ’99 sta un picut mai bine la capitolul autoprotectie: dispersoare de tinte false, contamasuri electronice acrosate in container-desi pentru un teatru de operatii ca Afganistanul ar fi mai bine venit un blindaj sanatospentru cabina si sistemele principale si neaparat un motor mai nou, mai puternic cu un consum specific mult mai mic.
iunie 15, 2011 at 4:57 pm
A! Si ar mai fi indicat un telemetru/iluminator laser si neaparat un data-link prin care sa primeasca in timp real date despre tinte.
iunie 15, 2011 at 5:05 pm
da, A10 e cel mai bun avion la treaba asta si cel mai folositor in A-stan.
din ce inteleg eu, IAR-99 ar trebui sa o ia in doua directii de modernizare incrementala.
1. un LCA de 1 loc, cu radar performant si cu un motor mai puternic.
2. un LIFT, cu 2 locuri, cu radar si cu o versiune mai buna de motor.
pe intern, e nevoie de toate. la extern, e posibil ca versiunea LCA sa fie mai cautata iar trainerele sa fie in numar mai mic.
blindajul suplimentar ar fi bun dar depinde de motorul ales, ca daca ingreunezi prea mult avionul te trezesti ca nu mai zboara.
iunie 15, 2011 at 5:08 pm
am uitat sa precizez ca IAR-99 trebuie sa ramana cel mai ieftin din clasa lui, altfel ramane in pana de clienti, pentru ca la capitolul LCA si LIFT scumpe e mare inghesuiala de avioane super performante.
iunie 15, 2011 at 6:31 pm
Nu, din pacate nu! IAR-ul nostru nu va ajunge in Polonia…Daca erau destepti il modernizau integral inca de acum 5 ani, inclusiv cu un nou motor si chiar radar…N-au fost interesati insa! Iar sprijin politic si promovare mocca, c-asai la noi!!!! La proiecte stam ca intotdeauna bine, dar …atat. Nu castigam nimic doar daca le aratam altora ce putem face, doar pe hartie!
iunie 15, 2011 at 7:35 pm
Conform zicalei” nu lasa pe maine ce poti face azi, lasa pe poimaine ca poate nu mai e nevoie”, nu au fost bani pentru modernizari serioase ale ’99. INCAS-ul a venit inca de prin 2000-2005 cu proiect de remotorizare pentru ’99, chiar si cu o dezvoltare LIFT , monoloc( cu locul din spate acoperit si ocupat de un rezervor de combustibil, lansatoare de rachete la capat de plan.. ma rog…reproiectare extensiva a celulei, cresterea exponentiala a capabilitatilor de atac. Ce a iesit din toata asta? Fara sprijin politic si financiar…se vede clar ce…. 😦
iunie 16, 2011 at 9:40 am
Astia Plonezii au o aviatie comparabila cu ce are o tara serioasa membra NATO, daca prin 2000-2004 ne puteam lauda ca avem aviatie acum avem doar o umbra din 110 MIG 21 avem functionale vreo 36 de bucati si asta optimist vorbind. Decizia de a moderniza MIG 21 a fost fireasca in acel moment, acum daca ne gandim daca duci lucrururile la jumatate…ai NIMIC. Polonia a pastrat MIG 29 operational, noi nu, de ce la ai poate zbura pana in 2025 si la noi nu? ei mai au 48 de SU 22 pentru CAS si atac la sol noi MIG 21 LanveR A cate or mai fi….Si inca ne „zbatem” sa cumparam 24 de avioane care speram sa fie noi. Trist dar ne-am luat dupa vecinii bulgari si o sa ne coste o groaza de bani sa avem o forta aeriana credibila, cred ca s-au facut greseli de management cu ghiotura in domenul asta si nu Fortele Aeriene sunt de vina ci politicienii ieftini. Trist….
iunie 20, 2011 at 4:50 pm
Bre, proiectul YaK 130 a fost de la bun inceput rusesc, subfinansat, italienii au finansat proiectul comun si au pus de la ei avionica.. ceva electronica,. Dupa aia s-au despartit fiindca armata rusa avea cerinte diferite la proiectul final. Deci, acest Yak 130 este practic identic cu ala italian cu careva exceptii mici.,