Elbit Systems a anuntat ieri ca a primit un contract de aproximativ 18,6 milioade de dolari din partea ROAF pentru upgradarea C-130-urilor din dotare. Upgradarea vizeaza sistemele electronice care vor fi furnizate de subsidiara Elisra Electronic Systems Ltd. Proiectul se va desfasura pe o perioada de 4 ani, si va implica si companiile autohtone, respectiv Industria Aeronautica Romana.
Elbit este deja obijnuita sa lucreze cu romanii, Mig-21 LanceR supravietuind inca cu brio in dotarea ROAF pe post de multirol (Doamne ajuta). Compania a colaborat in trecut cu IAR Brasov, Avioane Craiova si Aerostar, Elbit detinand in Romania mai multe divizii cum ar fi Elbit Systeme S.A., A-E Electronics S.A, Elmet International SRL si Simultec SRL. In plus, au experienta si cu avioanele de transport lucrand la proiecte similare cu Hercules C-130 coreene si cu C-95-urile Brazilie.
Sursa: Militarium.eu
mai 25, 2011 at 7:39 am
si revin cu intrebarea:cati ani mai sunt apte de zbor c-130 din dotare?
mai 25, 2011 at 9:25 am
Pana or sa cada toate.
mai 25, 2011 at 9:32 am
Pesimistilor 🙂
mai 25, 2011 at 9:45 am
pai nu sunt pesimist , sunt doar curios.
mai 25, 2011 at 9:53 am
Pai banuiesc ca singurul mod in care ROAF-ul stabileste asta este sa zboare cu ele pana cad. Imi cer scuze pentru umorul macabru, dar asa functioneaza treaba la noi.
mai 25, 2011 at 9:57 am
daca nu ma insel 3 din cele 4 sunt din anii ’70.(al 4-alea e luat de la italieni si cred/sper ca e mai „nou”).sunt curios cate ore de zbor rezista celula(sau daca se pune problema asta , zburand la altitudini mai mici si la viteze mai mici decat un supersonic , poate si uzura e mai mica)
mai 25, 2011 at 10:25 am
Bre!!!! 18,6 milioane de verzisori pentru 2 C130 in stare de zbor??
Bate rau la ochi!!! Sau contractu include si refurbishu’ la Romaero?
mai 25, 2011 at 10:27 am
pai nu sunt 4 ? . 3 am vazut sigur in zbor in 2009 … dar a trecut ceva vreme de atunci.
mai 25, 2011 at 10:34 am
Pai…io stiam ca au fost 6 toate, dintre care 2 luate pentru canibalizat(am niste poze pe care le-am facut in 2008 daca nu ma insel la Baza 90, cu cel putin unul canibalizat, fara motoare). Acuma chiar daca ar fi 4 in stare de zbor…ce poa’ sa puna Elbit in valoare de 4.65 milioane pe un avion???
mai 25, 2011 at 10:37 am
stewardese..
mai 27, 2011 at 8:37 am
Nu bre! ca nu-si mai face loadmaster-ul traba… 😀
mai 25, 2011 at 10:50 am
eu stiam de 4 c-130 b (probabil date de pomana) dintre care unu a fost canibalizat si de 1 c-130 h luat de la italieni(ala cu rezervoare suplimentare).
cat despre bani … habar n-am ce si cum.
mai 25, 2011 at 11:48 am
4 C130 B (3 functionale, unul canibalizat) ,,,donate” de americani in ’97 si 1 C130 H cumparat de la italieni. Cu siguranta vor include o reparatie generala la Romaero si dotarea cu avionica de ultima generatie, lcd, radar, comunicatie, ca altceva nu cred ca vor face in banii acestia.
mai 25, 2011 at 11:56 am
Noi avem 5 bucati,4 C-130B donate de Garda de Coasta Americana,acestea sunt produse in 1968 si un C-130H,cumparat tot de la Armata Americana,anterior achizitiei de catre RoAF acesta se afla dislocat la o baza aeriana din Italia,a fost cumparat in 2004 dupa care a plecat la New York la o uzina a LM pt.reparatii modernizari,acest C-130H facea parte dintr-un contract de 55 mil $ in urma caruia SUA donau Romaniei 5 C-130H iar RoAF se angaja sa le modernizeze pe acestea 5 plus cele 4 C-130B in colaborare cu LM,afacerea era incheiata de catre Guvernul Nastase,dupa ce a venit base s-a ales prafu ..din cele 5 herculesuri pe care le detinem 3 se afla in stare de zbor,situatia celorlalte 2 este incerta,fiind probabil in stare de conservare/canibalizare,probabil ambele.
