Sursa: Mad Max
Să fie asta şansa de afirmare a lui IAR-XT?
Polonezii au stopat cursa către premiul în valoare de aproape jumătate de miliard de dolari, pentru dotarea cu 16 avioane de antrenament avansat, cursă al cărei final era aşteptat la şfârşitul acestui an.
Finaliştii, KAI T-50 şi Alenia Aermacchi M-346 au rămas cu buzele umflate.
Polonezii însă, spun că vor relansa competiţia… dar focusată pe capabilităţile de antrenament şi nu pe cele de antrenament avansat şi antrenament de luptă, care au dus la proaspăt oprita cursă soldată doar cu participarea unor platforme high end.
De data asta, vor fi mai mulţi competitori şi e clară treaba: e criză şi doresc costuri mai mici!
Sursa: Defense-update
Acum, ce să zic? România ar putea profita de această ocazie şi, dacă scoatem IAR-XT repejor, ne putem băga în cursă.
Cu siguranţă, IAR-XT va fi ieftin, mai ieftin decât T-50 şi MB-346, cu siguranţă cel mai ieftin de pe piaţă.
Poate, numai L-159 să-l ia la ieftineală, într-o ofertare de avioane fabricate deja şi aflate la saramură.
Dar.
Daaar, IAR-XT va fi mai nou decât L-159, care s-a născut totuşi acum nişte anişori şi, XT-ul va beneficia de echipare superioară – evident, IAR-XT va poseda electronice israeliene noi-nouţe, proaspăt-prospătuţe şi peste ce are L-159 pe sub tăblărie.
Şi, cum UTI a evoluat frumos… în mod sigur va avea o felie din program. Ceea ce, una peste alta, închizând un ochi, e de bine. UTI ar câştiga nu numai bani, dar şi experienţă, care în viitor s-ar putea materializa în alte bunătăţi.
Rămâne de văzut însă, cât de repede se va întâmpla IAR-XT. Noua competiţie va fi lansată cel mai probabil peste cel puţin un trimestru, dacă nu chiar o jumătate de an, cu un termen de înaintare a ofertelor întins pe cel puţin o altă jumătate de an.
Teoretic, ar fi un minim de aproape un an în care IAR-XT să efectueze zborul de debut cu un prim prototip. Şi, cum IAR-XT nu va fi un avion complet nou, ci o evoluţie a lui IAR-99 Şoim, n-ar trebui să îl aşteptăm vreo 3-5 ani.
Ieftin, cu echipare israeliană modernă, IAR-XT ar putea avea viitor. Nu?
O comandă din partea statului român, însemnând o serie cu execuţie lentă, de două – până la patru avioane pe an, ar asigura o excelentă dotare pentru pregătirea piloţilor RoAF întru trecerea pe viitorul avion multirol, acoperirea… necesităţilor de poliţie aeriană şi cu puţin efort, chiar şi înfiinţarea unei formaţii de reprezentare prin acrobaţie aeriană. Şi, un plus în capabilităţile de atac uşor.
Asta, strict pentru România. Dincolo de participarea – măcar – în competiţia poloneză, ar duce la posibilităţi de ofertare către alte ţări doritoare de un avion ieftin din această clasă… dar să nu fie chinezesc.
Optimist vorbind, IAR-XT ar putea intra în dotarea Israelului – aflat de asemenea în căutare.
Doamne Ajută!
noiembrie 2, 2011 at 11:40 pm
Problema cea mai mare este ca IAR-XT nu a aparut inca, iar o alta problema ar fi cine face offsetul, plus ca ne-am bate cu multa lume .
Daca IAR-XT zboara pana in Paste si e un avion ieftin, avem sansa noastra .
noiembrie 2, 2011 at 11:46 pm
Da, daca se baga… carbuni, se face presiune suficienta pentru ca treaba sa se miste mai repejor si sa iasa.
