Sursa: Dinofbattle
1990 a fost un an bun. Nu ştiu pentru cine, dar dă bine expresia. Oamenii când citesc aşa ceva, se gândesc la vin. Deci, e de bine.
1990-ul nostru de azi a însemnat o dezbinare de ambele părţi ale Cortinei de Fier. Tratatul de la Varşovia s-a dus pe copcă, iar de N.A.T.O. n-a mai fost nevoie. Numai Saddam săracu… În fine!
’90 a debutat şi c-o revoluţie islamică în Turcia, terminată cu succes. Bonus şi inclus în preţul revoluţiei islamice, la pachet cu terminarea N.A.T.O., a însemnat şi retragerea americanilor din Otomania.
Beleaua n-a căzut pe Israel, aşa cum toată lumea s-ar fi aşteptat, ci pre Bulgaria rămasă mică şi sfioasă şi mai ales taman bună de păpat, că nu mai avea aliaţi. În scurt timp, după schimbarea unor salve de artilerie peste frontiera cu bulgarii, proaspeţii conducători turci au poftit mai mult şi au zis că spre binele fraţilor musulmani vor alipi la mama Turcie neşte sere de castraveţi, dar şi Dobrogea! Oh ma ga’d! Pardon, inşalah.
Cum Lumea era cu ochii la CNN-ul care transmitea ocuparea Kuweitului de către Irak, ambele ţări mult mai interesante pentru că aveau petrol, nici dracu n-a dat importanţă otomanilor. Numa’ Rusia – nu verific, dar zic că la acel moment Sovietica Uniune era dezbinată complet – care cu poftă de reveneală în Top, a zis că întinde o mână de ajutor fraţilor ortodocşi mâncători de mămăligă şi celor ronţăitori de castraveţi.
Turcii n-au crezut că-i pe bune.
Prima Noctus a fost cu atacarea pe nocturnă a Bulgariei, la sol, din aer, dar şi pe apă. În zori, ofensiva otomană era în toi.
Ce a urmat? Spor!
august 14, 2011 at 2:25 pm
Vad ca nu se baga nimeni.Treaba e oabla.Armata romana din 1990 isi pierde jumate din tehnica pe drumul spre Dunare.Un sfert din soldati se sufoca singuri cu centurile de la arma.La prima salva de artilerie inca jumatate isi baga sutul.E democratie,vrem paradisul promis.Cine puii mei ne pune sa ne batem ca pe vremea lui Stefan cel Mare.cu ce ne ramane ne punem pe Dunare si ne rugam sa stea aia pe malul lor.Vin americanii,iar turcii se retrag in tara lor,dupa ce turcaletii din Bulgaria obtin autonomia a la Kosovo.Noi si bulgarii suntem confuzi si ne facem sluj si mai tare in fata vestului,doar-doar ne lasa aia sa mai luam bani de la ei.
august 14, 2011 at 2:36 pm
Copiii nu se jucau cu tine, nu? Ca tu le stricai joaca :))
Bre, nu mai fi asa rau..
august 14, 2011 at 2:38 pm
Unde era vorba despre americani?
august 14, 2011 at 2:35 pm
Prin 1990 Turcii aveau la Marina cel puţin urmatoarele:
4 fregate Meko 200 (Yavuz) de 3000 de tone, noi noute, cu elicoptere AB-212 si inarmate cu 8 Harpoon, 1-8 cell Sea Sparrow SAM, cu 16 rachete, 4 CIWS cvadruple de 25 mm si 2 lansatoare triple de torpile. Cele patru fusesera construite de nemti.
6 Submarine costiere clasa Atilay (Type 209/1200) de 1285 tone, 22 noduri, 8 tuburi lanstorpile cu 14 torpile/mine. Primele doua construite la nemti, restul la ei.
Si vechiturile de sub apaŞ
2 clasa Hizir Reis (Tang) de 2600 tone, 6 TLT prova + 2 pupa, 16 Noduri
3 clasa Burak Reis (Guppy IIA) 2440 tone, 14 noduro, 10 TLT, de la americani, construite in ww2 si primite in 70-73.
Tang-urile erau mai noi, doar din 1952 si primite in 80 si 83.
2 LST-uri clasa Terrebonne Parish, de 5786 tone, construite in 54 si date lor in 73/74. Puteau lua la bord 2200 tone sau 395 ieniceri.
11 utility landing craft de 600 tone, capabile sa care in burti 100 ieniceri sau 6 tancuri M-48, lansate la apa intre ’84 si ’90.
Si inca vreo 20 de nave asemanatoare, dar mai vechi si capabile de numai 5 tancuri M-48 sau 100 ieniceri.
Nave mici:
8 buc. clasa Dogan (1977-1988) – 398 t, 8 Harpoon, 1×76, 1x2x 35 mm
8 buc. clasa Kartal (1966-1970) – 210 t, 2 Penguin, 2 lanstorpile, 2×40 mm, 4 mine
6 buc ASW clasa Sultan Hisar (1964-1965)- 477 t, 1×40, 2x2x20 mm, 1 Hedgehog mortar antisubmarin, 4 DC mortars as, 1 DC rack
1 clasa Girne (1976) – 399 t., 2×40, 2×12.7, 4 Mousetrap ASW RL, 2 DC AS mortar
2 ruginituri foste dragoare canadiene, convertite in vanatoare de submarine… clasa Girne, ex clasa Bay (1953) – 400t , 1×40, 2×12,7
O nava sora transformata pentru supraveghere electronica.
1 buc Bora (Asheville class) (1969) 240 t – 1×40, 2x2x12,7
12 buc. AB 25 (1969-1971) 170 t, 1×40, 1×20, 2×12,7, 2 Mousetrap ASW RL, 4 DC AS
4 buc AB21 (1967-68) 144 t, 1×40, 2x2x20, 2×12,7, 2 Mousetrap ASW RL, 4 DC AS
Puitor de mine Nusret (Falster class -1964) 1880t, 2x2x76,2 mm, 400 mine, ex Danemarca
2 buc ex. LST, acum puitoare de mine/debarcare clasa Bayraktar (ex LST-511 …1945) trecute de la ameriani la nemti, apoi la turci, cu puntea convertita pentru minare, dar folosibile si pentur debarcare.
4140 tone, 2x40mm, 2x2x40 mm, mine
si altele, miniere, de desant/minat, dragoare, pe care nu le mai scriu ca ma doare la deshte… plus nave auxiliare o gramada, de la petrolier pentru flota, maaare, pana la remorchere puitoare de plasi antisubmarine. Da, li se zice plăşi in limbaj.
august 14, 2011 at 2:37 pm
Atat mi-a fost la indemana despre otomani. Urmeaza Victor, dupa ce se indoapa, sa completeze cu datele lui din Military Balance.
august 14, 2011 at 2:46 pm
Bre aveau mai multe submarine,potrivit IISS 1990-1991,carte pe care o am in bibleoteca,pe langa cele enumerate mai sus aveau si :
12 distrugatoare din care erau 10 erau clasa Gearing,purtatoare de rachete Harpoon si inca doua clasa Sumner.
Submarine aveau 15, anume 6 Type 209,7 Guppy si 2 Tang.
Fregate aveau inca 4 clasa Koln si 2 clasa Berk.
Nave mici aveau o gramada de pocnitori,2 clasa Trufan,vreo 78 de dragoare,vanatoare de mine,puitoare.
La tarm dispuneau de ceva artilerie de coasta si rachete Harpoon iar pe cer vreo 22 de avioane S-2.
august 14, 2011 at 2:58 pm
Eu am luat de pe un site care era la nivelul lui 1998, ce s-a retras intre timp nu stiu. Dar, de submarinele alea sigur am zis si am detaliat. Nu mai citi printre deshte 😀
august 14, 2011 at 2:59 pm
Bre asa scrie,cand ne mai vedem aduc cartea cu mine :))))))
august 14, 2011 at 2:50 pm
Rusii, pe Mare. Date incerte, adica puteau sa fie mai multe sau nu:
1 buc crucisator clasa Slava, zis el Moskva
Aviation: Aft helicopter deck and hangar for 1 Ka-25/26/27 series helicopter
Armament: 16 P-500/SS-N-12 Bazalt/Sandbox SSM, 8 B-303A VLS systems (64 S-300MPU/SA-N-6 Fort/Grumble SAM), 2 Osa-MA SAM systems (40 4K-33/SA-N-4 Gecko SAM), 1 dual 130mm/70cal DP, 6 30 mm AA, 10 21 inch torpedo tubes, 2 RBU-6000 ASW RL
Concept/Program: A smaller contemporary to the Kirov class design; it has been speculated that this class was intended as a smaller, cheaper back-up to the larger ships. These are primarily surface strike ships but are well equipped for AAW and have some ASW capability.
4 buc crucisatoare clasa Kara, pre nume lor Ochakov, Azov, Kerch si Tashkent
8825 t
Aviation: aft helicopter deck and hangar for 1 Ka-25/26/27 series helicopter
Armament: 8 URK-5/SS-N-14 Rastrub/Silex SSM/ASW missiles, 2 Shtorm SAM system (80 V-611/SA-N-3 Goblet SAM), 2 Osa-M SAM systems (40 4M-33/SA-N-4 Gecko SAM), 2 dual 76.2mm/59cal DP, 4 30 mm AA, 10 21 inch torpedo tubes, 2 RBU-6000 ASW RL, 2 RBU-1000 ASW RL
The ‘Kara’ design was the first new, large Soviet surface warship in many years, and was evidently intended to boost blue-water ASW capabilities. Although often grouped with cruisers, these ships are destroyers by role.
