In ultima perioada am observat cu totii consolidarea Turciei ca putere regionala.
Flota lor de avioane de lupta este constituita din avioane americane: F4, F16. Mai nou se pare ca turcii incearca  sa iasa de sub influenta SUA, iar dovezile sunt clare: F4 modernizate cu israelienii, loturile initiale de F16 modernizate in tara de catre TAI, doar Bk52 mai este inca in intregime echipat de LM, chiar daca e asamblat in Turcia.
Identificand necesitatea inlocuirii flotei de F4 si a seriei de inceput a F16, pe langa intentia declarata sus si tare de a cumpara F35, turcii s-au apucat voiniceste de lucru si au inceput sa traseze caietul de sarcini pentru un avion de lupta multirol (operatiune cu termen limita anul viitor). Avand in vedere ca pana acum au asamblat in tara cateva tipuri de avioane, le-a fost clar din start ca nu vor fi in stare sa duca singuri sarcina dezvoltarii unui avion de lupta la bun sfarsit.
Intra in scena producatorii starini: mai exact KAI (stim cu totii ca face KAI…). In timpul rundei initiale de negocieri, de anul trecut turcii au cerut participare 50-50 coreenilor, dar acestia au oferit participare de 20%, iar inca 20% ar fi revenit Indoneziei(!!!!!). Turcii zic pas! Se pare ca intre timp, coreenilor le-a mai venit mintea la cap si ar fi de acord cu o participare in proportii egale, daca ar fi sa ne luam dupa spusele unui oficial turc.
Celalalt producator strain este SAAB. Suedezii, dupa ce au trimis coreenilor vreo 3 proiecte care au fost luate in considerare pentru KAI-FX, au fost pare-se abordati si de turci.
Consortiul Eurofighter, a simtit mirosul banilor si a inceput sa faca avansuri turcilor, pentru includerea in proiect.
In urmatorii 20 de ani, dupa ce F16 Bk52 vor fi depasite si retrase, am putea vedea pe cerurile Europei fructul colaborarii turcilor cu coreenii/suedezii…
Ar trebui oare sa ne puna pe ganduri miscarea Turciei? De ce sa-si dezvolte propriul proiect? Vad ei oare JSF-ul american, prea pretentios, prea costisitor, prea….?
Asteptam si aflam…
– Marius –
Anunțuri