Aici e o discutie. Dracula nu este un proiect esuat pur si simplu ci o catastrofa sau un exemplu de „cum sa nu faci afaceri”. As vrea ca motivul pentru care acest proiect a esuat sa-mi fie total necunosctu, as fi vrut sa se suceasca americanii, nu sa ne bage pe gat niste aparate excelente, dupa modelul nemtesc care ne imbiau cu Leoparzi. As vrea ca macar teoria conspirationala anti-Israel sa fie valabila. Dar, la infinit, nu putem da vina decat pe cei responsabili, adica mandretea de stat roman a tot privatizator in pierdere.
In fine. Odata racorit, purcedem la povestea lui AH1RO Dracula. Comisiile de aparare si-au dat acordul, ziarele au zbarnait, armata s-a bucurat: 96 de elicoptere de atac AH1 Super Cobra, vedete in razbelul din Golf, urmau sa intre in dotarea armatei, via IAR Ghimbav.
„Consideram ca sint intrunite conditiile pentru realizarea programului si consideram ca este necesara si o decizie politica. Comisiile pot influenta Parlamentul pentru sustinerea acestui proiect”, declara senatorul Alexandru Nicolae, presedintele Comisiei pentru aparare a Senatului, la finalul unei intalniri cu reprezentantii Ministerului Apararii Nationale, ai Ministerelor de Finante, Industriei si Comertului si ai IAR Ghimbav.
Generalul de divizie Dan Zaharia, la acea vreme sef al Departamentului de Inzestrare a Armatei, se bucura si mai mult indicand avantajele. Pe langa operarea unui elicopter de atac pur-sange, Romania facea si economie pentru ca in loc sa dea 14 milioane de dolari pe un aparat asamblat in SUA, platea doar 12,8 pe unul fabricat la Brasov dupa reteta BELL. Basca, motoarele urmau sa fie produse le Turbomecanica Bucuresti sub licenta Bell Helicopters si General Electric.
Apoi, totul a luat-o razna. Normal, de finantare era vinovat statul roman care nu se uita in buzunar atunci cand e vorba sa dea. Iar proiectul s-a dus pe urmele lui Dracula, cu o ultima zvacnire.
Bell a mers atat de departe incat a facut rost IAR-ului si de un client ferm: turcii vroiau Dracula. Ironia sortii, numai ca totul s-a rezolvat de la sine, in ciuda prelungirii discutiilor cu inca vreo 60 de zile, masura inteleapta a premierului Radu Vasile. S-a negociat, s-a tot negociat, Bell ne-a bagat in aia a mamii noastre, Dracula a murit inainte de a se naste iar IAR Ghimbav a ajuns patrimoniu Eurocopter, fara un proiect Tiger pe post de inlocuitor de Dracula.
Nu stiu daca Dracula ar fi deviat de la subiect, dar astea sunt datele SuperCobra:
Caracteristici
Echipaj: 2, pilot si co-pilot(tragator)
Lungime: 17,7 m
Dimensiune rotoare: 14,6 m
Inaltime: 14,6 m
Greutate maxima: 4,6 t
Motoare: 2 General Electric T700-401, 1,690 cp
Viteza maxima: 350 km/h
Raza de actiune: 580 km
Rata de ascensiune: 8,2 m/s
Armament:
Tun gatling de 20 mm M197 3 tevi (750 de focuri)
Rachete Hydra de 70 mm, 70 de focuri, montate in lansatoare LAU-68C/A sau LAU-61D/A
Rachete Zuni de 127 mm, 8 bucati
Rachete TOW missiles, pana la 8 bucati montate cate 4 in 2 lansatoare XM65
Rachete AGM-114 Hellfire, pana la 8 bucati montate cate 4 in 2 lansatoare M272
Rachete AIM-9 Sidewinder anti-aeriene – 2 bucati
aprilie 6, 2011 at 12:30 pm
Ce m-a nelamurit pe mine la vremea respectiva era nr. mare de elicoptere pe care il cumparam, mult prea multe pentru noi, cand au aparut in discutie turcii era vorba sa se reduca elicopterele pe care le cumparam, insa turcii au zis ca nu vreau sa cumpere, cel putin asa au zis la stiri.