Cel putin 1 distrugator (sigur mai multe) Kashin 4500 tone
Aviation: aft helicopter deck and hangar; no helicopter normally assigned
Armament: provision for 8 Kh-35/SS-N-25 Uran/Switchblade SSM, 2 Volna-M SAM systems (32 V-601/SA-N-1 Goa SAM), 1 dual 76.2mm/59cal DP, 5 21 inch torpedo tubes, 2 RBU-6000 ASW RL
Cel putin cate o fregata Krivak II si I,etcetcetc
august 14, 2011 at 2:56 pm
Cel mai probabil, pe bulgari i-ar fi mancat cu fulgi cu tot si intr-o viteza asa de mare incat li s-ar fi aplecat si apoi s-ar fi asezat turceste pe marginea drumului ca sa se traga pe maini.
Fiind un atac surpriza, dar de noapte, am indoieli ca totusi ar fi avut succes ca si precizie. Nu aveau totusi dotarile USAF in Golf 1. Dar, cu siguranta si-ar fi deschis calea distrugand ceva baterii de AAA si SAM bulgare, plus radare si intariturile de la granita.
Cum nu ar fi bruiat la greu, ca deh, nu sunt americani+coalitia in acelasi Golf 1, sigur ar fi pierdut si cateva avioane, dintre cele care s-ar fi avantat mai inspre interiorul Bulgariei.
Pe apa, n-ar fi distrus mai nimic. In primul rand ca bulgarii nici nu ar fi avut ce sa scoata repede asa, la alarma.
Dar, dimineata pe racoare… galceva pe cer si doborari de avioane MiG, plus ca ofensiva ar fi prins viteza pe lumina.
august 14, 2011 at 2:59 pm
Probabil ca s-ar fi inregistrat cu ocazia asta si primele victorii pentru MiG-29… 😀
august 14, 2011 at 2:58 pm
Aviatia lor dispunea de :
62 F-16 atat A/B cat si C/D
100 F-5 de toate felurile A/B ,RF-5 si NF-5+44 rezerva
140 F-4E si RF-4E+30 in rezerva
160 F-104G,TF-104G+40 rezerva
Pe langa acestea mai aveau inca 3 escadrile echipate cu avioane de antrenament,probabil in jur de 60 de T-33,34,37,41(active),in total aveau cam 200.
Transport
7 C-130
20 C-160
4 Citation
54 C-47
Elicoptere
45 UH-1
4 AS-330
Rachete AA
Nike Hercules-128
Rapier-24
august 14, 2011 at 3:00 pm
Deci, am zis bine mai sus: probabil ca s-ar fi inregistrat si primele victorii pentru MiG-29, de-ar fi prins F-4 sau F-104. 😀
august 16, 2011 at 7:23 pm
ma bag si eu putin in discutie pe aici ptr a avea la ochi dotarea turcilor ptr ca nu o cunosc…si incep cu romania ai nostri pe la kogalniceanu incearca preventiv sa ridice in are asa ca politie aeriana mig 29 care erau 18 crred din care 6 duble deci excluse(lipsa radar)deci raman 2 escadrile de 6 avioane 3 celule patrulind si 3 la sol ,turcii vazand ca bulgaria e prada mica trimit 2 escadrile vanatoare bombardament f 16 intrand de pe mare la joasa inaltime dat fiind ca singurele nave cu radare antiaeriene cat de cat erau marasestiul dar si osa dar rachete antiaeriene medii n au si asa le ocolesc indreptandu se spre kogalniceanu mig 29 le vad si se pregatesc sa le intercepteze formatiile turcesti se desprind in cate trei celule fiecare trei degajeaza armament aer sol si angajeaza aer aer,celelalte trei continua spre kogalniceanu se da semnalul de alarma la sol si celelalte mig 29se preg de decolare …prea tarziu 2 f 16 lanseaza submunitia si degajeaza,intre timp mig 29 au lansat fiecare 1 racheta(nu ghideaza mai multe)f 16 lanseaza 3,4 fiecare doua ptr fiecare mig 29(fiecare f 16 inarmat 2 sparow 2 sidewinder),f 16 folosind contramasuri degajeaza mig 29 eschiveaza(n au contramasuri),rezultatul 2 f 16 lovite se prabusesc ,4 mig 29 lovite,restul 2 se retag spre fetesti ptr ca pista kogalniceanu devine inooperativa…f 16 degajeaza in sus lansand contramasuri si a evita artiileria antiaeriana dar 2 sunt atinse de o instalatie kub ….acum turcii stiu in urmatoarea misiune rf 4e inarmate ptr supresiune antiaeriana…
august 17, 2011 at 9:05 am
Au fost 4 duble, iar ultimele avioane au fost livrate undeva in 1994, ceea ce ma face sa cred ca in 1990 in inventarul RoAF sa nu fie mai mult de 4-6 SC si vreo 2 duble.
O escadrila are minim 12 a/c:))
august 17, 2011 at 6:19 pm
nu prea sunt maestru la chestiile astea gen escadrila grup deatac tancuri si din cate sunt formate ptr ca depinde de calitatea materialului formarea lor si nu stiam in acel mom din cate erau formate eu speram ca in loc sa ma corectati sa continuati istoria cu variantele voastre lasand la o parte acuratetea detaliilor. un salut
august 18, 2011 at 1:01 am
Niko, acuratetea detaliilor conteaza. Scenariile what if sunt bazate pe date de pornire reale, etc.
august 18, 2011 at 1:06 am
Multumim pentru contributie. Nu ma pot abtine, sa nu intreb: cum s-ar fi descurcat MiG-urile 21 din acest what if, in fata F-4?
Multumesc.
august 18, 2011 at 7:49 am
pai cred ca s-ar fi descurcat cam ca MiG-urile 21 vietnameze vs F4 americane, in Vietnam.
Daca nu doboara MiG-ul in BVR sau atac surpriza, F4 nu prea mai au sanse in dogfight (nici pe orizontala, darmite pe verticala, unde Mig-21 era tata lor). Poate doar coordonarea coechipierilor sa-l mai salveze, intr-un dogfight cu Mig21.
Am acasa (si exista si pe net) o carte foarte faina, in format pdf: „MiG21 units in Vietnam War” (Osprey publishing) V-o recomand cu caldura. Sunt foarte multe chestii de care publicul larg n-are habar (asii vietnamezi, descrierea bataliilor aeriene, inclusiv din surse vietnameze, ca asa-i corect etc) Pana si fotografiile is foarte rare.
august 18, 2011 at 8:50 am
Lucian Joandrea multumesc mult de informatii, chiar ma intrebam de unde as putea strange mai multe chestii despre MIG 21 si zilele sale de glorie in care a fost unul dintre avioanele cele mai bune. Acum ma gandesc ce miscare proasta au facut rusii cand au renuntat la a dezvolta un monomotor de generatia 4-4.5 la ce piata au in targhet sigur ar vinde mult mai mult ca si acum.
august 18, 2011 at 9:16 am
uite, ca sa o gasesti mai usor (cer scuze administratiei, nu fac reclama)
intra pe site-ul btjunkie.org, apoi cauta „osprey publishing complete collection”; o gasesti la nr.464; dar eu zic sa-ti iei toata colectia, e visul (putin spus) oricarui pasionat de aviatie/istorie. Mai bine o iei pe asta intai, si apoi colectia, ca dureaza mult descarcarea.
Mai am si o colectie (~4gb) de carti despre tancuri, batalii de tancuri etc, dar acu nu-s acasa, nu pot sa-ti zic cum se numeste.
august 18, 2011 at 5:37 pm
ok o sa incerc sa fiu mai precis si sa documentez inainte un pic cu privire la variante si alte chestii ptr a nu confunda
august 18, 2011 at 5:39 pm
eu cred ca mig ul 21 e net superior fata de f 4 de aia cand americanii si au dat seama i au dat bataie cu f 16 si f 15 …mai ales ca in timpul ala nu prea conta asa mult electronica
august 19, 2011 at 9:00 am
Deasemenea trebuie tinut cont ca la sfarsitul anilor ’80 nivelul de antrenament al pilotilor de vanatoare in RoAF era extrem de scazut, cu o medie de circa 20 de ore pe an, extrem de putin pentru un avion pretentios ca tehnica de pilotaj cum e MiG-ul 21. Pentu a utiliza eficient in lupta o aeronava de lupta, ziua si noaptea este nevoie de minim 80 de ore in cazul pilotilor cu experienta.
Ca o concluzie, in 1990 Fortele Aeriene Romane erau o structura care nu-si putea indeplini misiunile de lupta, indiferent ca dotarea era una care ar fi sugerat contrariul.
