Romanii sunt un popor marinimos si caritabil, contrar tuturor aparentelor…
Asa marinimosi si caritabili cum suntem noi, am zis ca ar fi bine sa-i ajutam pe oamenii aia necajiti de la Lockheed Martin sa mai manance o paine neagra pentru cativa ani.
Deci, ne-am gandit (dupa aparente, chiar suntem hotarati….) sa le cumparam cateva zeci de F16 Bk52, asa… ca sa nu inchida americanii linia de fabricatie si sa nu lase pe drumuri vreo 2000 de angajati.
Aflati la mare ananghie, cei de la LM ne-ar fi purtat recunostinta vesnica (ce mai… ne-ar fi pupat si talpile) si ne-ar fi dat avioanele la pret de nimic, doar pentru ca noi (foarte marinimosi si caritabili) i-am fi scos din…necaz.
Aiurea!!!
Cineva ne-a luat-o ianinte! Cine? Cel mai nou pasalac al americanilor, pardon! Cea mai noua “tanara democratie”, Iraqul!
Dupa ce au curtat o multime de vreme pe cei de la LM, s-au decis sa cheltuie ceva maruntis….+/- 3 miliarde de fosnitori verzi pentru (n-o sa va vina sa credeti!!!!) 18 (optisprezece) F16 Bk52.
Purtatorul de cuvant al Departamentului Apararii, George Little, zice:
„These aircraft will help provide air sovereignty for Iraq to protect its own territory and deter or counter regional threats,” …”They are also a symbol of the commitment to a long-term strategic partnership between the United States and Iraq.”
Laura Siebert , purtatorul de cuvant al LM scrie intr-o declaratie trimisa pe mail:
„Lockheed Martin is pleased by the announcement that the governments of Iraq and the United States have agreed upon a sale of 18 advanced Block 52 F-16s to Iraq,”
… normal ca sunt “pleased” ,ca uite asa vor tine linia de fabricatie deschisa pana in 2015…
De asemenea se mai urmareste o posibila vanzare de 12 bucati catre Oman.
Intrebarea e: de ce cumpara Iraqul F16 in conditiile in care se confrunta cu o puternica insurgenta? N-ar fi mai indicat ceva care sa fie ieftin de operat sa stea mult in aer si sa incarce suficienta munitie? N-ar fi mai bun un turbopropulsor, ceva in categoria AT6, Super Tucano, PC21?
Surse:
– Marius –
septembrie 28, 2011 at 2:09 pm
Hohoho! 😀 Lumea achizitiilor militare imi provoaca surprize peste surprize, credeam ca o amana si astia pan’ la Sfantu’ Asteapta, dar nooo…
E clar, e randul Saab-ului sa dea o oferta bomba, ceva, dupa toata linistea asta suspecta de la Expomil!
septembrie 28, 2011 at 2:25 pm
Daca mai era cu semne de intrebare…aveti raspunsul F 16 nu mai este demult un avion ieftin, ar trebui sa ne uitam si peste gard la vecinii mai saracani cu ce s-au dotat in materie de aviatie militara Cehia si Ungaria stiu de ce nu au cumparat F 16 desi si le-au dorit mai demult in doatare…
septembrie 28, 2011 at 2:47 pm
F-16 nu poate sa mai fie ieftin, nici daca „ajutam” noi linia de productie Lockheed Martin – pentru ca linia aia cu 2.000 de angajati e proiectata sa faca un avion pe zi, nu unul pe luna – programul in sine devine prea scump. LM il va mai tine o vreme, in caz ca se intampla ceva naspa cu F-35 si mai poate face un ban si din F-16 pe la arabi, sa mai compenseze din pierderi.
singura solutie sa faca F-16 mai ieftine ar fi sa le faca turcesti, sa transfere totul in Turcia, dar nu stiu cati entuziasti ar mai gasi atunci cand nu ar mai fi americanii motivati sa suceasca mainile la spate arabilor si altora ca sa le vanda avioane – ca banii s-ar duce la turci.
dupa cum vedem cu Gripen, desi firmele mari americane gen GE, Rockwell Collins si Honeywell, ca sa nu mai vorbim de Raytheon cu armamentul, americanii nu prea imping vanzarile de Gripen sau chiar le blocheaza cand intra ei in competitie.
americanii ii sustin pe suedezi numai cand sunt in competitie cu rusii sau cu europenii. cam la fel ar face si cu turcii, desi si aia ar mai importa chestii din america pentru avioanele F-16.
septembrie 29, 2011 at 12:58 am
Eu am citit ca linia LM este proiectata sa faca 41 de avioane pe luna, nu unul pe zi .
septembrie 29, 2011 at 12:28 pm
deci daca se aproba f16 in maxim 2 luni avem avioanele.bine de stiut.
septembrie 30, 2011 at 9:19 am
da, o fi proiectata la 41, dar probabil ar merge OK si cu 30 iar in ziua de azi ar fi fericiti sa faca 2-3 sau chiar 1, doar sa faca.
intrebarea e insa la ce numar devine programul in sine complet ineficient si inaccesibil pentru Romania?
si n-as zice nici ca le-ar livra in 2 luni – de ex. in Polonia le-au livrat foarte lent ca sa tina linia deschisa cat mai mult timp. au interes sa o lungeasca si acum, d’aia mai cauta clienti desi tot zic ca o inchid de mai multi ani – daca F-35 e blocat, cel putin pentru o vreme, i se reduc drastic comenzile (vezi si proiectia BAE, care a concediat 3.000 de oameni de la programele de F-35 si Eurofighter) LM trebuie sa poata vinde si el ceva avioane prin lume – si nu mai au decat F-16 pe care le pot oferi.
dar nu cred ca romanii au de unde scoate astfel de bani, nici daca ar vrea cu tot dinadinsul sa-i ajute pe americani cu problema liniei de productie.
sa facem regula de 3 simpla – daca 18 avioane = 3 mld, cat ar costa 48? raspunsul ar fi 8 miliarde. Hai ca ne-ar mai da aia un discount ca ajutam linia de productie, si inca unul ca nu suntem tara ocupata, sa zicem 6-7 mld.
Plus finantarea, plus training piloti si tehnicieni, alte echipamente de suport si de misiune, plus infrastructura, etc., ajungem inapoi spre 7-8 mld. Cu operarea anuala, plus costurile finantarii (dobanzile) discutam de un buget de aproape 1 mld dolari anual, o suma absolut imposibila si imprudenta. Basescu zice ca vrea sa aloce maxim 2-300 milioane pentru 48 de avioane, ceea ce chiar pare un maxim in conditii ideale mai degraba.
si e si mult prea mult pentru o platforma veche, din ce in ce mai scump de operat si care ar costa si mai scump in viitor pentru upgrades si updates, integrari de noi arme, etc. Costurile totale ale programului F-16 ar fi imposibile pentru Romania.
nu cred ca Basescu poate fi suspectat ca era cel mai mare fan Gripen, mai degraba realitatea l-a fortat sa se ajusteze. nu era realista pentru Romania treaba cu F-16 – daca ar fi semnat asa ceva, vorba lui Basescu despre Bechtel, ar fi fost o pacaleala in care ambii parteneri ar fi vrut sa fure – pentru ca ar fi un contract nebancabil si nerealist fata de posibilitatile de plata ale Romaniei, care de fapt nu prea pot trece nici de 100 de milioane anual pentru aviatie – iar daca s-ar atinge suma asta ar fi un record absolut pentru ultimii 20 de ani.
La ora actuala conform strategiei de buget multianual, suma totala alocata anual, pentru inzestrarea intregii armate, nu doar pentru aviatie, este in jur de 100 milioane de euro. In 2012, ar trebui sa creasca putin, teoretic, dar practic va scadea din cauza crizei. Acum a plecat si Nokia, cel mai mare exportator, nu vin vremuri bune in viitorul apropiat sa zici ca dau de bani dintr-o data.
septembrie 28, 2011 at 2:12 pm
Gitenstein de Irak – Gitenstein de Romania: 18 – 0 ! 🙂
septembrie 28, 2011 at 2:15 pm
eu cred ca era de asteptat ca vor lua f16.pe urma vom vedea libia ca va lua mirage sau rafale si tehnica franceza cat cuprinde.
septembrie 28, 2011 at 3:03 pm
Rafale nu. Mirage da ! Si anume: 60 Mirage 2000-9 arabesti (EUA).
septembrie 29, 2011 at 12:00 pm
pai alea ne-ar prinde bine si noua.
septembrie 28, 2011 at 2:36 pm
pai pe site-ul f16 spune ca e posibil sa se ajunga la 36 aparate.intrebarea e cum e cu suma.36 ptr pretul asta sau doar 18?
septembrie 28, 2011 at 2:43 pm
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204422404576594900420928050.html
septembrie 30, 2011 at 10:37 am
oho, astia de la Wall Street Journal zic 4.2 miliarde pentru cele 18 avioane daca se includ si piesele de schimb si armamentul -rachetele vechi.
cred ca ar trebui sa refacem calculul pentru 48 bucati de supersonice, care si ele trebuie sa vina cu toate chestiile aferente, ca nu le iei sa te plimbi cu ele doar la parada – ar insemna 11.2 miliarde dolari.
pai d’aia s-au razgandit ai nostri si au observat ca nu suntem obligati sa luam neaparat F-16 – chiar cu un mic discount nu era posibil sa dai atatia bani, mai ales cand poti sa iei 48 de Gripen, mult mai moderne si mai ieftine de operat, la vreo 2.5 mld dolari, pe credit si cu offset.
diferenta dintre oferte era mult prea mare.
sa vedem insa daca se mai iau avioane supersonice, criza asta nu prea miroase a bine.
septembrie 30, 2011 at 10:44 am
Se impune o precizare… 🙂 Contractul de aproximativ 3 miliarde include cele 18 pasaroaie, armament piese de schimb, infrastructura(putin ciudata faza, avand in vedere ca irakienii au operat oricum si avioane vestice-Mirage F1 si SuE) si antrenament pentru piloti. Ar putea ajunge la 4.2 miliarde( poate spre 5) daca se confirma si optiunea pentru inca 18( deci un numar total de 36-asta era discutia initiala)…Oricum contractul miroase a jaf la drumul mare.
septembrie 30, 2011 at 10:55 am
asa e, n-am citit bine, spune ca dealul initial era la 4.2 mld, astia de la WSJ nu dau pretul de acum.
AP zice ca dealul semnat acum e pe 3 mld dolari. dragut din partea irakienilor ca au transferat deja 1.4 mld dolari la momentul semnarii, se pare ca n-au probleme cu banii.
http://www.airforcetimes.com/news/2011/09/ap-us-iraq-agrees-to-buy-18-f16-092711/
The jets come with a package to train Iraqi pilots for up to 18 months and is valued at $3 billion, according to another senior U.S. official who spoke on condition of anonymity because of the sensitivity of the security deal. Al-Dabbagh said $1.4 billion has already been transferred as a partial payment.
septembrie 30, 2011 at 10:59 am
daca americanii cer pe F 16 Block 50/52 mai mult de 3,6 milioane de dolari inseamna ca vor sa ne tzepeasca – si atunci ar trebui sa schimbam furnizorul.
septembrie 28, 2011 at 2:46 pm
bre….sursa zice de 18 bucati+ piese de schimb+armament+antrenament pentru tehnici si piloti….la aproximativ 3 miliarde…e birul pe care-l platesc iraqienii pentru „democratizare”
septembrie 28, 2011 at 2:53 pm
ai sa razi ce propuneri sunt prin Congresul SUA pentru Irak – unii congressmeni zic ca irakienii ar trebui sa suporte costurile invaziei – pe principiul te-am „eliberat”, ti-am facut un favor, uite nota de plata…
oricum vor plati biruri, doar ca vor gasi niste chestii gen autostrazi Bechtel, avioane F-16, etc. si nu vor da bir oficial, cum dadeam noi la turci pe vremuri.
a propos, cat ar costa sa-i platesti pe unii sa nu te invadeze? cred ca asta a incercat Gaddhafi, dar se pare ca nu a functionat.
septembrie 28, 2011 at 3:07 pm
Mda, mai aveam putin de asteptat si vedeam cafteala intre Rafale ale Frantei si cele ale…Libiei? 😀
septembrie 28, 2011 at 3:22 pm
Nu era nicio scofala aia dil Libia pierdeau cu brio la ce piloti aveau, plus le umblau din satelit la ceva sisteme de la radar si alte chestii de avionica de ar fi fost „orbi” in aer.
septembrie 28, 2011 at 3:26 pm
pai da, aparent au aparut altii care au promis mai mult, plus ca Gaddafi voia sa matraseasca Benghazi si nu ar mai fi fost frecventabil… dar de ce sa ne miram, asa era si la noi cand „se alegeau” conducatorii principatelor romane.
venea unul, dadea cat dadea la turci birul, dupa care il sapau altii pe la Stambul, ca daca ii pune pe ei sefi o sa dea mai mult. si ce, plateau ei din banii lor birul asta? platea boboru’, prostimea, din ce in ce mai mult.
nu prea se schimba istoria, ei? inlocuieste Stambul cu altceva, Paris, Washington, Moscova in unele zone, etc. si ajungem cam la aceeasi concluzie.
