Sursa: M.Ap.N. – Forţele Terestre Române
Conform siteului Federation of American Scientists, România deţinea la nivelul anului 2008 un număr de 40 lansatoare portabile sol-aer de tipul Strela-2, ruseşti, dar şi 229 lansatoare CA-94, o evoluţie românească din Strela-2.
Caracteristici, de pe siteul Forţelor Terestre Române:
– inaltimea tintelor combatute: 50-2300m;
– distanta maxma de tragere: pe tinta „se duce” 4200m si „vine” 2800m;
– viteza tintelor combatute: pe tinta „se duce” cu 260m/s si „vine” cu 150m/s;
– racheta de tipul „trage si uita”, cu cap de autodirijare pasiv, termic, urmaritor, cu camp ingust de vedere.
noiembrie 2, 2010 at 1:29 pm
cate? pesimisti baietii. Eu as mai pune delamine.. si inca bine
noiembrie 6, 2010 at 11:29 pm
Bulgaria : Military Holdings 1828 (MANPADS)
Ungaria : 1540 9M32M (Strela-2) MANPADS in 2005,
La Romania intr-adevar apare ca si nr cel indicat, dar parca inclin sa cred ca prin depozitele armatei..imprastiate prin tara… mai ales ca noi le-am produs…pregatite pt fratele rus..
noiembrie 6, 2010 at 12:20 am
Pai eu cred ca au mai adaugat deja cateva bucati acolo , ca sa iasa pe plus .
noiembrie 6, 2010 at 10:11 am
CA-94, s-a cam dus. Viitorul este STAR-80L (racheta tactica avansata), facut in colaborare Electromecanica Ploiesti – Elbit Systems Israel. Racheta este destinata a combate: tinte mobile si fixe -APC-uri, vehicule tactice, posturi de comanda, vase fluviale si maritime. V-a putea fi lansata din elicopter, platforme de lansare si de pe lansator portabil(maxim 2 operatori). Poate fi echipata cu mai multe tipuri de exploziv, are o mare acuratete, putand fi folosita in razboiul urban si antiterorist. Calibrul 80mm, lungime 1700mm, greutate 12,5-13,5 kg -in functie de tipul ogivei, exploziv 2,6-3,5 kg -HE, HEF,APHE, bataie 1000-6000m, acuratete 1,5m CEP. Lansatorul poate fi mentinut in serviciu peste 20 de ani, iar racheta peste 10 ani. Platforme avute in vedere: elicoptere de atac si suport, vehicule blindate usoare, portabila -lansatorul fiind de unica folosinta. V-a face parte din proiectul PAAD -platforma deschisa de aparare aeriana, montata deocamdata pe TAB-79, putand angaja tinte in modul AA, pana la 5000m, timp de reactie 10s, timp de reancarcare 6 rachete -5min, lansator telescopic, cautare tinte automata zi\noapte, echipament la bord de testare a rachetelor automatizat, poate angaja tinte atat vertical cat si orizontal. posibil sa fie integrata racheta inclusiv pe Gepard si Saur. racheta este foarte moderna, capul de cautare si ghidare este de la Elbit. deci cum spuneam se merge pe containerizare si mobilitate. S-au facut deja teste cu intreg sistemul, existand chiar si un simulator, la centrul de instruire prin simulare, facut la Symultec-Romania, tot cu Elbit.
noiembrie 6, 2010 at 10:22 am
Adica un fel de racheta multirol?Am auzit de concept,dar nu stiu sa exziste ceva asemanator,operational.Vom fi deschizatori de drumuri?La fel ca sistemul montat pe Socat,ma refer la casca?Ce sistem de gihidare are,infrarosu,radar,termic?Vor fi variante diferite in functie de tinta?Habarnam avut de asta!Super stiri!
noiembrie 6, 2010 at 7:01 pm
Dupa cate stiu, ghidare infrarosu si termic, in functie de capul rachetei si de tinta bineanteles. Sistemul poate fi incarcat cu mai multe rachete, fiecare cu capete de cautare diferite -asemanator MICA. @romania inedit. nu stiu pretul sigur, dar oricum nu-i ieftina.
noiembrie 6, 2010 at 7:05 pm
Poate daia s-a renunt la MICA?Oricum sunt vestii excelente!Am auzit in treacat de STAR dar nu stiam ce este.
