Pe cand primele aparate din clasa JSF intrau ele mandre in faza de exploatare peste tot prin armia aeriana a SUA, le lovi ghinionul. Sau blestemele, sau deochiul. Si asta pentru ca de emotii, unul dintre cele 20 de aparate de testare, si-a bulit motorul. Or fi bagat benzina fara plumb cu plumb sau apa.
Momentan, o armata de tehnicieni roiesc printre cele 20 de pasaroaie de ultima generatie, la fel de vulnerabile ca si orice Mig prapadit cu ani grei de serviciu in spate. Se analizeaza date, se mananca saratele si se bea cafea cu multe capete luminate implica in problema.
Va continua.
Sursa: Defensetech
august 5, 2011 at 8:51 am
Ieeeee! :)))))))))))))
august 5, 2011 at 9:18 am
Ultima data cand a avut prb cu starterul/apu a fost ca un destept a pus prea mult ulei in unitate. S-ar putea sa fie o manipulare gresita la sol sau o ingestie. Oricum programul e ahead of schedule pe anul asta la zboruri.
august 5, 2011 at 9:58 am
Si eu spun ca o sa se faca F 35 deh bolile copilariei si F 16 a avut si Su 27 si F 14 si Gripen JAS 39 nu e ceva neobisnuit la nimeni, insa de costat o sa coste mult mai mult decat estimarea initiala.
august 5, 2011 at 11:07 am
Gurile rele spun ca Hillary Clinton le-a facut la indieni o oferta de F-35 la 65 de mil. de dolari la Flyaway Cost saptamana trecuta. Targetul LM este sa ajunga cu el undeva la 70 de mil $ flyaway cost prin 2020. Ma rog va fi mult mai ieftin decat un Eurofighter si va oferi capabilitati superioare. Oricum de la LRIP I la LRIP IV scaderea pretului a fost semnificativa. Il vor scoate sub 100 de mil de dolari, ceea ce-l va face affordable.
august 5, 2011 at 10:57 am
americanii il fac oricum ptr avantajele sale …iti dai seama ca un f 35 b inarmat cu 2 bombe laser de 1000 500 kg e practic arma strategica daca le dau israielienilor o sa vedem un nou osirak in varianta iraniana si impotriva obiective multiple simultan in adancimea terit inamic…si dupa aia sa vezi cum curg comenzile
august 5, 2011 at 11:32 am
Asta daca nu se pravalesc 2-3 JSFuri prin muntii iranieni si iar incepe lumea sa-si puna intrebari de cat de bun e aparatul iar daca ciuhabii il pot da jos…….alta tara care are armata ce poate face?
Mereu cand aduci o noutate in linia de lupta iti tremura chilotii ca e posibil sa iasa urat de tot.
august 5, 2011 at 11:35 am
daca se prabusesc vreo 2 o sa vedem cum programul su t50 pak fa da un salt inainte
august 5, 2011 at 2:46 pm
nu vad o reorientare a pietei catre rusi in cazul in care ar pica cateva f-35 intr-un conflict.
Rusia e cunoscuta pt intarzierile cu care isi onoreaza comenzile, industria lor nu mai este cea din timpul razboiului rece in care fabricau mii de tancuri si avioane anual, acum industria lor e in curs de restructurare, componentele vin atat de la industria civila (cu bubele ei) cat si industria de stat, muncitorii calificati sunt tot mai putini, etc. de aceea consider ca ar fi greu sa preia piata americana de aeronave.
In plus Rusia a pierdut foarte multi clienti fideli cum ar fi China care are o serie de programe propii si cumpara in mai mica masura de la ivan, India le-a intors spatele in MRCA, o serie de state au devenit „civilizate, au intrat in marea familie a lumii democratice” de la sfarsitul razboiului rece si pana acum iar alte state care cumparau de la rusi acum sunt putin spus in lumea 3-a si n-au finante sa-si modernizeze mostenirea din trecut dar sa se inzestreze cu tehnica noua de la vechiul prieten cu care impartaseau aceiasi ideologie odata.
