IAF-ul indian este unul dintre cei mai mari operatori de Mig-21 din lume. Avionul asta a dus destule cafteli cu vecinul pakistanez incat sa fie inca tinut in viata. De altfel India, mare amatoare de scule rusesti, s-a axat pe aliat pana la MMRCA cand a trimis Mig-35-ul acasa. Dar de rusi au nevoie in continuare pentru ca……
In prezent IAF opereaza cam 200 de Mig-21. Jumatate dintre acestea au fost modernizate pana la stadiul Bison si urmeaza a ramane operationale pana in 2017. Cealalta jumatate, doar MIg-21Bis ar trebui sa treaca in cimitirul de vechituri cel mai tarziu in 2013. Amandoua clasele vor fi inlocuite de proiectul autohton HAL-Tejas dar pana atunci….
India se chinuie cu piesele de schimb. Rusii pot asigura ceva asistenta tehnica dar piesele sunt foarte rare, normal, avionul e batran si cu resursa pe duca. Rusii sunt fericiti sa indigenizeze Su-30MKI dar la capitolul Mig-21 nu mai au de unde, decat din propriile cimitire de piese. Cu liniile de productie abandonate in favoare generatiilor 4-4,5, e cam greu sa satisfaca pretentiile din ce in ce mai disperate ale indienilor care-si vad flota de interceptoare de mare viteza dezintegrandu-se in aer sau la fiecare aterizare/decolare.
Mig-21 LanceR pare si mai napastuit, singurele resurse fiind generate de canibalizarea unei parti din flota de 110 aparate. De relatiile cu rusii ce sa mai vorbim, le-a pus Base cruce neagra cu trecerea Prutului, dar sa nu exageram, nu-i iubim aproape de loc pe fostii tovarasi de arme si ideologie.
Solutie: o punem de-un troc cu indienii :-)).
iulie 29, 2011 at 9:51 am
Mare avantaj ar avea in fata americanilor.
Puncte comune:
Amandoua (F-16 si Mig-21) sunt SH, vechi de pe vremea lui bunicu si monomotor.
Puncte forte pt amerloci:
–
Puncte forte pt Migurile luate de la talciok:
Pretul redus
Luam de la alti frati de suferinta
Ne punem bine cu minoritatea cea mai numeroasa din tara
Si experienta pe care deja o avem pe Mig-21, fara a da peste cap pilotii, tehnicienii, toata lumea odata cu schimbarea aparatului.
iulie 29, 2011 at 10:57 am
Poate invie Indienii MIG 21 da tot intarzie cu LCA TEJAS-ul lor, cred ca MIG 21 au facut sub licenta un timp destul de indelungat, asta da inca o sansa Gripen NG in India, daca proiectul lor merge prost o sa le trebuiasca un monomotor si singurul care sa satisfaca cerintele de cost si sa nu fie american este Gripen-ul pe care toti il apreciaza dar politic nu il vrea nimeni ca sa nu se supere Big Brother.
iulie 29, 2011 at 1:34 pm
indienilor li se falfaie de Big Brother, ei au ideile lor – independenta prin alternative multe, inclusiv locale.
logistic, pare un cosmar, dar astia sunt tara cea mai stresata militar din lume, care a fost supusa recent unui embargo militar american vreo 15 ani (Clinton l-a impus dupa ce India a facut experimente nucleare).
trecand prin embargoul ala, au inteles ca nu e bine sa depinzi de altii.
iulie 29, 2011 at 1:12 pm
India e un paradox : reuseste sa importe avioane americane mai performante ca ale altor aliati tipici NATO ( da , are F-16 block 52+), dar si rusesti in acelasi timp…Nu isi face nimeni griji ca transfera tehnologie de la o tabara la alta ?Mig 21 la ei are ca adversari alte Mig 21 din Pakistan chinezesti pe langa Mirage 3-4…mai nou JF-17.Ei au mai multe proiecte nationale care intarzie : tancul Arjun de exemplu, Tejas…Cred ca la vremea aparitiei va fi deja depasit (Tejas).Din ce stiu noi avem ca adversari Su-27 si Mig-29.Cred ca Bison indian are si R-77, noi nu.
iulie 29, 2011 at 1:15 pm
Stai putin memmon, India n-are F-16 deloc, chiar daca la MMRCA F-16-le customizat special sub numele de Viper a incercat sa-si faca loc.