noiembrie 6, 2010 at 7:13 pm
Da, este posibil. Noi de obicei nu mergem pe doua sisteme asemanatoare ca performante. Acum nu stiu sigur daca se ridica la nivelul MICA, desi cred ca a noastra este mai dedicata multirol decat frantuzeasca -dar stiu sigur ca-i foarte performanta. Deocamdata au pus-o pe TAB-79, da-i pacat de ea la cat de bine arata, sa fie pe ghioabla aia. Sistemul este telescopic, iar daca nu stii ce este zici ca-i un TAB obisnuit. Posibil sa apara pe SAUR si GEPARD(pentru asta trebuie s-avem acordul nemtilor); dar ideea exista…
noiembrie 7, 2010 at 2:04 am
ww, esti sigur ca STAR-80L este o racheta AA?
Conform site-ului Elbit:
„STAR is a Laser Guidance Kit installed on 68/70 mm rockets to convert them into a metric precision guided weapon. STAR can be used for Air-to-Ground or Ground-to-Ground missions, against soft or lightly armored stationary or fast-moving targets.” Pare un kit laser de conversie a PRND, care numai AA nu e.
Iar proiectul romanesc de adaptare se numeste „Lovitura reactiva dirijata laser pentru spijinul interventiilor antiteroriste in zone urbane aglomerate”
In afara de un reportaj de la BSDA, care poate fi inexact, nimic nu lasa sa se inteleaga ca ar fi AA.
noiembrie 6, 2010 at 1:00 pm
Si cat costa o scula ca asta ?
noiembrie 6, 2010 at 7:57 pm
Si pentru cine-i interesat de tancuri, iata cate ceva despre tancul romanesc de deminare pe sasiu de TR-85M1. Platforma controlata prin joystick, echipata cu mitraliera cal 7,62(model 2007) si echipament optic zi\noapte. Detector la iluminare radar si laser, lansator de grenade fumigene si luminoase. Sistem de deminare electromagnetic DEMETER II(GIAT INDUSTRIE _FRANTA) -printre cele mai moderne din lume: vit. max. eficienta pt. deminare -16km\h; deminare pe un front de 6m in jurul vehiculului; marcare sector deminat cu stegulete, in numar de 40 -complet automat; lanseaza cartuse pirotehnice de declansare a dispozitivelor explozive. Are o macara proprie capabila sa ridice 6,5tone, facuta la SC. ZIPACON SRL -ROMANIA, operationala intre 1,25-5,3m. Are un plug mecanic de deminare PEARSON ENGINEERING LTD-UK: deminare pana la adancimea de 300mm, creaza un pasaj de 3900mm. Are un modul de observare zi\noapte EOS-AUSTRALIA: camera de zi color, zoom optic continuu, de mare rezolutie; camera de noapte, de tip termal, de mare rezolutie. Restul, motorul, suspensia, senilele, climatizarea, instalatia automata de stingere a incendiilor sunt identice cu TR-85M1. Are 2 membrii in echipaj, echipat complet pentru deminare cantareste 44,2 tone, avand o putere de 19,5 tone\CP. A inceput sa intre in inzestrare inca din 2009. Ne-ar fi perfecte in A-stan.
noiembrie 6, 2010 at 8:23 pm
Nene esti bun si valoros la blog-ul omului!Star-ul arata cam la fel ca CA-95?Asa la vedere cum il dibuiesc?Si zici ca este in dotare sau doar in teste?
Si zi ,horinca n-ai?Nu ca sunt obraznic…..doar curios!
noiembrie 6, 2010 at 8:49 pm
E in teste ca nu sunt bani si nici comisionul nu s-a negociat cum trebuie .
noiembrie 6, 2010 at 8:59 pm
Nu mai fi domne ,asa pesimist!Ai incredere in sistemul militar!Credema este muuuuult mai bun decat pare,are oameni extrem de bine pregatiti,chiar si in conditile de astazi fac lucruri foarte bune.Si nu sunt nici corupti!Marea majoritate!
noiembrie 6, 2010 at 9:02 pm
Pai comisionul a fost si este negociat cu factorul politic nu cu militarii .
