Sursa: Forsvarsmakten.se
Intr-un raport recent al Fortelor Armate Suedeze de zilele trecute, cele cinci avioane Gripen cu baza in Sigonella, Sicilia, mentin aceeasi frecventa in misiunile de sprijin in cadrul operatiunilor NATO din Libia, repet… aceeasi frecventa in misiuni, cu perioada in care din Sigonella operau opt avioane Gripen.
In prezent, operatiunile sunt efectuate de catre FL02 (Flyginsats Libya 02), care pentru a face fata caldurii verii siciliene, au introdus un nou sistem de ture care sa acopere 12 pana la 14 ore de lucru dedicat suportului avioanelor.
De cand a inceput activitatea, FL02 (in cadrul caruia activea personal majoritar din 21 Wing, Lulea) au fost efectuate 38 de misiuni, care au insumat circa 40 000 fotografii si aproximativ 150 rapoarte.
*
Pacat ca suedezii nu dau si cu bombardeau pe acolo. Ceva filmulete cu tinte distruse de Grifoni ar fi atarnat greu prin balantele actualelor si viitoarelor negocieri. Asa…, e greu sa se impuna. Parca vad cum „unii” vor spune ca „geambasii de avioane” incearca sa ne vanda avioane de recunoastere si vor ignora faptul ca in operatiuni de front, Gripen este deservit la sol de militari fara o pregatire deosebita.
Ma stiti drept un mare fan Rafale, dar cum preferatul meu este departe de a fi bagat in seama intr-o viitoare achizitie de avioane multirol pentru Romania – culmea, demonstreaza din plin ca isi merita banii!! – prefer o dotare cu Gripen in fata unor F-16 indiferent de provenienta acestora, sau de vechimea structurii lor.
Iulie 18, 2011 at 10:12 am
Bre, pe mine ma intereseaza ce oferta ne fac cei de la Gripen. Ma intereseaza finantele. Capacitatea lor operationeala ma intereseaza mai putin. Si LanceR-ele zboara, ca asa ziceai, deci…..
Iulie 18, 2011 at 10:16 am
Ai si tu dreptate. Finantele si finantarile sunt foarte importante. Toate zboara, dar cu Lancer-ul nu mai tin decat entuziastii.
Iulie 18, 2011 at 10:21 am
Gripen-ul militeaza pentru transparenta, nu? Ei bine, eu vreau mai mult de-atat. Vreau sa-i vad o alternativa reala pentru ce ne putem permite si-i vreau atat de smecheri incat sa se intereseze direct de depasirea problemeor specifice achizitiilor din partea asta de Europa.
Iulie 18, 2011 at 11:11 am
Sa mor de ras nu altceva. Bine ca cei de la departamentul de marketing si PR de la SAAB nu au transmis ca un Gripen s-a dat de trei ori peste cap, s-a transformat in F-22 Raptor si a doborat 100 de Flankere libiene doar uitându-se urat la ele. Raportul asta este demn de rubrica Ceac Norris facts!
Dar sa nu uitam ca Gripenurile trag poze si nu lanseaza rachete sau bombe, de frica sa nu faca infarct o camila in desert. Palmeresul Gripenului este intr-adevar ”exceptional” – intr-o operatiune in care principalii sai competitori de pe pietele internationale au lansat bombe si rachete, el a lansat fix 0 tone bombe si rachete. Nu mai vorbesc de faptul ca in 15 ani de cand e operational Gripen nu a doborat absolut niciun avion inamic. Super-avionul de lupta al Suediei!
Hai totusi sa fim seriosi!
@Alex Neagu
Dupa logica ta ar trebui sa achizitionam un avion oferit gratis de producator si sa nu ne uitam la capabilitatile sale. Sa-ti spun un mic secret – capabilitatile vand avioanele de lupta, nu finantarile. Iar clientii cauta tot timpul un sistem de armament capabil si cu putine riscuri operationale – adica testat.
Iulie 18, 2011 at 11:21 am
George, tu stii sa vorbesti dupa modelul politicienilor: ignori, ocolesti, omiti.
Gripen nu are voie sa comita actiuni ofensive. Nu ii e frica de camile si nici de camilarii de prin zona. Consideri ca la ce ar avea de facut in Libia, nu ar face fata?
Iulie 18, 2011 at 11:28 am
Ba are nevoie sa demonstreze ceva. Ca SAAB trebuie sa vanda. Pana una alta Gripenul face Joyrideuri, in timp ce Rafale si Eurofighter chiar fac ceva.
Nu ignor, nu omit si nu ocolesc. Ma uit la bottom line. Si indreptul lui Gripen vad un mare 0 si o groaza de opinii laudative. Ce a facut avionul asta de cand e operational incat sa merite atata atentie? Nu a revolutionat nimic, nu a luptat cu nimeni si s-a vandut in cantitati mici. Dupa sute de mii de ore de zbor acumulate in jurul lui planeaza o uriasa incertitudine.
Iulie 18, 2011 at 11:32 am
Pei este mai tanar,a fost produs de o tara mai mica si a fost vandut in tari care intamplator nu au avut parte de o ciomageala.
Iulie 18, 2011 at 11:37 am
Si tu consideri aceste lucruri drept atuuri pentrun Gripen????
Iulie 18, 2011 at 11:42 am
Spun ca asa s-a intamplat,un avion nu trebuie condamnat doar pentr ca vine dintr-o tara mica sau nu a fost exportat in Israel ori cine stie de zona fierbinte,asa cum a fost vandut F-16,s-a mai spus aici pe blog,nici Leo 2 nu a vazut pe viu un conflict,si totusi nu am vazut pe cineva care sa spuna ca noi mai bina am lua T-72 decat Leo 2..
Plus ca oferta Gripen este mult mai buna!!Avioane noi,de generatia 4,5,off-set,acces la tehnologie samd.in 2025 nu ne opreste nimeni sa nu ne cumparam F/A-XX!!!!!
Iulie 18, 2011 at 11:39 am
Ai stat de vorba cu piloti/fosti piloti? Cunosti ce isi doresc?
Iulie 18, 2011 at 11:42 am
Sistemele de lupta nu se achizitioneaza prin sondaje de opinie, ci in urma unor analize facute de planificatorii militari si de nevoile de aparare. Cu tot respectul pentru pilotul roman de supersonic, care isi risca viata zilnic zburand pe o rabla buna de trimis la muzeu, el nu are un cuvant de spus in achizitie.
Iulie 18, 2011 at 11:47 am
Daca mergem pe astfel de considerente atunci nu luam nimic.
Daca in loc de 24 gripen mai achizitionezi doar 12 in aceiasi bani atunci mai bine trimiti aviatia la muzeu si am terminat discutia.
Iulie 18, 2011 at 11:48 am
@George, ai inteles gresit. Logica mea imi spune sa achizitionam cel mai bun avion pe care ni-l putem permite (per total) in cele mai bune conditii financiare. Nu militez pro-Gripen si nici nu sunt un fanatic al F-16-ului. Vreau cat mai multe oferte pentru a avea de unde alege si da, vreau banii care sa-mi permita sa nu ma multumesc cu un sh pentru ca nu-mi pot permite altceva. Dar asta e dezideratul.
Iulie 18, 2011 at 11:27 am
+
Nici F-16 SH nu s-ar descurca bine impotriva unor Flankere.