iulie 29, 2011 at 1:19 pm
NU are rost si nu are niciun sens sa mai investim un ban in MIG 21 poate 2 aparate doar care sa zboare la meetingurile aeriene si da adversarii nostri in zona este foarte posibil sa fie SU 20 si derivatele si MIG 29, Gripen, J10 chinezesc poate chiar F 16 din aceste cauze ne trebuie acum generatia 4-4.5 in materie de avioane de lupta.
iulie 29, 2011 at 2:56 pm
„Fenchea Marius Says:
NU are rost si nu are niciun sens sa mai investim un ban in MIG 21 poate 2 aparate doar care sa zboare la meetingurile aeriene ”
De acord cu tine, insa daca idiotii care fura/pardon-conduc tara NU CUMPARA alte avioane, ce alternative exista, practic vorbind (nu visand la F16 Block52/Gripen NG):
1. mai tragi de astea „care este”
Incerci sa le mai carpesti resursa (parca au facut chinezii sub licenta MIG21, vreo 2 mii, nu pot sa cred ca nu se pot lua piese de la astia)
2. le tragi pe dreapta, scoti pilotii la pensie, inchizi aerodroamele, salutare si drum bun
Mai e vreuna care-mi scapa mie?
iulie 29, 2011 at 4:38 pm
O colaborare nebuneasca cu China si transformarea Lancereleor in J-8-II cu ce se mai poate folosi de pe ale noastre si ce se poate cumpara de la chinezi.
iulie 29, 2011 at 6:12 pm
Mai bine am sari direct la FC-1 atunci si l-am lanceriza aici practic s-ar inoarce acasa proiectul IAR 95 reincarnat!
iulie 30, 2011 at 1:20 am
🙂
iulie 29, 2011 at 6:11 pm
Practic este mai pagubos sa nu cumeri acum avioane noi decat sa mai rereupgradezi si rerevitalizezi MIG 21, eu as lua Gripen C/D pentru inceput cu oferta de au facut-o aia anul trecut sau as lua Gripen NG 48 cum se vorbeste ca se negociaza acum este singura oferta viabila, nu vreau desfintarea aviatiei dar nici sa iti bati joc de piloti pe care ii ti cu vechituri cu care a zburat si tatal lor si bunicul poate nu se mai poate. Decat sa ai o aviatie de parada….mai bine atunci fara! Nu vreau ca Romania sa aibe niste avioane de luat la tinta pe cer de catre un agresor, vreau niste avioane care sa castige luptele aeriene si sa provoace pierderi imense agresorului oricare ar fi el, de aia ai nevoie de piloti antrenati si avioane noi gata de lupta care sa poti sa le intretii in tara si sa le faci reparatiile curente aici, in Romania nu neaparat la IAR Craiova dar undeva in tara, eu nu mai cred in competenta IAR fiindca multi, foarte multi au plecat si know-how-ul se pierde odata cu ei.
iulie 29, 2011 at 6:46 pm
dar de ce spui asta, ai auzit ca se mai resapeaza din nou Mig-urile?
nu mi se pare o idee prea buna, si-au trait traiul. cum spun si americanii despre F-16 vechi ale lor, cu varsta defectiunile devin din ce in ce mai imprevizibile si in afara de costurile mari si dificultatile cu reparatiile, mai iti mor si oamenii prin ele.
poate MiG 29 sa mai fie ceva de ele, alea erau mai noi, dar aparent au stat in ploaie si in soare 20 de ani si nu se stie daca mai merita reparate.
iulie 30, 2011 at 1:21 am
„dar de ce spui asta, ai auzit ca se mai resapeaza din nou Mig-urile?”
Da. Canibalizare, resapare,etc. Sursa: Baraganu. Sa zicem..
iulie 29, 2011 at 1:14 pm
F-16 e cu 30 ani mai nou decat Mig-21
iulie 29, 2011 at 3:40 pm
Care F-16 și care MiG-21? Există F-16 noi care sunt cu 50 de ani mai noi decât primele MiG-21, dar există și MiG-21 care sunt mai noi decât primele F-16.
Spre exemplu, între MiG-urile noastre 21 care datează de prin perioada 1969-1973 și F-16 block 25 pe care ar vrea americanii să ni le vândă nu sunt 30 de ani. Sunt cel mult vreo 15. Cele pe care ni le-ar vinde americanii sunt de prin 1984-1985.
iulie 29, 2011 at 5:32 pm
pai mai fa o data calculul. Acum suntem in 2011. Daca F-16 alea sunt din 1984, inseamna 27 de ani, nu 15.
daca le-am lua maine, pana le-ar face aia gata ar dura 3 ani. Pana le-am operationaliza ar dura 5 ani, rezulta ca ar avea 32 de ani.
dar cum nu le luam maine, ca nu avem bani, mai adauga la suma asta.
in fine, eu zic ca bine ca nu le-au luat. Americanii le-au pensionat pentru ca nu sunt bune – le-au inlocuit cu A-10 si cu F-16 Block 30.