Si pentru a da si o nota pozitiva celor cu o imaginatie mai bogata, va reamintesc ca in acea perioada Romania avea in dotare 4 escadrile de MiG-uri 23, un avion in opinia mea subapreciat din cauza rezultatelor in razboaiele din orientul mijlociu, unde tacticile care sa-i puna in valoare performantele au lipsit cu desavrsire.
august 17, 2011 at 1:17 pm
Intrebari:
1) ce submunitie lanseaza F16,
si mai ales:
2) cum lanseaza F16 cate 2 Sparrow pentru fiecare MiG29???
august 17, 2011 at 1:35 pm
buna intrebare chestia este ca rachetele semiactive gen R 27 R si Sparrow trebuie sa le ghidezi pana la tinta, nu cred ca F 16 puteau conduce in ’90 doua rachete aer-aer BVR tehnologic in ’90 F 16 A si MIG 29A cam erau la acelasi nivel de echipare, saltul mare la F 16 a fost facut cu versiunea C si intrducerea de AIM 120 AMRAAM apoi a inceput revolutia aer-sol cu introducerea de munitie inteligenta pentru atacul de priecizie.
august 17, 2011 at 6:14 pm
nu am precizat ce submunitie sau de ce lanseaza 2 in acelasi timp din cauza ca nu cunosc dotarea turcilor mai ales in acel moment sau variante de inarmare f 16 fol bombe cu submunitii ptr a distruge piste si se pot ghida 2 sparow semiactiv catre aceasi tinta de multe ori cand probabilitatea de interceptie catre tinte f mobile se lanseaza mai multe ptr a mari sansele
august 17, 2011 at 9:26 pm
Bre, sa nu crezi ca am ceva cu tine, da’ cum distrugi 2 MiG 29 cand tragi doua Sparrow asupra unuia singur?
Cea mai raspandita munitie antipista in NATO era Matra Durandal, cumparata de toti datorita performantelor ridicate si pretului foarte mic., comparativcu, sa zicem, Hunting JP223
august 17, 2011 at 9:52 pm
cum am spus eram cam obosit cand am scris si am scris direct fara sa mi dau bine seama si nu ti face prob nu ma supar chiar imi plac discutiile …daca nu mi placeau nu ma bagam si eu cu opinii pe aici eu nu pun date concrete ca mi ocupa capul cum spun eu si nu pot sa gandesc limpede dar vorbind asa eu cred ca in 1990 nu aveam nici o sansa aveam mai mult armament ca acum dar strict tactic de linia frontului fara posib de actiuni punctuale turcia avea mai multe sanse sa intre direct de pe mare decat terestru traversand dunarea cat despre intrarea rusiei in razboi eu cred ca se lasa cu pierderi grele la turci rusii nu au forte de invazie puternice dar aveau componenta aeronavala f puternica avioane de atac si rachetele rusesti in acest domeniu practic au dovedit ca sunt f bune si au diverse si multe prob rusilor e miniaturizarea si de aia eu nu prea cred in armele lor de pe avioane (nu toate sunt exceptii daca vrei vb si de asta)dar zdarovaia armamentul lor strategic e ok de asta si chestia cu georgia ca s au descurcat mai bine nu e ca aveau arme mai bune ci au schimbat strategia ptr a permite fol de armament mai puternic in conflicte la scara mai mica .un salut
august 17, 2011 at 1:49 pm
Lipsa radar este oarecum suplinita de senzorul IRST al MIG 29 care era prezent si pe MIG 29B, atunci cand faci o lupta aeriana deasupra teritoriului tau te poti baza si pe radarele de la sol si datele trimise de statiile de la sol, MIG 29B era folosit la interceptii asa ca trebuie puse la socoteala, atata ca nu pot trage rachete R 27R si R 27IR
august 17, 2011 at 1:57 pm
29UB, dubla comanda era cea mai fasneata si manevrabila varianta a generatiei I de 29. Asta pentru ca al doilea post de pilotaj, cu tot cu scaun, electronica(??!!) si pilot cantarea mai putin decat radarul NO19, iar aerodinamica a ramas neschimbata. Referitor la armament, UB-ul poate lansa orice racheta ghidata IR(R60, R73, R27T). R27T are doar senzorul in infrarosu, fiind practic aceeasi racheta ca si la varianta „R”. Ghidajul era realizat in intregime cu ajutorul senzorului in IR, fara corectii transmise de avionul lansator pana in faza finala a interceptiei tintei. Desigur, noi nu am avut niciodataacces la R27T.
august 17, 2011 at 10:02 pm
rachetele autoghidate nu sunt f bune datorita contramasurilor…si manevrabilitatii aparatelor chiar daca s facute ptr 12g(ma refer la rachete) cat despre irst ul mig ului e f deficitar e bun doar cand prinde un avion in coada
august 18, 2011 at 8:58 am
R 27T nu este o racheta autoghidata, se ghideaza semiactiv pana intra in raza de actiune a senzorului infrarosu deci pentru a o folosi la maxim ai nevoie de radar.
august 18, 2011 at 9:02 am
R27T este fuselajul variantei R cu capul de ghidare de pe R73. Nu are la bord electronica suplimentara care sa asigure MCG(corectii transmise de avionul lansator). Singurul avantaj fata de R73 e ca are o raza de actiune(balistica) mult mai mare.
august 18, 2011 at 10:11 am
oricum, r27T si r27ET sunt unice, cred, in lumea rachetelor AA.
Acu nu stiu la ce ajuta 70km raza de actiune (120 la ET!), cand senzorul e ala de pe o racheta cu raza scurta de actiune (ma-ndoiesc ca „vede” vreo sursa de caldura la peste 20 km).
Dac-ar fi avut data link, pentru ghidaj dupa datele primite de la avion, pana in apropierea tintei, ar fi avut vreun sens. Ghidajul inertial, de asemenea. Dar asa…?
Cred c-a aparut la pachet cu IRST, ambele pentru lupte in mediu saturat de bruiaj radar.
Si raza de actiune asa mare e utila pentru atacat (din spate, si de la distante mai mari ca R73) tinte cu viteze foarte mari, pentru care racheta tre sa „pedaleze” mult ca s-o ajunga.
august 18, 2011 at 10:21 am
@niko: IRST de pe Mig29/Su 27, pe numele lui S31e2 KOLS, este prezentat in nr 2 al revistei TopGun; daca-mi mai amintesc bine, ditanta de detectare e:
-80 km din spate (tinta cu spatele spre detector)
-25km din fata (tinta de dimensiunea unui mig21)
Evident, e influentat la greu de conditiile de vizibilitate, temperatura etc. Dar e mai bun decat nimic in conditii de bruiaj radar.
Vad ca si astia din Vest au inceput de vreo 10 ani sa le instaleze, deci e util.
august 18, 2011 at 5:32 pm
@partizan 78 da sunt de acord cu tine ca sunt mai bune decat nimic dar astea din vest sunt mult mai bune cam tot de la vizoarele de pe casti pana la radare samd avioanele rusesti de vanatoare sunt parerea mea ca niste masini sport americane puternice derapezi cu ele dar nu au echip electronice si finetea avioanelor occidentale …aa si le lipseste abs ul si clima bizonica(e gluma)
august 18, 2011 at 7:30 pm
:))) Tocmai asta-mi si placea la ele, ca nu aveau clima d-aia si „n” senzori inutili (de ploaie etc 🙂 ) Simple si solide.
Dar vad ca „s-au dat si ei cu lumea”, ultima varianta de Su34 (bombardieru ala derivat din Su27) are scaun care maseaza pilotul la fund, are „chicineta” etc. Deh, misiunile pe Su34 poa’ sa dureze si 15-20ore. Macar aici confortul se justifica.
Cat despre handicapul la partea electronica, cred c-au mai recuperat, de cand colaboreaza cu francezii. Odata ce-au aflat niste chestii…
Sa stii ca (din pacate pentru Romania actuala) le cam merge bibilica; ma gandesc ce chestii au putut sa scoata, fara sa aiba electronica de varf: vizorul de dirijat rachete prin casca, ala de pe Mig29, tunurile orientabile de pe Su22, radarul pe lampi si sist. de control al tractiunii motoarelor pe Mig25.;Su27, cea mai aerodinamica zburatoare, proiectat cu mintea, si cu rigla pe hartie milimetrica, fara ACAD sau alte programe pe calculator.
Toate au fost niste realizari fenomenale la vremea lor. Si au toate sansele sa ajunga din urma vestul…dar o sa le-o ia chinezii inainte 🙂
august 18, 2011 at 7:41 pm
ah, uitasem de rachetele alea antinava „Bazalt” P500, care odata lansate in stol, se-mpart in doua grupuri (mica si mare inaltime), alea de la inaltime transmit celor de la „rasul apei” informatii despre tinta, isi impart tintele intre ele etc.