Iar, intr-un scenariu F-16 care se intentioneaza a fi bagate pe gat Romaniei contra aviatiei libiene care ar fi apucat sa cumpere Flankere, S-300, si sa aiba antrenament, nici block second-handurile romanesti nu ar fi avut sansa fara acel sistem din spatele avioanelor americane, care le aduce de fapt succesul.
Fara E-3 AWACS si ce mai inseamna acel sistem american din spatele celor ce sunt prezentate propagandistic de CNN si cei de pe statele LM, F-16 block second hand tunate nu vor avea rezultate practice… ca in filmele cu final fericit.
Iulie 18, 2011 at 11:39 am
Faza cu Flankerul e doar o remarca sarcastica. Nu exclud totusi ca un F-16 sa doboare un Flanker. De ce nu… pana la urma F-16 a doborat si un MiG-25, un avion dificil de urmarit si doborat. :))))
Iulie 18, 2011 at 11:47 am
Atat F-16 Block 52(sau Block 25 aduse la standardul de pseudo Block 25),inarmate cu AIM-9X/AIM-120C7 cat si Gripen C/D ori E/F inarmate cu IRIS-T plus Meteor dau jos un Flanker dela de il au Ukrainienii,bine pastea noi gen Su-35BM cam greu,mai ales fara intregul sisyem american de domimatie americana pe care noi nu o sa il avem,sistem in care F-16 este o rotita.
Iulie 18, 2011 at 11:43 am
Vorbind strict pe ce ne permitem avem doar urmatoarele solutii:
1. aparate F-16 sh. care sa ne tina pana incep si ele sa cada ca Migurile, deci n-am facut nimic inlocuind un veteran cu un altul
2. achizitia unor aparate de zbor noi dar mai ieftine (aici ramane de vazut si cat de bune vor fi, etc)
3. punem ochii pe un model, il punem pe lista celor mai cautate din lume apoi le achizitionam bucata cu bucata, le modernizam si ne facem aviatie (aici am glumit putin dar asa si-au facut evreii armata achizitionand Shermanuri de prin cimitirele de fiare vechi apoi le-au tunat si a iesit mirobolangul Super Sherman care si astazi ar fi peste multe tancuri din dotarea multor armate)
Am zis de la inceput ca doar Gripenuri ne permitem daca vrem aparate noi si cu o resursa de zbor pt urmatorii 20-30 ani si asa a ramas si acum.
Daca voi vreti alte aparate pe care mi le-as dori si eu n-am decat sa va spun inca odata sa fiti mai realisti ca n-o sa le avem niciodata.
PS. F-35 punem pariu ca n-o sa-l vedem decat prin reviste sau prin poze si nu la noi in tara?
Iulie 18, 2011 at 12:12 pm
Nu exista avioane noi si ieftine (bine asta daca nu vrei un JF-17). S-a optat pentru varianta la mana a doua tocmai pentru ca era mai ieftina si mai eficienta decat achizitia de avioane noi in conditiile date.
Pana una alta atat F-35, Gripen sau F-16 tot in reviste de aeronautica le vedem.
Iulie 18, 2011 at 12:22 pm
Si o sa le vedem in continuare pana ramanem fara aceasta arma apoi n-o sa ne mai facem griji pe unde o vedem sau nu.
Nu putem merge pe ideea ca noi vrem doar ce-i bun ca ne luam exact 3 bucati iar ca aparate noi nu vad cine ar putea intra in competitie cu Gripen E-F, ma refer la finantare, cost/aparat si costuri de intretinere plus ca-i nou iar pana incepem sa primim noile aparate ne dau ei altele sh sa avem ce pilota.
Iulie 18, 2011 at 1:03 pm
Problema sunt banii. Americanii cer bani jos, indiferent de varianta aleasa, sh sau avioane noi.Putem cumpara ce dorim dar finantarea este problema noastra. Ori, in acest moment, Romania nu dispune de resursele financiare necesare. Ca sa iesi pe piata libera de capital pt un imprumut…este curata sincidere, la dobanzi de 6-6,5%.
Asadar in aceasta noua optica singura solutie este o finantare tip credit furnizor la o dobanda de 3-3,5% si cu acceptarea plati in functie de posibilitatile economiei noastre.Or asta, ori adio avioane.
Desi am sustinut F 16, de fapt nu avionul ci relatia strategica cu SUA, si inca o mai sustin, americanii au fost extrem de clari la toate nivelurile! Putem cumpara ce dorim fara a impieta cu nimic, nici relatia cu SUA si nici o viitoare achizitie de F 35.
Legarea F 16 de F 35 este din aceeasi categorie cu ce spunea Richard Smith despre F 16 avion de generatia a 3-a.Adica o manipulare ordinara…
In privinta experientei operationale a lui Gripen, pana la urma omul lupta nu masina. Adevarat ca conflictele, deja bifate, ii ofera producatorului mai multa sansa de modifica aparatul dar in principal pilotul conteaza.
Din pacate problema Gripen-ului este aceeasi …neutralitatea Suediei, iar aici trebuie sa fim foarte atenti…
Iulie 18, 2011 at 1:20 pm
Achizitia de Gripen nu inseamna decat achizitionarea celui mai slab avion produs in Europa in momentul de fata (daca il compari cu Typhoon si Rafale e practic cel mai slab). Eu nu pot accepta o asemenea achizitie. Pur si simplu e miopie curata.
Iulie 18, 2011 at 1:25 pm
Si F 16 SH ce este? Cel mai slab avion al NATO din generatia a 4-a?
Stim ca esti un sustinator infocat al F 16 insa trebuie sa te uiti si la bani, un Gripen NG si chiar un C/D au performante mai bune in lupta decat un F 16 SH refurbished si asta este un fapt real, oricum capacitatea BVR este la fel de buna aproape ca si cea a Typhoonului, sau Rafale, pana una alta nu e asa slab, si pare mai bun decat F/A 18 C/D daca este sa o luam asa, si prefer sa zboare pilotii 150 de ore de zbor in locul celor 50 / 80 pe Typhoon.
Nu uita ca pe hartie si Mirage 2000 e mai slab ca si F 16 si grecii le-au cam tras-o la turci asa de „prietenie”.
Iulie 18, 2011 at 2:10 pm
1. Gripen si performante bune in lupta sunt o contradictie in termeni. Pana acum performantele sunt neconcludente. Face bine poze, dar stie si cu lupta?
2. NG este un avion care inca nu a parasit plansa de proiectare.
3. Mai bine 80 de ore pe Typhoon decat 150 de ore pe Gripen. EF Typhoon e un sistem de armament superior Gripen. Cat despre orele de zbor atat cehii cat si ungurii au zburat in medie 80 de h pe Gripen, nu 120 cat este minimul NATO.
4. Economic Typhoon este mai atractiv. Sunt 4 tari producatoare din care trei sunt economii mari in Europa. Offsetul si finantarea ar fi mai bune.
Iulie 18, 2011 at 2:39 pm
La punctul unu e valabil si pt EF si Dassault R
La punctul 2 ai dreptate dar va parasi plansa de proiectare si stim cu totii asta
La 80 ore pe an nu prea mai esti in mana iar daca spunem ca sunt altele mai bune atunci sa ne rezumam la un caz mioritic ca doar de Romania e vb pana la urma iar aici iti reamintesc de pilotii romani cand se dadeau cu Mig-29 Sniper pe la saloanele din europa ce faceau.
