T-50 Golden Eagle

Sursa: Travelforaircraft

Ofertele finale aveau in mod normal data limita fixata pentru Iulie 2011, cu o decizie finala stabilita pentru intervalul Decembrie 2011 – mijlocul lunii Februaie 2012. Noua data limita pentru oferte este 28 Octombrie, iar Ministerul Apararii nu a dat nici un motiv pentru aceasta amanare.

Polonezii au nevoie de un nou avion de antrenament, care sa inlocuiasca batranele TS-11 Iskra ce sunt in serviciul operativ inca din anul 1963.

Fostii nostri vecini doresc 16 avioane, simulatoare, sali de clasa specifice, echipament tehnic la sol, antrenarea a 12 instructori si a 50 de membri ai personalului care sa se ocupe de mentenanta. Dar, ceea ce este si mai important, noul AJT/LIF (Advanced Jet Trainer/Lead-in Fighter) va trebui sa posede importante capabilitati de lupta, pentru a inlocui macar partial vechile avioane Suhoi Su-22M4 ce vor fi retrase in anii urmatori.

Ministerul polonez al Apararii a primit cinci oferte: Alenia Aermacchi cu M346 Master, Korean Aerospace Industries cu T-50P Golden Eagle, Aero Vdochody cu L-159T1, BAE Systems cu Hawk T2 si Patria cu un BAe Hawk T51/T51A/66 modificat.

Decizia de a achizitiona un avion de antrenament care sa dispuna si capabilitati de lupta a fortat BAE sa retraga avionul Hawk T2 din competitie prin Iunie 2011. In acelasi timp s-au retras si cei de la Aero Vodochody, deoarece avionul L-159T1 nu dispunea de un sistem electronic „fly-by-wire” asa cum cereau polonezii.
In momentul de fata, doar coreenii cu KAI T-50P si italienii c uM346 mai au ramas in competitia pentru semnarea contractului.
Din motive politice, se crede ca favoriti sunt coreenii..
Polonia doreste sa primeasca opt aparate de antrenament pana in anul 2014, iar restul (cele cu capabilitati de lupta) sa fie livrate pana in luna Noiembrie a anului 2016. Pana la acel moment insa, castigatorul contractului va trebui sa modficie toate cele opt avioane de antrenament din prima transa si sa implementeze pe acestea capabilitatile de lupta.