Fara poza, ca ale indienilor sunt urate. LanceR-ul nostru e cel mai ’21 frumos, este? 🙂
*
Dupa ce India si-a transformat teritoriul intr-o adevarata plantatie de MiG-uri 21 infipte prin sol, iaca decizia:
„The MiG 21s will be disabled until 2015-16. I think the last of the squadrons of the aircraft will be off until 2017, „
zicere de la Ministrul Apararii Lor – MM Pallam Raju
De-a latul timpului, India a detinut 946 avioane de tipul MiG-21, dintre care 476 cu mai putin succes. Adica le-au facut zob.
In 45 de ani… Nou record!
Ministrul Lor a zis si ca escadrilele vor fi gradual redotate cu LCA si Su-30MKI.
Macar al Lor se va tine de cuvant. Da, domnu’ Oprea, e un apropos!
Legat de purchase-ul celor 126 MMRCA, Raju a declarat ca decizia asupra acestui mega deal va fi luata mai tarziu, dar anul acesta.
Piata sta, este? Iar noi si spottersii de abia asteptam sa se ia deciziile, prin toate tarile pe unde se bate pasul pe loc.
Macar, la indieni se va alege dintre Rafale si ala… cum ii zice? Typhoon…
Sursa: Hindustantimes
august 9, 2011 at 11:22 am
Adica au busit mai bine de jumate din numarul de avioane, cel mai trist record .
august 9, 2011 at 12:53 pm
Recorduri au mai scot si Luftwafe cu F-104 Starfighter.
august 9, 2011 at 1:08 pm
pei si nu t-i se pare corect bre? Iei mucosu’ care doar ce a terminat academia, il trimiti un an la unchiu sam peste marea balta-unde zboara cu starfaitaru’ in desert pe soare si vreme buna, dupa care-l aduci inapoi acasa, unde are parte de nori, ceata, dealuri si munti…normal ca da cu avionu in relieful patriei…si uite asa se bate recordul la accidente….
august 9, 2011 at 1:26 pm
F 104 Starfighter este recunoscut ca widow maker si asta fiindca a fost proiectat din start pentru viteza si cam atat, aripile nu ofera portanta la manevre de lupta sau la viraje stranse, intra usor in vrie etc.
MIG 21 cade la indieni fiindca doar asta au ca sa zboare si sunt vechi de cand istoria, cand erau noi erau buna acum sunt obosite structural nu mai sunt sigure pentru piloti!
august 9, 2011 at 1:34 pm
Si pentru ca pilotii germani si italieni fortau avionul la misiuni la joasa altitudine.
august 9, 2011 at 1:45 pm
Foarte just ce spuneti, domnilor. Tre’ sa luam in considerare doua aspecte: antrenamentul pilotilor necorespunzator( zbori un an pe vreme frumoasa dupa care ajungi sa zbori acasa, in Germania, pe vreme proasta si in relief accidentat).Al doilea, F104, a fost gandit pentru altceva: Aripi scurte si subtiri, o gramada de motor care sa-l impiga sus si repede in timp foarte scurt. Clar nu era un bun manevrier, era interceptor in cel mai pur sens al cuvantului. Acuma…sa-l zbori la joasa altitudine, incarcat cu bombe…s-a vazut ca nu a fost cea mai inspirata tactica.
august 9, 2011 at 1:52 pm
Pai si MIG 21 a fost si este tot un interceptor .
august 9, 2011 at 2:24 pm
Da dar F-104 era folosit pe post de multirol la joasa altitudine si avea prostul obicei sa se infinga in pamant. De aici si numele de Bara Volante (adica sicriu zburator).
august 9, 2011 at 1:35 pm
Sper sa retragem MiG-21 cand inca mai sunt piloti sa zboare pe el (adica daca nu parasesc toti sistemul…). Oprea se aude!
august 9, 2011 at 2:16 pm
Lasa-l pe Oprea, am impresia ca doarme nu zbiera sa nu il trezesti!
august 9, 2011 at 3:31 pm
Astia nu-s intregi la cap. Or fi ei negri la piele da au si mintea colorata curcubeu daca retrag atatea pasaroaie si n-au cu ce sa le inlocuiasca pana atunci cand la nord pe harta din verde incep sa apara forme de relief colorate maroniu la fel ca situatia lor in care sunt.