Sansa noastra ar fi pretul mic si faptul ca IAR-XT ar fi cea mai noua aparitie. Daca va avea parte de succes si in zborurile cu prototipul, avionul ar starni interesul si nu numai pentru polonezi. Iar, daca Elbit ar participa la program nu numai ca vanzator, ci si cu ceva fonduri, intregul program ar capata greutate in ochii tuturor, mai ales in cei ai celor de afara.
(As inchide ochii si la niste comisioane, numai sa mearga si sa mearga bine!)
noiembrie 3, 2011 at 2:09 pm
Offset la ce dracu sa faca? Este Romanai in Romania! Iti imaginezi ca Guvernul roman ar face offset Guvernului roman, sau cum dracu? Hai ca esti tare… Sau nu am inteles eu ce spusasi.
noiembrie 3, 2011 at 2:36 pm
Cred că era vorba despre ce offset ar putea oferi România în caz de export.
noiembrie 3, 2011 at 10:57 pm
Nu ma bag, pentru ca am chef de glume… si cine stie ce raspuns imi scapa printre dinti :))
noiembrie 4, 2011 at 1:09 am
Avand in vedere faptul ca era vorba de competitia din Polonia, este vorba despre posibilitatile de offset ale exportatorului IAR-XT in Polonia .
noiembrie 2, 2011 at 11:41 pm
Coane, e cam optimist termenul de 1 an pentru primul zbor…desi, daca UTI ar fi implicati in program, ei ar avea influenta necesara pentru a „provoca” o cerere din partea SMFA, pentru ca INCAS si IAv Craiova cu siguranta nu au fondurile necesare pentru un private venture pe tema asta. Pana atunci, proiectul e deja facut, ar mai ramane doar de cumparat motorul, de modificat fuselajul de instalat noua avionica….Clar, un an e un termen mult prea optimist!
noiembrie 2, 2011 at 11:50 pm
Recunosc ca am fost optimist cu anul ala, dar daca se implica mai multi, s-ar scurta timpul. Apropos de cele spuse de tine, daca intra si Aerostar in program? Nu ca ei ar dispune de bani multi pentru investit, dar au experienta lor şi in comun IAv Craiova + Aerostar ar fi mai bine decat IAvC singura.
noiembrie 2, 2011 at 11:56 pm
Bre, Aerostarul e oricum inplicat in program( ma rog, in programul IAR99, deci ar fi corect sa presupunem ca si in programul XT), ei executa (au exacutat, mai bine zis) trenul de aterizare si sistemul hidraulic. Deci vor-nu-vor au o felie din tort asigurata… ;;)
noiembrie 3, 2011 at 12:00 am
Nu stiu d-astea! 🙂 Apropos, Aerostar face Rafale? :)))
Deci, e de bine. Mintea mea, in gandul ei, cu ocazia asta a eliminat posibilitatea ca numai IAvC sa traga in jug.
Ar prinde bine ambelor sa iasa IAR-XT!
noiembrie 3, 2011 at 2:07 pm
Dumneavoastra nu credeti ca ar fi bun pentru roaf acest IAR XT? Pareti cam contra…
noiembrie 3, 2011 at 2:17 pm
Nu sunt contra proiectului! Departe de mine gandul!!! Treaba e , ca in conditiile actuale, mai ales fara o cerere concreta din partea SMFA pentru XT/o noua varianta a IAR99, e foarte putin probabil sa treaca de stadiul actual( adica cel de proiect). Pilotii Fortelor Aeriene, vor fi cu siguranta mai mult decat incantati sa zboare(orice tip de avion…nu conteaza atata timp cat zboara) 🙂
noiembrie 3, 2011 at 10:59 pm
@ProRusul, am crezut in prima faza ca de mine zici… si ma miram: am dat pana acum cu pietre in IAR-XT si cred ca este singura data in care am fost optimist. 🙂
noiembrie 3, 2011 at 6:28 am
raspuns : NU! 🙂
eu nu stiu prea multe despre stadiul proiectului iar-xt , avand in vedere vremurile , si mai ales anul care vine nu cred ca se vor gasi fonduri (de fapt , e vorba de vointa) pentru un prim avion (cat era un iar99 , 6 mil euro ?)
noiembrie 3, 2011 at 2:09 pm
Da, sase milioane de euro. Daca astia nu faceau recensamantul si investeau cei 47 de milioane de euro in programul IAR XT era bine.
noiembrie 3, 2011 at 2:10 pm
Ori nu esti de acord cu mine?
noiembrie 3, 2011 at 10:19 am
Bre fratilor, astia de la Craiova nu-s in stare sa raspunda la e-mailuri darminte sa mai faca repede un avion care sa fie si bun si ieftin. De obicei unul din cei trei termeni (repede, calitate si ieftin) trebuie exclus.
