ROAF si-ar putea rezolva o parte dintre problemele legate de puterea de foc disponibila capitalizand ideea baietilor italieni de la Alenia Aeronautica, furnizori de C-27 Spartan. Inspirati de modelul Hercules C-130 Spectre, italienii au demarat programul Pretoria care va oferi operatorilor, contra cost desigur, un pachet de artilerie de bord si sisteme conexe.
Desigur, Paris 2011 este prilejul de anuntare a ideii iar detaliile vorbesc despre un pachet flexibil ca pret si asemanator cu Spectre ca structura operationala (arme iesind prin toti porii).
Momentan, Alenia a vandut 79 de astfel de aparate catre Italia, Grecia, Bulgaria, Lituania, Romania, Maroc si SUA (comenzi aflate in diverse stadii de onorare).
Sursa: Militarium
iunie 24, 2011 at 8:33 am
Coane! noi nu le-am platit nici macar pe alea doua pe care le-am primit, slabe sanse sa cumparam pachetul asta pentru „mini Spectre” ? Si chiar daca s-ar intampla….pentru ce aplicatii?
iunie 26, 2011 at 9:48 am
pai poate vor sa-l foloseasca contra sindicalistilor care fac dansul pinguinului 🙂
iunie 26, 2011 at 9:55 am
…ca dragostea de ciolan face omu’ sa gandeasca lucruri trasnite 🙂
iunie 24, 2011 at 8:45 am
Bre ……..nu crez sa vrea RoAF asa marafet! La ce dracu sa-l folosim?!In A-stan ?!Si deltfel ,cu exceptia SUA, nu sunt prea multi cu astfel de ideei.Chiar nu vad le ce l-am folosi! Ar fi frumos , da noi inca nu avem o capacitate de transport suficienta ,ca sa sacrificam un aparat. Mai bine iti iei AH 64, esti mai castigat…..
iunie 25, 2011 at 12:28 pm
IAR-XT-Avansat avansat de antrenament si de lupta usor(LCA).
IAR-XT este un trainer avansat şi avion de luptă uşor, dezvoltat la INCAS-Institutul National de Cercetari Aerospatiale,cu Avioane Craiova SA, ca producător. Acest aparat de zbor integreaza experienta aeronavei IAR-99 Şoim, proiectata deINCAS, dezvoltata şi fabricata la Avioane Craiova, incepand cu anul 1985; aeronava la care procesul de modernizare si dezvoltare a început în 2004.
IAR-XT -este disponibil în două configuraţii. IAR-XT-A, cu un singur pilot, este un avion de luptă uşor, gata pentru a efectua misiuni de poliţie aeriana. IAR-XT-B este un trainer cu două locuri, foarte avansat.
NAVIGAREA- (IAR-XT-A, cu un singur pilot, iar IAR-XT-B, este dubla comanda). Aeronava, atat monoloc cat si biloc, are cabina de pilotaj dotata cu scaune de catapultare Martin Baker Mk 10( zero-zero),atat pentru elevul pilot cat şi pentru instructor. Aspectul cockpitului şi a instrumentelor corespund unei configuraţii moderne de avion de vânătoare. Fiecare din cabina de pilotaj este dotata cu HUD, display-uri color multifuncţionale, folosite pentru informaţii de zbor şi navigaţie, precum şi pentru monitorizarea sistemelor de arme. Controlul HOTAS permite piloţilor a controla aeronava, fără a îndepărta mâinile de pe stick-ul de control.
Atât pilotul cat şi instructorul sunt echipati cu DASH, care se regaseste pe toate avioanele de luptă moderne.Casca, afiseaza informatii importante ale senzorilor de bord , armelor si confirmă pe ecranul vizierei atunci când au fost depistate si evaluate potentiale tinte.
Vizorul afişează de asemenea, datele de la HUD. O perspectivă infraroşu si NVG pot fi instalate pe casca. Configuraţia modulară de avionică şi instrumente permite viitoare sisteme de upgrade pentru a fi instalate.
Un compresor de aer de la motor asigura presurizarea in cabina de pilotaj, aeulr condiţionat, precum şi functionarea in bune conditii a costumelor anti-gravitatie ale echipajului. Sistemul de oxigen al echipajului functioneaza in caz de defectiune a sistemului automat, o functionare timp de patru ore.
AVIONICĂ-aeronava se bazeaza pe arhitectura avionică standard Mil 1553B , cu magistrala de date.Avionica avansata include sisteme de comunicaţii, navigaţie, sisteme de identificare şi configurare. Aceste sisteme din cabina de pilotaj, sunt similare cu cele ale aeronavelor multirol modern. IAR-99 este de asemenea echipat cu imagini video şi sisteme de debriefing.