Starea tehnica a flotei de C-130 nu este tocmai cea mai fericita,au probleme cu diverse echipamente de la bord si cu motoarele,un moment hazliu a fost in 2006 atunci cand Romaero a incheiat lucrarire de reparatii pt un C-130 iar la receptia acestuia a fost chemata presa,avionul face un rulaj pe pista si cand sa decoleze ii plesneste nustiu ce conducta de ulei(defectiune frecventa),si decolarea este anulata,in cea ce priveste resursa de zbor,americanii vad altfel lucrurile decat le vedem noi,potrivit lor unui avion ii poate fii prelungita la infinit resursa de zbor,cel putin teoretic,lucrul asta il aplica cu mare succes flotei lor de B-52,si se pare ca si RoAF vede cam la fel lucrurile in privinta aeronavelor C-130,doar asa spun americanii,iar noi 1 mld $ pt o flota noua de astfel de avioane nu avem de unde sa scoatem.
Detaliile din al doilea paragraf le am de la cativa cunoscuti care lucreaza/lucrau la Romaero si au umblat la prpriu prin „matele” mai multor avioane ale Fortelor Aeriene,AN-24,26,30,C-130 sau Boeing-ul 707 prezidential.
mai 25, 2011 at 12:17 pm
Radarul nu au de ce sa-l schimbe. E radar meteo, isi face treaba oricum, indiferent de cat e de vechi. Parerea mea e ca banii vor intra in interfata om/masina, sisteme de comunicatii, IFF si navigatie GPS/INS(adica pachetul de pe LanceR, mai putin radar si HOTAS), posibil si sisteme de protectie…
Referitor la C130-urile americanilor, ele zbara cel mult 250 ore/an, d’aia isi permit sa spuna ca au resursa infinita. Ale noastre zboara cel putin dublu…
mai 25, 2011 at 12:18 pm
*zboara…. 🙂
mai 27, 2011 at 12:39 am
C-130 e ca B-52 – cvasiindestructibil. Apropo avioane C-47 zboara si acum dupa 60 de ani de la ww2.
mai 27, 2011 at 8:23 am
deci nu vom vedea prea curand super hercules :D.vom „trage” de astea pana la adanci batreneti (eventual poate primim cateva de pomana)
mai 27, 2011 at 11:14 am
din cate vad pe SEAP, contractul e pentru 4 sisteme de electronic warfare, nu de reparatii.
si e pentru suma de 48.874.800 RON.
sper ca, daca tot au gasit bani sa le puna EW, poate gasesc si bani sa le repare ca sa poata zbura, altfel toata treaba e ridicola.
mai 27, 2011 at 11:42 am
Asta ar insemna la cursul de azi vreo 16,8 milioane de $. Deci un pret unitar de 4 mil.$ si ceva maruntis. Cat de scump e un sistem d’asta frate??!!, Adica un RWR/LWR/MAW si niste dispersoare de tinte false, sa coste atat?? Sau ne apucam de SIGINT?
mai 27, 2011 at 12:13 pm
nu stiu specificatiile, ca pe astea nu le-au publicat, dar la prima vedere pretul pare normal pentru EW suites.
nu ma pricep la treaba asta, dar cred e nevoie de asa ceva daca trimiti avionul in Afganistan, altfel ti-l da jos vreun taliban cu un shoulder missile.
mai 27, 2011 at 12:33 pm
Stie cineva daca avionul C-130H venit in 2006 are astfel de sisteme de protectie?Pt ca noi avem 5 avioane Hercules sau unul dintre acestea va fii trimis la casat urmand ca doar 4 sa fie modernizate.
