Super Cobra, nu IAR Dracula

Aici e o discutie. Dracula nu este un proiect esuat pur si simplu ci o catastrofa sau un exemplu de „cum sa nu faci afaceri”. As vrea ca motivul pentru care acest proiect a esuat sa-mi fie total necunosctu, as fi vrut sa se suceasca americanii, nu sa ne bage pe gat niste aparate excelente, dupa modelul nemtesc care ne imbiau cu Leoparzi. As vrea ca macar teoria conspirationala anti-Israel sa fie valabila. Dar, la infinit, nu putem da vina decat pe cei responsabili, adica mandretea de stat roman a tot privatizator in pierdere.

In fine. Odata racorit, purcedem la povestea lui AH1RO Dracula. Comisiile de aparare si-au dat acordul, ziarele au zbarnait, armata s-a bucurat: 96 de elicoptere de atac AH1 Super Cobra, vedete in razbelul din Golf, urmau sa intre in dotarea armatei, via IAR Ghimbav.

„Consideram ca sint intrunite conditiile pentru realizarea programului si consideram ca este necesara si o decizie politica. Comisiile pot influenta Parlamentul pentru sustinerea acestui proiect”, declara senatorul Alexandru Nicolae, presedintele Comisiei pentru aparare a Senatului, la finalul unei intalniri cu reprezentantii Ministerului Apararii Nationale, ai Ministerelor de Finante, Industriei si Comertului si ai IAR Ghimbav.

Generalul de divizie Dan Zaharia, la acea vreme sef al Departamentului de Inzestrare a Armatei, se bucura si mai mult indicand avantajele. Pe langa operarea unui elicopter de atac pur-sange, Romania facea si economie pentru ca in loc sa dea 14 milioane de dolari pe un aparat asamblat in SUA, platea doar 12,8 pe unul fabricat la Brasov dupa reteta BELL. Basca, motoarele urmau sa fie produse le Turbomecanica Bucuresti sub licenta Bell Helicopters si General Electric.

Apoi, totul a luat-o razna. Normal, de finantare era vinovat statul roman care nu se uita in buzunar atunci cand e vorba sa dea. Iar proiectul s-a dus pe urmele lui Dracula, cu o ultima zvacnire.

Bell a mers atat de departe incat a facut rost IAR-ului si de un client ferm: turcii vroiau Dracula. Ironia sortii, numai ca totul s-a rezolvat de la sine, in ciuda prelungirii discutiilor cu inca vreo 60 de zile, masura inteleapta a premierului Radu Vasile. S-a negociat, s-a tot negociat, Bell ne-a bagat in aia a mamii noastre, Dracula a murit inainte de a se naste iar IAR Ghimbav a ajuns patrimoniu Eurocopter, fara un proiect Tiger pe post de inlocuitor de Dracula.

Nu stiu daca Dracula ar fi deviat de la subiect, dar astea sunt datele SuperCobra:

Caracteristici
Echipaj: 2, pilot si co-pilot(tragator)
Lungime: 17,7 m
Dimensiune rotoare: 14,6 m
Inaltime: 14,6 m
Greutate maxima: 4,6 t
Motoare: 2 General Electric T700-401, 1,690 cp
Viteza maxima: 350 km/h
Raza de actiune: 580 km
Rata de ascensiune: 8,2 m/s

Armament:
Tun gatling de 20 mm M197 3 tevi (750 de focuri)
Rachete Hydra de 70 mm, 70 de focuri, montate in lansatoare LAU-68C/A sau LAU-61D/A
Rachete Zuni de 127 mm, 8 bucati
Rachete TOW missiles, pana la 8 bucati montate cate 4 in 2 lansatoare XM65
Rachete AGM-114 Hellfire, pana la 8 bucati montate cate 4 in 2 lansatoare M272
Rachete AIM-9 Sidewinder anti-aeriene – 2 bucati