noiembrie 6, 2010 at 9:20 pm
Vehiculul purtator este acelasi, deocamdata -TAB 79. Racheta este montata in canistre, dar nu seamana cu cele de CA-95, sunt ceva mai mici; iar o asemenea canistra contine 2 rachete. Pe PAAD se pot monta intre 4-6 rachete, pe un lansator telescopic, deocamdata vehiculul purtator este tot TAB-79. Numai ca fata de CA-95, STAR are montat pe TAB, un sistem de ochire girostabilizat de provenienta ELBIT. Canistrele STAR pot fi montate in locul CA-95, dar cu sistemul de ochire aferent sistemului. Cred ca sunt inca in teste. Oricum la nivel anului 2009 erau inca in teste, dar am vazut sistemul montat pe TAB-79 cu cocarde tricolore. Ai dreptate cu sistemul militar, nu-i asa de prost cum pare. Daca am putea scoate tot ceea ce facem, ne-am situa chiar bine -unele chestii scoase de cercetarea romaneasca sunt unicate in lume (si nu-i gluma). Un exemplu: sistemul de monitorizare a functiilor vitale ale scafandrilor de lupta, atasat costumului, foarte performant; sau robotul telecomandat de cercetare a terenului in adancime, util genistilor. Dar ajungem la aceasi problema -banii si dezinteresul!
noiembrie 6, 2010 at 8:08 pm
Si cat costa un vehicul din asta de deminare ?
noiembrie 6, 2010 at 9:46 pm
In general procesul de fabricatie nu este foarte costisitor, fiind facut in RO. Costisitoare sunt echipamentele care cu cat sunt mai scumpe cu atat sunt mai bune -in special cele importate. Dupa cate stiu un TR-85M1 costa peste 3 mil de euro, dar nu-s sigur. Iar un DMT-85M1, probabil ceva mai putin decat TR-ul. Probabil!
noiembrie 12, 2010 at 7:02 pm
Am promis ceva date despre Gap Filler-ul romanesc. Ma tin de cuvant, deci: radar 3D; inalta mobilitate; capacitate de misiuni multiple; desfasurabil ORIUNDE in lume. Radarul ROMANESC este special proiectat pentru a asigura o imbunatatire semnificativa a capacitatii nationale de supraveghere a spatiului aerian la inaltimi joase si medii si pentru sprijinul nemijlocit al OPERATIUNILOR INTERNATIONALE, asigurand supravegherea aeriana la nivel tactic in teatrul de operatii, oriunde in lume. Radarul este proiectat pentru dislocare autonoma rapida in campul tactic. Sistemul este capabil prin mijloace proprii sa se deplaseze in teren dificil, sa urce pante abrupte, sau sa traverseze cursuri de apa. Poate fi transportat cu C-130, naval(inclusiv nave-transcontainer), rutier(autonom pe sosea sau in teren), ori pe calea ferata. Radar capabil de misiuni multiple, proiectat ca radar tacticmodern de supraveghere, tridimensional cu bataie medie, radarul Gap Filler Romanesc, datorita performantelor sale exceptionale in conditii de clutter si contra-masuri electronice(ECM), este capabil sa indeplineasca multiple misiuni, de la descoperirea si urmarirea tintelor aeriene care zboara la joasa si medie altitudine, la controlul traficului aerian sau supravegherea maritima de coasta. PERFORMANTE: tridimensional; detectie imbunatatita a tintelor in conditii de clutter\ECM; degradare graduala la aparitia de defectiuni; tehnologie solid-state in banda S; raport semnal-zgomot exceptional; detectie a elicopterelor in zbor stationar; selectarea polarizarii circulare sau lineare(L&R), pentru imbunatatirea detectiei tintelor in conditii de ploaie\clutter\ECM; detectie adaptiva a tintelor mobile; agilitate in frecventa; costuri de exploatare reduse; timp mediu de buna functionare ridicat; inalta mobilitate pentru dislocare rapida; antena integrata pentru radarul primar si secundar, fara necesitate de aliniere; sistem extins de auto-diagnosticare; frecventa de emisie -Banda S; viteza de rotatie a antenei -6\12 rpm; performante de detectie: acoperirea in distanta -pana la 190km\ inaltime max. masurata -10000m(de la 0 la 40 grade); desfasurare\strangere in camp tactic -mai putin de 30min; 700 de traiecte pe o rotatie completa; durata de serviciu -20 de ani. Hm, ce ziceti de el, scula nu?