mai 27, 2011 at 12:41 pm
Un C130 B …a murit,practic si nu intra in vederile armatei sa-l resusciteze.A fost folosit pe post de donator.Asa ca raman 4 buc.
mai 27, 2011 at 1:52 pm
@mad max
Talibanii nu au nimic din categoria Strela/Igla/Stinger/RedEye, daca ar fi avut, situatia coalitiei n-ar fi fost deloc roza. Majoritatea pierderilor de aparate de zbor ale coalitiei au fost datorate cauzelor tehnice, exceptand cateva intalniri ale unor elicoptere cu mitraliere de 14.5 si tunuri de 23. Si cum gloantele nu pot fi pacalite cu tinte false si EyeBall Mk.I nu poate fi pacalit cu emisii radio…Asta cu sistemul EW pentru teatrul din Afganistat…nu prea se pupa.
mai 27, 2011 at 2:23 pm
ai dreptate in principiu, probabil riscurile mai mari sunt cele tehnice, mai ales ca vorbim de niste aparate foarte vechi.
insa tin minte ca in Irak de ex. a fost un avion DHL atacat cu o astfel de arma. a fost lovit dar a reusit sa aterizeze.
nu cred ca e imposibil sa ajunga si la talibani asa ceva.
riscul e mare comparativ cu costul – nu atat ca pierzi o rabla de avion care probabil nu mai face banii investiti in EWS, dar poti sa ai sute de oameni in el.
oricum, tin minte ca de multi ani se chinuie romanii sa faca achizitia asta.
in principiu, eu cred insa ca are sens sa le pui EWS, daca avioanele alea mai pot zbura.
mai 27, 2011 at 4:57 pm
Orice investitie in cresterea performantelor si a sigurantei in ceea ce priveste tehnica militara este justificata, indiferent de costuri! Cu atat mai mult in AVIATIE si implicit C-130…Vechi, asa cum sunt ele, ne facem treaba si nu putem spune ca ne-au lasat la greu. Modernizarea lor cu diferite sisteme de supravietuire in spatiu ostil se justifica, fiindca viata umana nu poate fi transpusa in costuri niciodata! Tehnica se poate inlocui oricand nu asta ar fi o problema, pe cand pilotii, personalul militar si chiar civilii, nu…
iunie 1, 2011 at 9:23 am
maestre, din pacate viata umana se transpune in bani in toate domeniile, si asta in fiecare zi.
bugetul determina totul.
dar sa iti dau un exemplu mai clar. tocmai citeam ieri ca nu mai sunt fonduri sa se faca bypass-uri decat la o treime din pacienti, comparand cu 2008.
pentru copiii care au nevoie de interventii pe inima, nu sunt alocate fonduri decat pentru 78 de cazuri pe an, comparand cu 1.500 de copii care se nasc cu malformatii congenitale anual si au nevoie de astfel de interventii.
nu mai vorbesc de programele de cancer, SIDA, diabet. faptul ca nu sunt fonduri pentru screening (teste de rutina) conduce la multi oameni care mor in mod nenecesar – daca cancerele s-ar descoperi mai devreme ar fi mult mai usor tratabile. Romania n-are mai multe cancere decat celelalte tari europene, insa la noi sunt mult mai letale, mult mai multi romani mor, exact din cauza descoperirii tardive.
in concluzie n-as vrea sa fiu vreodata prim ministru, ministru al sanatatii, etc. si sa am raspunderea asta pe umeri, sa stiu ca deciziile mele stabilesc cine traieste si cine moare.
de asemenea, trag concluzia ca orice ban irosit aiurea omoara pe cineva.
privind armata, si aici ai multe alegeri pe un buget limitat. daca ai 100 de milioane de impartit, de acord cu tine ca prioritate trebuie sa aiba cei care sunt in real si imediat pericol, cei care merg in Afganistan, sa le iei protectie, blindaj, tot ce se poate, daca tot i-ai trimis acolo.