Punctul 4 nu-l mai comentez ca e penibil.
Iulie 19, 2011 at 12:33 pm
sunt nou ma bag si eu pe aici cu o parere f 16 sh sau gripen le analizam e cam acelasi lucru cumparam gripen nu vin noi pana vin noile si devin operationale ne dau sh americanii la fel f 16 sh le putem prepara avionica si sistemul de lupta cu israielienii dupa gustul nostru si am obtine acces si ptr o eventuala continuare a prog iar 99 xt ,in faza a doua block 52 vs ng cam egale cu o mica dif care cred ca a inclinat ca analistii nostri sa se decanteze ptr f 16 manevrabilitatea in plan orizontal e ok la gripen dar in plan vertical nu e aceeasi ca la f16 vit unghiulara acceptabila dar raza de viraj…ceea ce face din gripen un interceptor cu posibilitati de atac la sol nu un multirol adevarat…aici e chestia cu detaliile …f 18 in teorie e multirol dar in realitate e un f bun avion de atac si cas cu posibilitati de vanator
Iulie 19, 2011 at 1:10 pm
Sa fimseriosi si sa gandim la rece: In momentul de fata linia de asamblare pentru Bk52 in SUA e lichidata, mai e una doar in Turcia( cut o mai fi si aia). In 10-15 ani cat ar trebui sa tragem de F16SH(Bk25 modernizat) n-o sa avem cum sa le inlocuim cu BK50/52, pentru ca nici astea n-ar sa se mai fabrice. Deci inlocuim un SH cu alt SH….De vis, nu?
Iulie 18, 2011 at 2:34 pm
Noi o sa primim Gripen NG, varianta cu Aesa, deci o varianta mult imbunatatita fata de cel actual.
Eurofighter si-a dezvaluit inca odata limitele in Libia la atacurile la sol unde a fost nevoie de Tornado (nu-i multirol domne ce sa ne mai c…. pe noi), partea mai proasta e ca nu stiu daca vor scoate in viitor un T4 (bani dati pe dezvoltare si rezolvarea problemelor, precum si mai multi bani pt achizitie iar Spania, Italia, Germania si MB nu cred ca mai pot sustine o transa noua pe care s-o si achizitioneze, poate doar arabetii sa mai ia ceva si cam atat)
Rafale, alta bomba europeana vazuta mult peste Gripen s-a putut vinde doar frantei si nu in numar impresionant cum achizitionau odata Mirajeuri.
Cat priveste si actiunea celor 2 aparate europene mult trambitate in Libia n-au demonstrat nimic (distrugi avioane la sol si tancuri pline cu retarzi in ele)
Iulie 18, 2011 at 4:48 pm
Nu stiu ce o sa primim. Nu stiu nimic despre o oferta de NG… Nu am vazut nimic pe canale oficiale sau neoficiale. Iti vand insa un pont. Daca nu ai avut bani de C/D, crezi ca vei avea bani de E/F? Numai vorbesc de neconcordanta intre iesirea din dotare definitiv a Migului – undeva la sfarsitul lui 2014 si intrarea in productie a ceea ce se va chema Gripen E/F undeva in 2016-2017 (daca va intra vreodata in productie).
Iulie 18, 2011 at 5:30 pm
Daca dai pe userul lui George GMT o sa te duca sper un alt blog unde sa detaliat oferta suedeza, e vorba de 48 de GRIPEN NG noi si offset de 100% detaliile le aflii acolo.
Chestia este ca sunt doar negocieri si nimic oficial, oricum e vorba de avioane noi, pana atunci vom primi Gripen C/D din doatarea Suediei pentru a ne asigura nevoile curente nu stiu cum este cu leasingul lor.
E/F nu va fi cu mult mai scump decat Gripen C/D deoarece multe din costurile de dezvoltare Gripen sunt deja amortizate, si in plus la 48 de bucati multe din costurile pe unitate se reduc substantial, fiindca sunt costuri cu intretinerea la sol facilitati etc. Cam asta este ce stim la momentul asta, mai multe nu pot sa iti spun.
Iulie 18, 2011 at 2:39 pm
@George GMT:Bre suedejii au alt sistem de clasificare al generatiilor avioanelor.generatia 1 J29,Mig-15,gen 2: Draken,Mig-21,Mirage III,gen 3: Viggen,F-16,Mig-29,Gripen,deci omul acolo in filozofia lui a avut dreptate.
Iulie 18, 2011 at 2:59 pm
Bre…adica la fel ca rusi care considera ca WW2 a inceput cand au fost ei atacati?! Pai problema este, la fel ca in cazul rusilor, ca uni din noi mai avem ceva educatie si carti citite…asa ca tot minciuna ieftina este!
Iulie 18, 2011 at 3:15 pm
ehehee….de-ar fi dupa mine v-as da IAR-Stwin (varianta bimotor a IAR-95) 🙂 se poate.ar trebui vointa, parteneriate si, s-ar face.ca si in cazul TBT.si sa nu imi spuneti ca e „expirat”.uitati-va ce au facut astia din f-15….adicatelea f-15 SE. ei,dar IAR-ul ar papa doar.nu aduce para-ndarat,offset….iar nu ati fi multumiti
Iulie 18, 2011 at 4:37 pm
George, fara suparare, acum tu esti cel rau intentionat…
In momentul de fata avem trei optiuni:
1) Luam F16 Noi sau SH de la americani( buba e ca americanii vor totul cu banii jos). Foarte putin probabil.
2) Luam Gripen( orice varianta) de la suedezi. Astia dau offset( un sut in fundul economiei noastre, proverbialul pas inainte). Varianta de preferat pentru ca astia dau credit guvernamental, coduri sursa, fabricarea de subansamble la noi. Ramane de vazut daca ne vor face oferta.
3) Nu luam nimic, ca nu avem bani, tragem de LanceR pana i se termina resursa, dupa care, in asteptarea unor vremuri mai bune, inchiriem de la NATO serviciul de Politie Aeriana( sau celula de alarma, de pe vremurile cand aveam MiG-uri sa ne punem si in cap-250 de ’21, 24 de ’23 si 18 ’29). Buba e ca si asta trebuie platita( combustibili, piese de schimb, manopera pentru aliatii care-ti protejaza spatiul aerian). N-o sa-ti vina sa crezi…da’ nici pentru asta nu sunt bani…
Spune-mi, mai e o a patra optiune care, din diverse motive, mi-a scapat?
Iulie 19, 2011 at 1:36 pm
iti raspund aici caci dincolo nu pot nu spun ca f 16 e neaparat mai bun fiiecare are atuurile sale eu cred ca oricare din ele sunt solutia logica in acest moment dupa aia ne gandim al ce luam …chestia e ca suedia e o tara care vezi cazul elvetiei cu piranha ,nu stiu de ce nici o tara care opereaza gripen nu l folosesc macar de ochii lumii lansand niste bombe ghidate laser macar precum rafale ca sa i demonstreze capac operationale
Iulie 19, 2011 at 3:39 pm
Pai cine vreri sa faca asta?
1) Cehii si ungurii le au inchiriate( ca sa poata iesi cu ele din tara tre’ sa ceara aprobarea suedezilor)-accentul se pune pe aer-aer;nu sunt implicati in nici un conflict.
2) Tailandezii de abia le-au primit( oricum accentul e pus pe superioritate aeriana si misiuni antinava)-nu sunt implicati in nici un fel de conflict.
