Sursa: Aero Vodochody
Printre primele stiri de la MAKS legate de achizitiile de tehnica militara se numara si cumpararea a 24 aparate L-159 Alca de catre fortele aeriene irakiene “nou eliberate”. Asa cum se auzea de cateva luni, Irakul cauta un light combat aircraft pentru antrenamentul pilotilor sai, iar in competitie s-au inscris Aero Vodochody cu L-159 Alca, Alenia Aermacchi cu MB-346 si KAI cu T-50 Golden Eagle care are si capabilitati multirol.
Stirea preluata, din Flight Global, facuta publica de catre Ladislav Simek (directorul Aero Vodochody) in data de 18 august, arata ca acesta este mai mult decat optimist in ceea ce priveste dealul cu irakienii pentru cele 24 aparate de antrenament de tipul LCA. Se pare ca acest contract este ca si semnat cu firma ceha.
Nu avem nimic de comentat despre competitor, deoarece Romania nu a ales sa se prezinte cu aparatul sau IAR-99 Soim la competitive, cum n-a facut-o nici pentru dotarea Malayeziei si nici a Poloniei cu un LCA, nici la participarea in faza de negocieri si nici nu a trimis un aparat pentru demonstratii.
Asa cum stim, aparatul romanesc nu este superior celor din clasa sa, dar la ce costuri de achizitie si de operare se invart fratiorii lui mai mari fata de “porumbelul” autohton te ia ameteala, iar pentru Irak nu era nevoie de un avion de top din randul trainerelor. Mai ales ca n-castigat o firma prea fericita… aceasta a fost preluata de firma Boeing si pentru a putea vinde este nevoie de aprobarea congresului american.
Una peste alta, pentru noi este inca o palma: neimplicarea autoritatilor in relatiile externe privind sprijinul acordat industriei noastre, in speta industria militara care are nevoie urgenta de un contract pentru a putea supravietui si a putea de aici dezvolta alte programe cum ar fi noul LCA romanesc IAR-XT, neimplicare ce deja a insemnat pierderea unui contract major pentru vanzarea de blindate romanesti in Irak, contract pe care l-am pierdut in fata Ukrainei. Motivul? Nu stiu ce sa spun, incompetenta, nepasarea, lipsa unui interes intr-o afacere cu armament in care nu iese comisionul “la baieti”… sunt multe motivele pe care le putem enumera, dar fiecare pas gresit sau indecizie pe care cei abilitati nu sunt in stare sa se descurce… toate acestea duc in pasi rapizi catre moartea sigura a economiei nationale, industriei (mult laudate in ultimul an de El Presidente), precum si a armatei romane.
De la mandria de a fi in cateva grupuri puternice precum NATO, UE unde se afla mai marii nostri si pana la a sta relaxat ca ne salveaza ei – economic sau military – daca patim ceva si, ca suntem in siguranta in aceste doua grupuri, pana la realitatea care ne arata ca singuri trebuie sa iesim din rahatul (numit criza) in care am intrat si realitatea ca singuri trebuie sa ne aparam (cu ce?) pana vor ajunge la noi ceilalti membri ai aliantei este cale lunga.
Pentru o implicare mai buna a celor abilitati, pana ca acestia sa realizeze aceste lucruri… o propunere ar fi sa nu se mai taie atatea panglici pentru toate nimicurile, iar cei in cauza sa se concentreze pe lucrurile cu adevarat importante pentru interesul national in loc de taieri de panglici si fotografii peste tot in tara, ca n-a devenit sport national peste noapte.
Cu toate astea sper sa le fi prins bine unora dintre oficialii care au luat prezenta de Ziua Marinei experientasi sa-si fi limpezit mintile.
– ‘ti-ai dracu!
– Raptor –
Sursa: Aereo
august 22, 2011 at 3:13 pm
ce aveti bre cu oamenii? L159 e un avion matur, numai bun pentru pregatit viitori piloti pe F16 ai Irak-ului. Cat despre Soimii nostrii ce sa spunem, poate sa intrebam:
– ce capacitati de productie mai sunt „apte”,
– ce echipamente noi pentru ele s-au achizitionat,
– cati lucratori calificati mai sunt (maistrii, ingineri, mecanici, etc) in productie,
– ce numar de aparate pot sa termine intr-un an si cate vor fi identice intre ele..
– ce modernizari mai pot fi aduse fata de varianta de top existenta
– ce investitii de offset oferim?
– cu ce fonduri va fi sustinuta constructia lor pana la plata integrala a aparatelor
ehei…daca industria de aviatie militara din Romania nu se axeaza pe proiecte private (reconditionari pentru colectionari, avioane de agrement) cred ca va ajunge istorie. Vom cultiva lebenita si capsuni si vom produce cabluri si volane si maxim Logane.
august 22, 2011 at 3:31 pm
Daca tu critici IARul ca nu poate sustine un astfel de program te informez ca cehii din 72 aparate produse in 10 ani adica doar 7,2 bucati pe an ceea ce e foarte putin, mai zboara doar 24.
