Inca odata ma loveste amocul si-mi curge bors din nas de draci. De ce si cum? Pai….mai demultisor mi-a cazut un ochi, si nu ala de sticla, pe raportul mai mult sau mai putin oficial intocmit pentru finante referitor la exporturile permanente de armament romanesc. Asa, intamplator. Si ce sa vad acolo? Suntem buni de mizilicuri, adica livram constant munitie pentru arme individuale, ceva piese de vehicule blindate si elicoptere, casti, veste anti-glont, celebrele AKM-uri si PSL-uri, plus alte mizilicuri.
Apoi, vin vecinii nostri pe care Ria ii umfla raportand vanzari de armament in 2010 de aproape un miliard de dolari. Bre, ce mama dracului au vandut astia de atatia bani?
Pai nu cine stie ce chestii, sigur nu sofistcareli. Exporturile lor s-au dus in special in Africa, acolo unde triburile sunt dornice sa dea sulitele pe tancuri si avioane. De exemplu, Sudan si RD Congo au cumparat cam 250 de tancuri T-55 si T-72. T-55-uri avem si noi iar T-72-urile vandute de ucrainieni, din prima generatie, ar fi batute la cur de TR-85, ca sa nu mai vorbim de M1.
Sudan, o republica africana mai agitata din fire, a mai cumparat MLRS-uri Grad, obuziere auto-propulsate 2S1 Gvozdika si 1S3 Akatsia, mortiere de 82-mm si vreo 10000 de AK-47. Da si noi avem d-astea!!!!!
Ucrainienii, care in alti ani au prins livrari si mai serioase, au trimis si cate-o mostra de tehnologie spre vest, ca de exemplu ceva T-80-uri catre SUA, Frantsa si UK, si ceva sisteme de rachete aer-aer pentru Mig-uri. Evident, in scop stiintific.
iulie 19, 2011 at 12:13 pm
deci astia au vandut din stocuri mai mult …
iulie 19, 2011 at 1:40 pm
Si noi am dat tot din stocuri . Problema e ca noi am dat ori gratis, ori pe mai nimic .T 54 si T 55 am dat si noi in Afganistan si gratis , si reparate capital , si cu instructori gratis , nu cum cumparam noi second-urile .
Uitati-va `pe site-urile americane ce parere buna au americanii despre TT -urile SKS- urile de Cugir , sau chiar despre Carpati ( arma foarte buna pentru clasa sa 7,65×17 ) , sau despre PSL-urile fabricate inainte de ´89 care se vand ieftin , si uneori cu lada ( cele de acum fiind mai slabute – nu ma refer la armele folosite 20 de ani , brunate si vandute drept arme noi in Iordania – , sa vedem daca noul contract al Cugirului cu Century Arms va ridica stacheta in domeniul calitatii ) . Si ma intreb daca se vinde cu in jur de 1000 de dolari un PSL , cu cat l-au cumparat din stocurile Armatei Romane ?
Presa a vuit la vremea respectiva pentru nenumarate afaceri , una cu 20 000 de proiectile , alta cu vehicule blindate date pe cauciucuri , dar …. cainii latra ursul trece . Si noi stam si ne intrebam cum de vand ucrainienii mai bine decat noi .Chiar si din stoc .
iulie 19, 2011 at 4:59 pm
Bre Alex, nu te mai agita degeaba!
Spre deosebire de noi, pe uncraineeni indoare fix in c%r ca vand arme in state aflate sub embargo….Deci…crez io, e absolut normal sa ne dea mucu’ la vanzari
iulie 28, 2011 at 2:07 pm
ne-au suflat afacerea din Irak cu transportoare blindate, din cauza ca Romania nu si-a comandat macar un transportor romanesc in nu stiu cati ani. la fel se va intampla, daca nu s-a intamplat deja, cu tancurile.
nimeni nu cumpara la export daca propria ta armata nu crede in ele. ce poti sa le zici la aia despre produsul tau, ca e super, face si drege, si aia intreaba, pai daca e asa, de ce ai vostri nu iau niciunul?
iulie 28, 2011 at 2:26 pm
Clasica si faza cu IAR 99 C soim cand vroiau sa il exporte pe la arabi si in Brazilia si Peru toti intrebau cate avioane operationale avem la acel standard.
iulie 28, 2011 at 2:32 pm
pai asa si e, oricine si-ar pune intrebarea asta – te intrebi daca nu cumva e sabotata expres industria locala, ca apoi sa avem justificare sa importam si cuiele.