august 9, 2011 at 3:34 pm
Bre…
Teoretic o sa aiva inlocuitor….126 de bucati din MMRCA( care o fi el) + de 2 ori mai multe(parca) LCA-uri, ala indigen pe care se chinuie sa-l faca cam de pe vremea cand eram io mic…
august 9, 2011 at 4:26 pm
LCAul este o gluma, doar se vrea a fi numit avion, e din aceiasi familie cu Arjunul adica o chestie pe care ei zic ca e ceva dar de fapt e nimic, spoit bine cu rahat, pus intr-un ambalaj frumos si hop cu el la tv sa aratam lumii intregi ce mare putere suntem noi si ce jucarii suntem in stare sa facem.
august 9, 2011 at 4:37 pm
Nu cred ca LCA-ul este o gluma o sa vedem in vreo 4 ani ce o sa fie cu el si nici Arjunul nu e chiar de aruncat oricum chestia de marketing ca este mai bun decat T 90….nu prea o cred.
august 9, 2011 at 6:16 pm
Adica…vrei sa zici ca e un fel de IAR93 al nostru, numa’ ca e supersonic si are si radar, nu?
august 9, 2011 at 7:14 pm
Detinand arma nucleara si avand si alte avioane care sunt in stare functionare , India poate sa nu fie asa de presata ca si noi cu inlocuirea MiG-ului 21 .
august 9, 2011 at 7:17 pm
Noi cei de pe blog . MApN-ul nu .
august 9, 2011 at 9:20 pm
Sunt presati de chinezi sa mai faca vreo 2-3 MMRCAuri si tu zici ca pot sta linistiti cu bomba sub pat :))
august 10, 2011 at 12:05 am
Pai cred ca si-au dat si ei seama ca daca nu retrag MIG-urile, LCA-ul o sa tot intarzie .
august 9, 2011 at 4:20 pm
Oricum am da-o, sa prabusesti aproape jumate din parcul de avioane…Eu zic ca astea spune multe despre pregatirea pilotilor indieni.Daca facem comparatia cu alti detinatori de MIG 21, europeni mai ales, au un raport de pierderi foarte mult mai mic…daca-mi permiteti licenta.Asa ca hai s-o lasam mai moale cu India forta militara serioasa, pt ca aviatie este crema-cremelor unei armate.Daca pilotii dau jos jumatate din flota…vai de restul armatei….
august 9, 2011 at 7:52 pm
Ai pus punctul pe „i”. E posibil ca nu doar pilotii, ci si tehnicienii sa fie sub-pregatiti/neglijenti acolo la ei. Dar la ce adversari au (Pakistanul, ca altii nu-s), nu cred ca se trezesc prea curand; pana la un eventual conflict cu Pakistanul, poate mai exerseaza pe „Tigrii tamili” din Sri Lanka, ca asa-i moda.
august 9, 2011 at 7:01 pm
Eu sunt curios de unde e numărul de 476 și mai ales dacă toate au fost pierdute în accidente, că ăștia au mai avut și războaie. Am căutat și eu un pic pe net și cifrele pe care le găsesc pe net sunt foarte variate. Spre exemplu am găsit o listă (http://www.warbirds.in) care conține 1024 de incidente aviatice în care au fost implicate avioane militare indiene în intervalul 1947 – 2008. 180 dintre ele sunt MiG-21. O cifră apreciabilă, dar nici pe departe atât de dramatică.
Cât despre cele românești, am impresia că la noi MiG-ul 21 a căpătat o reputație proastă mulțumită presei care are o înclinație patologică spre moarte, morbiditate, calamitate și, în general, tot ce ține de suferința umană. Poate știe cineva câte din cele 300 și un pic (306?) de MiG-uri 21 care au zburat sau încă zboară pe cerul patriei s-au prăbușit.
În ceea ce privește F-104, s-a spus ce era esențial: un avion neiertător, dat în multe cazuri pe mâna unor piloți nepregătiți pentru astfel de aparate și folosit adesea în condiții pentru care nu fusese proiectat.
august 9, 2011 at 9:17 pm
Presa romaneasca nu are inclinatie patologica, ci scatofagica.
august 10, 2011 at 8:39 am
Dupa cate stiu mai zboara cam 40 de Lancere, dar SMFA nu spune clar fiindca dupa cum mentioneaza chiar ei, numarul adevarat este SECRET!!!! Insa, la o prima privire, in 10 ani au avut loc 10 accidente cu MIG-21 Lancer, in care 4 piloti si-au pierdut viata. Dupa cate stiu doar cu MIG-21 de la intrarea sa in dotare, au avut loc zeci de accidente, multe mortale, datorate in principal defectiunilor tehnice si a depasirii voite sau nu, a anvelopei de zbor. Dupa cate stiu peste 30 de piloti si-au pierdut viata, mai multi daca luam toata seria MIG-15/17/18/21/23/29; fiecare dintre aceste avioane a avut tributul lor de sange.