Uite ce „SF”-uri puteau sa faca astia in 1973, cu electronica pe lampi! N-ar trebui subestimati „ivanii” astia.
august 18, 2011 at 7:48 pm
E frate rachetele alea sunt , dupa mine, cele mai rachete din lume. Una le ghida pe celelalte, prioritizau tintele si nu atacau toate odata…fabuloase!
august 18, 2011 at 7:57 pm
nu eu nu spun ca nu sunt buni sau destepti de multe ori cu recursuri mai putine dar mai au si chestia aia patriotica de stau impaiati la defilari si se cred eroi…de aia se urca trei intr un t 72 dupa ce au vandut incarcatura exploziva din blindajul reactiv
august 18, 2011 at 9:37 pm
:))) ce tare imaginea : „stau impaiati la defilari si se cred eroi” … si adevarata.
august 16, 2011 at 7:54 pm
ai nostri dupa infrangerea suferita preg contraatacul…mig 29 deja sunt inoperationale cu doar 6 aparate disponibile si baza de operatiuni distrusa intra in actiune mig 21 de la fetesti care cu piloti de talia lui doru davidovici si taralunga ne vor da o surpriza…turcii imbarbatati de victorie trimit rf 4e inarmate ptr supresiune antiaeriana si recunoastere pastrand 2 celule de f 16 in departare sa le protejeze retagerea…intre timp turcii pregatisera un grup de nave de asalt ptr debarcare dar intre timp romaniiscosesera in larg 2 osa simultan 2 formatii de 6 mig 21 se apropie (aer aer),pe la sud survoland bulgaria f 16 se pregatesc sa angajeze lupta dar romanii rup formatia dispersandu se intre timp o formatie de atac mig 21 se indreapta spre grupul de asalt la joasa altitudine mai dinspre nord…osa lanseaza fiecare 2 rachete turcii lanseaza 4-6 sea sparow ptr a fi siguri de interceptie dar mig 21 apropiindu se dinspre prova formatiei sa i spunem asa au degajat usor in sus ptr a lansa navele de protectie 2 meko…impact in cele 2 ssn c2 si impact in cele 2 meko 4 bombe de 250 care le lasa aproape neoperative si urmeaza valul doi zburand la joasa inaltime se apropie o formatie de iar 93 cu bombe si prnd uri (de am fi avut lancer ul pe mig 21si iar 93 lancer) cu antiaeriana praf doar ciws functionale gruparea trimite disperat semnale ptr suport aerian dar iar degajeaza inainte mult in sus ptr a evita ciws si ataca in picaj aproape vertical bombe prnd uri si tunurile lasa formatia aproape distrusa dar rezista…intre timp cele 2 osa au lansat 4 rachete trei impacteaza in navele de debarcare si meko …o meko se duce la fund alaturi de o nava de debarcare…cale intoarsa alta incercare…romanii cu ceva pierderi se si 2 iar uri ciuruite se intorc acasa…
august 17, 2011 at 1:28 pm
Precizari:
Doru a trecut „dincolo” pe 20 aprilie 89…nu se incadreaza in WhatIf.
Ion Taralunga a fost artist plastic, nu pilot…
RF4…asa cum ii spune si numele, e de recunoastere( foto in principal). Pentru SEAD/DEAD ai nevoie de F4G Wild Weasel. Nu se incadreaza…
Cum prostesti o nava cu SeaSparrow astfel incat sa ajungi sa o ataci din aer cu FAB-uri si blocuri PRND?
august 17, 2011 at 5:52 pm
da stiu ca doru davidovici era mort am scris direct fara sa corectez si nu cred ca a iesit prea bine ca mi se amestecau ideile am vrut sa spun ca la fetesti erau pilotii cei ami antrenati din far cat despre rf 4 folosit pentru sead am spus din start ca nu stiam dotarea turcilor cu avioane,variante rachete doar mi am imaginat eu cred ca poti folosi un avion inarmat de recunoastere ptr misiuni sead improvizat
august 17, 2011 at 6:05 pm
cat despre cum prostesti o nava cu sea sparow navele au in general doua radare antiaeriene minim unul de cautare si unul de urmarire(la aegis sau avioane e integrat si de aici ar putea naste o discutie legat de radarele rusesti de pe avioane si prob lor) deci radarul de cautare are un interval intre baleiaje(se invarte)si nu toate navele au radarele de urmarire in parti ca cele rusesti le au pe un mastil si cand ghideaza 2 sau ev 4 rachete nu le pot ghida in toate dir daca le ghideaza semiactiv facand corectii pot dar in anii aia nu erau capabile sa ghideze simultan sa i spunem 4 rachete 360 grade rezulta unele zone vulnerabile popa sau prova depinzand unde sunt instalate sau laterral dar lateral au ciws si cu 4 celule plus atac cu rachete clar ca pot fi pacalite argentinienii au facut o cu a4 cu bombe cred de 250 in malvinas si englezii aveau seawolf
august 14, 2011 at 3:06 pm
Sictir inseamna in limba turca „Da-te mai incolo” !
august 14, 2011 at 3:21 pm
Armata de uscat avea
3700 de tancuri din care 532 M-47,3100 de M-48A1,2..5 si 81 de Leo 1
114 M-24 tancuri usoare
3200 APC,500 M-59,2100 M-1113,600 M-2/3
Vehicule recunostere M-8,nu spun numarul
Artilerie 4200 de piese din care
830 M-101-105mm
104 Skoda 150mm
500 M-114 155mm
140 M-115 203mm
Iar autopropulsata
300 M-52 105mm
26 M108 105mm
150 M-44 155mm
36 M-107 175mm
16 M-110 203mm
MRL doar 26,anume 6 MLRS si 20 RA-7040
Mortiere 2000 bucati de toate neamurile
Artilerie de coasta 20 de tunuri calibru 240mm
Rachete AT 400 Cobra,300 SS-11,516 TOW si 392 Milan
1100 de tunuri AA
20 GAI-DOI
260 GDF-003
725 L-60
100 M42
Rachete AA
12 Rapier si Redeye
163 avioane Cessna 206,DHC-2,Do-27,O-1E,T-42,U-17
273 elicoptere
20 AB-204,85AB-205,20 AB-206,3AB-212,30 OH-13H,70 TH-55,30 UH-1D,15 UH-H
Pentru ca toate draciile astea sa se invarta turcii aveau pe inventar 650 de mii de ieniceri,spahii si alte gade
august 14, 2011 at 3:26 pm
Eu cred ca turcii castigau fara drept de apel .
august 14, 2011 at 3:31 pm
Bre da noi in acea perioada nu eram inca membrii in Varsovia?!Asa ca URSS, care inca rasufla s-ar fi aruncat imediat spre turcii, macar ca ne dadeau ceva arme si ne protejeau litoralul. In privinta luptei la sol, Romania dispunea pe atunci de peste 1300 de tancuri si aproximativ 500 de avioane. Cate puteau porni la prima cheie?! Destule oricum…
Eu as intra in Bulgaria ca sa-i ajut si oricum prefer sa ma bat pe pamantul altuia…Teoretic turcii au prima sansa>Si a doua si a treia si a patra 🙂 Dar asta nu inseamna ca ar intra in Dobrogea.E drumul lung din Bosfor la Constanta, iar daca rusi le blocheaza flota…Avem ce discuta…
august 14, 2011 at 3:34 pm
Aveam cam 400 avioane de lupta,3000 de tancuri,2500 TAB-uri,3600 piese de artilerie,127 MLI-uri samd
august 14, 2011 at 3:43 pm
cate din astea porneau la cheie?Vrei sa zici ca aveam 1000 de T34-85 printre alea 3000 de tancuri?
Ipotetic,daca toate sculele mergeau,trupeti chiar faceau instructie vreo 6 luni,ii opream pe turci in Balcani.Adica ii tinem in loc prin muntii bulgarilor.Atat si nimic in plus.
august 14, 2011 at 4:07 pm
Bre atatea ieseau pe inventar,acum esta ca situatia cu rusii cate sustineau ca ei au inventat avion,numai ca al lor nu a zburat asa ca nu a fost considerat avion.
august 14, 2011 at 3:39 pm
Am zis in enunt ca se divortasera cele doua aliante, precum si alte info.
august 14, 2011 at 3:39 pm
In plus am avea avantajul daca am reusi sa-i blocam pe Stara Planina si s-ar schimba datele problemei cu infanteria si blindatele turcesti blocate rezultand un razboi de durata ceia ce nu i-ar mai avantaja plus ca pierdeau si elementul surpriza.
august 14, 2011 at 3:43 pm
Cu noi blocandu-i in balcani in partea de vest, rusii tinandu-i la respect cu flota si trecand ca prin branza prin statele din caucaz galopand spre partea de est a turciei nu prea-i vad s-o tina mult pana sa arunce prosopul.
A, mai ii au si pe greci pe cap ca doar n-or fi prosti sa nu puna mana pe Cipru si sa le taie retragerea din balcani blocandu-i pe continent si lundu-le si partea europeana.
Iar in partea de SE a turciei e zona revendicata de kurdistanezi care pe atunci le puneau probleme mari.
august 14, 2011 at 3:57 pm
Ar merge de o pocneala aero-navala ca pe Discovery, cu o flota rusa protejata din aer, care sa aduca trupe la Varna si intalnirea cu marina si aviatia turca. In orice razboi sunt tampenii, asa ca si in asta s-ar potrivi una 😀
august 14, 2011 at 4:01 pm
Intr-un razboi Romania-Turcia peste Bulgaria,turcaletii plecau favoriti,
Cel mai mare handicap era pe mare,acolo unde ei aveau o suprematie numerica covarsitoare,echipamente mai bune(rachete Harpoon in pecial dar si posibilitatile ASW),si beneficiau si de un antrenament superior,taicamiu imi povestea ca din 1981(a facut armata la marina 1980-1982),pe nava le taiasera tare de tot norma de hrana(fara lapte,carne,mezel rate de ciucalata sau vin rosu ci numai varza calita si o ciorba lunga..),la fel si iesirile pe mare incepusera sa se imputineze,inca eram in 1981,ce s-a intamplat mai tarziu spre 1988-89 nici nu vreau sa ma gandesc.