Block 25 astea au cazut in draci, mult mai mult decat Block 15 de ex. Americanii au pierdut 20 la suta din avioanele Block 25. Unii spun ca nu e neaparat avionul de vina ci pilotii, pentru ca au fost folosite la rezervisti.
Insa USAF spune ca pe cat imbatranesc celulele lor, pe atat devin mai greu de reparat iar defectiunile devin din ce in ce mai impredictibile.
Lasand la o parte avionul in sine, nu inteleg de ce ar vrea o tara sa inceapa un program nou de aviatie, ceva pentru viitor, cu un avion pensionat. N-are niciun sens.
Inteleg ce s-a intamplat, americanii au facut presiuni mari, poate au fost si interese strategice sa le facem pe plac in toate, nu pot sa ma pronunt, dar strict cu privire la afacerea in sine, era una foarte paguboasa si mare noroc, atat pentru noi cat si pentru americani, ca nu s-a facut.
iulie 29, 2011 at 7:11 pm
În caz că te refereai la mine când ai zis să recalculez, ele sunt vechi DE 30 de ani, dar nu sunt mai noi CU 30 de ani decât MiG-urile noastre. Indiferent când îl cumperi, un avion din 1984 va fi cu 15 ani mai nou decât unul din 1969.
iulie 29, 2011 at 7:19 pm
scuze, am citit eu gresit ca spui ca au 15 ani – cateodata nu citesc prea bine cand sunt pe blackberry.
am recitit si e corect ce spui – cred ca sunt 15 ani diferenta. Dar daca sunt asa amatori de vechituri mai noi, puteau sa resapeze Mig 29 pe vreo 30 de milioane total, chit ca au cam stat afara si multe chestii vor trebui schimbate, si alea sunt ceva mai noi decat Block 25 – care si ele au stat in intemperii, nu le prea tin in hangare.
weekend placut!
iulie 29, 2011 at 7:43 pm
Și mie mi-ar fi plăcut niște MiG-uri 29 Sniper decât alte SH-uri. Din păcate proiectul ăla nu prea avea șanse de succes; chit că schimbau toate echipamentele de bord cu unele producție Israel/România tot rămânea marea problemă a motoarelor și a altor subansamble majore. Nu ne-ar vinde rușii motoare noi sub nicio formă :))
Din câte știu principalul motiv pentru care au fost alese MiG-urile 21 pentru upgradare și nu MiG-urile 29 sau chiar 23 (care oricum erau mai noi și mai moderne) a fost cel al numărului de celule existente, fiind evident că nu mai aveam acces la piese de schimb de la ruși. Adică a contat să aibă de unde canibaliza, ceea ce la 23 și 29 nu prea era cazul.
iulie 30, 2011 at 1:27 am
Si, cu MiG-23 Lancer unde ajungeam?
Uneori sunt pro, alteori contra unei modernizari de MiG-23. Pot sa joc rolul politistului rau de data asta? 🙂
iulie 29, 2011 at 8:58 pm
eu cred ca ne-ar fi dat rusii si motoare si tot restul de echipamente trebuia doar sa avem cine sa negocieze, polonezii, slovacii, ungurii, pana la un punct nemtii opereaza MIG29, bulgarii de asemenea, reparatia capitala a MIG 29 ar face-o si RSK MIG, bani sa ai si inca la un pret bun, upgrade-ul venea ulterior dar ce sa ii faci daca suntem fraieri, daca acum mai aveam M(IG 29 SNIPER era poate la paritate cu F 16 Block 50/52 in afara de raza de actiune, si poate cu un pic noroc aveam si radarul apropiat de performantele de pe Eurofighter, la 18-19 bucati operationale nu mai ne tremura fundul ca nu are RoAF cu ce sa zboare si ca nu putem sa ne asiguram singuri politia aeriana. MIG 29 din punct de vedere financiar au fost un esec pentru RoAF sa exploatezi un avion 10-12 ani in conditiile in care initial l-ai cumparat cu gandul sa il ti in serviciu 25-30 de ani este clar un esec de planificare. Orice forta aeriana isi upgradeaza flota la durata medie de viata, noi am lasat-o sa rugineasca cu gandul la comisioane. MIG 29 SNIPER este mai bun decat un F 16 sh din aceeasi perioada si are un potential de crestere imens, la cat sunt de ingusti politicienii nu au inteles ca aveam sansa ca sa facem upgrade-uri la vreo 80 de bucati de MIG 29 daca programul mergea mai departe, resursa motorului nou putea fi prelumngita de la 300 de ore pana la revizia capitala la 600 printr-un simplu upgrade de soft asa cum au facut nemtii si polonezii, un proiect bun ratat, pacat!