august 10, 2011 at 5:11 pm
Nu știu cifre legate de ale noastre, așa că ”zeci” poate să însemne și 20, și 90. 🙂
Referitor la ultima frază, ea e valabilă pentru orice avion de luptă operațional.
august 9, 2011 at 9:07 pm
apropo, vad atatea articole despre Mig21, dar, cand am dat search cu „davidovici”, nici un rezultat. Ce-i drept, am descoperit „Resboiu” mai recent…sunt inca „pufarez” 🙂
Cred c-ar fi bine de facut un subiect pe tema cartilor si omului. (Doru Davidovici) Tocmai am vazut un forum dedicat lui, sunt articole pe net etc. Dar cred c-ar merita cateva randuri si aici. La urma urmei, e singurul pilot roman de Mig-uri care a pus pe hartie ce-a trait in carlinga niste ani de zile… si inca cum a pus pe hartie…
Personal, am facut rost doar de doua carti ale sale (le-am citit deja de doua ori), si tocmai mi-am comandat de la un anticariat on-line alte doua, pe care le-astept cu cordul in dinti. Cred ca a scris vreo 5 in total pe teme aviatice, plus altele.
Daca cineva cunoaste bine subiectul (presupun ca printre atatia impatimiti de aviatie s-o gasi)…poate ar fi bine sa scrie (cu concursul „stapanirii” site-ului) ceva scurt pe tema asta.
O sa revin mai pe larg la rubrica „recomandari”…cu niste sugestii. In limita timpului, pot contribui si eu, dar cum nu sunt stapan pe timpul meu, nu pot promite inca nimic concret.
Cre’ ca daca ne pasioneaza fierataniile, marturiile celor care le-au „calarit” (eventual in lupte) sunt de prim interes.
august 9, 2011 at 9:52 pm
Nu gasesti inca pe la noi articole pe acest subiect. In urma cu cateva luni, in planurile rubricilor de seara – de care se vede ca nu ne putem ocupa, din lipsa de timp – trebuia ca seara de Luni sa imi apartina si sa aiba episoade cu Asi, de pe la diferita arme si de prin diferite vremuri. Nu am apucat sa scriu despre Marseille, Moelders, Galland, etc. Cat despre Doru Davidovici si Luca Dorel, preferatii nostri, este greu de scris. Nu vreau sa fac copy+paste, iar personal cunosc doar zvonuri.
august 9, 2011 at 10:07 pm
Eu i-am citit „Celula de alarma” cand eram liceean. Si acum o am in biblioteca..la indemana si dupa toti anii care au treut de cand am citit-o tot tin minte multe din ea. Merita o recitire…cand oi avea timp…
august 9, 2011 at 9:51 pm
LCA Tejas e un esec rasunator al industriei indiene de aparare – 23 de ani ca sa faci un avion… MMRCA este destinat exact umplerii golului lasat de MiG-21 si sa repare esecul Tejas.
august 10, 2011 at 9:04 am
Cica s-au hotarat pentru motor „We are working on engine which will be available only after 2017-18, So we are going for F-414 modified for LCA and LCA2”
august 10, 2011 at 9:13 am
Eu cred ca o sa se hotarasca pentru motor dupa ce avuin castiga MMRCA-ul fiindca oricare dintre avioane atat Typhoon cat si Rafale au motoare care pot fi montate pe LCA cu modificari structurale minime.
august 10, 2011 at 10:36 am
ma miram cine pe mapamond mai folosesc relicvele MIG-21 😀
las ca daca picau la ei au de unde populatie :)))
august 10, 2011 at 12:05 pm
bre, inainte sa-i criticati pe indieni ca au prabusit jumatate din flota de MiG 21, vedeti ce au facut americanii cu flota de F-16 Block 25 – au prabusit 20 la suta din ele.
http://www.f-16.net/fleet-reports_article7.html
iar SUA nu se poate spune ca au precum pilotii cu 20 de ore de zbor pe an – americanii zboara destul de mult.
eu cred ca generatia aia de avioane era mult mai putin fiabila – avioanele din generatiile mai noi nu mai cad asa de des.
din 222 avioane, un total de 3 avioane Gripen au fost pierdute in urma unor accidente definitive. rezulta o rata de atritie de 1.35 la suta.
la modelele mai noi de F-16 avem o rata de atritie de 1.25 la suta – cam la fel ca Gripen.
august 10, 2011 at 12:08 pm
Pai Gripen nu prea a cazut pentru ca nici nu prea a fost folosit in conditii de lupta .
august 10, 2011 at 12:11 pm
E vorba de accidente nu de avioanele pierdute in lupta si India nu le-a prabusit pe ale toate jumatate de MIG 21 din flota, pur si simplu multe au fost canibalizate sau a expirat resursa de zbor.
august 10, 2011 at 12:19 pm
Pai Gripen a fost folosit aproape numai de aviatia suedeza .