august 6, 2011 at 2:19 am
nu ma refeream caci piata se reorienteza ci la cum au reusit sal dezv de abia acum dupa ce au dat sarbii jos un f 117 la fel o sa faca si cu su t50
august 5, 2011 at 11:29 am
aia cu India ca il dau americanii la 70 de milioane nu cred ca a luat-o nimeni in serios – suma reala e mai degraba tripla dupa cum se vede in toate celelalte tari care au anuntat ca vor sa cumpere avionul – bugetul pentru achizitie al Canadei, Australiei, al SUA, etc.
e posibil ca Hillary sa fi spus asta indienilor, dar daca e asa e vorba de o eroare de brief, i s-au dat date gresite sau n-a inteles staff-ul ei materialul si i-a dat niste date aiurea, in dolari 2001 si expirate de 5 ani privind costul pe unitate (Pentagonul l-a revizuit de mai multe ori de atunci).
faptul ca F-35 are probleme in faza de testare e absolut normal (d’aia si exista o faza de testare sa prinzi astfel de probleme) insa e o problema mare de PR la un moment in care F-35 e primul vizat pe lista taierilor la americani pentru echilibrarea bugetului.
si mai aduce aminte si de faptul ca faza de testare abia a inceput, inca nu sunt facute nici 5 la suta din miile de teste pentru certificarea aparatului.
problemele care apar se traduc in intarzieri ale programului, cresteri de costuri si pierderea increderii de catre politicieni si natiunile partenere.
inca nu se va grabi nimeni sa-si anuleze comenzile – inca firmele din tarile dezvoltatoare beneficiaza mult de pe urma programului de dezvoltare – dar nici nu se inghesuie vreunii sa bage comenzi ferme semnificative.
ce se va intampla, cel mai probabil, e ca Pentagonul va reduce comenzile de pe termen scurt si mediu printr-o o amanare a comenzilor, ca sa treaca de cei 10 ani de taieri masive, insa pe hartie vor ramane cu acelasi nr. de avioane F-35 sau unul putin redus, pentru ca US Navy va lua niste F-18 de stop gap.
apoi americanii vor lua o decizie mult mai drastica si avionul are toate sansele sa pateasca ca F-22 din cauza spiralarii costului pe unitate.
august 5, 2011 at 12:25 pm
depinde la cum merg lucrurile acum e f posibil sa faca un aranjament cu indienii ca sa poata merge inainte cu prog catdespre pret eu cred ca acesta de peste 130 140 e cu toate solutiile integrate(nu ma refer numai la avionica si sis de armament)ci totul cum le place americanilor sa vanda(intretinere ,dezv ;scolarizare samd)eu cred ca l pot scoate la 70 mil fara tot sist de armament si senzori dat fiind ca la ei tehnologia stealth e destul de matura si avionul exceptand varianta b nu are altceva extraordinar eu cred ca prog e asa scump din pricina conceptiei (avionica ,sist de transfer de date de control-trebuei sa fie f scumpe din mom ce sunt in stare sa inlocuiasca avioane dedicate si e primul sist integrat de acest tip) cred ca in urmatorii ani vor renunta in a monta pe toate avioanele tot sist si e posibil sa asistam la capac initiale reduse si introduse in trepte gen eurofighter rafale si la o revenire la conceptul de avioane multirol(din clasa iar xt,rusescul,coreanul nu mi aduc acum aminte)transonice incercand sa profite de avionica avansata(o gramada de tari in urmatorii ani vor trebui sa inlocuiasca flote si capac avioanelor de prima linie au crescut mult nu sunt bani si capac avionicii au crescut -ceva in genul inlocuirii navelor fregate cu corvete ,distrugatoare cu fregate)
august 5, 2011 at 12:45 pm
pretul bugetat la ora actuala de Pentagon, doar pentru achizitia avionului, e 160 milioane bucata (vezi ceva mai jos).