3) Sud-africanii, de asemenea nu sunt implicati in nici un conflict; folosesc gripenul ca sa intergeze munitiile lor( inclusuv bombe ghidate laser) deci fac lansari de test. Oricum astia au mari probleme cu numarul de ore de zbor( li se trage de la campionatul mondial de fotbal si de la Biz-Jet-urile cumparate pentru stabi) si cu calitatea precara a achipelor de intretinere( de cand au abolit apartheid-ul, specialistii albi s-au cam tirat)
4) Suedezii- sunt neutri. Prin mandat au primit aprobare de la Parlament/Guvern doar sa execute misiuni de recunoastere si sprijin in NFZ deci…
Sper ca te-am lamurit… 🙂
Legat de piranii: produsul e destul de bun pe felia lui( vezi LAV25)…buba cu ale noastre e ca s-au integrat turele israeliene(ca deh! tre’ sa ,manance toata lumea o paine) care nu au fost testate suficient si care, evident au inceput sa crape…
Iulie 19, 2011 at 3:49 pm
Ai amanunte despre tunurile isdraeliene de pe Piranha integrate in armata romana?
Iulie 19, 2011 at 4:16 pm
Bre, nu stiu ezzact cum se numeste turela. Stiu ca e un OWS fabricat de Rafael(sau IMI) cu optica lor…iar ca armament e ceva de 12.7, acuma ca e dusca m de 12.7×109 sau Browning .50 de 12.7×99…nush’….Cred ca ambele optiuni sunt viabile.
Iulie 19, 2011 at 4:42 pm
Piranha ale armatei romane sunt si inarmate in gluma…nu este dotare pentru un TBT modern mai ales pentru operatiuni in Afganistatan.
Iulie 18, 2011 at 4:44 pm
Eu zic sa o luam mai moale cu multirolul, in fond toti de pe aici ne dam cu parerea fiindca suntem constienti ca avem nevoie de avion de lupta in RoAF acum care o fi….om vedea, eu sper la Gripen NG sau C/D ca sunt noi si imi place ideea de offset industrial, nu are rost sa ne mai luam la harta cu multirolul, cam fiecare tabara si-a epuizat argumentele din punct de vedere tehnic, dar tot banii o sa primeze sper eu, suntem pe timp de pace, orice am lua in 15 ani trebuie upgradat, ca altfel nu ti pasul cu tehnologia, si sistemele noi de armament, personal consider ca monomotoarele sunt affordable pentru noi azi si nu visez la SU 27, Typhoon sau Rafale nu pentru ca nu ar fi mai bune dar nu iti iei Ferari sa ajungi de la Constanta la Mangalia si tu esti rupt in fund. Pilotii trebuie consultati ca pana la urma ei zboara si stiu ce spun atunci cand ar vrea avioane noi!
Sistemele de armament sunt cam aceleasi la toate ofertele europene, si SUA nu e mai sus in afara de F 22 care este altceva, oricum un avion este parte integrata al unui sistem, in care sunt multi factori care conteaza nu doar avionul ci si numarul lor si cum le folosesti, radare, sisteme de detectie, mijloace de intretinere etc.
Iulie 18, 2011 at 4:49 pm
Nu ai cum sa consulti pilotul dupa ce i-ai dat doar cateva hartii cu specificatii si date tehnice) Tre’ sa faci niste teste comparative sa pui toti candidatii in linie si sa-i testezi sa vezi ce poate face fiecare. Dupa cum bine stii, asta nu s-a intamplat la noi. Si nici n-o sa se intample. In afara de zboruri in dubla cu F16 si F15, nimic care sa semene(cat de putin) cu un test comparativ nu a avut loc la noi. Asa ca nu prea poti intreba pilotii ce vor sa zboare( si oricum raspunsul ar fi:”Orice numai sa fie NOU!”)
Iulie 18, 2011 at 6:38 pm
Bre aici te-as contrazice putin.S-au facut evaluari foarte serioase si vizite la producatori.Gripen si Typhoon sigur a avut piloti romani la bord…
Iulie 18, 2011 at 7:35 pm
Coane,nu vreau sa ma contrez tocmai cu tine…da’ asta nu poti numi evaluare comparativa.Indienii au facut evaluare comparativa: i-au chemat pe toti in acelas timp acolo, au incarcat „oaspetii” cu echipamente de telemetrare si i-au pus la lucru-care decoleaza de pe pista hot&high, cu ce rulaj, cu ce incarcatura, care zboara mai departe, care intoarce mai bine…Alea da teste comparative, nu cateva zboruri demonstrative pe locul din spate… 😉
Iulie 18, 2011 at 7:41 pm
Bre a fost ceva mai…ieftin .Stiu ca s-au facut mai mult prezentari cu delegatie oficiala.Si de zboruri da ai dreptate.Ce dracu doar nu era sa compar ce au facut indienii cu ce am facut noi.La noi …cu dosarul…Evaluarile foarte serioase s-au facut in sensul de cine poate da jos un MIG 29 si UN Su 27, cam asta ar fi adevarul istoric…deci serioase…
Iulie 18, 2011 at 4:52 pm
Stiti ce as vrea? Sa se termine achizitia de avioane multirol anul asta si sa ni se demonstreze ca politicienii au facut totul transparent si cu offset maxim si sa criticam/comentam apoi ca avionul ” X” ar fi fost mai potrivit sau ca „Y” este mai modern dar intre timp pilotii nostri sa fie pregatiti si antrenati cum trebuie si sa isi arate valoarea la exercitii internationale la fel cum au facut cehii.
Poate peste un an o sa comentam ce racheta antinava se potriveste Romaniei si ce elicoptere de atac, care sa vina tot cu offset semnificativ.
Iulie 18, 2011 at 6:37 pm
Asta-i si speranta mea. Poate, poate la Expomil sa se finalizeze ceva. Nu stiu mare lucru insa am credinta…Iar pe langa mine este loc si pentru voi. Poate cu rugaciuni si posturi negre reusim sa motivam achizitia…nu ca as crede in asa ceva, dar cateodata devin ironic…Expomil domnilor !!!
Iulie 19, 2011 at 8:03 am
In primul rand aici ar trebui modificata legislatia deoarece legislatia actuala nu ne permite sa luam 100% cat este permis de legislatia europeana si pierdem cateva zeci de procente de o importanta vitala pt economia noastra.
Iulie 19, 2011 at 1:55 am
Din variantele enumarate mai sus, cea mai buna ar fi : La salonul si showul aviatic din Kubinka din august sa se semneze un contract cu Suhoi pentru achizitia a 96 SU 35 cu avionica dupa standart NATO, … si incepind livrarea prin ..14 Aviatia Ro., va fi cea mai tare din Europa… ( asa va provoc putin la discutie pe tema vointa si independenta politica a romanicei..)
Iulie 19, 2011 at 8:06 am
Daca o parte din offset e investit intr-o fabrica de motoare in Romania pt Su-35 iar finantarea e asigurata de rusi cu dobanda de 3%.