Referitor la mecanicii si personalul care ar trebui sa produca aceste avioane nu e greu de instruit oameni noi sau sa suplinesti pe o perioada de timp cu cei care au fost disponibilizati sau de la alte fabrici care deja vin calificati.
Cazul IAR-93 Vultur cand 2 aparate nu semanau unul cu altul a fost depasita odata cu Soimul.
Ceea ce sustii tu nu este decat o gura de aer pentru cei care abia asteapta sa dea un tun cu terenul fabricii.
august 22, 2011 at 3:52 pm
Conform http://www.airforce-technology.com/projects/l159/ livrarile au avut loc intre 2000 si 2003( spre sfarsitul anului fusese livrat ultimul dintre cele 72 de exemplare). Din 2004 doar 24 au fost pastrate in exploatare iar restul puse in conservare. D’aia si-au permis oamenii sa impinga avionul pe la mai toate competitiile, pentru ca aveau 48 de bucati livrabile din stoc, foarte putin, sau deloc zburate. Au sperat sa faca treaba in Polonia(fara rezultat), in Malaezia(tot fara razultat), in Ungaria( teapa, ungurii au inchiriat doua-desi unele surse mentioneaza unul singur-care zboare cu pilot ceh pe locul instructorului).
Se pare ca in celedin urma vor reusi in Irak.
SI inca ceva…Nu poti compara Avioane Craiova( care a construit si livrat vreo 80-90 de 93si 24 de 99) cu Aero, care a construit mii de L29 si 39( sa nu mai punem la socoteala licentele de MiG 15, 17 si 21).
august 22, 2011 at 3:13 pm
Cu referire la potentiala achizitie, in continuare sunt de parere ca L159 a fost selectat din cauza faptului ca e disponibil din STOC, cu livrare aproape imediata.
Despre trecerea prin congresul american…iarasi nu cred ca vor fi probleme, avand in vedere ca, mai nou, Irakul e pasalac american.
august 22, 2011 at 3:27 pm
Aero Vodochody nu mai este deținută de Boeing de câțiva ani. De pe site-ul lor: The sole shareholder of the Company is private equity group Penta Investments.
august 22, 2011 at 3:30 pm
Totusi, prezenta de echipament american pe avion, ar trebui sa dea drept de veto Congrasului american in achizitia asta….Sau ma insel?…
august 22, 2011 at 3:37 pm
Nu știu care-i procedura; probabil pot să refuze livrarea echipamentelor în cauză. Singura problemă ar fi motorul Honeywell, dar ăla e același pe toate avioanele (L-159, T-50, M-346). Radarul e italienesc.
august 22, 2011 at 3:53 pm
Bre, avioanele sunt deja fabricate. Au 48 in conservare de cativa ani buni…D’aia se tot dau de ceasul mortii sa vanda, ca sa-si recupereze investitia.
august 22, 2011 at 4:06 pm
Bine… atunci pot sa refuze transferul echipamentelor în cauză 😀
august 22, 2011 at 4:12 pm
Mda….pe motiv de proprietate intelectuala( sau cu dracu’ s-o numi) ca oricum cehii le-au platit inaite de livrare si abia dupa aia le-au montat pe avioane.
august 22, 2011 at 5:55 pm
Bre Raptoare felicitari pentru primul tau articol! Buuuun! La cat mai multe, bre!
august 22, 2011 at 7:02 pm
Mersi frumos. Sper ca e ok cu toate ca multumit de el sunt in proportie de 70%, dar asa e cand faci ceva pentru prima data. Daca vor fi si altele….ramane de vazut, eu am incercat sa ajut atunci cand mi s-a cerut, nu ca mi-as fi dorit asta pentru ca imi stiu bine unde mi-e locul. Scuze pentru ca am facut si cateva legaturi dar intotdeauna vizionez totul mult mai amplu iar pentru mine armata nu inseamna doar armament si soldati ci este o adevarata industrie acest capitol care este in stransa legatura in conceptia mea in primul rand cu factorul politic si economic iar in al doi-lea cu relatiile externe, agricultura, industria si tot ce propulseaza aceasta.
august 22, 2011 at 9:39 pm
Adevarul adevarat este ca nu mai au cu ce sa-l fabrice. Au distrus uzina. Nu mai au nici personal specializat , ca nu orice Gica lacatusu’ poate sa faca treaba asta. N-avem cu ce, nu mai avem oaua. Aia e !
‘ra-ar ai dracu’ !
august 23, 2011 at 9:45 am
Desi nu prea are legatura cu subiectul ci doar cu domeniul va arat ceva frumos (sau trist) ce am descoperit: