King AIr, disectie

Sursa: Flightglobal

De curand Israelul a dezvaluit cum a strans informatii care au ajutat la pregatirea/planificarea unor  importante raiduri aeriene in 2006 si 2008 (impotriva Hezbolah in Liban, respectiv Hamas in Gaza). Pentru culegerea informatiilor au fost folosite mijloace diverse: sateliti, avioane de recunoastere cu si fara pilot, avand ca rezultat identificarea bazelor inamice si a zonelor de depozitare a armamentului. Efortul a permis IDF/AF sa disstruga rapid rachetele cu raza lunga de actiune din posesia Hezbolahului, acest atac prevenind lovirea a peste 100 de tinte din Israel cu astfel de rachete.

Meritele sunt acordate Escadrilei 100 care opereaza aeronave Beechcraft King Air militarizate, supranumite Tzufit (dotate cu senzori, echipamente electronice si 5 operatori pentru aceste sisteme). Din cele 18 aeronave livrate initial, 8 mai sunt operationale in momentul de fata.

King Air este folosit ca platforma de recunoastere din anii ’70 cand US Army s-a dotat cu varianta RC12. Totusi necesitatile Israelului fiind total diferite, acestia si-au dezvoltat o noua varianta, varianta adoptata in cele din urma si de americani. MC12 include, pe langa echipamentul de supraveghere electronica, si mijloace de supraveghere video.

In 2008 o escadrila americana dotata cu MC12 a fost dislocata in Irak executand, in primele 6 luni, peste 1000 iesiri. In 2009, USAF a trimis primul MC12 in Afganistan, ca inlocuitor pilotat pentru UAV-uri. Desi poate sta in zona de operatii doar 7 ore (fata de pana la 20 cat sta un Predator), mai multe capabilitati UAV (in speta, camere video aeropurtate) erau necesare in zona de operatii si s-a ajuns la concluzia ca nu conteaza daca pilotul aeronavei este in aer sau la sol.  Mai mult decat atat, s-a descoperit faptul ca prezenta operatorilor sistemelor de recunoastere si a pilotilor deasupra zonei de operatii este un avantaj evident. Majoritatea celor 37 MC12 comandate au fost trimise in Afganistan, unde au fost operate intensiv, dislocarea lor echivaland cu cresterea cu 10% a capacitatii flotei de UAV-uri Predator din Afganistan, pe langa capacitatile IMINT, asigurand si supravegherea comunicatiilor radio sau cu telefoane mobile.

MC12 este o versiune modificata a vechiului RC12 ELINT. Conversia pilotilor se face de-a lungul a 9 saptamani ( include timp petrecut in simulator si 12 zboruri reale). Derivat din King Air ( un bimotor de 5.6 tone), MC12 poate sta in aer pana la 8 ore, are echipaj de 4 oameni ( pilot, copilot, si 2 operatori ai sistemelor de misiune). Dezavantajul evident comparativ cu Predator –  timpul mai mic de patrulare, este compensat de faptul ca MC12 poate ajunge mai repede in zona de operatiuni datorita vitezei mai mari, transportand o tona de senzori ( de cateva ori mai mult fata de un Predator). Un MC12 costa aproape 20 milioane $, dublu fata de un Predator.

USAF intentioneaza sa obtina pana la 50 MC12, fie prin convertirea de King Air deja in uz fie prin cumpararea unora noi, datorita faptului ca UAV-urile nu pot fi fabricate suficient de rapid pentru a satisface necesitatile de supraveghere a campului de lupta.

Sursa: Strategypage

– Marius –