Cu alta ocazie am sa va vorbesc despre: sistemul de navigatie terestra cu GPS de pe TR -85M1; sistem pasiv de supraveghere terestra cu transmisie la distanta -CLASSIC 2000(UTI); GFS1 -Container NATO pentru aparatura electronica(UTI-ca tot mergem pe containerizare); SIS-UM -sistem integrat de securitate, unitate mobila(UTI); VTS TacticA -Sistem automat de urmarire a desfasurarii aplicatiilor tactice(UTI) -destinat antrenamentului in teren a unitatilor terestre, bazat pe tehnologie GPS\GIS.
Dar va spun despre arme subacvatice folosite de GNFOS, de fabricatie romaneasca. TS-65 -pistol subacvatic pneumatic cu sageti, greutate 1kg, lungime cu sageata montata 450mm, greutatea sagetii 150g, bataie max.4m. TS-37 -arbaleta pentru scafandri de lupta, greutate 1,7kg, lungime cu sagetile montate(poate lansa 2buc) 950mm; bataie max. 20m. Nu cred ca stiati de astea. Sper ca nu v-am plictisit.
noiembrie 12, 2010 at 7:37 pm
Absolut de loc!Continua!
aprilie 14, 2011 at 2:42 pm
Nu ne-ai plictisit!
Poti sa ne oferi mai multe informatii despre radarul GAP FILLER-ul romanesc?
Da-ne un site unde putem gasi informatii despre el!
Ne intereseaza!
aprilie 14, 2011 at 6:00 pm
Nu cunosc niciun site, dar poti incerca pe cel al LM. Am spus tot ceea ce stiu despre el, iar parametrii si alte date legate de functionarea sa, sunt confidentiale.
aprilie 14, 2011 at 7:11 pm
Date tehnice despre GAP FILLER se gasesc aici:
Dă clic pentru a accesa 12_gapfiller.pdf
aprilie 14, 2011 at 8:11 pm
Da noi cate radare Gap-Filler avem?
aprilie 15, 2011 at 12:20 am
Teoretic, 23 sau 24, ceva de genul asta.
vezi aici ce-si propuneau roaf:
http://www.roaf.ro/en/dotare/gapfiller_en.php
si aici…
Dă clic pentru a accesa 16.pdf
E printre cele mai moderne echipamente ale aviatiei…dar nu vad utilitatea depistarii inamicului cand n-ai ce avioane trimite dupa el. :))
noiembrie 14, 2010 at 9:43 am
Deci, continuam! GFS1 -Container NATO pentru aparatura electronica(UTI-SYSTEMS, deja operational): destinat protejarii aparaturii electrice si electronice a Radarului Gap Filler, precum si a personalului de deservire, omologat pentru utilizare MApN. DIMENSIUNI EXTERIOARE: Lungimea- fara suportul pentru instalatia de climatizare(in conditii de transport), 3810mm; Latimea -cu cricurile de ridicare pliate(in conditii de transport), 2470mm; Inaltimea(cricurile de ridicare retrase, sprijin pe patine), 2160mm; Cursa cricurilor de ridicare: 1600mm, max.1785mm. DIMENSIUNI INTERIOARE: Lungimea 3645mm, Latimea 1915mm, Inaltimea 1900mm. MASA CONTAINERULUI: masa totala gol 900kg, max. 1400kg(in stare de livrare cu echipamentele prevazute); masa totala admisa, max.3800kg; Interfata Standard NATO1(2)plus platforma camionului AM455TDM. ECHIPAMENTE AUXILIARE SI INSTALATII:
-sistem de iluminare de baza;
-sistem de iluminare de avarie;
-platforma suport a unitatilor de climatizare;
-sistemul de distributie a aerului in interior;
-perete glisant interior despartitor;
-cinci panouri de intrare cabluri;
-set de patru cricuri pentru container;
-sistem de impamantare;
-sistem de paratraznet;
-detectoare de fum;
-rastel pentru pistoale mitraliera;
-perdea de camuflaj la intrarea containerului;
-iesire de avarie;
-trapa tehnologica in tavan;
-sistemul de inchidere a usii si un lacat cu doua chei;
-stingator de 4,5kg;
-doua blocuri standard ISO suplimentare, montate pe partea inferioara, pentru conectarea cu vehiculul de transport;
-lampa portativa alimentata la 220V c.a, cu cablu de 10m;
-scara portativa;
-trusa de scule mecanice;
-documentatia tehnica;
-protejat ECM.
SISTEM PASIV DE SUPRAVEGHERE TERESTRA CU TRANSMISIA LA DISTANTA -CLASSIC 2000: monitorizarea obiectivelor; detectie perimetrala; supravegherea cailor de circulatie. Este un sistem terestru de detectie cu transmisie la distanta, pasiv, de mici dimensiuni si cu greutate redusa. Sistemul este capabil sa detecteze, sa clasifice diverse tinte, cum ar fi persoane, autovehicule pe roti sau senile si sa determine directia de deplasare a tintei. Semnalele generate de efractie sunt procesate in interiorul unitatii senzor si apoi sunt transmise la distanta, prin intermediul unui mesaj radio camuflat, catre o statie de monitorizare. Sistemul poate fi conectat la un computer pentru afisarea alarmelor pe o harta digitalizata. Statia de monitorizare tip RA4310: are capacitatea sa monitorizeze pana la 99 senzori. Memoria non-volatila a statiei de monitorizare contine o baza de date ce cuprinde informatii cu privire la starea senzorilor alocati acesteia. Baza de date contine urmatoarele informatii:
-tipul senzorului si adresa acestuia(seismic\PIR sau Magnetic\PIR);
-intervalul de alarmare setat(Off, intre 1-24ore);
-modul de avertizare in caz de sabotaj(Off, On, On-silentios);
-numarul canalului;
-frecventa. Statia de monitorizare poate fi folosita si ca receptor pentru senzori. Greutate 1kg, inclusiv bateriile si antena.
SENZORUL SEISMIC\PIR TIP TA4312: este proiectat sa isi schimbe rolul in functie de tipul de traductor care a fost conectat la portul sau de intrare. Cand senzorul este activat, transmite un semnal radio VHF cu durata de aproximativ 330ms pe frecventa programata. Datele transmise de senzor contin: adresa senzorului, clasificarea tintei sau directia de miscare, starea bateriei de alimentare, Dimensiuni: 120x120x52mm, inclusiv bateriile, greutate 850g. SENZORUL MAGNETIC\PIR TIP TA4314: opereaza ca un senzor independent, modificarile de scurta durata a campului magnetic local vor fi identificate de catre senzor ca tinte magnetice. Face parte, printre altele din SIS-UM, sistem integrat de securitate pentru locatii militare si nu numai.
Despre asta ati auzit? SISTEM DE TELEMETRARE CU LASER PENTRU DETERMINAREA SI TRANSMITEREA COORDONATELOR SI VITEZELOR TINTELOR PENTRU CONDUCEREA FOCULUI ARTILERIEI TERESTRE -STRATEG10(operational): observarea campului de lupta; masurarea coordonatelor polare ale obiectivelor; determinarea coordonatelor rectangulare ale obiectivelor; determinarea vitezelor tintelor; transmiterea datelor la punctul de comanda; STRATEG10 cuprinde sistemul propriu-zis, trepiedul telescopic si o cutie de protectie si transport. FIABILITATE: timpul mediu de functionare pana la defectare -MTBF, peste 1000ore cu max.20000telemetrari; timp mediu de remediere a unui deranjament -MTTR, max. 60min. Sistemul permite:
-observarea obiectivelor fixe si mobile pana la 20km, in conditii de vizibilitate normala;
-o frecventa de masurare a distantelor de 20 masuratori\min continuu, sau serii de 3 masuratori la 5sec, cu pauza intre serii de 10sec; memoreaza coordonatele a 100 de obiective, permite determinarea locului de stationare. Dimensiuni: Lungime 325mm, Latime 310mm, inaltime 410mm, masa(inclusiv trepied) 16,5kg. Este compus inclusiv din modul laser si termoviziune. Sistemul este de fabricatie romaneasca.
Continuam cu LAROM-ultima varianta. Are capacitatea de a lansa amandoua tipuri de rachete calibru 122mm si LAR calibru de 160mm, din lansatorul cu 26 tuburi de lansare, montate in doua containere. Un lansator LAROM poate lansa 40 rachete GRAD in 20 sec sau 26 rachete LAR MK4 in 45 sec. Fiecare racheta LAR contine 104 bombleti pe o arie circulara cu diametrul de 200m. Sistemul contine un sistem modern de control al tirului(ACCS). Computerul tactic(GTAC,FTAC sau ATAC), are o interfata ergonomica care reduce efortul echipajului. Exista de asemenea o reactie feed-back computerizat care permite corectii intre lansator, observatorul din avanpost si punctul de comanda. Controlul focului poate fi efectuat din cabina sau cu comanda la distanta cu cablu(max.50m). Lansatorul are optiunea pentru tragere individuala sau automata partiala sau completa, in rate variabile in stadii intre 0,5s si 1,8s. La o rata de tragere de 1,8s toate 26 rachete pot fi lansate in 46,8s. Cabina vehiculului: tip MGL, metalica, medie, cu 2usi si 4 locuri, scaun sofer si insotitor-scaune antisoc, oglinzi retrovizoare clasa Ii,IV,,V, instalatie de incalzire si ventilatie. Echipament special -protectie balistica nivel1 pentru glont si mine antipersonal. Roti: 1400R20, profil tot-teren Gigant Steel, simple fata\spate,cu sistem de umflare din mers(CTIS). Sistem de franare integral pneumatica, cu 2 circuite independente fata\spate, asistata ABS si EVB. Troliu: SEPSON, hidraulic, 10 tone forta max. 50m lungimea max. cablu, iesire spre fata si spate. Camionul este de tip 6×6, 26.410 DFAEG(Roman Brasov), motor MAN, 410CP\1900rpm, EURO3, transmisie automata Allison, distributie STEYR VG 2000\300 cu 2 rapoarte de transmitere. Este operational.
noiembrie 14, 2010 at 12:40 pm
Imi creezi un sentiment de inferioritate!Da deasta stau pe blog .Pt informatii!Dau bere !Ca meriti!
noiembrie 14, 2010 at 1:56 pm
Te tin minte sefu’. Sa fim sanatosi ca s-o putem bea impreuna. Informatii mai avem, timp sa fie…Nu ma consider cu nimic mai bun ca altii, multumesc oricum! E-adevarat, ce avem, avem…In cantitati mici ca atata ne permitem, dar sunt foarte performante. Sa nu crezi ca vreau sa elogiez industria autohtona -care face si bune si proaste -dar vreau sa subliniez directia spre care mergem, Avem cateva firme care fac lucruri de top, similare si chiar superioare celor din afara…Pacat ca sunt putine, dar este vina managerilor ca n-au stiut sa performeze, fiindca mai toate au avut proiecte.
noiembrie 14, 2010 at 12:19 pm
Bine că are motor EURO 3. Dacă inamicii aveau probleme cu plămânii datorită gradului mărit de poluare? /s
noiembrie 14, 2010 at 12:45 pm
pai era detectabil dupa norul de fum. Daca te uiti peste cateva filmulete de la cafteala rusilor cu georgienii o sa vezi despre ce vorbesc. Scoteau sculele rusesti fum de nu-i drept, euro -2 , dar tot si-au facut treaba cu ele.
ps socant inventarul echipamentelor capturare de rusi. ce naiba au facut georgienii?
noiembrie 14, 2010 at 12:59 pm
Care georgieni ca eu n-am vazut vreun soldat gerogian in imaginile de pe net
Erau toti calare si frumosi cand s-au dus in Osetia apoi cand s-au trezit cu rusii pe cap au luat-o perpedes inapoi imbracati in civili :))
Chiar nu pot sa pricep nici acuma unde a disparut atata armie odata cu aparitia rusilor si de ce n-a existat macar o lupta cat de mica ca doar erau pregatiti de americani si s-au dus ceva pregatiti in Osetia
noiembrie 14, 2010 at 1:06 pm
Inceputul a fost frumos si atragator, ma asteptam sa iasa o confruntare cat de cat acolo intre ei si rusi ca sa vedem si noi ceva actiune si capacitatea armatei ruse de a duce o lupta dar odata cu venirea rusilor a iesit un what if
O armata georgiana pe cai mari, o populatie in culmea fericirii de ce au reusit sa faca iar dupa cateva ore p..a armata si civilii jelind cu totii
noiembrie 14, 2010 at 1:12 pm
Prezenţa fumului la un motor diesel non-euro indică o problemă de întreţinere, nu de altceva. Nu are legătură cu normele EURO. Poţi vedea pe drumurile patriei destule autovehicule EURO 2,3,4 care lasă în urmă trâmbe de fum.