In privinta confruntarilor aeriene la fel suntem in dezavantaj,atat numeric,450 avioane fata de ei care aveau 570 supersonice plus 60 de subsonice de antrenemant,avioane care insa nu putem spuna ca toate erau imposbil de doborat de avioanele romanesti,MiG-21 avea o manevrabilitate superioara lui F-4,F-105 era un dezastru,F-5 era..simpatic..cu F-16 era mai nasol,desigur si Phantom era periculos,avea o electronica buna,cara destul dar era si el vulnerabil,F-16 insa..nu stiu ce sa spun,turcii aveau pe ele AIM-9L/M si AIM-7,MiG-29 il facea artificii intr-un dog fight,iar in privinta posbilitatilor BVR nu prea statea stralucit ca capitolul precizie,in 1982 Israelienii au tras o caruta de Sparow care au trecut pe langa,la fel si americanii i Razboiul din Golf,intr-un caz asupra a 2 MiG-25 sau tran 5 rachete,toate au trecut pe langa..
Cel mai grav handicap ai Aviatiei Romane in fata celei turcesti era legat de pregatirea inferioara a pilotilor,in anii 80 stiu ca fiecare pilot avea alocate 15 ore de zbor..cea ce era foarte grav,stiu insa ca unii piloti faceau mai mult,insa nu multi,in timp ce pilotii turci faceau peste 100 de ore de zbor pe an,cu aplicatii,trageri etc.Asa inca nustiu in ce masura ar fii reusit pilotii nostri sa se foloseasca de avantajele avioanelor romanesti in fata alora turcesti,15 ore de zbor nu cred ca poti sa scoti untul dintr-un MiG-21 in fata unui F-4,al carui pilot zboara 100 ore.
La Fortele Terestre mai este cum mai este,aici grosul armatei era format din soldati in termen si la noi si la ei,bine ei aveau armament ceva mai fiabil,vehicule in special,si o artilerie categoric superioara celei romanesti,la tancuri insa cred ca TR-85/T-72 poate si T-55 ar fii facut cat de cat fata Leo 1 si M-48,mai nasol cu toate rachetele lor AT,aici din nou turcii sunt in avantaj
Per ansanblu Armata Turca ii era superioara celei romane la fiecare capitol,nu spun ca o batea in 48 de ore dar nici nu cred ca ne puneam noi opinca pe Topkapi..in principal era foarte deficitara la capitolul pregatire,si alte najunsuri desigur,comunicatii etc.
Alta sansa nu cred ca aveam decat un atac masiv cu alea 3000 de tancuri 100 de mii soldati,plus ati cateva sute de mii de rezervisti,doar era razboiul intregului popor,aviatia incerca si ea sa obtina cata suprematie aeriana putea,apararea AA la fel,aceasta crad ca era mai buna decat aveau Turcii,in special rachetele S-75,S-125,KUB si Osa,cat si cele Strela,desi acestea cred ca erau depasite.
Insa intr-un razboi in care intra URSS lucrurile se schimbau radical,aia aveau echipamente foarte moderne,personalul era foarte bine pregatit,disponibilitatea tehnica era(inca),la cote inalte samd.
august 14, 2011 at 4:05 pm
Bre fara rusi care sa tina litoralul nici Napoleon, Cezar si Alexandru impruna nu-i opreau pe turci. Nu aveau decat sa atace mediu ca intensitate pe uscat si apoi sa-si aleaga locul de debarcare…Deasemenea daca reuseau sa loveasca podurile dunarene, si probabil ca ar fi reusit, ar fi fost foarte rau pt noi. In cazul in care Varsovia este mort, nu as mai intra in Bulgaria ci as concentra tot ce am in Dobrogea si pe malul drept al Dunarii. Alea 2000-3000 de tancuri nu ar face fata in camp deschis dar ar putea fi folositoare ca puncte intarite de sprijin.Adica majoritatea lor.
Aviatia…as prefera s-o folosesc mai ales la atac la sol si in nici un caz nu as pune-o sa se ia de piept cu turci. RoAF ar interveni doar cand as considera eu ca merita.
Cum prin Tulcea nu se poate debarca, o concentrare a trupelor in Dobrogea, de o parte si de alta a Dunarii, mi-ar oferi posibilitatea sa nu lupt pe doua fronturi.Lantul lung de aprovizionare al turcilor si cel foparte scurt al meu ar fi unul din putinele avantaje ale Romaniei. Faptul ca pe atunci soldatii nostri nu erau cine stie ce pregatiti are importanta dar nu este capital. Planul conteaza.
Mai clar un razboi de aparare activ, este tot ce am putea obtine in aceea perioada…
Balcanii de Vest nu sunt chiar Carpati! Adica nu sunt asa de greu de trecut.Cine a fost in Turcia cu masina stie ce spun…
august 14, 2011 at 4:12 pm
Bun. Dimineata pe racoare…
O racheta Harpoon lansata de la bordul unui submarin otoman pocneste in plin o nava de patrulare romaneasca, in timp ce aceasta din urma scotea limba la niste pescuitori de cancani. pardon, calcani. Mare isprava, mare capcana…
Doua ore mai tarziu, primele patrule de avioane MiG-23 si MiG-21 romanesti incep patrularea peste serele de castraveti.
FSN-ul cade la intelegere ca teritoriul Romaniei sa fie liber pentru rusii aflati in trecere.
august 14, 2011 at 4:21 pm
Bre da in situatia in care Armata Rosie traversa Romania atunci ministru pt a lupta alaturi de Armata Romana impotriva Turciei atunci de partea Romana respanabil cu comanda trabuia sa fie Generalul Militaru 😀
august 14, 2011 at 4:38 pm
Da!!! 😀
august 14, 2011 at 4:45 pm
Eu cred ca daca Armata Rosie ajungea in Romania in 1990 nu mai pleca pana acuma . 😛
august 14, 2011 at 5:27 pm
Iar eu cred ca esti pe langa subiect. Deci, evita.
august 14, 2011 at 5:32 pm
Pai razboiul ruso-turc se incheia cu victoria rusilor si rusii ramaneau sa ne apere de o noua invazie ! 😛
august 14, 2011 at 4:53 pm
Facem pariu ca Guse si Stanculescu dadeau lovitura de stat.Radem,glumim,dar razbelul e treaba pt. oameni seriosi,nu alde Iliescu &Militaru.
august 14, 2011 at 5:06 pm
Ambi fiind agenti sovietici, Militaru dovedit de DIA, nu cred ca Gusa ar fi avut ce sa faca…Iar rusi ii preferau pe aia doi.
august 14, 2011 at 6:28 pm
bre, pare-mi-se c-ati uitat ceva: sovieticii ii pot ataca terestru pe turci si prin Georgia si Armenia (fara sa ocoleasca prin RO si BG ca sa dea de ei ), deci iaca se deschide un nou front.
Si nu tre sa uitam de Grecia, care 100% ar fi sarit ca un pitbull sa-i muste de fundul salvarilor (alt front pt turcaleti! al 3-lea!!)
Cred ca-ntr-o prima etapa CCCP-istii ar fi aruncat tot ce zboara cu foc la fund contra flotei otomane (Tupolevurile cu rachete Kh15, submarine etc), probabil ar fi adus in graba Su 24, 25, 27, Mig-uri 29 etc.
Flota lor de suprafata s-ar fi adunat agale, ca sa nu se expuna, in timp ce aviatia si submarinele lor rad tot ce pluteste prin sudul M Negre (inclusiv romanesti si bulgare 🙂 ).
Odata flota otomana eliminata, cre ca flota sovietica s-ar fi plasat (in final! nu prea devreme!) pe langa Bosfor, blocandu-l. Si separand turcia europeana de ailalta. Sa nu uitam ca majoritatea navelor rusesti aveau o aparare AA destul de bazata.
Concomitent, ar fi atacat cu tancuri si cu aviatia de front prin Georgia si Armenia. Sigur, ar fi avut pierderi de la elicopterele Cobra. Dar, incet-incet, cu Mi-24 si Su 25, acoperite de Mig 29, cu Shilka si OSA pentru AA, tancurile T64 si T72 ar fi razbit, in ciuda terenului.
Si nici graba mare nu e . Ganditi-va ca otomanii lupta pe 4 fronturi!
Cat despre romani, cred ca-n prima faza s-ar fi aparat. Apoi, cand treaba ar fi devenit clara, si turcii demoralizati si imprastiati pe „n” fronturi, ar fi atacat evident prin Dobrogea si Cadrilater (uitand la 30 de ani dup-aia sa mai plece 😛 ; deh!)
Deja prezenta CCCP dezechilibraza rau scenariul; poate mai bine ar fi neutri?
august 14, 2011 at 6:38 pm
scuze, Raptore, acu vad c-ai scris si tu cam acelasi lucru.
august 14, 2011 at 6:52 pm
Nu-i nimic, te citeam cu mare atentie, puteai spune „preluat” :)) Glumesc si eu.
De rusi nici mie nu mi-a placut ideea, existand posibilitatea sa nu mai plece, considerand statele balcanice state slave iar prin acea vreme incepeau si sarbii sa aive de furca cu statele separatiste.
Mai degraba ar fi mers un scenariu Turcia vs Bulgaria pt care ar fi intrat in lupta Romania de teama sa nu uite sa se opreasca pe malul sudic al Dambovitei iar la urma logica ar fi fost ca Grecia sa le dea lovitura finala.
