Pe durata a două săptămâni de teste prin Marea Barents, un Ka-52 modificat a efectuat diverse manevre, inclusiv aterizarea pe o navă aflată în mişcare. Trenul de aterizare al elicopterului s-a dovedit suficient de robust pentru a face faţă mişcărilor navei.
Elicopterul a fost pilotat de veteranul aviaţiei navale, Vitaly Lebedev.
Astfel, Ka-52 Alligator a confirmat ca este capabil sa echipeze navele din clasa Mistral cu care se va întări Rusia.
Operaţional, Ka-50 (varianta monoloc) a luat parte la acţiunile armatei ruse împotriva rebelilor ceceni. În Decembrie 2000, o pereche de elicoptere Ka-50 au sosit în regiune şi au efectuat misiuni în cooperare cu elicoptere Ka-29 care furnizau recunoaşterea şi desemnarea ţintelor.
Pe şase Ianuarie 2001, un Ka-50 împreună cu cu un Mi-24 au distrus cu rachete neghidate tip S-8 un depozit de muniţii din apropierea localităţii Komsomolskoye, aparţinând insurgenţilor ceceni.
La data de şase Februarie, într-o zonă muntoasă acoperită de pădure, din vecinătatea satului Tsentoroj, un grup de lovire compus din două Ka-50 şi un Ka-29 au descoperit şi distrus de la trei kilometri o tabără fortificată a rebelilor, lansând rachete ghidate tip Vikhr.
Pe 14 Februarie a fost descoperit o grupare cecenă „ieşită la vânătoare” în zona Oak-Yurt şi, în condiţii dificile, pilotul a distrus opt ţinte.
Kamov Ka-52 Alligator este un elicopter biloc, multitask, bazat pe designul elicopterului Ka-42. Dispune de un sistem avansat de tintire, care ii permite distribuirea tintelor între alte câteva elicoptere cu care lucrează în echipă.
Prin adăugarea unui al doilea membru în echipaj, faţă de varianta Ka-50, Ka-52 posedă mai puţin combustibil, blindajul a fost redus, iar cantitatea de muniţie pentru tunul 2A42 de 30 m.m. a fost redusă de la 470 la 240 proiectile.
Viitoarea variantă a lui Ka-52 va dispune de noul motor Klimov TV3-117VMA-SB3, care oferă 1836 kW faţă de cei 1633 kW de care dispune actualul TV3-117 VMA.
Este incert ce senzori echipează elicopterul Ka-52, în fotografii aparatul poate fi văzut în diverse echipări. De exemplu, sub bot, o turelă mică cu ferestre pentru senzori IR si telemetru laser, o alta sub fuselaj pentru senzori optici, un sistem FLIR Thales (sau propriul Khod)poate fi integrat împreună cu sistemul electro-optic Shkval de la Zenit montat deasupra fuselajului, etc.
Armamentul care poate fi acroşat pe cei patru piloni de sub aripi şi pe cei doi de la capetele de plan lucrează împreună cu sistemul de ochire montat pe cască. Opţiunile includ rezervoare suplimentare, containere de bruiaj şi sisteme defensive, rachete Igla-V (SA-18) aer-aer, rachete 9K121 Vikhr (AT-16) antitanc şi lansatoare de proiectile reactive nedirijate B8V-20 de 80 milimetri, câte 20 în fiecare.
La bordul navelor din clasa Mistral vor opera elicoptere Ka-52K, Ka-27K şi Ka-29K.
Surse: Defenseindustrydaily şi Defense-technologynews
septembrie 17, 2011 at 9:00 am
Bre, frumos rau, l-au dorit si turcii la un moment dat si acum se pare ca tot ne vom pricopsi cu el in zona daca rusii aleg sa-l puna pe Mistralul din M Neagra.
Testul cu pisica il fac de cel putin 1 an pe diferite lacuri pentru a vedea cum se comporta aparatul in diferite conditii.
septembrie 17, 2011 at 12:01 pm
Da, e frumos si arata agresiv. Luam si noi? 😛
septembrie 17, 2011 at 9:23 pm
Luam, dar niste Kamovuri in miniatura ca sa incapa mai multe in sacosa ! 😛
Cred ca turcii se oftica acuma ca nu au luat Ka-52, mai ales cand vad ce a iesit .
septembrie 17, 2011 at 12:37 pm
oare de ce-si maresc rusii capacitatile amfibii fix in marea neagra?
septembrie 17, 2011 at 12:46 pm
a fost o eroare,sterge-mi coment-ul daca vrei
septembrie 17, 2011 at 2:22 pm
Eu stiam ca vor fi trimise in zona insulelor Kurile
septembrie 17, 2011 at 3:45 pm
asa e a fost o eroare…de-abia ma trezisem si cand am citit in loc de barents mi s-a parut marea neagra,dupa aia al un moment mi-am dat seama …zic ce cauta astea in m neagra(mistral),am recitit si…
septembrie 17, 2011 at 2:14 pm
KA-29K a mai fost produs sau folosit in numere mari?
septembrie 17, 2011 at 9:23 pm
In opinia mea, consider ca elicopterele „K” au semnificatia exploatarii de la bordul navelor.
septembrie 17, 2011 at 11:16 pm
asa-i, cica sufixul „K” de la Mig29k, ka52 k etc vine de la „Korabelnogo bazirovaniya” (ceva gen „cu baza pe nava/punte”)
Bine, ka52 e vedeta.
Dar ar merita un 10 si seria Ka25-27-29-32… un elicopter extraordinar de longeviv si de polivalent, care sta in umbra „vedetelor” si face bine tot felul de roluri, de tare multi ani.
septembrie 17, 2011 at 11:29 pm
Nu m-am exprimat corect, s-a folosit vreodata varianta inarmata a lui Ka-27, asa-zisul Ka-29? Indiferent daca varianta navala sau nu
septembrie 17, 2011 at 11:44 pm
„Reportedly used by Experimental Combat Group in Chechen War in 1996.” sursa: aviastar.org
Plus ceea ce ne spune si Resboiu in articol: la inceputul lui 2001, a fost folosit (1 exemplar) pentru recunoastere si identificarea/marcarea tintelor care urmau a fi distruse de Ka50 (scrie pe Wikipedia, la articolul despre Ka50-operational history)
Cam atat…
septembrie 17, 2011 at 11:51 pm
Le-a fost mai comod sa inarmeze Ka-27, un elicopter cu capacitati navale, decat sa navalizeze Mi-24, un elicopter care si-a demonstrat versatilitatea pe campul de lupta? Sau sa fi fost alte motive?
septembrie 18, 2011 at 12:03 am
cred ca s-au gandit la partea de logistica (piese de schimb); ka 27 si ka 29 sunt aproape identice. Plus traditia Marinei lor, de a folosi Ka; plus pilotii, antrenati deja pe Ka27; plus ca-i pacat sa folosesti ditamai animalul blindat (Mi 24) doar la „pescuit” cu sonarul si torpila; plus ca un elicopter cu elice coaxiale e mult mai usor de „tinut la punct fix” (pentru ascultat cu sonarul, pentru operatiuni pe nava), decat unul clasic, cu rotor anticuplu in coada.
Eu asa as fi gandit, in locul lor 😉
septembrie 18, 2011 at 12:06 am
Plus ca un elicopter cu rotor coaxial este mai rapid pentru ca nu pierde din puterea motoarelor datorita rotorului din coada .
septembrie 18, 2011 at 12:07 am
iar tratamentul anticoroziune al unui Mi24 ar costa o gramada…pe cand Ka25/27/29 il au „din nastere” (din fabrica)… poate si asta.
septembrie 18, 2011 at 12:12 am
si mai e o chestie…pe o nava conteaza spatiul de depozitare, dimensiunea lifturilor… Ka 27 e scut si bondoc, si a fost prevazut din start cu elice pliabile (sunt poze pe net, cu Kamovuri „cu paru’ legat in coada” 🙂 )
La Mi-24, ar trebui o groaza de modificari, ca sa-l faca sa ocupe acelasi spatiu.
septembrie 17, 2011 at 3:49 pm
apropo cu toate ca e putin off topic am citit recent in „war heat”ca flota de elicoptere venezolana de origine ruseasca e imobilizata in proportie de….70/100 ,cica nu au ateliere de reparatii in zona plus clima umeda si faptul ca nu au hangare ptr ele le degradeaza mai repede…
septembrie 17, 2011 at 9:24 pm
Cred ca ar fi foarte placut sa aflam ce elicoptere are Venezuela in flotila respectiva.
septembrie 17, 2011 at 9:31 pm
stiu ca au cumparat recent mi 35au si mi 26 dar eu cred ca sunt alea mai vechi (in articol nu mentioneaza),dar insista ca problema se datoreaza faptului ca nu au intretinere corespunzatoare(cred ca e dificil sa aduci tot timpul specialisti din rusia sau ucraina ptr reparatii si intretinere)
septembrie 17, 2011 at 9:32 pm
deduc eu ca ar fi vorba de mi 24,mi17(variantele lor)
septembrie 17, 2011 at 9:37 pm
Pai intretinere corespunzatoare inseamna sa respecti ce scrie in cartea tehnica si sa-l exploatezi corespunzator .
Multa lume nu intelege ca o masinarie complexa cum este un elicopter de lupta trebuie intretinut .
Nu cred ca exista elicoptere care functioneaza fara intretinere .
septembrie 17, 2011 at 9:39 pm
il pusesem ptr ca-mi adusesem aminte de o discutie mai veche legata de tarile din america latina ,nu ptr a evidentia problemele aparatelor rusesti
septembrie 19, 2011 at 10:09 pm
defilarea din 5 iulie 2011. imagini cu tehnica blindata si elicoptere. tancurile se vad in ceata. http://www.youtube.com/watch?v=aImxVEEfGeM&feature=player_embedded
septembrie 17, 2011 at 9:57 pm
Pe mine ma mira ca nu au ateliere de reparatii in zona, mai ales ca orice producator de elicoptere vrea sa-si mentina clientii si sa aiba o cota de piata cat mai mare, dar poate ca dupa ce nea Chavez s-a dus in Cuba sa se trateze, au facut oamenii o fiesta prelungita si au uitat de elicoptere .
America latina are o clima destul de dificila si presupun ca aparatele au nevoie de intretinere sustinuta .
septembrie 17, 2011 at 10:12 pm
normal ca vor sa vanda …dar reparatiile si intretinerea iti dau bani ptr vreo 30 ani cat viata utila a aparatului,de asta mai toti cand nu ai alternativa iti dau ce vor ,cand ai alternativa vin si te roaga cu oferte
septembrie 17, 2011 at 3:55 pm
si apropo cu toate ca n-am gasit la momentul respectiv si nu e cea mai fiabila sursa despre problemele mi24 ,se pot gasi pe wiki ,in varianta spaniola la capitolul probleme
septembrie 17, 2011 at 9:31 pm
Din ce am auzit, e destul de greu pentru un pilot sa fie si pilot si tragator si de asta s-a renuntat la Ka-50 .
Nu am citit cum sta cu mentenanta, dar pretul este foarte bun din ce am vazut pe youtube .
Ka-50 este un elicopter de atac aparut in urma experientei razboiului din Afganistan, iar Ka-52 se spune ca a rezolvat toate problemele Ka-50.
septembrie 17, 2011 at 9:35 pm
eu stiam ca ka alea mai vechi ce le foloseste marina au fost destul de bune ,cred ca la ka50/52 nici sa nu aiba prea multe date(sunt reletiv recente ptr a-si face o idee),dar fiind istoricul kamov cred ca nu au probleme
septembrie 18, 2011 at 9:49 pm
Se pare că azi e o zi potrivită pentru un La mulți ani, Resboinicului! (asta dacă nu cumva mă minte FB) 😀
septembrie 19, 2011 at 2:19 pm
Nu minte Face Book-ul e ziua lui! La multi ani Resboiu!
septembrie 20, 2011 at 9:14 am
Multumesc mult! Da, Duminica am implinit no’ospe ani si jumatate! 😀
septembrie 19, 2011 at 5:18 pm
Acum o sa aiba de ce „sarbatori ” georgienii si cei care mai sunt vizati de raidurile lui Ivan prin zona…. KA 52 Black Shark este cel putin pe hartie o arma redutabila capabila sa distruga cam orice intalneste la sol, in plus este bine protejat in punctele esentiale, blindajul fiind cpabil sa reziste loviturilor de 23 de mm ale tunurilor antiaeriene. Racheta Vichr face toti banii si este capabila sa strapunga cam orice tanc de pe campul de lupta actual de la distante la care tancurile nu au cu ce sa traga dupa elicopter.
septembrie 19, 2011 at 11:33 pm
Ka-50 este denumit Shark negru, Ka-52 este cunoscut ca Alligator .
Ka-50 Shark negru nu este dorit de armata rusa pentru ca din februarie, de fapt aprilie 2011 Ka-52 a finalizat testele .
septembrie 19, 2011 at 6:02 pm
probabil o sa-i puna (sau i-au pus deja) si sistemul ala de bruiat rachete IR, prezentat intr-un articol de pe-aici („L370-5 president-s” parca). Harasho vertoliot, bre…