Sistemele de comunicare includ comunicatii VHF şi UHF , o vocea ctivata prin interfon şi transponder IFF. Sistemele de zbor includ VOR / ILS, legate de aparatura radio VHF omnidirecţionala si conectata la sistemul de aterizare instrumental. Alte instrumente de navigare include echipamente de măsurare la distanţă (DME), un vizor direcţie automat (ADF), sistem de navigaţie inerţial (INS) şi sistemul de poziţionare globală (GPS).
IAR-XT-A este echipat cu un radar multimod puls Doppler. Pentru modul de cautare aer-aer are cinci moduri de funcţionare, si poate urmări până la opt obiective tinta, avand capacitatea de a le urmari si scana in acelasi timp. Există patru submoduri pentru lupta aer-aer şi nouă moduri pentru lupta aer-sol.
IAR-XT-B, ca avionică include o unitate de transfer de date, care creează o imagine radar simulata sau virtuala,cu afişare la pilotul elev în cabina de pilotaj din faţă.Unitatea de transfer de date funcţionează prin luarea de date de navigaţie transmise printr-un uplink de date dintr-o unitate similara instalata într-o staţie de la sol, sau instalata intr-o altă aeronavă. Unitatea de transfer de date utilizeaza datele creand imagine radar virtuala, ceea ce-i permite pilotului elev a se instrui şi a capata experienţă în utilizarea radarului, fara ca acesta sa fie instalat.
SISTEMUL- ofera perfecţionare si cursuri de formare eficiente în scenariile de luptă, cost redus in formarea pilotilor de lupta. Sistemul de formare se bazează pe capacităţile existente, puse în aplicare pentru IAR-99 Şoim şi a procesului de tranziţie spre avioane de luptă moderne.
Sistemului de formare este modular, folosind o bibliotecă distribuită de scanarii dinamice care poate fi preîncărcata sau iniţiata de către instructori sau statia de la sol. Alegerea de scenarii include luptători,împreună cu simulare de rachete ghidate infraroşu sau radar,de interceptare, de rachete aer-aer şi sol-aer, avioane, baterii antiaeriene, radare, chaff/flare şi alte tipuri de contramasuri, avertismente coliziune, inamici sau medii dense de război electronic, precum şi multe alte situatii simulate sau reconstituiri ale unor situatii adevarate de lupta si misiuni. Echipajele pilot şi instructor pot folosi o gamă completă de opţiuni de interogare, planificare, instruire –sistemul fiind interactiv intre elev si instructor. ARME-IAR-XT sunt echipate cu un sistem de management al acrosajelor (SMS). Acestea sunt capabile de a suporta o gama larga de arme standard NATO, inclusiv Python III / V, AIM 120 CX şiAIM-9 Sidewinder- rachete aer-aer , AGM-65 Maverick, Brimstone şi AGM-114 Hellfire, rachete aer- sol, rachete neghidate şi bombe cu cadere libera, un tun montat extern, bombe laser ghidate, complete de recunoaştere, navigare de noapte , contramăsuri electronice şi rezervoarele de combustibil suplimentare.
IAR-XT-in configuraţia de bază a fost optimizat pentru un tun extern in consola şi 4 rachete aer-aer AIM-9X, într-o misiune de poliţie aeriană.Sistemul este adaptabil pentru adăugarea viitoarelor arme ce vor fi achizitionate, inclusiv rachete cu raza medie de actiune aer-aer şi ccomplete ECM, recunoaştere, navigare de noapte şi orientare.
IAR-XT, pentru război electronic se bazează pe un receptor Electronic Elisra-Israel, avand sisteme de avertizare şi contramăsuri electronice, dispersoare Chaff/Flare ;sistemele sunt integrate prin intermediul unei magistrale de date. Receptorul de avertizare detectează prin puls Doppler, puls constant de lucru toate ameninţărilor şi prevede identificarea acestora prin compararea caracteristicilor semnalului într-o bibliotecă de ameninţari.
DIMENSIUNI
-anvergură 9,90 m
-lungime totală 11,35 m
-înălţime 3,85 m
-greutate gol 3010 kg
-Greutate maxima 5500 kg la sol
– combustibil intern 1300 kg
-combustibil maxim extern 1700 kg
-viteză maximă la nivelul mării nivel-peste 900 kmh
-rata maximă de urcare la nivelul mării 38 m / s
-service plafon 13200 m
-lungimea pistei de decolare 720 m
-intervalul maxim de zbor (combustibil interne numai, 10% din rezerva)-1500 km
-design de încărcare maxim structural, in limita -4G si + 7g.
Dupa cum vedeti acest proiect arata un avion deloc inferior altora. Ar fi chiar superior L-159, dar deocamdata ramane un proiect de fabrica, fara comanda din partea MApN.
iunie 25, 2011 at 1:14 pm
WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW!!!!!!!!!!!!!!!Bre fara mata nustiu ce ne faceau ;),io unul iti multumesc pt aceste informatii!!!!!
Avionul asta mai are vre-o legatura cu IAR-99,este o dezvoltare a acestuia sau un nou avion?
Are vreo legatura cu AMTA sau mai bine spus pt AMTA se pregateste asa ceva??
Exista o cerere la nivelul MApN pt un avion monoloc din aceasta clasa,eventual un L-159 sau un F/A-50 sau cine stie Hawk??Avioane care sa completeze cu costuri minime „schema” MApN de 6 escadrile de avioane de lupta?Cele 48 de avioane multirol vor asigura doar 4 escadrile??
Exista vreo legatura intre acest IAR-XT si intentia RoAF ca in 2015 sa cumpere 24 de avioane de antrenament si poate nu numai??
Acesta este un proiect vechi sau unul nou?
Bre ce mai sti spunene si noua??Mad Max vedem ca ii place cam prea mult Parisul 😀
iunie 25, 2011 at 1:18 pm
Este un avion nou.Eu cred ca sansa lui se numeste …multirolul.Adica un astfel de proiect nu poate fi dezvoltat de Romania singura .Sper ca furnizorul avionului multirol sa fie implicat in dezvoltare si eventual in exportarea IAr XT.
Pt rest tre sa-ti spuna WW….nici eu nu stiu mai mult!
iunie 25, 2011 at 5:09 pm
Din cate se anunta, AMTA trebuia sa fie un avion nou si (ceva) mai mic decat IAR-99, cred ca asta era si tema oficiala a proiectului dar comparand dimensiunile date de ww cu cele ale IAR-99 rezulta ca sint extrem de apropiate.
Se poate sa fie acceasi confuzie ca la „proiectul de fabrica” Saur vs „proiectul national” TBT 8×8.
Totusi, nu ar avea sens ca INCAS sa dezvolte doua proiecte complet diferite pentru un avion de antrenament.
Poate e un singur program (compus din mai multe proiecte) la care ne referim cu diverse nume: AMTA, IAR-XT, IAR-AT:
http://www.marketwatch.ro/articol/7092/In_cursa_pentru_dezvoltarea_noii_generatii_de_aeronave_INCAS_castiga_altitudine_prin_parteneriate_strategice/
Ce nu am gasit nicaieri sint referiri la motorizare, daca lasa acelasi motor ca la IAR-99, atunci sint bani aruncati pe fereastra.
iunie 25, 2011 at 2:02 pm
Bre acest avion daca va fii dezvoltata impreuna cu o companie straina dupa cumpararea alora 48 de avioane va mai dura 10 ani cel putin pana le vom vedea in dotare.
Chiar si asa este o chestie ideea asta cu un avion usor monoloc,care sa completeze necesarul minim de 72 de avioane pe care RoAF il are acum.
Daca mai vrem avioane in 2015 atunci trebuie sa cumparam de la extern,cred ca cea mai buna varianta ar fii T-50/FA-50,cel putin pt Centrul 95 trecere supersonice de la Bacau,eventual IAR-XT sa inlocuiasca IAR-urile 99 de la Bobocu,chiar daca intr-o oarecare masura nu se justifica sa ai doua tipuri de avioane de antrenament pt o forta aeriana mica asa cum avem noi,dar macar asa T-50-urile sunt mai fightere iar IAR-XT mai mult trainere.
iunie 25, 2011 at 5:08 pm
IAR-XT este un proiect de casa al Avioane Craiova in colaborare cu INCAS-ul. S-a pornit de la experienta cu IAR-99, dar daca te uiti la avionica si performante il depaseste cu mult. Este un proiect extraordinar, care din pacate inca n-are cerere din partea MApN. Faptul ca l-au dus, fie si ca demonstrator pe hartie la Eurosatory poate insemna ca, se cauta un partener. Un partener potential ar putea fi LM, in afacerea F-16, asta daca va cumpara fabrica de la Craiova. Oricum avionul este gandit cu motoare…americane, identice cu cele de pe ALKA. Insa, daca-l facem n-are deocamdata rival in zona si Aviatia noastra ar dispune de un avion excelent in zona, pe care l-am putea exporta fara probleme inclusiv in Polonia.
iunie 25, 2011 at 8:03 pm
In Polonia peste 10 ani sau cand o fii gata,pana atunci Polonezii isi inlocuieasc toate cele 3 escadrile de TS-11 cu un avion nou,necesarul lor este de 60 de bucati.
LM l-ar putea promova pe terte piete pt completa oferta de avioane de antrenemant,pt aia care vaor mai mult un fighter avem T-50 pt aia care vor unu mai ieftin avem IAR-XT.
Totusi pe langa faptul ca se are de gand a se dezvolta un inlocuitor al lui IAR-99 mi se pare o stire aceasta dorinta a RoAF de a dispune de un IAR-XT monoloc,probabil ca un inlocuitor peste ani al lui IAR-93,de faza ca va putea cara AIM-120 am ramas masca,ar fii tare sa care si JDRAM.
iunie 25, 2011 at 6:58 pm
Cred ca inainte de a gandi la exporturi ar trebui recastigata piata romaneasca .Dar ca un facut , de cate ori se propune ceva produs in tara, chiar daca e la nivel mondial , ba presa , ba generalii,ba tipi care le stiu pe toate pe net ne impuie capul ca ” nu e bune ” ( am vazut general vorbind agramat pe postul national de televiziune ).
Iar daca „gheneralul” a ajuns „jmeker” , ori mai adesea „jmekerul” a ajuns „gheneral” , atunci vai de noi si de industria noastra ca tot de afara au sa cumpere second-hand , precum geambasii de masini .
Cat despre variantele de inarmare , exista numeroase proiecte de bombe si rachete dirijate laser sau in infrarosu ,autohtone sau cumparand capul de autodirijare din Israel ,unele aduse pana in stadiul de prototip. De exemplu racheta Star , unde pe corpul unui PRND cal.80 mm s-a adaptat un cap de dirijare laser produs in Israel . Acelasi cap s-ar putea adapta pe o racheta A-921 ( versiunea romaneasca a H-23/AS-7 Kerry ) produsa la Electromecanica Ploiesti cu costuri minime realizand un Maverick romanesc . Sau adaptand acelasi cap detector si o incarcatura cumulativa pe o racheta aer -aer A-91 tot de Electromecanica produsa si declarata ” obsolete ” pentru lupta aeriana( sau imbunatatind detectorul IR cu elemente ale detectorului bombei antitanc Opher importate din Israel deja ) s-ar putea realiza o arma antitanc precisa cu cheltuieli minime .Numai sa se vrea . Caci in 1993 directorul de atunci de la Electromecanica Ploiesti cerea fonduri pentru realizarea unei rachete antitanc dirijate prin laser , pentru care existau atunci si tehnologia si specialistii capabili sa o realizeze . Dar bineinteles , nu au existat fonduri . Acum nu mai exista acei specialisti . Dupa cum spunea revista Viata armatei , au plecat demult la Coca Cola si la NASA .
iunie 25, 2011 at 7:08 pm
STAR 80 este realizata.S-au facut si trageri in poligon cu rezultate foarte bune.Va fi o rachete multirol , avand capacitatea de a angaja atat tancuri si TBT-uri , cat si AA.Raza operationala este de 5000 m. Ca vehicul demonstrator a fost ales TBAC 4X4, am si poza.Dar va fi integrata pe noul TBT al Armatei SAUR 3, intr-o arhitectura ….mai deosebita! Spike va ramane insa principalul sistem AT , STAR 80 fiin gandit mai mult anti transportoare si AA!Sa speram ca-l vom vedea la Expomil…
iunie 25, 2011 at 7:51 pm
Da, au testat-o in rol AT, insa sint curios cum o sa functioneze in rol SAM.
Cred ca ar fi si prima racheta SAM din lume la care se foloseste ghidaj laser semi-activ!
Poti sa ne dai mai multe detalii despre arhitectura deosebita de la TBT?
iunie 25, 2011 at 8:07 pm
Bre da ce se are de gand sa se faca cu aceasta STAR 80L?Vor sa inlocuiasca Maliutka si Konkurs la cele AT si CA-95 la cele AA?sper ca nu au abandonat dotarea cu VL-MICA si Spike,sau cel putin sisteme echivalente pt inlocuirea alora vechi amintite mai sus.
iunie 25, 2011 at 9:05 pm
Pai Konkurs inlocuit cu Spike, Maliutka cu … nimic, deocamdata, probabil mai incolo Spike-SR, ca sa ramanem in familie, PRND-ul clasic cu STAR, iar CA-95, cum zicea George GMT mai jos, daca vor tot STAR, atunci trebuie sa produca o alta versiune.