Pe langa asta sa vina si cu radar la sol Voronej-M (raza 2.000 km) plus cateva baterii de S-300 PMU2 daca stramba din nas sa ne dea S-400 Triumf
Iulie 19, 2011 at 8:57 am
Ei, hai!!! Ca si cum taica Putin ar da tehnologia de varf pe mana unei tari membre NATO( dusman declarat)….Ca sa nu mai zic ca am fi vai de steaua noastra cu SU35, cu putine ore de zbor la activ si cu avioanele blocate prin uzinele rusesti, pentru reparatii capitale…Nu ma intelegeti gresit! Un avion frumos, zboara frumos, si rusoaicele sunt cele mai frumoase zburatoare…da’ n-as mai vedea pilotii nostrii in asa ceva.
Iulie 19, 2011 at 9:08 am
Experienta MIG 29 va spune ceva?
Iulie 19, 2011 at 9:51 am
Eu am reamintit Mig-29 da nu s-a luat in seama
Iulie 19, 2011 at 9:11 am
Un su-35 tunat de Elbit si cu o fabrica de motoare in tara ar fi de vis pt noi.
Iulie 19, 2011 at 9:22 am
Si Typhoonul unede se mai vinde ca SU 35 BM pe hartie il mananca cu fulgi cu tot, radarul AESA sistemele de bruiaj active, sistemle de rachete noua casca etc. fac din SU 35 un avion foarte performant, va avea aproape toate sistemle de pe SU T 50 PAK FA.
Iulie 19, 2011 at 10:05 am
Atat pe hartie, dar cu siguranta si practic, F-16 Block Second Hand bate deodata atat Typhoon cat si Su-35. 🙂
Iulie 19, 2011 at 10:17 am
Coane Resboiu, da-ti seama ce scrii ca te iau cititorii la ochi si te baga in camasa d’aia cu maneci luuungi-luuuungi!… 😀
Iulie 19, 2011 at 10:21 am
Numa’ sa fie XXL. O pot primi cadou de ziua mea? Ca tot se apropie…
Iulie 19, 2011 at 10:26 am
Depinde ce dai la schimb…. 😛
Iulie 19, 2011 at 10:37 am
Pai, ce,,… romanica se declara tara neutra, face niste intelegeri politice cu rusia, se construieste o uzina in romanica unde se pun pe produs Su 35 si Su 50 ///…… iar la uzina muncesc si niste fete – rusoaice de prin rusia, (dar sa se faca avioanele in Constanta ca sa aiba fetele unde merge la plaja….) si in cazul unui viitor conflict mare, romanica nici nu mai e pe prima linie a nato…
Iulie 19, 2011 at 10:45 am
Bre, daca nu dadeati voi MiG-urile alea de la Marculesti ne uneam si eram mai tari. Dar asa… 🙂
Iulie 19, 2011 at 12:11 pm
pai, ai nostri ,desteptii, au declarat atunci ca le vind pe bani buni si cumpara un sac de elicoptere, ca cica MD numai de elicoptere avea nevoie, pina la urma banii s-au repartizat in buzunare….
Iulie 19, 2011 at 10:11 am
Discutati si voi discutii, nu ca ar fi ceva rau in asta.
Avion pt RoAF nu o sa fie prea curand. If any…
Cica nu ar fi bani: nu sunt bani ca trebuie platite „investitiile” la firmele de partid, salariile la agentiile guvernamentale, salariile la miile de generali (cati generali om avea-fara numar). Generali de intendenta.
Amirali fara flota. Etc.
Exemplu: numai la un cacat de serviciu ca SPP sunt 4 generali, dintre care unul e seful departamentului economic, cati angajati o avea un departament economic la un serviciu de protectie, 20,30, dar seful lor
trebuie sa fie general). In comparatie US Secret Service, cu 4400 de oameni, are un Director si un Deputy Director.
„The total number of active duty general officers is capped at 230 for the US Army, 208 for the US Air Force, 60 for the US Marine Corps”
Fac pariu ca noi avem mai multi.
Deci bani sunt, nu sunt pt ce trebuie.
Pana si tevile alea cu aripa delta ar mai putea fi mentinute in zbor.
Duda cu rusii nu ne dau piese e pt boime, chinezii au fabricat mii de MIG21 pana de curant, ar putea cumpara vapoare intregi cu piese de schimb, motoare si revitaliza celulele. Asta ca alternativa la desfiintarea
aviatiei supersonice. Dar nu se vrea nici asta.
Rafale e prea scump. In plus, armamentul e mult prea scump.
O MICA costa intre 1.2 mil E si 1.7mil E.
In comparatie un AMRAAM costa 440,000USD.
Deci trebuie sa fii nebun sa cumperi Rafale. Sau o tara careia US nu-i vinde AMRAAM (nu e cazul nostru).
Eurofighter e mult prea scump per total si e inca neterminat (nu e multirol).
Asa ca ramane varianta F16 second: e OK si aia.
Sau varianta Gripen noi cu credit guvernamental si offset.
Trage cu AMRAAM si IRIS-T, RBS15F, KEPD350, LGB, e mult prea bun, macar sa avem noi bani sa-l folosim la capacitate.
DAR:
Aviatia supersonica e scumpa si nu da spaga lunara la partid, nu trimite bani in conturile din Elvetia, nu plateste campanii electorale, asa ca probabil se va desfiinta. Vor tine placa cu „nu sunt bani” pana expira
expirarea expirarii resursei la ultimul MIG21, si gata, asta e.
Asa ca baieti, visati, discutati, comentati, argumentati. Nu uitati sa stergeti saliva de pe tastatura si monitoare.
Si nu uitati sa admirati batranele tevi zburatoare si pe pilotii lor.
Asa batrane cum sunt, altele nu vor mai fi.
Just my two cents.
PS: imi doresc ca timpul sa dovedeasca ca m-am inselat…
Iulie 19, 2011 at 10:20 am
Si noi, de asemenea, ne dorim sa nu iasa chiar asa de trist. Sa ramanem numai cu salivatul dupa dotarile altora. Si ai nostri merita tot ce-i mai bun!
Iulie 19, 2011 at 10:39 am
Nu o sa fie chiar asa, sunt discutii la nivel NATO ca fiecare tara sa aiba o dotare minimala in toate armele ca daca nu suntem multi dar fara aparare ca nu o sa ne putem apara unii pe altii nici macar pe noi, exemplul Ungariei este cel mai bun.
Iulie 19, 2011 at 12:21 pm
Bre, daca lasam la o parte Suhoiurile rusesti, daca serios, eu nu ma indoiesc in Romania va apuca ceva niste F 16 second hand si oricum e mai bine pentru Romania decit nimic, ca F 16 pilotate bine pot face fata unor MiG 29 mai vechi sau Su 27 ucrainesti … Zic de F 16, deoarece politica Romaniei este foarte mult orientata spre SUA.., mai ales astea ultimii daca fac default – vor da F-urile moaca…
Iulie 19, 2011 at 10:41 am
Nu stiu de unde ai scos pretul la MICA dar chiar nu cred ca este atata de mare fata de AIM 120 AMRAAM, nu ar lua-o nimeni la banii aia, si in plus nu crede tot ce se scrie pe Wiki
Iulie 19, 2011 at 11:16 am
„…PS: imi doresc ca timpul sa dovedeasca ca m-am inselat…”
-mult mai repede decat va puteti imagina. pariu ? o lada de bere pt fiecare forumist 🙂
-apocalypse now e ceva ce vad pe antene.as dori sincer sa ramana un blog militar si nu unul politizat.