IAR-99 macar s-au mai cumparat si se mai cumpara, chiar citeam ieri un interviu cu noul director ca se pare ca vor mai primi comenzi.
dar trebuie comenzi pentru transportoare, tancuri, masini de infanterie si celelalte produse competitive de la noi. OK, poate nu o sa le vindem pe piata americana sau germana, dar pe piete de rangul 2 si 3, gen Africa, Asia, America de Sud, avem o sansa buna.
iulie 28, 2011 at 3:09 pm
Cheia succesului este cooperarea cu alte tari aflate in situatie noastra tehnologica si financiara sa impartim cheltuielile de developement, poate o colaborare cu sarbii austriecii si cehii ar prinde foarte bine in domeniile vehiculelor si tancurilor pentru fortele terestre.
iulie 28, 2011 at 3:18 pm
da, aia insa vor sa colaboreze cu altii, sa se lipeasca si ei la unii mai mari, nu cred ca vor sa se incurce cu noi.
eu vad 2 variante pentru relansarea industriei si modernizarea armatei, votati si voi care vi se pare cea mai buna:
1. facem un produs romanesc si luam ce nu avem din import, cu transferarea tehnologiei;
2. importam un produs nou, strain intr-un nr. de bucati, cu obligativitatea transferarii productiei in tara (calea aleasa de turci, indieni, brazilieni, etc.)
cred ca depinde de capacitatea ta. Daca esti la zero sau produsul tau chiar nu e bun de nimic, esti obligat sa mergi pe punctul 2.
daca ai un produs cat de cat OK, dar ii mai lipseste cate ceva (de ex. optica performanta, senzori, alte chestii) atunci mergi pe calea 1, ca e mult mai ieftina.
varianta a 3-a, spre care se pare ca ne indreptam intentionat sau prin inactiune, e desfiintarea totala a capacitatilor noastre pana la punctul in care nici variantele 1 si nici 2 nu vor mai fi posibile. apoi, importam totul, inclusiv suportul si ne vom permite sa luam cate 1-2 bucati transportor, 1 avion, 1 tanc si 1 elicopter, sau vom lua junghiuri second hand in numar mare, pe care insa nu le vom putea face sa functioneze din lipsa de bani.
iulie 28, 2011 at 3:36 pm
Eu as vota spre varianta 2 combinata cu 1, la MLI-uri deoarece fac rusii nazuri ca nu mai avem licenta si nu mai putem fabrica am putea sa cumparam licenta de la ULAN cu transfer de tehnologie, combinat cu o turela care sa includa Spike-ER la fel ca si pe MLI-ul existent, la avioane multirol din pacate trebuie sa adoptam varianta 3 insa cu transfer de tehnologie in alte domenii cum ar fi cel al rachetelor cu raza scurta sau IAR XT fabricat cu ajutorul SAAB.
iulie 20, 2011 at 8:40 am
Pachetul nostru de modernizare la T-55 nu e atat de cuprinzator ca la ucrainieni (tun de 125 mm, blindaj reactiv, etc : http://en.wikipedia.org/wiki/T-55AGM) …pe situl military-today.com spune clar ca TR85 e inferior cu toate imbunatatirile (link : http://www.military-today.com/tanks/tr85m1.htm)
iulie 22, 2011 at 2:10 am
nu stiu de ce toata lumea cand vb de blindaj reactiv ca si cum ar fi cel mai bun e eficient doar impotriva apfsds in plus dupa prima lovitura ai ramas fara el ,infanteria nu te poate acompania de aia nici o tara nato nu l foloseste fol doar blindaj pasiv
iulie 22, 2011 at 2:13 am
parerea mea tr 85 m1 nu e la nivelul leo 2, abrams,leclerc dar e mult peste t 72,80 sa nu mai spun de t55 si toate derivatele
iulie 28, 2011 at 1:17 pm
tr 85 e o copie in mare parte la armament a tancului t 54/55 mai ales la tunul de calibru 100 mm iar t 72 are tiava linsa si poate trimite proiectile sulita, sa nu mai spunem de calibrul 125 mm si sistemele de ochire bazate pe laser si inflarosu. Iar t 80 este echivalent cu Abrahams in armament dar si in propulsie. t 80 are tun calibru 125 mm si trimite proiectile dirijate pana la o distanta de 5 km , iar motorul este pe propulsie de reactie si sa nu mai vorbim de incarcarea automata a proiectilelor la ambele tancuri t 72 si t 80 , ne mai find necesara si a patra persoana.