VL-MICA ar trebui considerata in alta clasa, deci nu cred ca intra in discutia asta, iar daca achizita asta picat si din alte motive decat cele financiare, atunci mai sint si alte variante de luat in considerare: IRIS-T SL, SPYDER etc…
Ca am ajuns la IRIS-T, am vazut pe site-ul Electromecanica cum ca ar avea o colaborare cu Diehl, stie cineva despre ce e vorba?
iunie 25, 2011 at 9:35 pm
Da ai dreptate,VL-MICA ar fii mai indicate sa inlocuiasca Osa si Kub,Mistral ar trebuii sa inlocuiasca CA-94/95,sau STAR-80L.
iunie 26, 2011 at 12:07 pm
Coane, A921 e o copie realizata in taraa R23R-misila pur aer aer, fara un record operational foarte bun…, oricum nu cred ca a trecut de stadiul de prototip, altfel, ar fi fost integrata le LanceR pentru lupta BVR.
iunie 26, 2011 at 1:09 pm
A 921 a fost produsa dupa licenta ( sau reverse engineering-ul ) rachetei aer-sol H-23 (cod NATO AS 7 Kerry ). Date tehnice :masa 287 kg ,masa componenta de lupta 111 kg, lungime 3,525 m , diametru fuselaj 0,275 m , anvergura 0,785 m , bataie 8 km , dirijare prin radiocomanda ( o durere ).Datele tehnice difera de la sursa la sursa . Electromecanica nu da date pe site ( cand functioneaza ).
A 911 a fost produsa dupa licenta rachetei aer-aer R 23 T ( cod NATO AA 7 APEX ) ,deci varianta autodirijata pasiv in infrarosu si nu semiactiv radar . Date tehnice : masa 215 kg , masa componenta de lupta 25 kg , lungime 4,16 m , diametru fuselaj 0,260 m , anvergura 1 m , bataie 12 km , autodirijare pasiva in IR cu primire de informatii pe traseu (command mid-course guidance ).Unele surse spun ca a fost produsa si varianta ( dupa R 23 R ) dirijata semiactiv radar cu primire de informatii de corectie pe traseu si o masa de 235 kg .Datele difera de la sursa la sursa. Pe site-ul Electromecanica nu se poate vedea ( nici cand functioneaza) .
Eu am pus informatiile dupa sursele maghiare . Nu de alta , dar tot au aruncat cate o privire la noi in ograda .
In licenta sau reverse engineering , cum o fi fost , nu a fost usor de copiat . Adu-ti aminte de anii de scoala coane ….
iunie 26, 2011 at 2:45 pm
Se pare ca pina in ’90 a fost in lucru si varianta dirijata radar a R-23 / A 901 – “Modul de dirijare radiolocaţie în banda 16 GHz pentru o rachetă aer-aer – A901” : http://www.mta.ro/documente/joburi/LucrariSzilagyi.pdf
Nu e clar daca era o licenta dupa R-23R, o tentativa de copiere sau proiect 100% romanesc dar, la fel ca A 911, nici A 901 nu a intrat in productie.
Ar fi interesant de aflat motivul opririi programului, mai ales ca Romania nu mai avea alternative dupa retragerea R-27.
iunie 25, 2011 at 8:15 pm
STAR 80 este gandit ca un sistem complementar pt Spike, care va ramane principla racheta AT din dotare.CA -95 si CA 94 se doresca fi inlocuite de STAR 80. In privinta capacitatilor AA ,va avea alt cap de dirijare.
Din ce stiu se pare ca STAR 80 va fi montata pe SAUR 3, despre arhitectura , inca nu pot da amanunte …poate la Expomil vom avea noroc!
iunie 25, 2011 at 9:37 pm
Problema rachetei STAR 80 , asa cum o vad eu ,consta in capacitatea de perforare dictata de calibrul sau redus.Racheta PRN 80 din care provine , poate perfora 400 sau 420 mm de blindaj( sursele difera ).Despre racheta STAR 80 am citit la fel .Nu are incarcatura tandem , ceea ce o face inoperanta impotriva blindajelor reactive .Pentru PRN 80 datele tehnice sunt : calibru 80 mm ,lungime 1566 mm in container si 1445 mm in zbor, masa 11,5 kg , incarcatura de lupta 4 kg combinata cumulativa+elemente preformate .Pentru STAR 80 sunt :lungime 1700 mm in zbor, masa 12,5-13,5 kg functie de incarcatura .Singurul avantaj evident este capacitatea de a fi lansata din tub cilindric .De aceea eu vad ca mai de dorit modificarea altor tipuri de rachete care au un diametru mai mare ( incarcatura cumulativa ar putea fi si mai puternica si in tandem ) si o raza de actiune marita , cum ar fi :
RAV-RS , diametru 120 mm , masa 45 kg, bataie 12 km
A-95 M , diametru 120 mm , masa 30 kg , bataie 4,2 km
A-91 , diametru 127 mm , masa 88 kg , bataie 8 km , aceasta din urma existand in stoc de nu a fost casata deja .
Iar A-95 m , pe langa ca exista in stoc , poate fi lansata si din container , ceva mai mare ce-i drept .
De assemenea , in colaborare, ROMARM, Electromecanica,INCAS,
UPBucuresti si CCAS ( ce-o mai fi ) au lucrat la realizarea unei lovituri dirijate laser pentru interventii antitero in zone urbane aglomerate LRDL ce seamana leit cu STAR -80 ,de n-o fi tot acelasi lucru.
Mi-e ca se repeta povestea cu MiG 21 Lancer , varianta de atac la sol , cand multi piloti au considerat-o inadecvata pentru aceasta misiune din cauza manevrabilitatii reduse , cerand modernizarea si fiabilizarea lui IAR 93 .
Sau e singura optiune care ni s-a oferit ?
Cum a zis badea Gheoghe cand a vazut ca a pierdut trenul :
– No vezi cumu-i sa n-ai lucrul tau ?
iunie 25, 2011 at 11:31 pm
Absolut corect! Daca s-ar apuca sa modifice rachele alea ar obtine ceva destul de puternic pentru a fi folosit impotriva tancurilor de ultima generatie, dar daca STAR e conceput sa fie folosit doar impotriva blindatelor usoare, atunci si 80mm ar fi de ajuns.
Urmatorul pas ar fi ca STAR-ul sa apara pe SOCAT.
Si ar fi racheta perfecta de pus pe un UAV…..
iunie 26, 2011 at 12:15 pm
Si eu mi-as dori sa vad in dotarea SOCAT-ului racheta STAR-80L ,dar uite ca un facut , nici rachetele AA dirijate in infrarosu ce se gaseau pe prototip nu mai apar pe SOCAT-ul de serie .
Si da , mi-as dori sa vad racheta STAR-80L trasa de pe UAV-ul ARGUS XL realizat in stadiu de prototip la INAV . Poate lovi centre de comanda si sisteme de aparare AA .Dar la sarcina utila de 40 kg a acestuia ar trebui sa lucreze in pereche , unul luand la bord aparatura de detectie si iluminare si altul 2 rachete si sistemul de navigatie propriu, cum s-a mai facut in lume. Pentru mai mult ar trebui adaptat unul din avioanele usoare produse in tara transformandu-l in UAV , lucru posibil fara multe probleme . Dealtfel , si prototip-ul Predator-ului a avut cabina pentru pilot pe perioada testelor initiale.
Si uite-asa , am lasat somer gunship-ul AC-27 Pretoria ( ce usor e sa botezi si sa dai solutii pe forum ).
P.S. Regret ca nu pot pune raspunsul la post la locul cuvenit dar de 2 zile calculatorul meu refuza categoric asta, nelasadu-mi decat optiunea „Add a comment”
iunie 26, 2011 at 7:25 am
Si Malyutka si Konkurs vor fi inlocuite de Spike!Konkurs este inca viabil si o racheta buna.Sper ca Malyutka sa fie prima scoasa.Incredibil de proasta si greu de dirijat, chiar si varianta modernizata de noi. STAR 80 cred ca va fi o racheta AT usoara impotriva tintelor slab blindate(TAB, 4X4 ) iar in varianta AA probabil ca va avea alt cap de dirijare.Poza pe care eu o am , arata Racheta in varianta AA ,montata in canistra pe un TABC …Si s-ar putea ca STAR sa aiba si o varianta pt infanterie. Solutia cu racheta antitransportor se prefigureaza datorita pretului unei rachete dedicate AT si faptului ca pe campul de lupta nr TAB va fi din ce in ce mai mare…
Despre VL MICA …nimic deocamdata, sper sa se concretizeze contractul.Foarte bune performante demonstrate la teste.
iunie 26, 2011 at 8:41 am
Romania nu-si permite dezvoltarea in paralel a mai multor sisteme de rachete, fiindca nu-s fonduri! VL MICA s-a…dus din pacate, francezii doreau a face sistemul aici, in fine cu regrete nu rezolvam nimic. Insa in legatura cu IAR-XT, acesta nu este doar un…trainer. Asa cum am specificat, are doua variante: IAR-XT-A -un LCA , monoloc; IAR-XT-B, biloc si intr-adevar trainer. Daca am face ambele modele, atunci am avea un avion care ar putea suplini intr-o oarecare masura lipsa unui multirol supersonic, iar pentru misiunile de Politie Aeriana este excelent in variantele de inarmare propuse. In legatura cu rachetele construite sub licenta in RO de sorginte sovietica, nu mai avem voie sa le modernizam. Rusii reclama de cativa ani plata licentelor pentru tehnica si armamentul pe care l-am produs dupa ei! Situatia asta nici acum n-a fost rezolvata si nu stiu daca va fi rezolvata vreodata. Singura noastra optiune este licente si transfer de tehnologie din SUA si NATO. Dar aici totul depinde de drumul pe care va merge RO in privinta multirolului, a navelor de razboi si a sistemului de aparare AA. Aici lucrurile sunt discutabile si greu de stabilit, deocamdata fara ceva cert in aceasta directie.
iunie 26, 2011 at 8:57 am
In legatura cu STAR -sistemul electrooptic de ghidare precum si racheta sunt de provenienta Israel! Nu are la baza vechiul PRND de 80 mm sovietic, fiindca asa cum am spus rusii au devenit foarte sensibili cu tehnica lor, iar noi bine facem ca incercam sa ne rupem usor de trecutul sovietic. Si cand am modernizat MIG-ul 29 in varianta autohtona SNIPER au facut un mare taraboi, asa ca…n-avem nevoie. Ce s-a modernizat pana acum, asa ramane, dar pe viitor se va merge pe licente si colaborari SUA, Israel, chiar si cu europenii. Nu mai avem nicio treaba cu Rusia si oricum astia nu ne-ar da piese de schimb sau noi tehnologii! Ceva tehnica ruseasca mai noua, si ma refer aici in principal la elicoptere, au primit cehii, slovacii si posibil polonezii sau ungurii, in contul datoriei istorice a URSS vis-a-vis de aceste state.
iunie 26, 2011 at 10:27 am
Bun IAR-XT va fi atat un avion de atac cat si unul de antrenament,numai ca,pt misiuni de politie aeriana mi se pare groaznic de lent cu viteza de 900 km/h,pt astfel de misiuni ai nevoie de un avion ceva mai rapid,chiar un transonic.
In legatura cu VL-MICA,sau o alta racheta aceasta se va alege dupa 2012,deci discutam in cu totul alti termeni,pana atunci nu sunt bani,efectiv si sa se vrea nu prea sunt mangoti,avem doar 400 mil euro disponibili pt inzestrare pe perioada 2011-2013.
iunie 26, 2011 at 11:31 am
1.Tot cautand pe net spre a vedea daca STAR 80 are incarcatura tandem , am descoperit ca pana la urma STAR 80 si LRDL sunt acelasi lucru .Pana la urma vor intra TBT-urile in oras ca sa se lupte cu teroristii ? Cu care ?
2.In Romania s-au modernizat MLI-ul , MiG-ul 21 ( atat pentru noi cat si pentru croati ).In Polonia s-au modernizat printre altele sistemul KUB si tancul T-72 ( varianta locala produsa sub licenta ).Fara multe probleme .Parerea mea e ca ce exista in stoc se poate moderniza fara nici o problema .Cat despre plata licentelor , si noi mai avem cate ceva de primit inapoi de la rusi .Tezaurul , cand va face plopul pere .Apropo , stiti ca rezerva de aur actuala a BNR ( cea mai mare parte a ei mai precis ) nu se mai afla in tara ?
3.Decat o licenta ( de unde o fi ) mai bun ar fi ceva realizat in cercetare proprie . Si proiecte sunt destule , cu perspective.Dar niciodata nu sunt bani .Nici macar pentru cele ajunse in stadiul de prototip.Dar sunt bani pentru second-hand .Asa am ajuns sa importam si roabe .Fara exagerare .
4.Pana la proba contrarie eu vad STAR-80 ca fiind ceea ce este : varianta dirijata laser a PRN-80 , o lovitura reactiva multifunctionala,utilizabila impotriva tintelor pentru care s-au utilizat pana acum PRND-urile, asa cum e tendinta mondiala (Franta , Rusia, SUA ),nefiind specializata nici pentru lupta AA nici pentru lupta AT .Parerea mea personala e ca ii lipseste o manevrabilitate superioara pentru lupta AA si capacitate de perforare pentru lupta AT , scoaterea din dotare in loc de modernizare a rachetelor A-94M , A-95M fiind o greseala , probabil pentru a lasa un gol care sa fie acoperit printr-un import rapid si fara multe probleme , cum s-a mai intamplat .
iunie 26, 2011 at 12:46 pm
Bre deci pana la urma toate TBT-urile astea noi 8×8 vor avea rachete Spike?Adica cele 600 care vor fii folosite pt transportul trupelor?Stiu ca se mai dezvolta Saur 4,un vehicul 4×4,astea ar fii mai potrivite pt acest rol,nu are rost sa cari cateva rachete AT cu ditamai magaoaia de 20 si ceva de tone,acest rol s-ar potrivi mai bine Saur-ului 4,daca vrei sa alergi dupa tancuri cu TBT 8×8 atunci s-ar putea dezvolta un vanator de tancuri similar Centauro sau M1128,cu un tun de 105mm care sa inlocuiasca tunurile M1977 din dotarea alora doua batalioane AT.
Probabil ca aceasta racheta Star 80 va fi cea care va dota pe scara larga toate TBT-urile,nu cred ca o sa ne permitem avem suficiente rachete Spike pt 600 de blindate.
iunie 26, 2011 at 10:11 pm
Eu as construi vanatorul de tancuri pe platforma TBT 3 8×8 , turela fiind montata pe un catarg telescopic ( 10-15 m ) , asa cum au scos nemtii 2 prototipuri mai demult (o turela prevazuta cu un post de lupta deservit de o persoana si alta doar optronica ) , dotate cu rachete AT HOT si ,posibil ,cu rachete AA Stinger . Astfel vehiculul ramane la adapost , dupa o cladire , dupa o colina sau in padure .
De asemenea , ar prinde bine si vanatorul de tancuri 8×8 sau 10×10 dotat cu tun cal.100/105-120 mm . Se dispune de experienta necesara realizarii turelelor usoare cu tun AT cal. 100 mm( vezi cele de pe monitoarele de Dunare ).
iunie 26, 2011 at 12:50 pm
Cea mai mare parte a rezervei de aur a BNR se afla la New York,in subsolul Bancii Mondiale,este o conventie internationala,fiecare tara are cate o camera unde isi tine aurul,in cazul unei tranzactii intre doua tari se muta aurul dintr-o incapere in alta.
Si cea mai mare parte a rezervei valutare a BNR(alea 32 mld euro),se afla tot in SUA,investite in titluri de stat americane.
iunie 26, 2011 at 1:26 pm
Cel mai bine era ca aurul sa fie ascuns la inchisoarea Vacaresti , pazit de o companie de vanatori deghizati in puscariasi .Cel putin asa asa aspune Gheoghe Braescu in „Toasturi cazone „. Dar lasand gluma , China isi face probleme daca isi va mai primi inapoi banii investiti in titluri de stat americane .
iunie 26, 2011 at 1:27 pm
Gheorghe Braescu , scuze
iunie 26, 2011 at 1:35 pm
Acum acolo este(din pacate pt patrimoniul tarii asteia)Sun Plaza :))))),poate aia de la schimb valutar sa fie responsabili de treaba asta 😀
iunie 26, 2011 at 1:36 pm
Si pt aur si rezerva valutara se obtine dobanda.Daia este tinuta acolo.Iar rezerva valutara este juma-juma intre dolari si euro!
Bre noile TBT-uri nu vor fi dotatae toate cu SPIKE.Unele vor avea tunuri automate de 30mm, unele turela multifunctionala dotata cu Spppike sau STAR 80.In prezent avem cam 250 de BRDM 2 dotate AT .Din care 2/3sunt Konkurs ,restul cu Malyutka.TBT cara va cara Spike sau STAR80 va avea cam aceeasi capacitate de trensport trupe.Rachetele vor fi fixate in turela exterioara si tunul la fel.Se va pirede maximum locul a doi soldati.Atat.Nu stiu daca vor mai fi vehicule dedicate AT sau AA, nu prea mai are rost.Un TBT poate cara 2 Spike si 2 STAR 80 simultan!Turela va fi multifunctionala…….
iulie 26, 2011 at 12:56 pm
am si eu o intrebare sa nu se supere pe mine nimeni am inteles ca I A R E X T e in faza de proiect da intrebarea pe care o pun eu e cu ce tip motor va fi dotat I A R E DACA NU depaseste bariera sunetului tot degeaba ea pus un radar pe el pentru ca soimul are un motor cu o licenta expirata de prin anii 65 xt chiar si cu un motor supersonic tot nu se va ridica la costurile unui avion multirol ar fi o gura de oxigen pentru aviatia romana .A si ar mai fi ceva am auzit ca se expira durata de viata si la elicoptere nu numai la avioane si vor sa ea AH 90 care e 100 de milioane cum poti sa dai pe un elicopter de atac mai mult decit pe un avion de lupta care indeplineste misiuni ce un elicopter nici nu le viseaza va salut cu respect sa ne gasim in vremuri mai bune
iulie 26, 2011 at 1:09 pm
pai saracu’ nu il ajuta aerodinamica sa depaseasca viteza sunetului.motorul … sper sa fie asemanator cu cel de la l-159 alca(daca nu chiar ala).
iulie 28, 2011 at 10:08 pm
Ca sa faci supersonic din IAR 99 ar trebui alt profil la aripa si ampenajul orizontal sa fie integral mobil, ce pot sa spun este deja alt avion in momentul ala, IAR XT pare doar o modificare a IAR 99 existent nimic in plus.
iulie 28, 2011 at 10:02 pm
si mai zic un lucru degeaba ii pune rachete de ultima generatia cind are un motor cu aceleasi performante ca si licenta motorului din anii 60 pe care o are de la englezi si care echipeaza soimul pina la urma se invirt tot in cerc bine ca e la faza de proiect dar asta nu poate fi vorba de remotorizare cind ii pui ixt acelas motor cu acelesi performante ca soimul hai sa fim seriosi daca tot vrei sa incerci sa scoti ceva pe piata sai puna un motor ce depaseste bariera sonica