Cand fac chinezii clone dupa telefoane noi fac in felul urmator:
Merg la expozitie si fotografiaza din toate partile telefonul, apoi filmeaza meniurile. In China o echipa de technicieni creaza UN NOU TELEFON si un nou soft de la 0 care la final fac telefonul lor sa arate IDENTIC cu cel de la expozitie, desi intern nu sunt la fel.
PS mi-ar placea sa vad o echipa de mecanici/ingineri din uzinele industriei de aparare la o emisiune Scrap Chalenge la Discovery.
noiembrie 3, 2011 at 2:11 pm
Da, coane, dar iti scapa un aspect foaaarte delicat: noi nu mai sintem chinezii care am fost inainte. 😉 Intelegi ce vreau sa spun?
noiembrie 3, 2011 at 1:29 pm
Ce motor o să aibă? tot venerabilul Rolls-Royce Viper apărut acum 60 de ani? 😛
noiembrie 3, 2011 at 2:12 pm
Va dispune de un motor imbunatatit. Bine, tot al aceleiasi familii. Dar ar fi peste ce are acum IAR 99 si ar vindeca neajunsul submotorizarii. Nu crezi ca este o evolutie totusi?
noiembrie 3, 2011 at 2:49 pm
vreun snecma,sau sa-i puna postcombustie la viper
noiembrie 3, 2011 at 2:52 pm
Motoarele Viper de pe IAR-93B aveau postcombustie, n-ar fi nevoie să-i pună.
noiembrie 3, 2011 at 3:04 pm
Postcombustia pe IAR93B insemna un tub cu doua arzatoare inelare, in prelungirea motorului( asta ca sa simplific). Rezulta ca, pentru a pune postcombustie la Viperul de pe ’99, trebuie alungit fuselajul, cu efect direct asupra centrului de greutate==> reproiectare extensiva (pentru care nu sunt nici bani, nici timp). Un alt mare dezavantaj al postcombustiei e ca creste consumul specific foarte mult ( si varianta simpla consuma deja 980g/kg forta/ora)…
noiembrie 3, 2011 at 3:10 pm
Aha, deci au fost ”ștrumfate” în dulcele stil românesc. Concluzia fiind că IAR-XT + Viper cu pc = nașpa? 😛
noiembrie 3, 2011 at 3:40 pm
ii pun doua canarduri in nas ca sa compenseze,nu e in seris ,spun asa ,daca nu ma insel era un motor cred snecma ,citisem in tr-un articol care s-ar potrivi cu modificari minime
noiembrie 3, 2011 at 3:43 pm
Nu „= naspa”….Pur si simplu nu se pupa!… Ar fi un alt avion cu mult prea putine in comun cu ’99
noiembrie 3, 2011 at 3:55 pm
atunci ii punem motor vectorizat(tot derivat din viper)si-l lungim putin mai mult,ii ridicam trenul de aterizare si-l facem sa decoleze in super cobra.e gluma,eu cred ca se poate „face ceva”cu materiale mai noi(intarit structura) ,sa se lucreze putin instalatia hidraulica si comenzile de zbor,aerodinamica cum se vede din render-urile alea,cautat un motor nou,si iese ceva in genul solenza,dupa aia scoatem loganul avioanelor si dupa aia…
noiembrie 3, 2011 at 5:08 pm
@mad max ai dreptate ,o intrebare,daca cineva are detalii ,se poate imbunatati viper-ul ?in sensul de a-i mari eficienta(fara postcombustie,asta era pusa asa sa animam discutia),sau e prea dificil sa intervii asupra lui,in sensul ca nu ai obtine mare lucru care sa justifice modificarile
noiembrie 6, 2011 at 10:33 am
IAR 99 are din nastere acest tub prelungitor al motorului , la fel ca si IAR 93 . Iar daca pentru IAR 93 nu era necesara reproiectarea majora a structurii ( si nici achizitionarea de motoare 100% noi )in vederea montarii motorului Viper 680 , nu vad de ce ar fi necesara la IAR 99 .In plus , motorul Viper 680 nu se poate obtine numai ca produs nou , ci si prin modificarea motorului Viper 632 , folosindu-se ansamble precum si intreaga automatica existenta.Numai sa se vrea..