noiembrie 14, 2010 at 2:42 pm
http://en.wikipedia.org/wiki/2008_South_Ossetia_war
La inceput au facut treaba, au intervenit rusii, le-au tinut piept (rusia nu a avut superioritate aeriana) si cand au vazut ca creste nr soldatilor rusi au luat-o inapoi iar rusii s-au dezlantuit trecand in Georgia ..
„Georgia has said that its principal vulnerabilities, which proved decisive, were its comparative weakness to Russian air power and its inability to communicate effectively in combat. Konstantin Makienko of CAST saw inadequate pilot training as the main reason behind the low efficiency of Georgian air raids.According to Batu Kutelia, Georgia’s first deputy defence minister, in the future Georgia will need a very sophisticated, multi-layered air-defense system to defend all its airspace. However, Western military officers who have experience working with Georgian military forces suggest that Georgia’s military shortfalls were serious and too difficult to change merely by upgrading equipment.According to an article published in the New York Times on 3 September, „Georgia’s Army fled ahead of the Russian Army’s advance, turning its back and leaving Georgian civilians in the enemy’s path. Its planes did not fly after the first few hours of contact. Its navy was sunk in the harbor, and its patrol boats were hauled away by Russian trucks on trailers.
Georgia’s logistical preparations were poor and its units interfered with each other in the field. Its communications system failed in the mountains and had to be replaced by communication via mobile phones. Planning was similarly lacking. According to Giorgi Tavdgiridze, there were no calculations on how to block the Roki Tunnel, connecting North and South Ossetia. Furthermore, the arrival of 10,000 Georgian reservists to Gori on 9 August was poorly organized: not given specific targets, the reservists returned to Tbilisi on August 10. According to their American trainers, the Georgian soldiers didn’t lack „warrior spirit”, but weren’t ready for combat. Georgia lacked well-trained and educated officers in the higher ranks, and neither Saakashvili nor his Defence Minister Davit Kezerashvili had any military experience, and yet they both still commanded troops in battle.”
costuri:
„According to Nezavisimaya Gazeta, figures from the Centre for Analysis of Strategies and Technologies, compiled three days after the war in lieu of official data, place the cost of the five days of war at 12,5 billion rubles (then $508.7 million) for Russia. This includes the cost of the losses of four Russian aircraft which is thought to have been more than 44 million dollars. According to the estimate, no less than 1,2 billion rubles, (50.8 million dollars,) per day, went on fuel.Georgian Defence Minister Davit Kezerashvili stated that Georgia suffered losses of material worth $250 million.”
noiembrie 14, 2010 at 2:55 pm
Oricum n-au vrut sa lupte si asta e clar ca puteau sa faca o miscare de rezistenta cu care le-ar fi produs destule pagube rusilor. Pana si cecenii au fost mai indarjiti in fata rusilor si n-aveau armata pe care o aveau georgienii
Dupa dezintegrarea armatei georgieni m-a cuprins scarba fata de ei si vroiam sa-i ocupe in loc sa-i linisteasca ca sa termine odata cu ei ca stat de lasi ce sunt
E clar ca n-aveau ce sa le faca da pana la a face pe ei de frica si fugi ca lasii nu mai poti emite pretentii ca te numesti stat si ca ai pretentii sa intri in NATO sau sa fii mai aproape de statele democratice
RUSINEEEE!!!!!!!!
noiembrie 14, 2010 at 4:22 pm
Recent MApN a cumparat uniforme tip NATo in valoare de 1,5 milioane de euro. Nu cred ca intereseaza pe nimeni, dar iata despre ce este vorba. Uniforma este confectionata din tesatura laminata impermeabila si imper-respiranta in trei straturi Gore-Tex, si imbinari cusute termosaldate cu banda speciala de impermeabilizare. este disponibila in model camuflaj padure sau desert ce asigura mascarea in domeniul vizibil si infra-rosu. Modelul a fost propus, testat si omologat in 2009, fiind produs in Romania. Este tratata cu substante de hidrofobizare si antimurdarire.