septembrie 28, 2011 at 3:36 pm
Partea ciudata e ca libienii erau dispusi sa ea 3,2 miliarde dolari pe vreo 18 Rafale! Adica ce dau irakienii acum pe acelasi numar de F-16. 🙂 WTHell?
septembrie 28, 2011 at 4:01 pm
da, dar nebunul de Gaddhafi s-a apucat sa macelareasca populatia si francezii nu ar mai fi putut vinde nimic, ca UE si chiar ONU l-ar fi bagat la embargo total pe libieni. Pai cum ar fi sa le dai Rafale, iar aia sa-si bombardeze orasele cu ele?
putem spune ca francezii si altii s-au bagat tocmai sa-si salveze contractele, chiar aveau pentru ce lupta…
Gaddhafi devenise bad for business, nefrecventabil. Vorba lui Berlusconi, omul a innebunit si nu se mai puteau intelege cu el.
septembrie 28, 2011 at 2:49 pm
Pai am putea spune că le iau aproape pe degeaba cu ajutorul nostru. Nu le-am şters noi două miliarde din datoria către noi în 2005.
septembrie 28, 2011 at 3:02 pm
serios? cum naiba s-a intamplat asta, ca nu-mi amintesc nimic de genul cadoului de care vorbesti, gen sa dam 2 mld dolari cadou la unii care stau pe un munte de petrol?
hai, ca le-o reesalonam, ii puneam sa plateasca in natura, etc., dar sa le-o stergi complet?
nu-i de mirare ca am ajuns in sapa de lemn. La Bechtel s-au dat miliarde pe 50 de km intre Turda si Campia Turzii, care ii vor face pe aia din cele 2 orase sa se viziteze mult mai des. pe alte asfaltari si borduriade s-au dus banii pentru campanii, etc.
nu trebuie sa ne miram ca am ajuns in ultimul hal.
sper sa fi atins minimul si nu cadem si mai rau.
septembrie 28, 2011 at 3:17 pm
Buna dimineata, bre! 😀
Si Irak avea o ditamai datorie catre noi… mai stie cineva ceva de ea? 🙂
Si romania mai are si o mare parte din megacombinatul de la Krivoirog, lasata de izbeliste…de unde se fura la liber. Probabil de aia care stau in orasul construit si el de romani, ca si combinatu’
septembrie 29, 2011 at 10:23 am
eu citisem undeva ca acea datorie a fost recuperata prin firme specializate dar ca un mare comision s a dus la ei.o sa caut articolul
septembrie 28, 2011 at 3:26 pm
În 2005 datoria Irakului către România era de 2,6 miliarde de dolari. România i-a şters tot în 2005 Irakului două miliarde de dolari, şi i-a reeşalonat pe 23 de ani cei 600 de milioane de dolari rămaşi din datorie.
septembrie 28, 2011 at 3:57 pm
Petrolul vorbeste !
septembrie 29, 2011 at 11:24 am
daca nu gasesc articolul respectiv retractez afirmatia anterioara.
septembrie 29, 2011 at 1:08 pm
nu-i nevoie sa mai cauti, intr-adevar a anulat 2 mld din datorie, am gasit si eu – poate ce ai spus tu se refera la restul de 500 milioane – dar m-a socat articolul asta de pe reuters, romanasii sa laudau ca sunt primii care anuleaza datoria.
ce frumos din partea noastra – altfel cum mai aveau irakienii bani acum sa cumpere 18 avioane F-16 cu 3 miliarde dolari.
vorbind serios, inteleg ca n-aveau bani atunci, dar tinand seama ca aveau atata petrol era clar ca intr-o zi ar fi putut plati – datoria trebuia reesalonata, nu anulata.
iata americanii isi recupereaza „investitiile” pe cand noi nu. Ar trebui sa le vindem si noi IAR 99 cu vreo 2 miliarde…
Romania Forgives $2 Billion of Iraq Debt
AMMAN, 19 August 2005 — Romania forgave $2 billion of the $2.5 billion debt owed it by Iraq yesterday in the first such deal involving a country not a member of the Paris Club of rich creditor nations. Finance ministry officials from Romania and Iraq signed the agreement at a ceremony in Amman.
“We are the first to do this. The precedent is important for the countries not in the Paris Club to follow suit and help bring sustainability to Iraq’s long-term debt servicing,” Deputy Romanian Finance Minister Dragos Neacsu told Reuters.
septembrie 29, 2011 at 1:15 pm
si ca sa arate cat sunt de recunoscatori fata de prima tara nemembra a clubului de la Paris care le-a anulat datoriile, cand a venit vorba de cumparat 420 transportoare, Irak a cumparat de la Ucraina in loc de Moreni.
Partea buna e ca Ucraina le-a luat avansul si le-a dat tzeapa. Cum era cantecul ala a lui Rednic pe vremuri – ce bine imi pare ca ai luat tzeapa…
Iraq has demanded that Ukraine compensation for the failure of military contracts
Iraq has put Ukraine penalties of $ 165,000 dollars for the failure of a contract to supply transport aircraft An-32B, says Ukrainian magazine „Focus”, citing sources close to the arms business. Agreement for the supply of six transporters have been concluded between Iraq and Ukraine in late 2009. The deal amounted to $ 99 million. The first AN-32B had to be transferred to the customer in the autumn of 2010.
Amongst the Ukrainian Transport must also convey to Iraq 420 BTR-4, totaling 457.5 million dollars. This contract was also signed at the end of 2009. The first armored Iraq was supposed to get 5 November 2010, but the delivery was postponed to the end of February 2011. Under the agreement, Iraq must be placed 270 linear BTR-4, 80, command vehicle, 30 staff, 30 medical and ten repair and recovery.
As the magazine notes, delay in delivery of armored vehicles and aircraft to Iraq may be associated with redistribution of the arms market in Ukraine. The total value of transactions with Iraq is 556.5 million dollars. 20 percent of the sum of Baghdad was supposed to pay in 2009, 40 percent – in 2010, and the same in 2011. The contracts involve penalties for the failure of supplies of equipment at a rate of one per cent of the transaction amount per month, starting from the second month of delay. Iraq may require no more than ten percent of the contract value, or about 55.7 million dollars.
Writes the „Focus” at the disposal of the Iraqi side has a letter of guarantee of the Government of Ukraine, which may be represented at any arbitration. This letter establishes the obligations of Ukraine for the supply of military equipment.
The fact that the Ukrainian side is disrupted deliveries of military equipment to Iraq on Jan. 13, 2011 in his blog on the Ukrainian Pravda „wrote journalist Mustafa Hire. According to him, the Iraqi Defense Ministry in December 2010 refused to accept the first batch of armored vehicles. The most probable reason for this could be a technical marriage. According to the Head of Kharkiv Malyshev Plant Michael Borisyuk, the first batch of the BTR-4 were installed substandard guns, give „misfires and delays.”
It should be noted that Ukraine has delayed the delivery of armored vehicles to customers in the past. For example, Thailand, bought in Ukraine in 2007, 96 BTR-3E1, a long time could not get the armored personnel carriers from the fact that Germany had refused to supply some components manufacturer, because of which the Ukrainian side had to seek an alternative supplier. The first cars arrived in Thailand in September 2010. Meanwhile, the first batch of armored vehicles purchased in Cambodia, was delivered only in time.
septembrie 29, 2011 at 1:36 pm
astia suntem noi !lasam de la noi sa fie bine.numai ca nu este o lege universdal valabila.vorba aia:pe cine nu lasi sa moara nu te lasa sa traiesti!e universal valabila
septembrie 29, 2011 at 1:26 pm
e imposibil sa nu fi primit ceva in schimb.nu-mi vine sa cred ca suntem asa de binevoitori.sau fraieri!nu noi.lingaii de sus.
septembrie 29, 2011 at 1:45 pm
cred ca ni s-a promis ca ne vom recupera banii respectivi din contracte, ceea ce nu era o idee rea – dar irakienii aia nu sunt buni la geografie si au gresit aia tara, au dat Ucrainei contractul de inarmare de 2.5 miliarde dolari, in loc sa ni-l dea noua.
si asa se scrie istoria – s-au mai pierdut nu numai banii, ci si ocazia de a da o mare gura de oxigen industriei nationale de aparare, nu gaseam si noi sa le dam transportoare, trainere, akm-uri, etc?
http://www.defenseindustrydaily.com/Ukraine-Iraq-in-25-Bn-Weapons-Deal-06016/
septembrie 30, 2011 at 11:25 am
se tot spune a in presa ca in momentul retragerii trupelor romane din teatrele de operatiuni(suna pompos si patetic,de parca ar fi un joc)dotarea trupelor ramane in tara respectiva.sau cel putin eu asa imi aduc aminte.deci!bine sau rau?sau altfel spus.donatie sau pe dolarei?
septembrie 29, 2011 at 12:45 pm
propunere ptr melodia reprezentativa a escadrilelor romanesti de vanatoare
li se potriveste de minune.ii coafeaza.
sper sa nu o fi luat pe aratura!