In plus, Pentagonul bugeteaza ca ii va costa un trilion de dolari sa-l opereze (cu 30 la suta mai scump decat avioanele pe care le inlocuieste, A10, F-16 si F-18).
basca training, armament, etc.
insa e posibil ca brieful sa nu fie o greseala – iar americanii sa bage tot felul de oferte fanteziste in mod intentionat acum ca sa blocheze treaba pentru Eurofighter si Rafale.
iar daca indienii musca momeala, vor relansa din nou licitatia asta, pe simplul motiv ca atat Typhoon cat si Rafale nu se vor incadra in bugetul achizitiei – cat de curand vom afla lucrul asta, pentru ca nu e posibil ca ei sa livreze 120 de avioane la 10 miliarde dolari. in curand India va fi in fata unei alegeri – sa scada nr. de avioane (aviatia insa insista ca are nevoie de acest nr. pentru a proteja toate granitele, pentru ca India e mare…) sau sa mai dea vreo 5 miliarde in plus.
sau sa zica ca vor sa evalueze si avioanele care nu existau la inceputul procesului de achizitie (F-35) si sa reia toata treaba de la inceput.
India e una din putinele tari din lume, daca nu chiar singura la ora actuala, care are disponibilitatea de a da banii pe astfel de lucruri si incearca sa (ca sa vinzi avioane unei tari trebuie 2 conditii cumulate – 1. sa aiba ceva bani si 2. sa vrea sa-i dea pe avioane si nu pe alte prioritati civile sau militare.)
august 5, 2011 at 1:09 pm
da dar aici ei includ infrastructura aparatele necesare ptr a l opera la sol samd stii cum era si cu f 16 in pretul lor includeau adaptarea pistelor infrastructurii si nu numai ptr noi ei le anumesc capac operative la standardele lor eu ma refer la avionul in sine nu are cum sa fie asa scump(cat poate costa celula ,motorul din cate am inteles nu mai au nevoie de hangare climatizate precum b2)costurile de operare includ plata tripulantilor echipajelor de la sol-iti inchipui ca ptr a opera f 35 ai nevoie de o gramada de ingineri datorita echipamentelor montate pe el nu e ca gripen conceput sa i se faca refacerea capac de lupta in conditii de campanie de o echipa de 5 soldati
august 5, 2011 at 1:39 pm
F-35 aduce unele progrese de intretinere pentru americani – de ex. vine (cum e si la Gripen in prezent), cu un sistem de monitorizare a componentelor – mentenanta preventiva.
insa in ciuda unor progrese in unele parti, in alte capitole va costa mai mult operarea flotei – per total treaba e ca avionul iese cu cel putin 30 la suta de operat decat avioanele pe care le schimba, dupa calculele Pentagonului.
ramane de vazut cum vor face sa si-l poata permite americanii.
situatia e destul de naspa la ei, in sensul ca ei nu au fost obisnuiti vreodata sa faca economie si sa mearga pe eficienta.
armata a primit intotdeauna exact cat a cerut, si chiar in plus, pentru ca legiuitorii au fabrici in jurisdictiile lor si tot timpul mai adauga cate un proiect la finantare.
august 5, 2011 at 2:54 pm
Asa cum spui tu ca India este posibil sa reia MRCAul datorita noii oferte f-35 mi-e greu sa cred datorita faptului ca indienii au nevoie acum de acest avion si nu dupa 2014-2015 cand sigur vor face o alta licitatie de avioane iar atunci probabil va fi pt f-35.
august 5, 2011 at 5:46 pm
eu zic ca asta e incercarea americanilor de a bloca procesul de achizitie din India.
indienii se lupta acum intre ei cu suma enorma pe care trebuie sa o plateasca pentru Typhoon sau Rafale. dupa estimarile analistilor, va fi peste 15 mld dolari pentru 126 de avioane, si nu 10 mld cum au bugetat indienii. achizitia va fi foarte controversata, va iesi scandal intre politicienii indieni.
vom vedea ce vor face – ori cumpara mai putine, ori mai vin cu bani de acasa, ori reiau licitatia de la zero, ori o impart in doua – una de bimotoare si una de monomotoare. dau cele 10 mld si iau trei sferturi din necesarul de avioane, urmand sa cumpere mai tarziu restul.
americanii fac o tentativa desteapta de a incurca lucrurile – arunca si ei o vorba, in treacat, a propos, mai avem niste avioane la care inca nu v-ati uitat, si sunt mult mai ieftine decat alea pe care vreti sa le luati. poate vreti sa mai faceti o evaluare…
bineinteles ca daca chiar se apuca aia sa reia licitatia, peste vreo 5 ani cand s-ar finaliza ar descoperi ca nu e cum a zis Hillary in 2011 cu avionul F-35 la 70 de milioane bucata – dar atunci va fi alta poveste…
nu e rea strategia americanilor. in general lupta intre competitori se da pana cand se semneaza contractul cu unul din ei, dupa care se incheie si cei care au pierdut pleaca acasa.