Ulterior turcii pareau realmente interesati de Cobra, deci nu stiu ce s-a intamplat in realitate.
aprilie 6, 2011 at 12:58 pm
Nu stiu cata relevanta are, dar tin minte ca in 1999, am vizitat Expomil, la Romexpo, si am vizitat cam toate standurile, vorbind cu unii, cu altii. Cand am ajuns la standul IAR (cred ca era si Bell pe acolo), si am incercat sa deschid subiectul AH-1Ro vs potentiali rivali, am aflat ca e cel mai bun elcipoter de atac din lume si ca americanii nu stiu nici ei ce potential are elicoptere pe care ni-l dau noua. Asa ca poate au aflat americanii ce comoara tineau sub pres si s-au razgandit:))
aprilie 6, 2011 at 1:22 pm
Mai repede au aflat politicienii ce scula super puteam avea si s-au razgandit in privinta achizitiei! daca nu e sh,inseamna ca nu-i buna…Se putea face la noi prin transfer de tehnologie, aveau oamenii de lucru, si asa mai departe. Deci ieseam cumva din tipicul romanesc de dupa *89 -ceea ce nu era bine, conform gandirii ilustrilor conducatori si politicieni. elicopterul urma sa fie identic inarmat cu cel american, dar tunul ales era GIAT(identic cu cel de pe SOCAT), inclusiv rachetele AT SPIKE, motorizarea idem. Avionica era identica cu cea de pe SOCAT, inclusiv casca(aceasta era foarte avansata pentru anii *90; pilotii de pe APACHE nu aveau asa ceva).Ar fi fost minunat sa intre in fabricatie, acum am fi fost departe. Toti vecinii nostrii urmareau cu sufletul la gura derularea afacerii, invidiindu-ne pentru alegerea noastra. Se vorbea atunci si de achizitia de F-16 noi…In mod sigur am fi gasit cumparatori pentru DRACULA in zona noastra;castravetienii erau si ei interesati sa-si inlocuiasca HIND-urile vechi si depasite. Ca ei si cehii si ungurii! A fost o afacere ratata din prostie si inconstienta, unii zic ca ar fi fost sabotata atat intern cat si extern…Nu m-ar mira deloc sa fie asa, la noi totu-i posibil! Pacat, fiindca se ajunsese aproape de debutul productiei; configuratia elicopterului fusese definitivata, conform cerintelor si necesitatilor noastre. Sa-i bag in xxxxx-xxxxx de idioti nenorociti!
aprilie 6, 2011 at 1:51 pm
Daca facea Turbomecanica motoarele e cam clar. intamplator cunosc pe acolo. Tabla de inox pt turbine ajungea cazane de tuica.
Statul roman nu este in stare sa faca nimic. El nu este in stare sa-si administreza propriile finante. Daramite sa conduca o industrie militara. Bineinteles de vina este fondul de frecatori de menta pusi pe functii pe principii de afectiune sau rudenie. In Romania trebuie la bujetari dat examen general.
aprilie 6, 2011 at 1:57 pm
Asa-i, ai dreptate, astia suntem!Da, ne putem impaca cu ideea ca, cazanele de tuica le facem bine.Important este ca traditia sa nu moara, in rest…
aprilie 6, 2011 at 2:24 pm
afacerea Dracula a fost stopata de FMI.
intamplator (sau nu), Romania era tot in faliment si pe vremea aia, ca si acum cand era cat p’aci sa ia avioanele F-16.