iulie 28, 2011 at 1:52 pm
in primul rand cateva corectii tunul e chinezesc adaptat(imbunatatit sa i spunem asa ptr a trage bm 412 sgt)nu are cu nimic ceva cu d 10 de pe t 55 poate doar calibrul,la proiectile subcalibru ce e peste 120 mm nu prea merge (presiunea pe cm2)singurul avantaj vine de la atgm dar atgm poate fi contracarat mai usor cu sisteme pasive(chaff ,flares fum ptr dif spectre luminoase)de aceea nato fol mai mult submunitie decat atgm(la capitolul asta tr 85 m1 sta f bine are unul din cele mai bune sis sailr reactioneaza cand e iluminat laser perimetrul nu neaparat tancul are un sis de lupta nu conducere a focului care permite ducerea luptei coordinat , intre grupele de tancuri nici multe tancuri nato nu au)sis de vedere infrarosu cum spui tu activ si pasiv e mult superior pe tr (provine de pe cel existent pe leclerc si e unul din cele mai bune) cat despre propulsie si sis de incarcare aut as putea sa ti dau o gramada de argumene contra dar e cam lung com…
iulie 28, 2011 at 2:27 pm
crezi ca asa mare diferenta este intre 120 si 125 mm eu ma indoiesc ca e altceva dacat gandirea de a nu putea schimba calibrul intre NATO si Rusia
iulie 28, 2011 at 6:28 pm
cea ce a facut china pana in acest moment a fost sa copieze armele ruseti (avioane su 27 su 30 tancuri t 54/55) acestea au fost reproduse in mare parte dupa original , doar pe alocuri facand mici modificari si bine inteles schimbandu-i numele (ex t 96 , 99 etc T vine de la tip) in cea ce priveste tr 85 m1 a suferit modernizati destul de slabe fata de standardele NATO . Iar in tarile din lumea a treia nu conteaza tehologia supriora, ci cantitatea. De aceea toate tarile „sarace” prefera arme simple rezistente si usor de intretinut Ex cel mai cunoscut ak 47
Iar piata de arme din spatiul ex sovietic se mai bucura inca de prestigiul bine meritat capatat inca din era sovietica iar piata ukraineana de arme este „Patronata” de rusia.
iulie 28, 2011 at 2:50 pm
Fenchea Marius nu neaparat dar acel cal (120mm)e unde multi spec considera ca se scoate maximul ptr munitia subcalibru
iulie 28, 2011 at 2:56 pm
dar ce au facut ei niste teste comparative sa vada daca sunt mai bune
iulie 20, 2011 at 2:16 pm
N-am remarcat unde se „spune clar”, dar în fine 🙂
iulie 21, 2011 at 6:55 am
a spus un vizitator pe blog ca nu se mai pot face tancuri tr-85 pentru ca nu mai exista nu stiu ce presa(s-a vandut).dmt-85m1 nu se fabrica la fel?(bine, fara turela). ca asta s-a fabricat recent.sau inca nu vandusera presa respectiva in 2009?
iulie 21, 2011 at 5:39 pm
Eu am citit mai demult altundeva ca presa aia nu mai exista, si adio blindaje de tancuri. dmt-85m1 nu stiu daca se fabrica de noi, s-ar putea sa se foloseasca un tr85 existent, fara turela, din alea fabricate pana in 1990. Inca mai au TR85 nemodernizate la standardul M1, tinute in rezerva, probabil folosesc din alea.
Asa ca (din ce stiu eu, s-ar putea sa fi inteles gresit si sa spun prostii) bye bye tancuri noi romanesti; TR85 (in orice varianta modernizata) probabil ca e ultimul fabricat in Romania…
Dar ce mai conteaza…
iulie 21, 2011 at 9:00 pm
Daca vrei cumperi alta presa ca doar nu din STAR TREK, turele de tancuri se pot fabrica prin diferite procedee nu cred ca daca este nevoie stam intro presa din cine stie ce an.
iulie 21, 2011 at 9:46 pm
Este vorba de presa de 30 000 tone -forta de la IMGB .Pe langa utilizarile civile , presa se folosea la fabricarea ( prin lipirea printr-o operatie de presare a diverselor straturi a a unei turele cu blindaj sandwich ) a turelelor de tanc , rezultand un pret de cost scazut , si aceasta in conditiile in care putini in lume stapaneau tehnologia , la preturi mari . Spre exemplu , pe vremea aceea , Coreea de Sud importa blindaje Chobham .Nu este cazul sa subestimam tehnologiile romanesti . Intr-adevar , erau multe produse slabe calitativ , dar amintiti-va ce bucurie era atunci sa ai o Dacie de export . Diferenta de la cer la pamant fata de Dacia ce se vindea in tara .
Revenind la presa noastra , numai licenta presei a fost vanduta cu 2 milioane de dolari de noii proprietari ( basca presa ).Licenta , luati seama .
iulie 21, 2011 at 10:12 pm
deci , in cazul tancului propriu-zis , presa se folosea la fabricarea turelei.cu alte cuvinte , sasiu de tanc se mai poate fabrica in Ro.fara turela.
iulie 22, 2011 at 11:57 am
E OK si asa, daca e sa mai facem vreun tanc, putem sa ii punem un Remote Weapon Station competitiv si e mult mai eficient decat turela clasica – trebuie doar sa dai o mica gaura sa treaca un cablu – si nu mai pierde din protectie cum e cazul la turelele clasice, ca sa nu mai vorbesc ca le misti cu joystickul.
N-ar fi rau un tun de calibru mare, dar are si dezavantaje si cred ca ideea e sa scoti din lupta tancurile adverse, nu sa le distrugi in totalitate, cred ca ar merge si unul de calibru mai mic.
iulie 22, 2011 at 12:14 pm
Ideea mitralierei telecomandate din turela este deja implementata pe deminor. Ideea este ca aducerea TR-ului M1 la standard M2, asa cum se preconiza, este scriptica nu si faptica din lipsa de fonduri si interes. Oricum, eu as prefera importul catorva zeci de LEO 2, tanc ce suporta inca multi ani de upgradari si modernizari, si cu care ne-am descurca foarte bine cativa ani buni. Despre TR-2000 nici nu mai incape vorba, este anulat ci nu amanat! Suna cunoscut c-asai la noi!
iulie 22, 2011 at 9:43 am
Da, poti sa cumperi alta presa, daca vor aia sa-ti vanda licenta/presa.
Cum e in interesul lor direct sa-ti faci tu singur tancurile si nu sa cumperi pe bani grei de la ei, pentru ca se simt generosi vor fi bucurosi sa te ajute.
Ca si la motoarele cu reactie, tot asa de draguti sunt…
Cum se construiesc tancuri la romani, reteta de success:
intai vinzi presa, dupa aia inchizi fabricile, dai toti muncitorii afara.
te asiguri ca inginerii/mecanicii buni emigreaza/ies din sistem/se pensioneaza. Inchizi si fabrica de tunuri de la Resita, si ce se mai poate inchide prin Romarm. Darami tot, construiesti ansambluri residentiale.
Dupa ce se intrunesc toate aceste conditii, te apuci sa construiesti un nou tanc…
iulie 22, 2011 at 10:31 am
poate sa iti iasa chiar mai bun decat produsele prezente daca faci fabrici noi, exista prese de orice dimensiune si le-ar vinde oricine pe pretul corect, tot respectul pentru Resita dar exista posibilitatea ca sa faci produse la acceasi calitate ca si ei, altfel dupa logica asta nu ai mai putea niciodata sa construiesti nimic de la „0”
Inginerii aici e problema mare iti trebuie 3-10 ani sa ti-i specializezi, oricum crezi ca inainte de ’89 construiam central displayuri pentru Daimler? Afla ca acum se fac in RRomania totul de la design la productie si sunt masini de top fabrica este construita de la „0”!
iulie 22, 2011 at 11:22 am
nu stiu precis dar exista mai multe procedee ,depinzand de blindaje chestia e ca la cate sunt prognozate ptr a se construi nu cred ca se justifica investitia…imagineaza ti o presa din aia la n tone forta o folosesti la turele ..la ce o mai folosesti ptr ind civila?
iulie 22, 2011 at 12:31 pm
Nu se justifica niste investitii, presupunand ca am avea inca capacitatea completa de a construi un tanc de la zero si fondurile necesare! Cate asemenea noi tancuri si-ar permite Armata? Ar putea fi el exportat in vederea mentinerii „in viata” a liniei de fabricatie -daca tinem cont de faptul ca parcurile sunt pline de tancuri relativ noi? Romania nu mai are SUFLUL necesar constructiei de tancuri ci doar, cu chiu cu vai si-asa, pentru ceva upgradari. Solutia ar fi LEO 2 sh, pe care sa le modernizam aici, dupa model polonez. In rest gsg9 a descris in termeni foarte clari situatia fabricilor de profil de pe la noi, intr-un cuvant DEZASTRU!
iulie 22, 2011 at 1:07 pm
ma refeream din punct de vedere strict economic,din alte puncte de vedere sigur ca se justifica …dar tu crezi ca cu fmi pe cap si lipsa de coerenta in ind de aparare(ma refer la prog guv care practic vb in afara de mli,tr care sunt modernizari si prog saur nu exista)vor face ceva
iulie 22, 2011 at 1:15 pm
eu inca sper sa se reia prog tr 2000 dar sa fie un prog complet,avem acces la tehnologie occidentala unde eram deficitari avem sectoare chiar de varf(de ochire si observatie in special)auzisem ca era in proiect sa transfere utilaje de la buc la mizil dar era o problema cu inginerii(personalul)eu sper ca merita efortul sa unim fabricile de blindate cu senile si sa dezvolte doua prog bune tr 2000,mli cu toate derivatele tun autopropulsat,platforma rachete,tun antiaerian gen ghepard,pod mobil asalt samd
iulie 22, 2011 at 3:31 pm
@Fenchea Marius:
Da, ai dreptate, poti porni de la zero si construi fabrici noi; si sa reusesti sa faci produse competitive. Dar asta e la modul teoretic.
E valabil pt cine vine din afara cu banii jos si construieste fabrica pt forta de munca ieftina si calificata.
Numai ca ‘Statul’ nu o s-o mai ia de la zero.
Dupa ce darama tot, s-a terminat.
‘Statul’ (in halul in care este acum) nu mai cumpara presa, nu mai construieste fabrica de la zero, nu mai fabrica tancurile.
@ceilalti:
Nu mai dati cu „nu se justifica dpdv economic” si sa luam Leo2 second hand. Nu se reduce totul numai la hartiile alea cu care US si EU umplu piata.
Ca sa ajungi aici cu o industrie de armament s-au facut eforturi si investitii multi ani inainte, pe vremea lui Ceausescu. Nu vad de ce cineva si-ar baga picioarele in astea.
Acum vin ‘alesii’ pe banii tai, din taxele pe salariul tau, CAS, TVA, teren, locuinta ETC!!!! si cumpara second-hand din afara. Pe spagi in conturile personale din strainatate.
Si inginerii nostri se duc pe unde apuca, muncitorii la constructii in Italia, nevestele lor la capsuni. Way to go…
In timp ce neamtu’ isi cumpara Pasatul, merge in concediu in Spania, isi cumpara tot ce vrea din supermarket, pt ca are bani. De unde? De la boii care nu-si mai fabrica tancurile si cumpara de la ei.
Got it?
E un mare atu sa iti poti produce armamentul.
Asta inseamna ca nu depinzi de altii.
Inseamna ca in caz de ceva, iti poti mari productia si produce cate ai nevoie.
Poti inlocui pierderile in lupta.
Inseamna ca nu poti fi santajat: nu ti se refuza piesele de schimb si upgradeurile, pt ca ti le faci singur.
Nu platesti preturi exorbitante pt upgradeuri.
Poti sa-i concurezi pe piata, sa le vinzi altora.
So: la cum se misca treaba, nici tancuri nu vom mai fabrica.
Avioane, mai face Craiova ceva? Parca a ‘upgradat’ ultimul IAR99 acum cativa ani si acum subzista. IAR93 retras. De ce sa le fi cumparat licenta pt un motor mai bun, pt Turbomecanica. De ce sa-i modernizeze avionica/armamentul. La soare pe pista cu ele, pilotii la pensie…
In conditiile in care ar fi luat licenta la un motor mai bun sa incerce un avion nou? Doamne fereste!
Nave? S-a mai constuit vreuna dupa 90? S-au importat doua fieratanii dezarmate pe bani de fregate bine echipate.
Rachetele operativ-tactice date moca la jidani.
Artileria se modernizeaza prin scoatere din uz.
Delfinul sta in port de prin 90 si ceva. Cica n-ar fi bani. Nu zau…
Stiu, sunt un pesimist…
iulie 22, 2011 at 3:59 pm
Bre, da’ vaz ca esti catranit rau….Evident asta nu inseamna ca nu ai dreptate…La cele subliniate de tine, mai adaug o remarca: NIMIC nu se face fara decizie politica.
iulie 22, 2011 at 4:24 pm
corect dar sa speram putin…poate poate macar saur si tr 2000
iulie 22, 2011 at 8:15 pm
@niko.Desi mi le-as dori, TR-2000, MLI-2000, sunt proiecte moarte! La ce politic avem noi si cum se „decid” ei, sansele de a le vedea construite -nu mai spun in dotare, fiindca deja ar fi prea mult- sunt egale cu ZERO. Incet, incet, industria ne moare, desi sunt si realizari de exceptie. Este dureros dar asta-i realitatea! Situatia se cunoaste dar pe cine intereseaza? Va spun eu, doar pe noi pasionatii!
iulie 22, 2011 at 9:06 pm
Nu inteleg de ce se merge inainte cu ideea secon-hand-ului .
Uitati-va cat costa intretinerea la Gepard .Uitati-va cat costa cele 2 fregate si cat vor mai inghiti pentru modernizare.
S-a spus odata : cea ai buna arma este cea pe care o poti produce singur .
Din lumea mare : stiti de ce se teme Arabia Saudita ?
Sa nu i se opreasca dintr-o data toate radarele . Nefiind produse de ei , nu stiu ce se afla ascuns in programe . Fantezie ? NU . Iranul a patit-o deja .. Deci , printr-o comanda de la distanta , toata tehnica ce are incorporat un calculator , in ziua in care va fi nevoie de ea , nu va valora mai mult decat greutatea ei in…. fier vechi . Si in general noi platim SH -urile nu chiar la greutatea lor
in aur , dar nici departe .
iulie 22, 2011 at 10:46 pm
La un Tanc chiar daca este second hand intretinerea este destul de usoara, nu are defecte structurale ascunse asa cum se poate intampla la un F16 SH spre exemplu sau orice alt avion, nu stiu cat costa intretinerea la Ghepard tot ce stiu este ca din NATO asta este cel mai bun sasiu pentru tun antiaerian propulsat si cu radar propriu si ca nu prea ai alternativa. Vorbeam de Leopard SH fiindca s-ar putea sa existe oportunitatea sa le luam la un pret bun si sa obtinem si offset indirect de exemplu….daca ne-ar ajuta nemtii la TBT-ul nostru cred ca ar fi destul de bine, inca ceva upgrade-urile le putem face in tara indiferent deu unde luam un tanc second fiindca avem know -how bun in domeniu.
Arabia Saudita are motive sa se teama fiindca a mers doar pe Buy american pana de curand, nu are alternativa la sistemele radar si industrie „0” in domeniu apararii, pe hartie arata impresionant dar in realitate la un razboi de uzura cu Iranul daca nu primesc ajutor din afara o sa-l piarda. Asta este si una din problemele lui F35 ca americanii nu vor sa sa modifice codul sursa de catre terti si atunci pur si simplu nu vor sa dea acces la el, am citit un articol despre dezvoltarea rachetei Derby in isdrael si un colonel din IAF spunea ca AIM 120 AMRAAM poate fi pacalita daca sti cum va ataca, ei nu au obtinut codul sursa pentru a-l modifica si atunci au mers mai departe cu dezvoltarea rachetei proprii, chiar daca Derby are o raza de 50-60 de km are anumite avantaje tactice pentru avioanele israeliene. Trebuie sa fim realisti, poti avea o industrie de aparare puternica dar nu o sa poti produce arme pentru toate categoriile de forte din armata, exemplul cel mai elocvent este aviatia supersonica, doar o mica parte din tarile lumii fac un avion de vanatoare competitiv, singurul exemplu de tara mica care si-a permis sa faca lucrul asta este Suedia dar ei au traditie deosebit de buna in a fi independenti. De aceea sunt partizanul Gripen fiindca este singurul avion care daca il cumparam poate relansa industria de profil romaneasca, poate asa ajungem sa avem un avion de antrenament avansat in tara care sa fie la nivelul lui L 159 ALCA.
iulie 23, 2011 at 7:20 am
@Nicusor, frate iti inteleg enervarea cu privire la industria romaneasca, insa, din pacate, nu vom mai produce mare lucru. In niciun caz produse de tip tanc. Practic numai infiintareasau/ modernizarea fabricii de tancuri ar costa prea mult, fata de cat ne permitem si fara posibilitatea de a vinde masiv in afara, Romnia nu are capacitatea de a mentine capacitati de productie mari. Basca ca sistemul de fabricatie ar trebui in permanenta modernizat.O industrie militara, fara un Stat puternic in spate, care sa o finanteze, nu se poate…
S-a reusit integrarea unor produse in tara, cum ar fi unele radare, dar industria nationala nu va mai avea un portofoliu de fabricatie ca cel din 1989 niciodata.