-aviatia militara nu va muri.se incearca asa cum s-a vrut si cu tancul cu tbt-ul.dar baietii de pe forum stiu ca totusi lucrurile incep sa se miste.manati de la spate dar se misca
Iulie 19, 2011 at 11:22 am
Sa se miste odata, eu imi doresc sa si lucrez in domeniu, dar evident macar pe aceiasi bani de ii primesc acum
Iulie 19, 2011 at 12:22 pm
@gsg9:
Bre sa nu mergem pe premiza ca dracu e chiar atat de negru'(oricum e mult mai negru decat ne imaginam noi)…
Legat de AMRAAM si cei 440K Usd….poate in ’91 cand a intrat in serviciul operational…Pretul pentru MICA….cam mare. Cea mai scumpa in momentul de fata e Rafael Derby( pe alocuri mai slaba ca si echivalentele ei, pe alocuri mai buna….ce vrei, cerinte operationale diferite-tocmai d’aia nici IAF nu o are in dotare). In aceeasi ordine de idei, in ’74 cand a fost testata pentru prima data, o AIM 154 Phoenix, ajungea la 250K $, spre sfarsitul carierei Tomcatului pretul batea binisor spre 1.5 milioane
Iulie 20, 2011 at 12:51 am
Nici macar nu-mi imaginez sa iasa asa trist !
Iulie 19, 2011 at 12:46 pm
Nu am avut nici cea mai mica intentie sa politizez discutia.
N-am treaba cu partidele, nici macar nu mai sunt in tara, insa, pasionat fiind (am facut planorism si am visat supersonice pana m-am intalnit in Politehnica cu tanar un pilot din unitatile desfiintate dupa 90 care m-a trezit la realitate), nu ma pot abtine sa nu urmaresc cum se rostogoleste bolovanul…
Din pacate nu ai cum sa excluzi politicul din treaba asta, pt ca politicul dirijeaza rahatul, politicul a amanat luarea unei decizii pana le sar la tevile alea toate suruburile si le tii la sol sa faca plaja.
In afara de presupunerea mea ca se va duce dracului de tot si se desfiinteaza aviatia supersonica (la care am spus ca asta e parerea mea personala si ca nu imi doresc sa se intample, insa acolo se indreapta), contraziceti-ma cu chestii concrete, nu cu „ne dorim, ai sa vezi tu, nu o sa se intample asta, baietii nostrii merita mai mult”.
Oricum nimeni nu ia atitudine.
Cine a luat atitudine, generalul Croitoru, a fost tras pe dreapta cu prima ocazie de sluga matrozului si trecut in rezerva de matroz, pt ca adevarul deranjeaza. Cine e generalul ala sa le dea lor peste nas.
https://www.semperfidelis.ro/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?14428.45
http://www.financiarul.com/articol_35645/achizitia-avionului-multirol-trebuie-sa-aiba-la-baza-o-decizie-politica.html
Nici nu propovaduiesc apocalipsa.
Apocalypse is now actually, nu numai in aviatia militara, in armata in general, ca nu nu vorbim de economia nationala (sau lipsa ei), ca e totusi un forum de discutii militare.
Armata romana e decimata de subfinantare, si nu sunt semne ca vor aloca miliardele de euro pt a inlocui ce se caseaza. Pur si simplu le-au lasat pe toate pana au cazut si acum nu au cu ce sa le inlocuiasca.
Investitiile in armata trebuie facute constant, dupa un plan, daca vrei sa tii pasul, daca nu, colaps scrie pe tine.
Luati exemplul Poloniei, care a reusit sa isi modernizeaze armata.
Si luati exemplul Romaniei: majoritatea armamentului e de pe vremea lui Ceausescu.
Cam tot ce misca (aviatie, tancuri, artilerie, flota, rachete) e de pe vremea lui, cu ceva modernizari si cateva second handuri cumparate sau primite moca.
Daca aruncati o privire in jur, vedeti in ce situatie finaciara se afla Europa, USA, presupun ca nici Romania nu e pe roze. Asa ca nu vad in viitorul apropiat inlocuirea MIGurilor, si e deja MULT PREA TARZIU.
Croitoru explica despre infrastructura, pregatirea pilotilor, pregatirea mecanicilor, din momentul in care ai avionul in ograda(si nu il primesti din vitrina) trec ani pana un regiment devine 100% operational.
Nici alte categorii de armament nu vor avea o soarta mai buna. Vor continua cu casarile si cam atat.
Repet, asta parerea mea personala.
Despre preturile la armamentul francez:
http://www.assemblee-nationale.fr/12/pdf/budget/plf2005/a1867-A06.pdf – pagina 28
http://www.senat.fr/rap/a08-102-5/a08-102-520.html
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=88940
AMRAAM price, da probabil atat a costat la inceput, acum costa cam 1 milion $.
Tot e mai iefitna decat MICA.
Everything that you want to know about the cost of USAF missiles in here:
http://www.saffm.hq.af.mil/shared/media/document/AFD-080204-085.pdf
Iulie 19, 2011 at 1:09 pm
GSG9, o rugaminte: nu folosi prea multe linkuri. Comentariile cu mai mult de un link intra automat la spam.
Iulie 19, 2011 at 1:18 pm
OK, sorry, nu intelegeam de ce nu imi apare comentariul.
Iulie 19, 2011 at 3:51 pm
off ! iaca de-asta zic sa nu politizam si blogul ista. 😦 .hai sa-ti raspund
1. ai spus:”Asa ca baieti, visati, discutati, comentati, argumentati. Nu uitati sa stergeti saliva de pe tastatura si monitoare.”
-cu siguranta sunt singurul care gaseste limbajul ca fiind unul violent jignitor si nedrept.nedrept deoarece toti cei care scriu aici sunt pasionati de armata si tehnica si se informeaza din surse cat mai diferite :). cu siguranta sunt singurul care s-a simtit un gibon care saliveaza la vederea unei banane.
2. faptul ca te referi doar la il presidente facand abstractie de toooti cei vinovati de starea deplorabila in care a ajuns armata dar si tara ma face sa cred ca politizezi discutia tinta tuturor relelor din aceasta tara find, normal, Basescu….. .Corecti fiind,fara simpatii politice :), aflam si cam de unde incepe declinul si cine sunt vinovati.
3. d-l gen Croitoru – ia sa vedem ce aflam de la mica publicitate:
-propus in functia de director general al Direcției Generale de Informații a Apărării din cadrul Ministerului Apărării Naționale tocmai de CSAT-ul lui Basescu……wow
-Tariceanu refuza mai bine de o luna sa-i semneze decizia de numire in functie
-sluga matrozului Frunzaverde(pdl) il numeste in functia de sef al SM al FAR
-PDL pleaca de la guvernare dar generalul rezista si cu Melescanu (cum care? cel care vroia sa cumpere 600 de piranha 3c si tare si-ar mai fi dorit si contractul cu multirolul)
-2006 a fost înaintat la gradul de general-locotenent de aviație (cu 3 stele).
CAND a gresit dictatorul si javra ordinara ? cand s-au petrecut lucrurile de mai sus enuntate sau cand l-a schimbat?schimbat ca a tras un semnal de alarma asupra situatiei grave in care se afla armata sau pt ca a binevoit sa-si dea cu parerea despre ce avion ar fi mai bine sa cumparam(financiar vorbind…nu vorbea de performante) adica a pactizat cu inamicul 🙂
4.”Aviatia supersonica e scumpa si nu da spaga lunara la partid, nu trimite bani in conturile din Elvetia, nu plateste campanii electorale..”
– i.m.pascu si t. athanasiu+nastase iti spune ceva de fregate,bechtel si nu numai ?melescanu care isi dorea ba piranha ba avion european?base vrea f16.aici nu e loc de spaga ca isi dau foc la valiza americanii cu ioropenii 🙂
FINISH : NU AM NIMIC PERSONAL CU NIMENI DE PE FORUM…urasc sa vad politica pana si aici.atata timp cu antenele …au efect contrar asupra mea
Iulie 19, 2011 at 4:48 pm
Iti raspund pe puncte:
1. Nu am avut in intentie ca limbajul meu sa fie „violent jignitor si nedrept”.
Am eu un limbaj asa, mai colorat, poate varsta plus sictirul(adica tot varsta).
Daca tu (si altii) s-au simtit jigniti de limbajul meu, imi cer scuze.
Totusi mie nu mi se pare exprimarea aia chiar asa de violent de jignitoare si nedreapta, poate-s eu mai insensibil.
M-am exprimat asa pt ca si eu mai salivez la bananele alea…dar sterg saliva de pe monitor, inchid laptopul, life goes on….
2. Nu am avut timp si chef sa-i enumar pe toti.
Domnul ala iese in fata momentan, pt ca e presedinte si „conduce” guvernul, si in timpul „domniei” sale aviatia crapa as we speak…ca desprea asta era vorba.
3. Eu prefer sa cred ca a fost schimbat pt ca si-a permis sa-si dea cu parerea despre situatia aviatiei militare.
4. Stiu de fregate, bechtel, dar nu despre asta era vorba.
Acum insa astia continua povestea, nothing’s changed.
Ii au pe ai lor, nu mi se pare nimic schimbat, pleaca ai vostrii, vin ai nostri.
Nu vreau sa fac politica, sunt plecat din tara, nici macar simpatii/antipatii politice nu mai am pe acolo. Iti repet, nu ai cum sa separi avionul multirol/aviatia militara de politica actuala. Din pacate.
Tu te ataci de ce il pomenesc NUMAI pe marinar.
Pai ghici cine controleaza executivul, bugetul, cine ia deciziile ACUM (nu ce s-a furat pe vremea lui Nastase, Tariceanu, a trecut timpul, degeaba mai dezgropam mortii).
Nu ma mai intereseaza ce s-a mai intamplat acum 10 ani. Ma intereseaza ce se intampla acum. Si are efect direct asupra aviatiei militare, pt ca daca se fura/risipeste, nu mai sunt bani, si daca nu mai sunt bani nu se cumpara avioane. Sau nu se doreste cumpararea lor. Ca despre asta era vorba…
Nu stiu daca am reusit acum sa ma fac inteles, oricum nu am de gand sa intru in polemici pe teme politice, pt ca intr-adevar, dupa cum ai spus, e un blog militar.
Iulie 19, 2011 at 5:41 pm
„nu ai cum sa separi multirolul de politica…”-adevarat dar asta nu inseamna ca nu va fi deloc ca s-a renuntat la ideea unui multirol.iar varianta lui Basescu f-16 nu include si para-ndarat.mai degraba sunt suspectati alti ofertanti 🙂
„degeaba mai dezgropam mortii……nu ma intereseaza ce s-a intamplat acum 10 ani” – vom iesi cu mic si mare si-i vom vota din nou 🙂 .romanul are si asa mintea scurta.nu se vor obosi prea tare sa para imaculati, incoruptibili.asta e imaginea pe care si-ar dori-o ei.ei uite ca eu nu vreau sa uit si ma incapatanez sa-i injur 🙂
„Pai ghici cine controleaza executivul, bugetul, cine ia deciziile ACUM…”-pana in 2009 nu a avut nici o sansa sa controleze executivul.ACUM. DAAAAAA !am si o veste buna.ia ghici?….cand se face tbt 8*8?dar arma de asalt?tbt-ul va fi o satisfactie pt mine.salivez deja cand vad ce scrie George despre el 🙂 cauta si despre cresterea economica a Romarm-ului-50% in 2010 fata de 2009.in 2009 46% fata de 2008.cifra de afaceri in crestere cu 221 % fata de 2008,creantele cu 87% mai mici decat in 2008
ii lasam pe baieti sa scrie si despre tehnica?adica eu am o parere tu alta cu siguranta toata lumea de pe blog la fel.
Iulie 19, 2011 at 6:05 pm
Bre MCM noi ne-am mai contrat si pe alte teme,se vede am avem opinii diametral opuse :)))))) ,numai ca,Basescu este PROFUND VINOVAT de situatia actuala a Romaniei!!!!!!In special ce s-a intamplat dupa 2004,atunci cand fara sa clipeasca a aruncat Romania intr-un razboi economic cu pagube de zeci de miliarde de euro..si pentru ce?Ca sa o puna de lenuta ce naiba a pus-o sau ia pus-o :D,Tariceanu nu a facut altceva decat sa poarte razboiul politic impus de catre base,sabotandui afacerile dictachiorului,fie ca a fost vorba de Autostrada Bucuresti-Ploiesti fie ca fost vorba de multirol,de TBT nustiu daca a fost sabotat pe vremea PNL-ului,doar in acei ani au scos Saur 1 si Saur 2,ca s-a cumparat Piranha cred eu ca a fost o decizie intemeiata la momentul respectiv,doar este net superior lui Saur 1.
Daca base vroia binele Romaniei atunci era de ajuns sa isi imparta puterea cu aia cu care o castigase,se ducea taica la negocieri si se intelegea cu liberalii „ia zii ba Caline ce afaceri vre?? hah hah hah,da-mi mie afacrerea cu F16 si iti asigur io sprijin in Kazahstan pt Rompetrol hah hah hah..”toata lumea iesea in castig,inclusiv tara,pt ca asta inseamna politica,peste tot in lumea asta se practica acest gen de troc in afaceri de catre cei mai integrii sau patrioti politicieni,pe cand nataraul asta de base s-a apucat sa ii rada pe liberali,ii trimitea in istorie domne..,binenteles ca astia nu au stat cu mainile in san,daca au intrat in hora au jucat,de aia de la PSD ce sa mai spun,ca de la aia au venit idioteniile astea cu marirea pensiilor sau tradarea aia nationala cu marirea salariilor profesorilor cu 50%,tradare la care a marsat bucuros PDL-ul,si in urma careia Romania a fost lovita de un atac speculativ cu pagube de miliarde de euro pt economia natioanala..
Iulie 19, 2011 at 6:14 pm
Bre lucrurile sunt ceva mai comlexe, dar fara a intra in amanunte, tin doar sa corectez o idee un pic gresita. Romania a fost aruncata in criza de imbecilul de Tariceanu, care desi a avut 4 ani de crestere economica, nu a investit nimic, ci doar a crescut salarile, pensile si ajutoarele sociale.Iar in 2008 cand a plecat de la guvernare, dupa un an cu crestere de 8%, Tariceanu a lasat si un deficit bugetar de peste 5%. Acu nici Basescu nu a facut mare lucru, dar inceputul dezastrului ii apartine lui Tariceanu si cheltuielilor aberante facute, basca deficitul enorm intr-un an de crestere record.Asa ca…vina este cam impartita…
Iulie 19, 2011 at 6:46 pm
De vinovat sunt toti vinovati,insa base are asigurat primul loc pe podiumul nemernicilor..In primul rand atunci cand te apuci sa lichidezi unul dintre centrele de putere dintr-o tara atunci trebuie sa te astepti la tot felul de efecte din cele mai nefaste..
