BAE Systems s-a retras din competitia lansata de Polonia pentru viitorul avion de antrenament al fortelor aeriene. In discutie au intrat 16 bucati noi-noute, customizate conform specificatiilor partii poloneze. Si, se pare ca aici e buba.
In timp ce BAE doreau sa ofere varianta 128/T2, utilizata si de RAF si vanturata si pe la nasul USAF, polonezii doresc, conform BAE, mai degraba un avion de lupta decat un trainer.
Asa ca, daca insista pe pista Hawk, polonezii ar putea apela la solutia finlandeza Hawk 51/51A in uz. Daca nu, raman in competitie Alenia Aermacchi cu M-346 si Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin cu T-50P.
Ofertele finale vor fi depuse pana pe 29 iulie iar contractul urmeaza sa fie semnat la sfarsitul lui 2011 sau cel tarziu inceputul lui 2012.
Sursa: Militarium
iunie 17, 2011 at 11:41 am
Imi permit sa fac un pronostic: T-50P.
1. E garantat de SUA si de un aliat al acestuia.
2. Se completeaza perfect cu F-16 poloneze.
3. Cererea de oferta pare a fi cu dedicatie…. (sunt niste prevederi care bat la ochi…)
iunie 17, 2011 at 12:12 pm
T-50 de la bun inceput a fost proiectat(impreuna cu LM),pt antrenamentul pilotilor de F-16,de fapt este un F-16 in miniatura cu un alt motor,avand pe ici pe colo performante similare cu Gripen,hi hi hi,daca vom merge pe varianta F-16/F-35 RoAF va avea nevoie de un trainer pt F-16 dar mai ales pt F-35,probabil cel mai indicat avion de import va fii tot o versiune a T-50,nu stiu exact ce se are de gand cu avioanele IAR-99(sau urmasii lui mioritici,fie IAR-99 remotorizat fie AMTA),si cele 24 de avioane de antrenament ce vor vii cumparate prin 2015,daca aceste avioane le vor inlocuii pe IAR-uri sau vor fii folosite in paralel ca niste avioane de trecere pe supersonic si lupta?O misiune similara cu Lancer-ul B de acum.
iunie 17, 2011 at 12:57 pm
Da e adevarat e un caiet de sarcini cu dedicatie insa si M346 are sansa lui fiindca este o structura mai flexibila si mai permisiva decat T50, poate simula la fel ca si YAK 130 comportamentul unui F 35 sau Eurofighter si pentru CAS este mult mai potrivit, e normal ca sa fie luat mai mult pentru calitati de fighter, daca tot sunt mai putine avioane macar sa fie capabile sa lupte toate! Gandire strict miltara din partea Poloniei. Cred ca de data aceasta un cuvant greu de spus o sa il aiba offset-ul.
iunie 17, 2011 at 2:26 pm
@victor.
T-50 a fost offsetul LM in Coreea.
Coreenii au ca scop sa faca propriul supersonic. Erau mai putin interesati sa faca un trainer, dar asta era the next best thing, care le dadea capacitatea industriala pentru urmatorul pas. Asa ca T-50 e mai mult un fighter decat un trainer.
N-am prea urmarit ce vrea Polonia in materie de trainer. Pe vremea cand urmaream eu, pareau interesati de Hawk, dar se pare ca s-au razgandit.
Re. IAR-99 nu trebuie sa devina un fighter pur sange, ci sa un LIFT/LCA la un raport foarte bun performanta/ pret, avand ca target tarile mai putin tehnologizate dar care vor sa aiba aviatie militara. A aparut Sudanul de Sud, plini de petrol, dar fara cash si infrastructura. Mai sunt si altii ca ei.
iunie 17, 2011 at 3:45 pm
Da asa este,T-50 este un avion multirol,zboara cu 1,6Mach,cara 4-5 tone,va putea lansa rachete Derby sau AIM-120.
Am pus intrebarea de mai sus pt ca in acest moment RoAF are 6 escadrile de avioane de lupta,in acest moment se vorbeste despre achizitia a 48 de avioane multirol,iar in 2015(cel putin asa se gandea in 2008),alte 24 de avioane de antrenament,aceste doua achizitii inseamna exact 6 escadrile a cate 12 bucati fiecare.
O combinatie48 F-16/F35 plus 24 TA-50(eventual F/A-50),ar asigura necesarul minim de avioane de lupta pt RoAF,IAR-99 remotorizat sau AMTA ar putea sa fie folosite in continuare la Baza Bobocu iar TA-50 sa fie folosite de catre Centrul 95 trecere avioane supersonice de la Bacau.
Polonia va cumpara in prima faza 16 T-50 sau M-346 dar va pastra o escadrila de TS-11 pt antrenamentul pilotilor de Mig-29 care va mai ramane in serviciu un timp,poate nu pana in 2025.