Iata si noul costum de protectie NBC filtrant-sorbant cu tehnolofie Karcher-Germania, destinat trupelor NBC, facut tot la noi. Costumul ofera protectie purtatorului impotriva actiunii agentilor chimici, biologici, radiologici si nucleari. Este confectionat dintr-un strat superior cu rol protector cu rezistenta marita la rupere, printat in model camuflaj padure sau desert, sau vopsit uni si un strat interior filtrant-sorbant cu rol de protectie NBC, pe baza de fibre de carbon activ. CARACTERISTICI: confort sporit la purtare; permeabilitate scazuta la vaporii de apa; material rezistent la flacara si la caldura; rezistenta termica scazuta; impermeabil la apa si substante petroliere; protectie impotriva vaporilor de agenti chimici, agenti vezicanti, agenti toxici sub forma de aerosoli, agentilor biologici si principalilor agenti patogeni, particulelor radioactive. Se vor introduce noi modele de incaltaminte -proiectul este in derulare de catre firma producatoare din Romania, cu MApN. Airpower P6High -material piele\textil; Caracteristici: HAIX -AS ofera comfort, functionalitate si protectie, Climate System, Goretex-System(antistatic, rezistent la produse petroliere, talpa din cauciuc\poliuretan. Are si o varianta pentru desert P9Desert. Incaltamintea este antibacteriana, fiind facuta cu tehnologie germana -HAIX. Scuze pentru dizertatii…dar mai facem si de astea!
noiembrie 14, 2010 at 4:26 pm
Scuze, nu euro si lei. Mea culpa!
noiembrie 14, 2010 at 5:15 pm
Lasa domne ca te suportam!Daca maia ai dizertatii,dalea ,mai dane.
Cred ca si pe vremea comunismului aflam mai multe despre dotare decat acum.Mai da-ne!
noiembrie 14, 2010 at 6:17 pm
V-am promis ceva date legate de sistemul de navigatie terestra cu GPS pentru tancul Tr-85M1, integrat in sistemul C3I de management al campului de lupta, si anume comunicarea automata si continua a pozitiei, misiunilor de lupta si\sau de mars intre tancuri.Sistemul de navigatie cu GPS (SNT-GPS-TR-85-M1)este destinat echiparii TR-ului, dar si produselor ulterioare, in vederea:
-afisarii hartii digitizate si a simbolisticii de stat major pe monitorul tactic;
-afisarii pe harta digitizata sub forma de pixeli luminosi, a pozitiei tancului si a coordonatelor aferente, receptionate prin GPS in mod continuu;
-transmisiei de date, de navigatie terestra, prin radio intre SNT-GPS-Tr-85-M1 din tanc si un alt sistem, de acelasi tip, omolog(echivalentul esalonului superior). Prin date de navigatie terestra se inteleg: coordonatele GPS, azimutul(unghiul dintre directia nord si axa longitudinala a tancului), unghiul dintre axa longitudinala a tancului si directia punctului de destinatie, conform misiunii tancului;
-conducerii tancului in teren dupa unghiurile furnizate de centrala de navigatie terestra;
-afisarii sub forma de pixeli luminosi, pe harta digitizata, a unor tinte descoperite de echipajul tancului. DATE FURNIZATE: pozitia orizontala in coordonate UTM ED 50, WGS 84 sau alte coordonate ale nordului, estului, emisferei si zonei bazate pe date topogeodezice;
-azimutul geografic al vehiculului, in miimi;
-distanta, directia si deviatia pentru un punct de mars ales;
-informatii despre starea si functionarea componentelor proprii;
-unghiurile de tangaj si ruliu ale vehiculului;
-distanta parcursa, viteza vehiculului, altitudinea, data si ora.
Se compune, printre altele, din: receptor GPS; Centrala de navigatie terestra inertiala; afisorul mecanicului conductor; PC cu monitor tactic; statie radio Panther 2000V-EDR. Intreg sistemul este de conceptie romaneasca. Deci TR-ul nu-i chiar asa de lepadat. Speram la M2 -mult mai bun.