Un astfel de scenariu ar fi fost cel mai ok, Grecii s-ar fi ales cu Cipru si o parte din partea europeana a Turciei, Bulgaria infranta dar salvata de romani si greci s-ar fi ales si ea cu o fasie mica din turcia europeana iar Romania ar fi ocupat iar Cadrilaterul+ as mai adauga raionul Varna datorita importantei strategice pe care o are la marea neagra si nu cred ca s-ar mai fi plans bulgarii de asa ceva din moment ce le-am scapat pielea si militar au ramas 0 absolut.
august 14, 2011 at 6:09 pm
Daca interveneau rusii atunci situatia se schimba radical,si cum s-a stabilit ca vor lua parte la razbel numai fortele sovietice din zona atunci,Flota Marii Negre dispunea de 7 crucisatoare,1 portavion,11 distrugatoare,35 fregate,20 de submarine din 14 nucleare si inca 60 de nave mici.
Aviatia din zona Odessa-Crimeea era compusa din 3 regimente de MiG-23.90-100 bucati,cate un regiment de Su-25/MiG-27 si o escadrila de Su-17,astora li se mai adaugau ceva flasnete Yak-38 plus cele 33 MiG-29 din Moldova,MiG-urile 29 de la Saki,inca un regiment deci.Mai erau disponibile cate un regiment de T-22 si Tu-16,probabil ca ar mai fii putut fii folosite si bombardierele strategice(Tu-95/160),si de la Priluki si Su-27 de la Mirgorod.
Fortele Terestre sovietice aveau dislocate in zona de sud-vest peste 9100 tancuri,6000 piese artilerie si alte cateva mii de blindate sustinute de cateva sute de elicoptere,aceaste forte erau dispuse pe un aliniament de la Budapesta pana in Kazahstan,dar daca 15-20% dintre fortele acestea interveneau atunci Turcii cred ca o incasau serios,ei erau cei aflati in inefrioritate numerica si chiar tehnica.
august 15, 2011 at 6:47 pm
ma gandeam sa imi las imaginatia sa zboare dar la ce pomelnice atzi scris mai sus mi s-a taiat…..tre’ sa tzin cont de prea multe date de armamente si mi se face lehamite, mai ales ca e evident: rushii ar fi „mucizat” cam toate aramatele din estul europei deodata nu pe rand la vremea aia (asta dupa mintea mea)
august 15, 2011 at 7:30 pm
Bre da chiar,un razboi Romania-Turcia ar fii constituit un moment al adevarului pt armata RSR,Turcia atat in aer cat si la sol avea o armata comparabila cu cea romana,ceva mai mare,mai bine dotata si antrenata dar una care ne-ar fii aratat exact care era nivelul armiei romane de la sfarsitul Razboiului Rece.
Deci,in ce masura putea Armata Romana sa faca fata unui razboi cu Turcia?
august 16, 2011 at 9:57 am
MIG 29 cumpatate de Romania erau noi noute acum, pilotii foarte bine antrenati in bazele de lupte rusesti zburasera peste 150 de ore de zbor in 1989 deci erau pregatiti! MIG 29 romanesti erau destinate sa securizeze atomo-centrala de la Cernavoda si erau la vremea aia o forta de elita, intr-o confruntare cu F 16 A si C dotate cu Sparrow vs. R27R cred ca scorurile ar fi fost apropiate, la dog-fight ii bateau ai nostri cu MIG 29A pe turci aproape sigur, MIG 21 si MIG 23 ar fi dus luptele aeriene cu F 4 si F 104 si F 105 ale turcilor, dupa atacul surpriza cand s-ar fi stabilizat situatia MIG 29 ale bulgarilor ar fi contra-atacat si ele cate mai ramaneau dupa atacul surpriza, pe mare situatia nu ar fi fost prea roz deoarece navele noastre echipate cu SSN 2NC Styx ar fi avut sansa a 2-a in fata navelor inarmate cu Harpoon si ar fi trebuit sa stea in apropiere de port, acoperirea aeriana a flotei romanesti si bulgare ar fi fost de -asemenea deficitara din cauza razei mici de actiune a MIG 29 si MIG 23 de la Kogalniceanu.
Flotila de Dunare ar fi prevenit o debarcare pe malul nostru al dunarii suficient timp. Intre timp rusii nu prea o sa se miste repede in zona, fiindca interventia lenta le ofera avantajele maxime, au nevoie de o armata bulgara si romana slabite ca sa faca cumva sa „uite sa mai plece” din Balcani.
Grecia nu s-ar grabi sa se bage fiindca asteapta de-asemenea momentul prielnic. Intre timp submarinele rusesti mult mai bine inarmate decat cele turcesti distrug liniile de transport ale turcilor pe mare. O escadrila de TU 22 M loveste in plin o grupare de desant a turcilor intr-un atac surpriza. Apar in teritoriul bulgar primele unitati aduse din Crimeeea veterani din Afganistan, desant parasutisti. Armata turca are probleme pe teritoriul ocupat. Pierdem 2 corvete intr-o confruntare navala cu turcii, flota Marii negre se misca din portul din Sevastopol. Se prefigureaza o confruntare intre gruparile navale ale Rusiei si Turciei undeva in Marea Neagra.
august 16, 2011 at 12:22 pm
Trupele de parasutisiti rusnace incep sa atace trupele turcesti in muntii Bulgariei, turcii pierd cateva zeci de blindate luate la ochi cu tipuri noi de rachete antitanc
august 16, 2011 at 12:53 pm
prima miscare ofensiva a turciei contra Rusiei, 3 submarine vaneaza si distrug cu succes o nava de debarcare ruseasca care ar fi trebuit sa ajunga in port la Constanta,2 F 16 doboara un TU22M, F 4 reusesc sa distruga o vedeta purtatoare de rachete aflata in cercetare. turcia isi retrage flota mai aproape de tarmurile proprii pentru a beneficia de protectia aeriana.
La Constanta aterizeaza primele 12 MIG 29 C din componenta armatei a 14-a
august 16, 2011 at 12:56 pm
Fabrica de la Craiova devine obiectiv strategic si i se aloca 3 escadrile de vanatoare pentru protectie.
IAR 93 in numar de 36 duc misiuni pe linia frontului cu bombe cu submunitie exploziva, cateva blindate turcesti si 3 tancuri sunt distruse, 2 avioane IAR 93 pierdute in luptele cu artileria antiaeriana.
august 16, 2011 at 12:59 pm
5 tancuri romanesti distruse de elicopterele Cobra, din care la randul lor 2 sunt doborate de IAR 93 in contraofensiva. 2 IAR 330 PUMA sunt doborate in timp ce incearca sa duca operatiuni speciale in spatele teritoriului inamic.
TR 85 angajeaza cu succes o coloana de tancuri M48, turcii se retreag lasand in urma 8 tancuri de ale lor distruse si 3 TR 85.
august 16, 2011 at 1:07 pm
Crucisatorul Rusesc Moskva intra in lupta impotriva gruparii navale turcesti, datorita battle groupului mult superior confruntarea este de scurta durata, o fregata ruseasca este pierduta, dar pretul platit de turci este enorm, 2 fregate tip mai vechi sunt distruse, o fregata noua MEKO este distrusa definitiv din cauza salvei de rachete P-500/SS-N-12 Bazalt nu mai putin de 4 sfasaindu-i puntea si bordajul.
In confruntarile aeriene bulgarii mai dispun de 30 de MIG 21/23 si de 6 MIG 29 romania a pierdut si ea 5 MIG 29 in luptele cu F 16 si F4 Phantom. 2 SU 27 intra in scena pentru prima data in Caucaz unde doboara rapid 6 F 104G si 2 F 16.
Grecia este sfatuita de Americani sa stea pe tusa. Armata Turca simte pe umeri o presiune crescanda.
Fortele Terestre Romane se pregatesc de contraofensiva dar totodata stau si cu ochii la frontiera cu Ungaria ca astia au ceva cu noi tot timpul si nu putem sa ne lasam descoperiti.
august 16, 2011 at 2:35 pm
Romania isi revine dupa socul primelor confruntari, specialii incep sa desfasoare opertiuni in teritoriul bulgar alaturi de acestia, T 72-urile bulgaresti reusesc sa blocheze Leopard-urile 1 turcesti, rachetele Maliutka M2T desi deficitare functioneaza bine impotriva infanteriei mecanizate turcesti. Isi face simtita lipsa unui avion turcesc de sprijin aerian apropiat dedicat, odata cu intrarea in lupta a Rusiei toate F 16 sunt alocate acoperii aeriene, F 4 Phantom reusind doar in mica masura sa faca fata noii generatii de avioane rusesti MIG 29 si Su 27.
Dezavantaj Turcia care trebuie sa [ppasteze in Caucaz 24 din F 16 existente.
august 16, 2011 at 3:34 pm
Rusia Bombardeaza pentru prima data in adancimea teritoriului Turciei, vizand in special porturile si dotarile apararii costiere in zona caucazului, cu TU22M si TU 95 Bear cu ajutorul rachetelor, battle group-ul rusesc se apropie de apele teritoriale turcesti dar este in astptare pentru a nu intra in bataia avioaneleor turcesti care actioneaza in zona, SU 27 patruleaza si asigura suprematia aeriana in zona flotei. SU 24 bombardeaza tarmul bulgaresc ocupat de turci, MI 24 distrug in jur de 10 tancuri si cateva zeci de blindate turcesti, in aceeasi misiune un AH1 cobra turcesc este dat jos de catre AA romaeasca. Efectivele romaniei sunt rotite pe front vin divizii noi de infanterie pregatite in graba.
august 17, 2011 at 9:22 am
In acest moment se trece la contraofensiva pe toate fronturile, in Bulgaria, desantul parasutistilor in spatele liniei frontului este un succes, antiaeriana turca nu face fata atacurilor din aer decat punctual, 2 IAR 93 sunt doborate, turcii se retrag, MI 24 Hind lovesc tancurile si blindatele turcesti in retragere. Flota Rusa a Marii Negre se multumeste sa blocheze flota turca in granitele proprii, porturile sunt lovite cu rachete de croaziera, inca un submarin turcesc este descoperit si scufundat in Marea Neagra.
august 17, 2011 at 9:38 am
Turcii reusesc cu 2 escadrile de F5 Tiger sa doboare 6 IAR 93 si 2 MI 24 HIND, un singur F5 este doborat de un MIG 29 bulgar, T 72 -urile se dovedesc a fi mai mult decat potrivite pentru a lupta cu tancurile M48 in schimb Leopard 1 se dovedesc superioare tancurilor de conceptie estica.
