Sursa: Defense Industry Daily
În luna Ianuarie a acestui an, Damen Schelde a anunţat semnarea unui contract pentru construirea unei nave de 28 000 tone destinate Marinei Olandeze. Nava va fi de tipul Joint Logistic Support (JSS) şi va fi lansată la apă în 2014, pentru a înlocui nava de 16900 t. HNLMS Zuiderkruis.
Olanda doreşte o navă foarte versatilă, care să realimenteze alte nave de luptă, să transporte însemnate cantităţi de echipamente militare şi vehicule, să îndeplinească rolul de centru de comandă plutitor, să preia rolul de navă-spital şi să fie capabilă de a ambarca şi opera 6 elicoptere.
Însă, nivelul de verstilitate are preţul său. Defunctul program JSS canadian a avut ambiţii asemănătoare, dar mult mai ambiţioase, cuprinzând trei asemenea nave la un preţ de 2,9 miliarde de dolari canadieni, care a fost oprit la momentul în care contractorii au informat guvernul că nu pot încadra navele în limitele preţului stabilit. Va avea Olanda succes?
Sursa: Defense Industry Daily
JSS-ul olandez măsoară 205 m. lungime, cu o lăţime de 30 de m. şi un tonaj de 28 000 t., oferind mai mult spaţiu comparativ cu cei 190 m. lungime, 20 m. lăţime şi deplasamentul de 16 900 t. ai HNLMS Zuiderkruis. Propuslia va fi asigurată de 5 generatoare diesel capabile să ofere o putere de 25 MW şi de două motoare electrice de 9 MW fiecare.
Echipajul navei va fi compus din 150 de membri şi până la 150 rezidenţi aditionali, cum ar fi echipajele elicopterelor şi echipele medicale.
JSS-ul olandez va dispune pentru apărare de 2 tunuri automate gatling de 30 m.m. Thales Nederlands Goalkeeper pentrutrageri împotriva rachetelor anti-navă, navelor şi UAV-urilor, la care se adaugă 2 tunuri telecomandate cu o singură ţeava de 30 m.m. şi patru mitraliere grele de 12,7 m.m., de asemenea telecomandate. Comparativ, HNLMS Zuiderkruis posedă un singur Goalkeeper şi două mitraliere grele de 12,7 m.m. deservite de servanţi.
Moderna JSS va încorpora măsuri de reducere a amprentelor radar şi infraroşu, protecţie balistică şi contra exploziilor, sisteme rezistente la şocuri şi sisteme de stingere a incendiilor performante.
Ultimul raport anunţa pentru JSS un buget de 365,5 milioane de euro pentru livrarea programată în 2014.
Sursa: Defense Industry Daily
Damen Schelde a anunţat contractul pentru JSS şi a făcut publică data livrării, însă nu a comunicat nici o informaţie legată de costul navei.
Nava va fi contruită la şantierul naval Damen din Galaţi, România, supervizată de specialiştii DSNS. Următoarea etapă va ave loc la şantierul naval Vlissingen, unde se vor monta echipamentele şi se vor realiza testările tuturor sistemelor.
Între timp, Canada dă semne că ar dori restartarea competiţiei JSS proprii, iar proiectul olandez poate fi unul dintre concurenţi, putând oferi un preţ mai mic decât celelalte firme participante, prin reducerea costurilor de cercetare şi dezvoltare atât a navei per ansamblu cât şi separat, pentru sistemele de bord.
Dar, va accepta oare Canada JSS-ul olandez, care nu dispune de a opera în regiuni îngheţate şi fără posibilitatea de a sparge fizic gheaţa?
Sursa: Defense Industry Daily
februarie 8, 2010 at 11:37 am
Baieti destepti olandezii astia. Nevoile lor militare nu sunt foarte mari ceea ce inseamna ca nu au trebuinta de nave specializate intr-un singur domeniu. Nava asta pare nu numai fiabila dar si foarte versatila.
februarie 8, 2010 at 11:47 am
Va fi foarte folositoare in limitatul „power projection” olandez, mai exact in Antile si Aruba, gard-in-gard cu nenea Chavez.
septembrie 22, 2010 at 7:50 pm
mari specialisti olandezii astia… auzi la ei : ‘supervizată de specialiştii DSNS ‘
ma bufneste rasul
pai mai baieti, ce specialisti avem noi … le dam clasa lor.
septembrie 22, 2010 at 8:15 pm
Asa scria in stirea pe care am preluat-o.
Despre specialistii nostri, n-am nici o indoiala ca avem la Galati si oameni foarte bine pregatiti care le pot da clasa (si) olandezilor.
septembrie 23, 2010 at 8:42 am
Da, amu daca o inlocuiesc, n-ar putea parca prin Mangalia scula asta. Ne-ar trebui pentru „proiectia de forte”. Na, ca nu v-a spun unde…Da’ poate din greseala fac si pentru noi una, asa in contrapartida. Ni se scurg ochii nu de alta…avem multa apa de pazit.
martie 5, 2012 at 6:53 pm
foarte cool
martie 25, 2012 at 10:46 am
lucrez la aceasta nava.e super tare
mai 19, 2012 at 9:19 am
de la mine a plecat prima tabla sudata
iunie 14, 2012 at 4:30 pm
In primul rand, nu asta e nava pe care o construiesc astia acum,care spuneti ca lucrati la acesta nava,sa va uitati mai bine la ceea ce e la Damen , si ce e cu trotineta asta .
Nu va mai chinuiti sa va laudati cu ceea ce face damenul,nu stiu cum sunt olandejii,dar de cei din partea romana,sunt niste banditi,si pupincuristi.
Ca sa dea bine in fata olandejilor,chinuie pe bietii muncitori. Spre exemplu,acum oamenii sunt obligati sa munceasca de la ora 6 dimineata , cate 10 ore pe zi,cum am spus,sa dea bine acolo unde trebuie,ca sa-si merite salariile nesimtite pe care si le-au reglat ei, si cate o premiere,pe care tot ei si le pun.Lucrez acolo din ..80, si le cunosc stilul.
Habauceala ca la Damen,nu stiu daca se va mai vedea in alt santier din lume,oricum nu-l compar cu niciunul din Romania.
Daca s-ar putea,ar baga toate sectiile sa lucreze in acelasi timp,sa-si scoata cei din conducere,parleala. Ar mai fi multe de spus,dar sunt satul,am crezut ca odata cu „revolutia”, se va schimba o mentalitate,un mod de gandire,dar au ramas tot cei vechi,inca si-au deschis si firme capuse,care sa suga tot ei,si in loc sa angajeze oameni noi,inchiriaza tot felul de rapanosi de pe la cine stie ce ateliere de prin oras,sau de la alte firme din Damen,facute tot ca sa capoata capusa Damenul.