Treaba cu deficitul se trage de la numarul de 1,4 milioane bugetari(necesarul este de 900 de mii),si aberanta majorare a pensiilor.
In decembrie 2004 in Romania erau 960 de mii de bugetari angajati cu salariu fix plus alti 70 de mii cu alte forme de angajare,in 2005-2006 cifra a sarit de 1,2 milioane,pompati de PNL,PDL,UDMR si PC,intre 2007-2008 cifra a ajuns la 1,36 milioane,pompati puternic din PNL si PSD plus cate ceva din PC,UDMR,dupa decembrie 2008 au mai intrat in schema 26.000 birocrati,ajunganduse la 1,4 milioane..deci toti au fost vinovati.
Treaba cu marirea pensiilor a venit de la impotentul politic de Geoana..in prima faza Tariceanu s-a opus,da cand a vazut ca se duce in istorie ia dat vulgului ce vroia,pensioara umflata,lasa ca plateste el insutit pe urma..
In toamna lui 2008 base+PSD au expus Romania gratuit atacului speculativ ce a urmat dupa trecerea prin parlament a legii majorarii salariilor..
Am spus ca bas este cel mai vinovat pt ca el a inceput nebunia,nu a fost nici macar o secunda un factor de stabilitate nici in plan intern nici in plan extern,a blocat totul timp de 4 ani in tara asta apoi a dinamitat intai relatia cu Rusia apoi pe cea cu Franta..in final ajungand sa izoleze Romania in lumea occidentala,nici Obama nu il ma primeste,chiar daca o sa cumpere F-16 sh..
Daca intre 2004-2008 base statea dracu la Cotroceni fara sa faca nimic atunci cu siguranta aveam si F-16,mai putine probleme cu deficitul bugetar iar Romania trecea cu totul altfel prin criza.
Iulie 20, 2011 at 1:19 am
Nu sunt fanul lui basescu, chiar daca l-am votat ( mai bine un ticalos decat un prostanac) , dar dezastrul economic al Romaniei a inceput in timpul lui tariceanu care a crescut cheltuielile bugetare doar ca sa cheltuiasca .
Iulie 20, 2011 at 12:44 am
@gsg9: Multumiri pentru linkuri, foarte interesante! Nu aveam idee pana acum cam la ce preturi se arunca francezii.
De fapt, unul din motivele invocate pentru lipsa comenzilor pentru Rafale ar fi tocmai pretul extrem de mare al „optionalelor” pe care Franta insista sa le includa in afacere.
Pana si englezii se plang de pretul PAAMS / Aster….
SI cand te gandesti ca acum ceva timp eram destul de multumiti cu alegerea Mistral / Mica-VL, probabil pentru ca nu aflasem inca pretul 😦
Iulie 19, 2011 at 6:08 pm
@MCM! Domne noi doi gandim cam la fel, adica suntem optimisti, mai vedem si partea plina a paharului. Armata Romana este intr-o stare relativ proasta dpdv al echipamentului, ce este insa foarte incurajator pentru viitor …personalul, si ma refer aici mai ales la gradele mici , pana in maior, care au inceput sa aiba alta mentalitate.Pregatirea este destul de buna, ideei au, programe pregatite minutios, sunt deja facute.
Intr-un tarziu se vor aloca si fonduri.Acum sa tinem pumni extrem de stransi pt multirol si TBT.Doua programe majore care ar putea schimba fata armatei.Apoi pe teva va intra flota maritima. Nu trebuie uitat nici ATROM! Anul acesta sunt sanse sa intre, in sfarsit in dotare.
In masura accesului la informatii, vom fi printre primii care vom afla…sa speram doar ca vom avea ce sa aflam.Sincer sunt un pic mai optimist astazi decat eram acum doua luni. Ceva semne bune sunt, iar cel mai important mi se pare cererea FAR pentru avioane NOI!
Dumnezeu sa-i ajute si sa ne ajute si pe noi. Sper sa ne vedem cat mai multi la EXPOMIL-ul din septembrie…acolo este bataia pestelui. Si inca mare de tot!
Iulie 19, 2011 at 7:39 pm
hi,hi,hi….salut Victore si tie!mai…doar pe tema monarhiei ne-am contrat.nu inventa alte teme.cum adica?vrei sa spui ca Crin,simbolul puritatii,al monarhiei si deci toti liberalii sunt de acor cu trocul politic in interes personal, de partid?contrar intereselor tarii? 🙂 🙂 🙂 .adica nu conteaza bai romani prosti ce avion vreti sau e necesar tarii conteaza afacerile mele.ha ha ha.buna reclama faci PNL-ului.sa nu te legi de Lenuta ca eu asa as mai ingramadi-o…..uf…i-as arata cine e cocosul. 🙂 fara simpatii politice.singurul care mai si gandeste e Basescu.ma rog el e cel bagat in fata.au incercat pe la antene sa vorbeasca de fostul sef din perioada Anvers ,de UTI ,dar atat.nimic mai serios.mucles.de neatins.adevarul e ca are 10 clase peste Ponta sau Crin si cel putin una peste Iliescu.sunt buni.spun sunt pt ca Basescu nu e singur(am mai vorbit de securistii buni si rai 🙂 ) miza e politica externa,geopolitica zonei viitorul Romaniei ca zona de confruntare intre Rusia si Sua deci viitorul fiecaruia dintre noi.in Basarabia rusii si-au cam luat-o.nu definitiv.primul tur pt alegerea primarului Chisinaului reprezentantul comunistilor e pe primul loc…Ponta se bucura natangul ca ia uite!proiectul lui Basescu a dat gres.in turul doi i-a ciuruit…ha,ha,ha…a doua oara.a castigat Chirtoaca la fel ca Basescu…la limita.de ceva timp Germania si Franta (din interese economice) fac front comun cu Rusia…hmm…incep sa se lege multe,nu? pe plan intern e rau, e greu,da. Economie:ce nu stii tu(fiindca nu s-a spus) e ca Romania a intrat in recesiune din trim 3 2008 adica de la 1 iul 2008 (-0.40 fata de trim 2 iar in trim 4 -2.20 fata de trim 3) ori nu Tariceanu era tartorul economiei in acea perioada?cum a permis asa ceva? 🙂
Iulie 19, 2011 at 8:02 pm
http://www.roaf.ro/ro/cer_senin/cersenin_arhiva.php, Bre aparutara revista „Cer senin”…
Iulie 19, 2011 at 8:16 pm
George multumesc pt impresiile de bine 🙂 pesimismul nu e o cale de urmat.te distruge.greu iti revii.cum ar arata o natie de pesimisti si ignoranti?ne uitam la antene si aflam 🙂 .vin alegerile si trebuie sa puncteze astia cat mai mult.tbt-ul,multirolul ca de altfel orice realizare tehnica romaneasca in domeniul militar, autostrazi drumuri investitii locuri de munca, aduce puncte electorale.sunt totusi 30% de alegatori indecisi.tbt-ul va fi arondat pdl-ului ma rog lui Oprea,sau si lui Oprea.abia astept reactia antenei 🙂 deci daaaa.asteptam Expomilul