TR 85 au cateva probleme de logistica si trebuie sa stea destul de mult pe la reparatii. Cobrele AH1 ale turcilor reusesc in 2 actiuni sa distruga 10 T 72 bulgare intr-o ambuscada.
Bulgaria are la acest moment peste 1 milion de combatanti intre care si unitati neregulate.
MI 24 Hind sunt din ce ince mai eficiente in distrugerea trupelor turcesti de la sol. Turcia ia masura sa isi aduca din Mediterana cateva nave de lupta si apararea costiera intra in alerta se asteapta la o invazie ruseasca de proportii.
august 17, 2011 at 9:43 am
In Caucaz ajung 3 escadrile de SU 25 veterane din Afganistan astea incep sa opereze impotriva Turciei in est escortate de SU 27, la granita se dau lupte sporadice, SU 27 doboara 2 F 16 in lupta aeriana apropiata deoarece nici Sparrow nici R 27 R nu sunte foarte fiabile ca rachete BVR.
MIG 23 MLD obtin 2 victorii impotriva unui F 104 si a unui F4 Phantom.
august 17, 2011 at 9:48 am
A doua zi Turcii cu F4 Phantom si F 16 lovesc porturile rusesti de pe tarmul estic, in aceasta actiune F 16 doboara 5 MIG 23 MLD si 2 SU 24. Turcii pierd la ranul lor doar 2 F4 Phantom.
Portavionul rusesc Kuznetzov iese in larg echipat pentru lupte aeriene si asigurarea flotei, pilotii de pe portavion sunt pregatiti in graba – 2 saptamani intense de pregatiri.
Devine clar ca presiunea pe Turcia creste enorm in acest moment.
august 16, 2011 at 2:35 pm
lasand patriotismul la o parte turcii nu or sa treaca dunarea.si nici cap de pod la marea neagra.Balcanii intesati cu VM nu is usor de trecut.sa nu mai punem la socoteala dunarea.plus ca romania are 96 de iar 93-2 COPOIUL(asta miroase tot la sol si matura tot la sol-echivalentul maturoiului romanesc-iar80).ca de obicei vom apara bulgaria.de fapt am facut-o mereu.sarbii vor face ce stiu mai bine(sa atace ro impreuna cu turcii)-amintiti-va nicopole(interventia sarbilor a schimbat soarta bataliei-asta daca nu ma inseala memoria).ungaria va fi nevoita sa intre alaturi de noi ptr a-si proteja granitele.austria(astia au o slabiciune ptr unguri)va face acelasi lucru.ARMATA ROMANA va invinge pe armata turca si va pustii bulgaria de turci.asa a fost mereu in istoria asta a balcanilor.ca pe urma bulgaria nu va recunoaste in ruptu capului asta e alta poveste(vezi 1877-1879).parerea mea.
august 16, 2011 at 9:08 pm
dunarea e mai dificil sa o treaca cat despre cap de pod la marea neagra e dif de spus nu avem sau nu aveam nici o nava capabila antiaerian si apararea antiaeeriana doar cu instalatiile kub si volhov …operatiunile amfibii cer suport aerian daca luam 1990 aveam doar iar 93 acoperite de mig 21 daca luam acum iar 99 care mi emi place mult dar nu e close suport adevarat(nu are blindaj)cat mai potrivit ptr atac usor ptr ca are contramasuri si armament acoperrite de lancer…noi in momentul actual avem ocazia sa facem trei grupuri de lupta adevarate la marea neagra cu niste corvete moderne cu rachete antinava mai usoare(sai spunem asa)si capac antiaeriene bune (facute la galati cu olandezii-au deja corveta sigma care o fac la galati cu armament si electonica la alegere)construite in jurul fregatelor(cu toate ca toti recunosc prob lor in malvinas si lipsa de inarmare sunt foarte bune comanda si control ce le face nave bune conducatoare de flota marasestiul a progresat incorporand de la absalon ul danez sis de lupta)si niste rachete antinava mai puternice pe fregate
august 16, 2011 at 2:46 pm
numai sa vedeti cum arata VELIKO TARNOVO!vai si rape.un calvar ptr blindate.un batalion de mlivm (amplasate in mod strategic face praf orice blindat.lasam la o parte vm bulgari.is putini si varza.turcii nu or sa treaca in veci de VM ROMANI.punct.apoi mai sunt 2 flotile de aviatie-craiova,timisoara.timisoara ptr sarbi.craiova ptr bulgari.toate dotate cu IAR 93-2 COPOI.denumirea asta am inventato eu.mi se pare adecvata.priviti nordul tarii.ROMANIA reia bucovina si tinutul herta, POLONIA reia restu de teritoriu,cehia sau slovacia(nu stiu cine e in nord-vestul nostru) reia restu.bine ar fi daca ne am recupera TOT MARAMURESUL,sa nu mai vorbesc de VOIVODINA si BANATUL UNGURESC.deja is prea multe vise
august 16, 2011 at 2:56 pm
si prea multe beri:)POCUTIA o lasam la poloni.transnistria sa se spele cu ea pe cap.
noi ne reluam granita la nistru(cetatea alba-insula serpilor).pe INSULA SERPILOR facem o baza maritimo-aeriana-submarine,de nu mai intra nici dreaq (un fel de pearl harbor)apoi infiintam GARDA NATIONALA (formata din rezervisti) care va avea ca obiectivsud-sud est-sud vest+MAREA NEAGRA.daca m-am aberat prea mult va rog sa ma corectati cu dotarile de rigoare!:)
august 16, 2011 at 3:18 pm
plus ca inainte de inceperea ostilitatilor MARASESTI-ul iese din port si ia calea americii de unde se intoarce cu un fratior.sa-i zicem OITUZ.DELFINUL iese si el din port in drum spre scandinavia si mai da de 2 verisori.plus verisoarele fregate(modernizate).plus un ajutor de niscaiva 96 de f16 bl 40-52 gata de uz.citeam undeva despre planul de aparare al poloniei cu 9 divizii de infanterie si in caz de atac al ro cu 5 divizii de inf nato.plus aeroporturi;rom puse la dispoztia nato.lasand la o parte visele amintiti-va ca armatele romane si germane(armata aia ungara avea jumatate din efectiv trupe romane-de asta nu se vorbeste) au pierdut la stalingrad si ptr faptul va au avut ajutor masiv din partea americii.IMI DORESC O ARMATA ROMANA PUTERNICA INCAT SA DESCURAJEZE PE TOTI POHTITORII DE TERITORII CE NU LE APARTIN.O INDUSTRIE CAPABILA SA PRODUCA AVIOANE MULTIROL CAPABILE SA TAIE POFTA LA TOTI!scuzati majusculele.
august 16, 2011 at 3:22 pm
Era vorba de un what if! Remember nu o lua pe aratura, citeste contextul si comment-uri dupa este vorba de un conflict intens in Balcani cu tarile mentionate, nu implica USA sau tarile Scandinave, etc.
august 16, 2011 at 3:51 pm
ok.dar serbia si ungaria se vor implica mai mult ca sigur.in rest ramane valabil ce am afirmat=ROMANIA VA APARA interesele bulgariei.adevarul e ca un conflict in balcani nu e posibil fara acetse tari:serbia,grecia,bugaria.intre aceste 3 tari este un conflict intens in ceea ce priveste macedonia.chiar daca e off topic.dar vorbim de balcani.si asta spune tot.un conflict balcani inseamna grecia,serbia,bulgaria,romania, macedonia si ungaria in extremis
desi nu se incadreaza
asa a fost mereu in istorie.si istoria nu se schimba.ea se repeta.asta este parerea mea.adevarul este ca ROMANIA nu va accepta sa fie atacata bulgaria.au facut-o bine)TARA ROMANEASCA SI TRANSILVANIA incepand din sec14-15(cruciadele duse de VLAD TEPES,IANCU DE HUNEDOAR,tatal lui VLAD TEPES(SPRE RUSINEA MEA IMI SCAPA NUMELE)STEFAN CEL MARE,ETC.daca e sa studiem istoria toti voievozii romani au dus campanii la sud de DUNARE(remember decebal-campania moesica-sper ca am numit bine).din punctul meu de vedere degeaba te chinui a descifra viitorul cand nu cunosti trecutul.si trecutul spune multe.si le zice pe toate.aceasta este parerea mea dupa cum am spus.si apoi inca o chestie importanta ,depinde pe cine va sprijini rusia sau sua.asta conteaza foarte mult.astept argumente pro si contra:)
august 16, 2011 at 3:58 pm
Pai problema este daca o luam asa mult mai spinuasa pentru Turcia, cu Grecia din anii ’90 in coasta nici nu cred ca se apucau de razboi, grecii erau pe pozitii atunci sa si-o dea in gura cu turcii, Serbia era inca Yugoslavia si cred ca ar fi fost in aceeasi tabara cu Bulgaria, asta insemna ca o sa si-o ia Turcii vai mama lor.