interesant insa ca si Hillary a devenit „geambas de avioane”…si Sarkozy, si Cameron si Merkel, ca sa vezi, fiecare lupta pentru companiile din tara lui.
august 5, 2011 at 11:35 am
americanii se pregatesc sa taie un trilion de dolari in urmatorii ani din bugetul apararii, ca parte a intelegerii dintre democrati si republicani pentru echilibrarea bugetului, iar F-35 e pe lista. Va fi o batalie intre contractori sa-si salveze proiectele.
din presa de azi:
The budget proposals provide no specifics, but several programs are often mentioned as possible targets.
Ten years in, the multibillion-dollar F-35 Joint Strike Fighter program has been plagued by cost overruns and delays. The cost of buying more than 2,400 of the next-generation aircraft for the Air Force, Navy and Marine Corps has jumped from $233 billion to $385 billion.
Another potential target is the Medium Extended Air Defense System, a missile defense program being done in conjunction with Italy and Germany. The Pentagon said earlier this year it would not implement the program, though research will continue for two more years at a cost of more than $800 million.
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_DEBT_SHOWDOWN_DEFENSE?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2011-08-04-17-27-55
august 5, 2011 at 2:21 pm
@mad max
Hai sa nu dezinformam.
Costul de 1 trilion de dolari era un cost estimativ pentru intretinerea intregii flote pe 50 de ani. Nici macar nu a fost fundamentat pe ceva, USAF nu a creat o baza de calcul pentru F-35 la capitolul intretinere pentru ca nu este inca operational.
La capitolul costuri sa nu dam cifre care inca nu sunt sigure. Costurile dintre LRIP 1 si LRIP 4 s-au diminuat. De la LRIP 5 incolo se schimba si structura contractului – costuri fixe etc. Se vorbeste de diminuarea comenzii americane, dar nu s-a dat nicio cifra exacta.
august 5, 2011 at 4:48 pm
Ok, e posibil sa nu-mi amintesc exact. am citit undeva ca asta e estimarea Pentagonului pentru folosirea flotei de F-35 – 1 trilion de dolari, si ca i-ar costa mai scump cu vreo 30 la suta decat pentru legacy fleet.
Asa e, costurile nu sunt sigure in acest moment, e vorba de estimari. Sigure nu pot sa fie decat dupa ce avioanele opereaza multi ani de zile si se poate vedea care sunt patterns de cost.
Dar desi avioanele nu sunt operationale in prezent si nu exista date certe, Pentagonul si Congressional Budget Office nu estimeaza chiar din burta costurile de operare, au si ei niste modele.
In prezent nu exista alte cifre serioase dupa care sa ne luam.
august 5, 2011 at 4:57 pm
OK, am gasit articolul, hai sa vedem daca am dezinformat cu ceva – vezi ca scrie ca trilionul e pe 30 de ani, nu pe 50 de ani si atentie ca a crescut costul estimat cu 9.3 la suta comparand cu estimarile facute de Pentagon in 2009.
http://thedailyrecord.com/2011/04/24/pentagon-estimates-operating-f-35-fleet-may-cost-1-trillion/
Pentagon estimates operating F-35 fleet may cost $1 trillion
POSTED: 6:00 PM SUN, APRIL 24, 2011
BY ASSOCIATED PRESS
It may cost as much as $1 trillion to operate the military’s fleet of Lockheed Martin Corp. F-35 aircraft for several decades, according to a preliminary Pentagon estimate sent to Congress.
The figure is 9.3 percent more than the $915 billion estimate by the Defense Department in its 2009 Selected Acquisition Report to Congress.
The long-term cost estimate, which includes inflation, was submitted to Congress on April 15 in a report obtained by Bloomberg News. It assumes 8,000 hours of flying time for each of the 2,443 aircraft over a 30-year period. The Air Force, Navy and Marine Corps have their own variations of the aircraft, with the last in the fleet to be produced in 2035.
