Puma Naval flares

Asa cum spune titlul, este vorba de contramasuri de IR, mai exact
DIRCM(contramasuri IR directionale), impotriva rachetelor portabile cu
ghidare IR( Strela, Igla, Redeye, Stinger).
Incepand cu faza terminala a razboiului din Afganistan(
originalul, cel dintre 1979 si 1989), pe campul de lupta si-a facut
aparitia un nou tip de arma, racheta antiaeriana portabila( specie
reprezentata la data respectiva de RedEye si Stinger). Impactul a fost
mare, americanii estimand ca mai mult de 250 de elicoptere sovietice
au fost doborate cu astfel de mijloace. Rusii au fost obligati sa
schimbe tacticile si sa instaleze pe mijloacele de lupta aeropurtate
contramasuri( dispersoare de tinte false, dispozitive de bruiaj in IR
sub forma unor lampi cu cesiu, sau sisteme de racire a gazelor
evacuate de motoare).
In timpul campaniei din Irak, insurgenii au folosit SA7 Strela,
destul de usor de pacalit cu clasicele faclii de magneziu. Pe piata
neagra au devenit disponibile, amenintari mai complexe cum ar fi SA16
Igla( care pe langa senzorul IR, mai testeaza tinta si un spectrul UV,
astfel incat racheta devine mult mai greu de pacalit prin metodele
clasice-capcane termice sau sisteme de tip „hot brick”).
In 2008 US Army contracteaza BAE pentru proiectarea/dezvoltarea
unui nou sistem de contramasuri care sa faca fata noilor amenintari,
mai evoluate. Pana la sfarsitul lui 2009 BAE a livreaza armatei primul
Advanced Threat Infrared Countermeasure (ATRICM), pentru utilizarea pe
elicoptere Chinook, principiul de functionare fiind destul de simplu:
se emit fascicule laser cu aceeasi frecventa ca si cea a capului de
cautare al rachetei-urmarea fiind derutarea senzorilor IR ai rachetei
si pierderea tintei de catre aceasta.
Se pare ca la cateva saptamani dupa ce a ajuns in Irak sistemul isi
dovedise deja eficacitatea.
Pentru inbunatatirea caracteristicilor ATIRCM, BAE a dezvoltat
Boldstroke, mai compact cu mai putine parti optice in miscare, care
foloseste oglinzi pentru directionarea fasciculelor laser. Doua
unitati Boldstroke sint montate pe fiecare parte a aeronavei si
asigura protectia acesteia in sector de 360 grade.
Pana la mijlocul lui 2010, timp de 3 ani BAE cheltuise 70 milioane de
dolari pentru dezvoltarea/proiectarea si pregatirea liniei de
fabricatie pentru Boldstroke, evident atatati de mirosul banilorce vor
fi generati de acapararea acestei nise in piata echipamentelor de
contramasuri.
Intre timp, rusii testau cu succes in conditii reale L370-5
President-S, inca din 2008, cu livrari pentru elicoptere Ka50/52, cam
prin 2010.

Sesizand tendinta mondiala in sisteme si echipamente de protectie
a aeronavelor de viteza nica in mediu ostil, limitati probabil de
indisponibilitatea fondurilor, noi( MApN si diriguirea…) ne
incapatanam sa mergem pe filosofia „combat proven” si continuam sa
utilizam metodele clasice pe elicoptere: dispersoare de capcane
termice si bipoli.

Sursa: Popularmechanics

– Marius –