Si bani sunt destui .Sa nu se mai dea pe aproape nimic zacamintele de cupru al tarii . Celelalte sunt date deja .
noiembrie 3, 2011 at 3:54 pm
@niko:
Snecma LARZAC( folosit pe AlphaJet si MiG-AT) are consum specific foarte bun – 630g/kg forta/ora ( adica il alimentezi cu pipeta in comparatie cu Viperul) dar da doar 1320 kg forta. Deci ar iesi ce va mai economic dar (si) mai submotorizat. Ca sa nu mai zic ca diferentele de gabarit si debit de aer au determina, de asemenea o reproiectare radicala.
noiembrie 3, 2011 at 3:57 pm
nu nu spuneam de larzac ptr ca alpha jet au doua si imi imaginez ca nu „prea merg”,oricum nu-mi aduc bine aminte ,dar cred ca se pot cauta motoare similare de caracteristici,gabarit si dupa aia se poate cauta o colaborare
noiembrie 3, 2011 at 4:48 pm
nu poti sa schimbi tipul de motor la XT, n-are sens.
poate la urmatorul avion.
specialistii zic ca o schimbare de motor presupune practic proiectarea unui alt avion.
XT are sens tocmai ca e o imbunatatire destul de mare a proiectului existent, dar cu efort si cost minim. iar lucrurile pe care le faci la XT si le inveti, cum ar fi integrarea radarului, devin folosibile si la noul avion, scoti maxim pentru un ban foarte putin cheltuit (un avion cu capabilitati sporite pentru tranzitie, pui bazele proiectului unui nou avion, iti cresti o noua generatie de specialisti, iti tii industria in viata si o modernizezi prin parteneriate.)
apoi intr-o zi vii cu acel nou avion, cu noul motor si toate celelalte bunatati – poate il scoti singur, poate in cooperare cu un alt partener – fie cel de la multirol, fie te aliezi cu o tara care are nevoie de trainer si vrea sa imparta costurile si productia, etc. S-a mai facut asa ceva cu Iugoslavia la IAR-93.
noiembrie 3, 2011 at 5:14 pm
@mad max: „…S-a mai facut asa ceva cu Iugoslavia la IAR-93.”
Atunci, spre deosebire de acum, exista vointa politica….In rest, o analiza mai mult decat pertinenta (ca e obicei dealtfel 🙂 ).
@niko: „…se pot cauta motoare similare de caracteristici,gabarit si dupa aia se poate cauta o colaborare”. Nu e de ajuns ca motorul sa aiba aceleasi dimensiuni; trebuie ca punctele de prindere la fuselaj sa fie aceleasi, la fel si ebitul de aer…(ma rog, asta cu debitul de aer se poate rezolva destul de simplu prin modificarea prizelor de admisie, necesitatd o reproiectare minora). In esenta, sa fie o generatie mai noua a aceluias motor( mai exact Viper 680, care a fost selectat dealtfel pentru propulsia XT-ului, cu un debit de aer putin mai mare, tractiune mai mare cu vreo 10% si consum specific o idee mai bun).
Nu spun mai mult…. Las’ ca vedeti voi pe 1 decembrie, in revista mai multe… 😉
noiembrie 3, 2011 at 5:33 pm
@marius ok asteptam,de asta spuneam ptr ca viper-ul 680 a fost pus si pe m 339 cred care initial avea 632
noiembrie 3, 2011 at 3:10 pm
razi tu razi, dar ala e un motor dintr-o familie foarte buna, s-au mai facut imbunatatiri, si inca se mai lucreaza la el – cred ca sansele IAR 99 pe viitor se leaga si de reusita celor de la Rolls Royce. va fi interesant de vazut.
deocamdata, pe bani putini ar putea sa faca niste imbunatatiri la platforma existenta si sa dea mai multe capabilitati avionului, fara sa-i creasca pretul enorm.
oricum va fi nevoie de trainere/LCA – si de ce nu sa fie romanesti? iar fabrica, proiectul, angajatii sunt platiti sa stea in somaj tehnic, mai bine sa si faca ceva de care chiar e nevoie.
in paralel se poate lucra la un nou avion de antrenament, o alta platforma – insa asta e o chestie mai scumpa si mai de durata – aici as cauta si un partener extern care sa sustina treaba iar specificatiile trebuie facute astfel incat fie sa se plieze (si) pe ale unei alte tari sau sa fie cat mai exportabil posibil.
noiembrie 3, 2011 at 3:19 pm
N-am râs. Am scos limba :))
noiembrie 3, 2011 at 2:02 pm
Visul unei nopti de toamna? 🙂
noiembrie 3, 2011 at 2:11 pm
De ce vis coane?
noiembrie 3, 2011 at 8:10 pm
Pentru ca, daca esti realist, IAR XT nu exista decat pe hartie. Iar cu Avioane Craiova falimentata, tinuta in viata artificial, e imposibil ca proiectul sa ia forma macar a unui prototip.
Plus ca e o concurenta asa mare pe piata, desi paradoxal oferta nu e atat de variata, incat XT-ul ar fi viabil doar pentru armata romana, armata care se chinuie sa cumpere un multirol de 10 ani.
Daca vrei sa visezi, poti sa faci XT-ul in 6 luni si din 2013 sa-l vinzi in sute de exemplare. Dar doar visezi 🙂
noiembrie 3, 2011 at 8:52 pm
Asta ma intrebam si eu…Chiar daca proiectul primeste unda verde (si mai ales fonduri), cine il va duce la bun sfarsit? Mai are Craiova SDV-urile necesare, si ( mai important) forta de munca specializata? Turbomecanica mai functioneaza, si daca da, mai poate face motoarele? ( ultima oara cand am cautat, am vazut ca la aceeasi adresa functioneaza si Honeywell Turbines).
noiembrie 3, 2011 at 2:06 pm
Eu am impresia ca Uzina de avione de la Craiova nu mai are nici „aripi” …. 😉 Prin luna august circulau prin presa ceva informatii, ca au datorii, ca nu au platit salariile …
Sa speram ca acest proiect ii aduce pe calea cea buna!
noiembrie 3, 2011 at 2:14 pm
I-ar salva si s-ar putea mentine in viata. Se vorbeste si de viitoare colaborari cu producatorii de avioane civile.
Si eu sper sa ii aduca pe calea cea buna, NoVIOdunum.ro! Multa bafta si lor, si voua, la fonduri.
noiembrie 3, 2011 at 9:31 pm
@ ProRusul, Multam fain! Sper ca in urmatorul cincinal, cei aflati la mansa acestei tari, sa se trezeasca si sa alimenteze cu ceva bani cercetarea si industria de aparare. Daca nu fac asta, o sa ne mandrim doar cu cu Vuia, Vlaicu … IAR 80 …
noiembrie 3, 2011 at 2:06 pm
Da, ar fi spre binele Aviatiei Romane acest IAR-XT. S-ar alege cu ceva peste cat poate acum IAR-99 SOIM si-i bine. Cred ca ar putea fi vandut prin tarisoare sarace. Polonia ar putea rabda un pic pana cand XT, sau cum dracu l-or numi are sa fie gata.
noiembrie 3, 2011 at 2:34 pm
@Marius
Ai spus:
„Nu sunt contra proiectului! Departe de mine gandul!!! Treaba e , ca in conditiile actuale, mai ales fara o cerere concreta din partea SMFA pentru XT/o noua varianta a IAR99, e foarte putin probabil sa treaca de stadiul actual( adica cel de proiect). Pilotii Fortelor Aeriene, vor fi cu siguranta mai mult decat incantati sa zboare(orice tip de avion…nu conteaza atata timp cat zboara) 🙂 ”
Vezi ca esti negativist?
noiembrie 3, 2011 at 2:39 pm
Confirm!
Si as adauga…CEL MAI negativist :))
noiembrie 3, 2011 at 2:46 pm
Să vezi când vorbește de ruși ce negativist e. :))
noiembrie 3, 2011 at 2:59 pm
Haidi bre ca nu sunt chiar atat de dus la extrem…:)
noiembrie 3, 2011 at 3:16 pm
Nici eu, dar bag de seamă că, paradoxal, opiniile mai ponderate sunt adesea percepute ca fiind extreme. Nu zic că e valabil în cazul de față, dar în general… 😛
noiembrie 3, 2011 at 3:34 pm
eu pe XT il vad ca pe un avion de tranzitie – o imbunatatire incrementala a platformei existente, cu costuri si riscuri minime – se adauga radar, un motor mai puternic, poate niste arme mai moderne. luam cateva 10-12 bucati, tinem industria in viata, crestem o noua generatie de specialisti.
cand or fi bani, sau poate legat de multirol (ca offset) se poate lucra la un nou trainer, cum e Aermacchi 346 sau poate dimpotriva, cum e Super Tucano, depinde de directia pe care o iau lucrurile. aici as lua un orizont de 10-15 ani pana la aparitia noului aparat.
insa revenind la XT, aceasta e o dezvoltare de bun simt, cu costuri minime si care creste foarte mult capabilitatile avionului si ale fortelor aeriene romane.
nu inteleg de ce NU s-ar face asa ceva – nevoie e, capacitate e, banii investiti nu sunt multi (macar 1-2 avioane pe an) si stau aici in Romania, se da de lucru la romani, se creste capacitatea tehnica si profesionala a industriei romanesti.
noiembrie 3, 2011 at 3:48 pm
foarte corect ce spui,noi trebuie sa ne gandim si la industria noastra ,si super tucano era ffoarte criticat la inceput la ei si dupa aia s-a dovedit mai mult decat util,eu cred ca din specificatiile pe care le are iar xt e bun ptr nevoile noastre,sa se mearga in directia de capabilitati sporite fata de iar 99(data si de introducerea unui radar,motor actual )si pe o reducere a mentenantei si fiabilizare a componentelor la maxim si sigur vor avea reteta succesului, cu criza asta care nu se mai termina toti vor merge pe reducerea costurilor
noiembrie 3, 2011 at 8:10 pm
nu cred in veci ca polonezii ar cumpara un avion romanesc atat timp cat ei insasi au produs o serie de proiecte de avioane sau avioane LCA muuuuuuuult mai bune ca si IAR 99….hai sa fim seriosi , IAR XT -ul asta nu se va putea compara nici pe departe cu L 159 Alca iar pe asta polonezii l-au eliminat in faza preliminara de selectie 🙂
noiembrie 3, 2011 at 11:09 pm
Cred ca ar trebui sa ne spui care avion polonez este peste IAR-99.
noiembrie 4, 2011 at 5:23 pm
PZL P11C si P24….. 😀
noiembrie 6, 2011 at 8:05 am
Ei, lasa. Banuiesc eu cam cine ar fi acest „unu xt”. Il tradeaza nepriceperea si inca niste aspecte. 😉
noiembrie 6, 2011 at 4:48 pm
Andrei Cristinel Negru sa fie ?
noiembrie 6, 2011 at 5:19 pm
Nu.
noiembrie 5, 2011 at 2:31 am
Probabil PZL TS-11 de când era bunica fată și I-22 care de bun ce a fost nu l-au operat nici 5 ani.
noiembrie 4, 2011 at 7:20 pm
Hate to rain on your parade…
Intrebari:
Cine din Statul Major/CSAT face comanda?
Cine aproba?
Cine da banii ca sa produca astia de la Craiova IAR99 XT, din ce surse de finantare?
Mai poate Craiova sa produca asa ceva, mai are oameni, chei, shaibe?
Mai produce Turbomecanica motoare?
Parca de curand, pe tacute, s-a mai ajustat legea
„…Dar şi cel care stabileşte că autorităţile din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei să ceară aprobarea prealabilă a Parlamentului dacă este vorba de contracte de achiziţie publică cu o valoare mai mare sau egală cu echivalentul a 25 milioane de euro.”
Inteleg de aici(cu mintea mea putzina) ca achizitii peste 25 mil E sa fie facute numai cu aprobarea Cacatlamentului.
Ce inseamna asta? Ca orice achizitie trebuie sa treaca prin turma aia de boi, care au cu totul alte interese: afacerile firmelor proprii pe banii statului (inclusiv din imprumuturi externe). Amintiti-va de Parlament vs elicoptere Cobra…
Alora li se rupe de armata…
In ultimii ani cat a fost Chiorete Serif Stelar, ce achizitii majore de armament s-au facut? Ce modernizari s-au facut?
Multirolu’?
Modernizarea fregatelor?
TBTul?
Rachete AA?
4 Corvete, 4 Dragoare?
Delfinul?
Tancurile?
UNDE-S?
Dupa aia vine dobitocul la o sedinta CSAT si latra ca Armata a ramas in urma la achizitii, cand gashca face tot ce se poate ca sa nu se faca achizitii, si nu le dau banii. Doar toarna la generali ca idiotul…
„nu inteleg de ce NU s-ar face asa ceva – nevoie e, capacitate e, banii investiti nu sunt multi (macar 1-2 avioane pe an) si stau aici in Romania, se da de lucru la romani, se creste capacitatea tehnica si profesionala a industriei romanesti.”
Hai ca-ti explic eu:
-nevoie e – so? who cares? unde-i multirolu’, ca si de ala e nevoie.
-capacitate e – capacitatea dispare, se inchide, dupa aia se afirma ca au disparut capacitatile si proiectul nu mai e posibil, costuri etc…
-banii investiti nu sunt multi – e foamea mare, de abia ajung de bazine olimpice si plombat gropile.
– se da de lucru la romani – cui ai pasa, romanilor daca nu le place sa plece, asa a spus Chiorul, singurii romani la care tre sa se dea de lucru sunt aia din firmele de partid;Le pasa astora de romani? dati-mi exemple care au demonstrat ca astora le pasa sa dea de lucru romanilor…
– se creste capacitatea tehnica si profesionala a industriei romanesti. – in ultimii 20 de ani nu mi s-a parut ca le-ar pasa de asa ceva, singura preocupare a fost ca ea sa dispara in totalitate…daca voi aveti exemple concrete…share them…
Ceea ce afirmati voi ca fiind de bun simt e putin probabil sa se produca.
noiembrie 4, 2011 at 11:11 pm
GSG9, am apreciat (tacit) aciditatea din majoritatea comentariilor tale. In varianta pe scurt, ai dreptate.
noiembrie 5, 2011 at 9:43 pm
Ca sa participe in competitie, trebuia sa fie macar la stadiul de prototip…Momentan zboara pe hartie IAR XT si pe bloguri…
noiembrie 6, 2011 at 8:03 am
Poate o prinde pe urmatoarea. 🙂
martie 12, 2012 at 8:10 pm
inteleg sa nu castige, dar macar s-a participat vreodata serios la licitatii importante cu iar99 soim, cu puma socat sau cu alt produs militar romanesc in ultimii ani?
februarie 1, 2013 at 3:04 pm
IAR-XT… suntem in 1.02.2013 si nu a fost realizat prototipul. de fapt nu se aude absolut nimic despre acest proiect.
vreau sa mai spun ca expira resursa de zbor pe Mig 21 Lancer si noi nu avem inca avioane pentru politie aeriana. nici macar un model IAR-99 Soim cu radar si rachete Magic 2 sau Python3