Ka-52 Alligator

Pe durata a două săptămâni de teste prin Marea Barents, un Ka-52 modificat a efectuat diverse manevre, inclusiv aterizarea pe o navă aflată în mişcare. Trenul de aterizare al elicopterului s-a dovedit suficient de robust pentru a face faţă mişcărilor navei.

Elicopterul a fost pilotat de veteranul aviaţiei navale, Vitaly Lebedev.

Astfel, Ka-52 Alligator a confirmat ca este capabil sa echipeze navele din clasa Mistral cu care se va întări Rusia.

Operaţional, Ka-50 (varianta monoloc) a luat parte la acţiunile armatei ruse împotriva rebelilor ceceni. În Decembrie 2000, o pereche de elicoptere Ka-50 au sosit în regiune şi au efectuat misiuni în cooperare cu elicoptere Ka-29 care furnizau recunoaşterea şi desemnarea ţintelor.

Pe şase Ianuarie 2001, un Ka-50 împreună cu cu un Mi-24 au distrus cu rachete neghidate tip S-8 un depozit de muniţii din apropierea localităţii Komsomolskoye, aparţinând insurgenţilor ceceni.

La data de şase Februarie, într-o zonă muntoasă acoperită de pădure, din vecinătatea satului Tsentoroj, un grup de lovire compus din două Ka-50 şi un Ka-29 au descoperit şi distrus de la trei kilometri o tabără fortificată a rebelilor, lansând rachete ghidate tip Vikhr.

Pe 14 Februarie a fost descoperit o grupare cecenă „ieşită la vânătoare” în zona Oak-Yurt şi, în condiţii dificile, pilotul a distrus opt ţinte.

Kamov Ka-52 Alligator este un elicopter biloc, multitask, bazat pe designul elicopterului Ka-42. Dispune de un sistem avansat de tintire, care ii permite distribuirea tintelor între alte câteva elicoptere cu care lucrează în echipă.

Prin adăugarea unui al doilea membru în echipaj, faţă de varianta Ka-50, Ka-52 posedă mai puţin combustibil, blindajul a fost redus, iar cantitatea de muniţie pentru tunul 2A42 de 30 m.m. a fost redusă de la 470 la 240 proiectile.

Viitoarea variantă a lui Ka-52 va dispune de noul motor Klimov TV3-117VMA-SB3, care oferă 1836 kW faţă de cei 1633 kW de care dispune actualul TV3-117 VMA.

Este incert ce senzori echipează elicopterul Ka-52, în fotografii aparatul poate fi văzut în diverse echipări. De exemplu, sub bot, o turelă mică cu ferestre pentru senzori IR si telemetru laser, o alta sub fuselaj pentru senzori optici, un sistem FLIR Thales (sau propriul Khod)poate fi integrat împreună cu sistemul electro-optic Shkval de la Zenit montat deasupra fuselajului, etc.

Armamentul care poate fi acroşat pe cei patru piloni de sub aripi şi pe cei doi de la capetele de plan lucrează împreună cu sistemul de ochire montat pe cască. Opţiunile includ rezervoare suplimentare, containere de bruiaj şi sisteme defensive, rachete Igla-V (SA-18) aer-aer, rachete 9K121 Vikhr (AT-16) antitanc şi lansatoare de proiectile reactive nedirijate B8V-20 de 80 milimetri, câte 20 în fiecare.

La bordul navelor din clasa Mistral vor opera elicoptere Ka-52K, Ka-27K şi Ka-29K.

Surse: Defenseindustrydaily şi Defense-technologynews