The IMF declined to comment on the sale. In 1997 the Washington-based lender successfully urged Romania to drop a planned $1.4bn purchase of US-made helicopters because of budgetary constraints.
http://www.ft.com/cms/s/0/5b017b74-3a93-11df-b6d5-00144feabdc0.html#ixzz1IkGYAnsi
aprilie 6, 2011 at 2:29 pm
Stai linistit ca FMI stie sa faca diferenta intre o afacere si o cheltuiala. Nu a iesit spaga cui trebuia sa iasa, aia s-a intamplat.
aprilie 6, 2011 at 2:47 pm
nu stiu, cred ca au avut dreptate sa blocheze contractul.
doar un an mai tarziu, in 1998-1999, Romania a fost de mai multe ori foarte aproape de incapacitate de plata datoriei externe.
FMI ne-a mai tinut in viata cu niste bani, dar cred ca a fost din cauza razboiului din Kosovo, nu aveau nevoie occidentalii ca Romania sa dea faliment in timp ce ei se bateau cu sarbii.
se vede ca nu s-a schimbat nimic.
probabil aceiasi oameni, adevarati vizionari in materie de finante (or fi tot aia care au propus si marirea salariilor cu 50 la suta si care ne spuneau ca nu va veni criza in Romania) au propus cumpararea de avioane F-16 SH, cu 1.3 miliarde dolari in martie 2010.
doar 2-3 luni mai tarziu, Romania era aproape in incapacitate de plata si a redus salariile cu 25 la suta si a crescut TVA cu 5 la suta.
mai voiau sa reduca si pensiile, dar nu i-a lasat Curtea Constitutionala.
parca ne invartim in cerc, ce nu inteleg, daca tot vor sa faca afacerile astea cu armament, de ce insista sa le semneze in momente absolut nefaste.
traditional, aceste contracte mari au iesit prost pentru Romania pentru ca au fost influentate de lobby-ul politic iar criteriile tehnice si economice nu au contat – rezultatul fiind ca economia noastra nu le prea poate inghiti.
sa le luam pe rand:
in 2003 au luat fregatele – asa au ramas si in ziua de azi, neinarmate.
in 2004 au semnat contractele Bechtel, Vinci si EADS si au consumat banii. Bechtel in 7 ani si cateva miliarde mai tarziu, a facut vreo 30 de km. Contractul cu Vinci s-a reziliat.
in 2005 nu puteau sa mai faca contracte din astea ca erau inundatii.
in 2006 a fost un an OK in care nu s-a semnat nimic de genul asta, sau nu imi amintesc eu.
In 2007 era referendumul cu suspendarea si se batea toata lumea cu toata lumea.
In 2008 alegeri, salarii, pensii marite. In 2009 criza, alegeri. In 2010, falimentul la usa, iar ei vor F-16 cu banii jos si fara offset.
Alte contracte pe lobby politic la fel de avantajoase – Sidex, Alro, Petrom, Distrigazurile, Electricele (practic niste monopoluri date altora – spre comparatie, grecii nici cand erau in faliment total n-au acceptat cererile nemtilor sa vanda din companiile de utilitati)
trageti singuri concluziile despre cat de bune sunt contractele astea facute cu ambasadele.
aprilie 22, 2011 at 7:45 am
Parerea mea e ca trebuia sa fi intrat in incapacitate de plata atunci in ’90 si sa ne fi dus dracu asa cum s-a intamplat in Argentina si tarile latine, cu siguranta se schimba fata politicului iar imbecilii astia erau istorie pe la Antipa.
aprilie 22, 2011 at 2:02 pm
Nici la Antipa nu mai aveau loc !
aprilie 6, 2011 at 3:56 pm
Nu cred ca FMI-ul a avut cel mai greu cuvant de spus,desii se cam opuneau,banii ar fii venit printr-un credit de 1,8-2 mld $ numai ca acesti bani s-ar fii inmultit,efectiv am fii adus la PIB cateva miliarde verzisori anual in urma investitiilor Bell in Romania,investitii care ar fii constat in preluarea fabricii Ghimbav acolo unde s-ar fii produs elicoptere pt pietele din Europa,Orientul Mijlociu si ceva din piata Asiatica,elicoptere civile,la Brasov s-ar fii construit un aeroport pt fabrica,de asemenea Turbomecanica ar fii fost preluata de catre GE cea ce ar fii fost de-a dreptul fabulos pt economia noastra,in Romania sa existe o fabrica de motoare de avion,coincidenta s-au nu GE a investit in Polonia in anul 2002..