Sunt sigur ca daca Gripen se vindea pe unde s-a vandut F16, se prabuseau destule .
august 10, 2011 at 12:34 pm
pai unde s-a vandut Block 25 in afara SUA?
acolo il folosesc garzile nationale.
graficul e rau numai pe modelul asta de F-16
august 10, 2011 at 12:49 pm
ce inseamna conditii de lupta? nu a mai existat de foarte mult timp o batalie aeriana.
nu prea au cazut in lupta nici F-16.
iar alte modele de F-16 au alte valori de atritie.
e posibil sa fie si utilizatorul de vina sau – sunt piloti ceva mai slabi ai americanilor.
august 10, 2011 at 1:04 pm
3bucati Gripen pierdute in serviciu operational: unul dupa ce ai intrat in vartejurile produse de un alt avion, unul care, tot in timpul unui antrenament ACM, a refuzat sa mai raspunda la comenzi. SI al treilea care si-a aruncat pilotul din carlinga( 😀 ). In timpul unor manecre la suprasarcina mare (8-9g) costumul de suprasarcina al pilotului a achionat manerul scaunului de catapultare( asta pentru ca MartinBaker a apelat la un furnizor nou-pentru a reduce costurile, iar materialul din care era fabricat manerul nu mai corespundea specificatiilor).Toate cele 3 erau varianta A, loturi initiale. Un prototip si un avion de preserie au fost pierdute din cauza oscilatiilor induse de pilot(PIO) care au dat peste cap sistenul de control al zborului furnizat de americani( au avut si americanii perobleme cu PIO- au pierdut un YF22 din cauza asta).
Un accident-soldat fara pierderea avionului a avut loc in 2004(sau 2005?). Grifonul a luat o pasare in nas dupa ce lansase ceva boabe in poligon la Vidsel, si a aterizat pe un aeroport civil din zona( fara radom…tare pasarea aia). In cateva ore avionul a fost reparat radomul inlocuit si a decolat spre aerodromul de baza.
august 10, 2011 at 12:09 pm
Rata de atritie este mai mica un pic la F 16 noi dar daca le mai piloteaza mult calaretii de camile o sa le strice raportul, numai UAE a prabusit la italieni 2 F 16 Block 60.
august 10, 2011 at 1:06 pm
Nu stiu care au fost cauzele accidentelor in Sicilia, dar ca variabila conteaza cat de usor sau cat de greu e de pilotat avionul.
Daca e un avion greu de pilotat, va cadea din cauze de eroare de pilotaj.
Daca e un avion simplu de pilotat, va cadea din alte cauze – mecanice, electrice, sau in lupta.
Din ce inteleg eu, MiG 21 e un avion foarte greu de pilotat, nu ai nicio marja de eroare.
Poate ca si Block 25 are probleme de genul asta, sau poate garzile astea care il folosesc, rezervisti pana la urma, le prabusesc din cauza ca nu zboara in mod regulat si gresesc aterizarile sau decolarile.
Garzile nationale au trecut acum pe Block 30 dupa pensionarea Block 25, sa vedem daca vor creste accidentele cu modelul Block 30 – in prezent are o rata de crash de 13 la suta – jumate fata de Block 25.
august 10, 2011 at 1:12 pm
Bre….din ce stiu io, loturile initiale( adica si acest Bk25) au avut probleme la motor( alimentarea corecta cu aer a motorului in anumite regimuri de zbor) dupa asta, cand au fost retrase pentru remedierea defectelor s-au descoperit si fisuri pe longeroanele aripii. Oricum..toate au fost remediate( prin programele MLU) da’ statisticile erau deja facute praf. Despre ANG….astia sunt oricum rezervisti care zboara 2 zile pe saptamana….
august 10, 2011 at 1:25 pm
au facut MLU la Block 25?