The estimate was calculated by the Pentagon’s independent cost analysis group based on models using historical data from other fighters, David Van Buren, Air Force service acquisition executive, said in an interview.
august 5, 2011 at 3:12 pm
Sa fim seriosi.Americanii sunt cu economia in buda,Putin le-a spus verde in fata ca america e un parazit care traieste pe spinarea economiei mondiale ( ceea ce este din pacate foarte adevarat , poate iar se supara Base’ al nostru pe rusi ) asa ca 90% vad F-35 pus la sarat.Tare ma tem ca viitoarea generatie de avioane de lupta va fi cu stea rosie pe ampenaje si cu ceva galben prin carlinga.Fratiorii galbeni vin tare din urma , orice ar zice lumea fiindca au devenit cea mai puternica economie din lume la ora actuala.Asa ca …..USA ..go home !!!
august 5, 2011 at 3:27 pm
Sincer nu mi-as dori scenariul tau nu de alta dar prea de multe ori am fost noi romanii in tabara care nu trebuia, prefer lume multipolara, inca 10 ani USA nu are un inamic natural capabil sa o domeoleze de pe scena internationala si de pe locul 1. Principalul inamic al USA sunt doar ei insisi nimeni altcineva, F 35 nu va fi pus la saramura, doar ca se vor face pentru USA maxim 700 de avioane, urmand ca sa mai traga de F 16, F 18 Super Hornet si F15 cat or putea duce gen cum a facut si Rusia in primii 10 ani de la prabusirea URSS. Sunt tari care vin rapid din urma dar nici Europa nu va sta cu manile in san si nici USA, in 5-10 ani problemele economice si sistemice vor fi rezolvate iar cercetarea din USA va continua sa fie finantata in tot acest timp numai prostii si statele bananiere nu inteleg importanta cercetarii.
august 5, 2011 at 4:52 pm
bre, hai sa fim seriosi. Rusii sunt in buda si ei cu armata, americanii sunt mult superiori.
China e o putere in crestere, insa ei au rivali regionali destul de seriosi – pana sa devina o mare putere mondiala trebuie sa ii vedem intai la lucru in regiunea lor, unde nu au asa de mult spatiu de manevra – e acolo si India, si Japonia, si Rusia, Korea, sunt si americanii (inca). Chiar daca americanii ar intra in picaj, chinezii au cu cine sa fie ocupati prin regiunea lor.
o chestie interesanta, cei mai mari detinatori de titluri de stat americane sunt China, Japonia, Rusia si Germania.
cum se zice, ii doresti in mod sincer sanatate celui care-ti datoreaza bani…
august 5, 2011 at 6:58 pm
[…] acest sens nu m-am putut abtine sa nu iau de la fratii de la Resboiu […]
august 5, 2011 at 8:09 pm
@mad max
50 de ani nu 30 zeci, iar cifra era un cost estimativ, cei de la finante chiar nu stiu cat costa intretinerea productiei de serie.
august 6, 2011 at 12:38 am
Si eu cred ca ar fi un lucru buna renuntarea la F-35 .
august 6, 2011 at 12:24 pm
@george – OK, trilionul e pe toata flota per 8000 ore per avion, care s-ar face in 30 pe fiecare avion. Perioada totala de operare ar fi de 50 de ani, ca nu toate avioanele sunt livrate in aceeasi zi, ci decalat.
august 6, 2011 at 2:18 pm
Si vorbim de o cifra mai mult data din burta, decat calculata. Vb de extrapolari de costuri avand la baza prototipul si preseria. Mai e mult pana la un calcul rezonabil.
august 6, 2011 at 4:44 pm
Pei americanii vor sa mentina F-35 pana in 2070 😮 ??
august 7, 2011 at 11:46 am
Pai vor tine B-52 pana in 2030….
august 6, 2011 at 4:56 pm
Pai da, ar fi in uz pana in 2070, cam asta e planul, fiecare avion zboara 30 ani, si o sa comande unele si peste 20 de ani. Si F-16 are 40 de ani si va fi in uz 50 de ani, daca nu chiar mai mult…
Sper ca in 2070 sa nu avem aceeasi dezbatere – intre F-35 pensionate si vreun nou avion european…
august 6, 2011 at 5:23 pm
In 2070 o sa purtam dezbaterea de atunci intr-un loc cu verdeata :))