Legat de numarul de elicoptere nustiu daca cele 96 de bucati ar fii ramas in picioare pana la sfarsit,dar 48-60 cred ca se puteau produce,din cate stiam RoAF are doua escadrile de elicoptere atac,ambele situate pe Otopeni,insa in 2010 si-a mai facut aparitia inca una,pe Baza Aeriana Luna,nustiu daca este nou infintata sau este redislocata le la Baza Aeriana 90.
http://www.roaf.ro/ro/unitati/bz71.php
„Din data de 10 august 2010, Flotila 71 Aeriană are în dotare şi elicoptere de luptă de tip IAR 330 Puma SOCAT. Acest lucru extinde gama misiunilor pe care Flotila 71 Aeriană Câmpia Turzii este mandatată să le execute”
Link-ul si citatul despre elicopterele de la Luna.
aprilie 6, 2011 at 5:24 pm
pai afacerea asta suna foarte bine, de ce o fi picat? s-or fi opus altii care nu aveau interes sa le facem noi competitie, sau care aveau alte interese pe aici?
a propos, l-am avut profesor de business pe fostul CEO de la Bell, dar era deja pensionat in anii 1990 cand eram eu la scoala. cam asta lipseste scolilor romanesti – sa ia oameni cu experienta de business real si sa-i puna profesori.
aprilie 7, 2011 at 3:12 am
Eu cred ca in afacerea asta a contat si numarul de elicoptere prea mare, numar pe care nu ni-l puteam permite, avand in vedere situatia finantelor publice din Romania, plus ca multi vroiau sa saboteze afacerea, atat de pe plan intern cat si extern.
Primul-ministru israelian l-a si intrebat pe Radu Vasile cu cine vrea sa se lupte Romania de cumpara atatea aparate .
aprilie 7, 2011 at 2:49 pm
Varianta romaneasca din cate stiu eu avea un singur motor. Ar fi fost similara insa cu AH-1Z la capitolul electronica. Afacerea era oarecum ciudata din punct de vedere financiar si vene pe fondul crizei din 1997-1999.
aprilie 7, 2011 at 3:19 pm
Asa este. S-ar fi inghesuit electronica SOCAT in carcasa de AH-1S(varianta cu un singur motor, ianarmata cu TOW si fara capabilitati de lutpta pe orice vreme/timp de noapte)-nu era tocmai ultima generatie. Deci nu s-ar fi facut transfer de tehnologie noua. Oricum ar fi asigurat locuri de munca..si ar fi atras si investitii
aprilie 7, 2011 at 9:33 pm
Era all weather-SOCATUL e all weather. Nu utiliza TOW si rachete SPIKE – sau produs X-5 si X-8 cum le zic romanii.
aprilie 8, 2011 at 7:56 am
Bre, SOCAT-ul e intradevar all-weather. Io spuneam de AH-1S ca d’aia l-au inlocuit Marines cu varianta W-Super Cobra bimotor cu FLIR. Oricum S-urile au fost ale ARMY, care au preferat sa le inlocuiasca cu Apache.
aprilie 8, 2011 at 12:34 pm
Dracula urma sa fie dotat cu sistemul SOCAT. De aici si faptul ca urma sa fie all weather.
mai 14, 2011 at 12:46 pm
Era un proiect bun…da poate ca o sa se revina asupra lui intr-o zi de vara…:)
mai 14, 2011 at 1:09 pm
Mortul de la groapa, nu se mai intoarce. Mai ales daca a apucat sa i se faca si de sapte ani… Cat o fi el de Dracula, nu mai revine la viata. 😦