august 10, 2011 at 1:29 pm
Parca…sau erau A/B Bk10/15 ale NATO?….Nu mai tiu minte, ce vrei batranetea…
august 10, 2011 at 1:47 pm
n-am gasit nimic despre MLU la Block 25.
dar cautand am gasit ca Thailanda, care a luat si Gripen, a anuntat anul trecut ca face un MLU la F-16 A/B.
thailandezii astia isi modernizeaza si fregatele cu Saab, au comandat si niste submarine nemtesti si au luat si avioane AWACS de la Saab.
insa acum ca regimul militar a luat sfarsit, sa vedem cum vor continua toate achizitiile astea, daca armata va mai continua sa primeasca tot ce isi doreste.
oricum, cam multa militarizare in Asia – chinezii, indienii, thailandezii, taiwanezii vor avioane, parca vad ca o sa iasa si coreenii si japonezii la shopping.
august 10, 2011 at 5:12 pm
O cifră, nu știu cât de corectă, pe care am găsit-o pe net era de vreo 350 de F-16 din toate categoriile prăbușite în serviciul USAF. Au avut ani și cu peste 20 de prăbușiri.
august 10, 2011 at 4:07 pm
@mad max
Pai nu o sa gasesti in veci MLU la Block 25 dintr-un motiv foarte simplu. Pachetul MLU este pentru avioanele F-16 A/B nu pentru C/D. Block 25 deschide noua generatie de F-16…
august 10, 2011 at 4:11 pm
Am scris mai sus: MLU pentru A/B Bk10/15 ale NATO.
august 10, 2011 at 5:52 pm
asa credeam si eu, nu au facut americanii upgrade, mai ales ca astea erau mai mult pe la rezervisti si erau vechi, nu vad ce sens ar fi avut sa bagi banii in ele.
in concluzie daca se facea afacerea aia de 1.3 miliarde sau cat era, veneau chioare, fara niciun upgrade de avionica?
nu cred ca era o idee prea buna cu avionica din 1980, cand nici nu se inventase computerul personal. cu o gramada de ecrane analogice si inainte de conceptia de a arata numai ce e necesar si de lasa majoritatea atentiei pilotului sa se ocupe de misiune, nu de zburat avionul.
august 10, 2011 at 7:31 pm
@mad max
Mai omule am mai purtat discutia asta. Blk 25 daca vin nu vin cu electronica din anii 80 – ele vor avea alta avionica selectata de romani si instalata ptr. guvernul american de LM si alti furnizori agreati. In comunicatul din 2010 se precizeaza negru pe alb „revitalizate si complet echipate” (antepenultimul paragraf) : http://www.mapn.ro/cpresa/13361_COMUNICAT-DE-PRES%C4%82
Revitalizare – inseamna reparatie capitala si modernizare (exact acelasi proces prin care a trecut MiG-21MF cand l-au transformat in Lancer). SMFA nu le-ar fi cumparat cu electronica din anii 80 si cu radarul AN/APG. F-16 avea glass cockpit inca din anii 80 (ce-i drept cu multe indicatoare analogice pe consola centrala la primele variante). Ultimele variante sunt glass cockpit full. Radarul nu o sa fie AN/APG 68V1 ca nu se mai fabrica – ci probabil V5 sau V9 (daca nu unul cu baleiaj electronic – adica AESA – RACR sau SABR). Cat despre cata atentie iti mananca zborul pe F-16 – ei bine pilotii de F-16 au o vorba: You don’t fly an F-16 it flies you.
august 10, 2011 at 8:03 pm
„Cat despre cata atentie iti mananca zborul pe F-16 – ei bine pilotii de F-16 au o vorba: You don’t fly an F-16 it flies you.”
Lucru general valabil pentru orice avion dotat cu FBW…daca incerci sa-l scoti din avelopa de zdor iti trage o palma dupa ceafa sa-ti bage mintile in cap… 🙂
august 10, 2011 at 8:07 pm
Da nu numai asta. F-16 a fost primul avion de vanatoare care permite sa-ti planifici electronic misiunea, bagai unitate de date intr-un slot din consola si decolai. Navigatia era automata – pilotul pur si simplu se putea concentra asupra conducerii luptei.
august 12, 2011 at 5:30 pm
interesant ca se incinge treaba in India din nou – se zice ca neoficial li s-a spus competitorilor eliminati sa mai ramana prin zona, ca nu se stie:
Americanii au venit cu prezentarea F-35, iar cei de la Gripen au inceput o campanie de reclama noua:
http://livefist.blogspot.com/