Daca ne gandim in schimb la momentul acutal…atunci sunt foarte sceptic ca le-am putea face fata……chiar si cu ajutorul Rusiei e destul de greu.
august 16, 2011 at 5:27 pm
Rusii nu sunt in stare sa le faca fata turcilor la dotarea actuala si fara nuke .
august 16, 2011 at 11:50 pm
Oare? esti tu asa convins?
august 17, 2011 at 1:58 am
ma indoiesc..
august 19, 2011 at 7:01 am
Si comentariul cu numarul 100…:), nu inainte de a spune bine v-am regasit, dragi colegi resboinici…
Deci, atat in scenariul discutat aici cat si in realitate, in ipoteza unui conflict cu Turcia a uneia sau mai multor tari balcanice, Rusia ar avea/va avea un rol decisiv. Si zdrobitor. Nu sunt un fan al lor, pe motiv de Basarabia dar trebuie spus clar: in caz de cafteala rusii ii bateau si in 90 ii bat si acum si la orice ora pe turci de le zboara turbanele din cap.
Nu ar fi o victorie facila evident.
august 16, 2011 at 8:53 pm
Rusinea ta e spalata de Vlad Dracul.
august 16, 2011 at 4:15 pm
dupa mine va fi reeditarea primului razboi balcanic.
august 16, 2011 at 4:22 pm
si nici nu contez pe rusia(imi ajunge grecia si serbia ca aliati).plus ungaria aliat fidel(aci e buba-desi contra turcilor au fost mereu).eventual ucraina pe marea neagra.parerea mea -strategul lui peste congelat:)
august 17, 2011 at 2:57 pm
La dotarea de atunci si cu antrenamentul de atunci am fi fost pasalac turcesc in cateva saptamani. Comunicatii la pamant, fortele blindate invechite, fortele aeriene cu o dotare pestrita si depasita – sa nu uitam ca MiG-ul 21 a zburat cu K13 si K5(asta era ghidata semiactiv pe radar, ajungea la 3 kilometri si pierdea tinta la peste 2G)-ambele „rear-aspect”. MiG23MF lansa acelas K13, R60( deja all-aspect, dar mult prea usoara ca sa poata dobora un bimotor ca F4) si R23, BVR(cu un record operational foarte slab-nu reusea in nici un caz sa faca fata unei tinte manevriere), iar pentru aer sol Kh23(ghidata pe comenzi radio-la vedere, un fel de Bullpup rusesc). MiG-ul 29, foarte putine livrate in ’90 erau inarmate cu R60, R73( all-aspect HOBS) si R27R(nici astea nu s-au comportat foarte bine in lupta, in Somalia-Eritrea, desi motivul ar putea fi faptul ca si rusii si ucraineenii stiau exact ce poa’ sa faca racheta si teoretic stiau cum s-o pacaleasca). Armamentul aer sol: bombe „proaste” de 50, 100, 250 si 500 Kg, rachete nedirijate de 57, 80, 122 mm, casete de bombe, de 250 si 500kg, dispersoare de submunitii KMGU-2( desi nu bag mana in foc ca au fost livrate impreuna cu MiG-urile 29). IAR-ul 93-cu incarcatura de lupta nesemnificativa(1600 sau 2500kg, in functie de varianta, doar munitie nedirijata). Marina:clar inferioara. Blindatele: TR85..la paritate oarecum cu Leo 1(desi cel din urma superior la putere de foc si sisteme de conducere a focului pe timp de noapte), in rest T55 superior M47 SI 48 la blindaj si putere de foc. Elicoptere….stim cu totii ce aveam noi( Puma inarmat cu blocuri 16x57mm si tunuri de 23mm) respectiv ei( Cobra S si F inarmate cu TOW)-iar iesim pe minus.
august 19, 2011 at 8:52 pm
In 1990 Turcia nu avea AH-1 Cobra,toate astea au venit putin dupa 1990 pana spre sfarsitul anilor 90.
MiG-21 s-a dovedit a fii un manevrier superior F-4,a stat foarte rau la capitolul armament,deja in anii 80 Turcia dispunea de AIM-9 L/M,folosite pe F-16,nustiu insa daca si pe F-4,F-5,F-104,care daca insa foloseau AIM-9J atunci MiG-21 putea obtine ceva victorii.
Cea mai mare problema a Armatei Romane in 1990 intr-un ipotetic razboi cu Turcia ar fii fost cauzata de pregatirea foarte slaba a militarilor romani,care in anii 80 erau trimisi sa culeaga porumbul de pe camp…
august 19, 2011 at 9:07 pm
si de faptul ca nu am avut niciodata capac tactice adevarate nu spun strategice(aveam scud b care nu l poti folosi decat cu incarcatura chimica sau bacteorologica ca sa fie efectiv si atunci nu il poti folosi impotriva obiectivelor mobile gen concentrari de trupe ci doar obiective fixe,cazarmi samd)artileria noastra apra ul avea bataie de 20 25 km (linia frontului)artileria aia pe sasiu de mli avea 14 15 km mig 21 maxim bombe de cadere libera de 250 kg cred la fel iar 93 unicul il 28 beagle/hong 5 capabil de ceva mai mult dar nu cred ca aveam munitie ptr a l pune in valoare singura sansa cand ajungeam fata in fata pe linia frontului scoteam tr 85 multimea de tab uri mli ul,konkurs ul ala ptr vanatoare de tancuri ,vanatorii de munte nu aveau nici o sansa de unii singuri nu aveam trupe speciale decat usla ptr ambuscade si parasutistii sa lasi vanatorii de munte singuri sa apere o trecere in munti e sa i sinucizi aviatia ce face nu spun ca un cobra chiar si impotriva ca 94,strela e bun nu stiu ce contramasuri aveau turcii dar sa l pui pe linai frontului la 2 km in spatele tancurilor dar cu kub in fata si cu tunuri de 30 mm e alta
august 19, 2011 at 1:39 pm
in 1990, turcii nu inghiteau Bulgaria si/ sau Dobrogea repede. nici acum nu cred ca ar reusi, pentru ca e o zona destul de muntoasa si nu e deloc simplu sa ocupi o alta tara. Ei nu reusesc sa se descurce nici cu kurzii – iar Rusia nici pana in ziua de azi nu se poate spune ca isi controleaza republicile caucaziene, si le are sub ocupatie de mai mult de 100 de ani.
in orice caz, ar fi fost un conflict de lunga durata.
iar Turcia economic nu ar fi putut sa sustina un astfel de razboi in 1990 – Rusia nici atat, cu exceptia optiunii nucleare, care insa era exclusa. In 1990 era inca URSS, dar era momentul exploziei si miscarilor centrifuge. Tot in 1990, noi eram inca membri ai Tratatului de la Varsovia, asa ca poate vrei sa precizezi cand in 1990 ar fi avut loc conflictul cu bulgarii.
situatia e diferita azi, in sensul ca turcii sunt foarte puternici atat militar cat si economic, ceea ce e o combinatie castigatoare in principiu.
insa un razboi e greu de dus si daca dureaza mult poate aduce la faliment chiar si tari care pleaca cu un avantaj, gen Turcia.
turismul lor ar fi terminat, de ex.
august 19, 2011 at 3:54 pm
Enuntul a fost asa:
„1990 a fost un an bun. Nu ştiu pentru cine, dar dă bine expresia. Oamenii când citesc aşa ceva, se gândesc la vin. Deci, e de bine.
1990-ul nostru de azi a însemnat o dezbinare de ambele părţi ale Cortinei de Fier. Tratatul de la Varşovia s-a dus pe copcă, iar de N.A.T.O. n-a mai fost nevoie. Numai Saddam săracu… În fine!
’90 a debutat şi c-o revoluţie islamică în Turcia, terminată cu succes. Bonus şi inclus în preţul revoluţiei islamice, la pachet cu terminarea N.A.T.O., a însemnat şi retragerea americanilor din Otomania.
Beleaua n-a căzut pe Israel, aşa cum toată lumea s-ar fi aşteptat, ci pre Bulgaria rămasă mică şi sfioasă şi mai ales taman bună de păpat, că nu mai avea aliaţi. În scurt timp, după schimbarea unor salve de artilerie peste frontiera cu bulgarii, proaspeţii conducători turci au poftit mai mult şi au zis că spre binele fraţilor musulmani vor alipi la mama Turcie neşte sere de castraveţi, dar şi Dobrogea! Oh ma ga’d! Pardon, inşalah.
Cum Lumea era cu ochii la CNN-ul care transmitea ocuparea Kuweitului de către Irak, ambele ţări mult mai interesante pentru că aveau petrol, nici dracu n-a dat importanţă otomanilor. Numa’ Rusia – nu verific, dar zic că la acel moment Sovietica Uniune era dezbinată complet – care cu poftă de reveneală în Top, a zis că întinde o mână de ajutor fraţilor ortodocşi mâncători de mămăligă şi celor ronţăitori de castraveţi.
Turcii n-au crezut că-i pe bune.
Prima Noctus a fost cu atacarea pe nocturnă a Bulgariei, la sol, din aer, dar şi pe apă. În zori, ofensiva otomană era în toi.
Ce a urmat? Spor!”
🙂