iulie 29, 2011 at 10:05 pm
mai face si ucraina la uzina din Lvov RK la Mig 29.
Bulgaria a primit oferta de la rusi la 1-2 milioane bucata. desi au refuzat initial sa le mai repare, se pare ca pana la urma vor merge in directia asta, ca n-au bani de avioane noi.
iulie 30, 2011 at 12:27 am
Cu vreo 40 de MiG-23 modernizate după modelul LanceR (plus motoare noi și rachete BVR care lipsesc din inventarul LanceR) și vreo 20 de MiG-29 Sniper nu ne mai frigea buza ca acum.
Un MiG-29 upgradat poate să țină piept unor avioane din generația 4.5 și cu siguranță ne-ar fi conferit o platformă care să se poată duela cu orice au vecinii și vor avea cel puțin până prin 2020.
Iar un MiG-23 tip LanceR ar fi fost cel puțin la fel de bun ca un MiG-21, dar cu avantajul unor celule cu vreo 10-12 ani mai tinere decât LanceRele. Ca să nu mai zic că avionul în sine e cu o generație mai tânăr și că din punct de vedere constructiv ar fi putut găzdui un radar cu o apertură mai mare (deci, implicit, și cu o rază de detecție superioară).
Dar astea sunt vise. Nu știu care sunt motivele exacte pentru care s-a decis că România nu poate cumpăra piese de schimb de la ruși; tot ce contează e că în 2001 LanceRele noastre aveau deja vreo 30 de ani, în timp ce avioanele retrase oficial în acel an nu aveau decât 18-20 (MiG-urile 23), iar cele retrase în 2003 n-aveau decât vreo 13-14 (MiG-urile 29).
Asta în condițiile în care avioanele pe care ni le-ar vinde americanii acum bat înspre 30 de ani vechime.
iulie 30, 2011 at 1:40 am
Scuze, am dat reply de la coada la cap si abia acum vad argumentele.
iulie 30, 2011 at 12:36 am
Am cumparat noi Hercules din 1950 si ceva, asa ca avem traditie la vechituri .
Dupa parerea mea, noi avem nevoie de un avion de consum de genul MIG 29, care sa foloseasca armament ieftin si produs in Romania sub licenta, nu ne trebuie o bijuterie la care sa ne uitam ca la un soare si sa facem o tragedie nationala daca pierdem un avion ( bineinteles ca fara pilot ) .
Eram fan Gripen, dar dupa ce am mai citit, raman la parerea ca tot MIG 29 ni se potriveste, mai ales daca este cat mai nou .
Cred ca rusii ne-ar da codurile sursa de la MIG 29, mai ales ca nu prea avem cui i le vindem .
O sursa bine informata mi-a spus ca prin 1992-1996, israelienii ar fi facut chiar un MIG 29 imbunatatit, ca sa vada pana unde „duce ” platforma MIG si au ramas impresionati de rezultat .
iulie 30, 2011 at 1:43 am
MiG-29 este mai nou decat Gripen?
Crezi ca rusii ne-ar da codurile…?
Last warning: urmatoarea data, esti pe bara. Cu sursele tale bine informate cu tot.
iulie 29, 2011 at 2:14 pm
http://www.defenseworld.net/go/defensenews.jsp?id=5859&h=Thales%20Dassault%20Aviation%20Sign%20IAF%20Mirage%202000%20Fleet%20Upgrade%20Contract
contract ptr up grade mirage2000 ale indiei
iulie 29, 2011 at 3:52 pm
Oricum, MiG – 21 este un avion de respect. Extraordinar de bun la nasterea sa, produs in numere enorme, si servind un numar mare de tari…
iulie 30, 2011 at 2:24 am
Si eu cred ca MIG 21 a fost cel mai de succes avion militar din istorie, fiind produse 11 496 de bucati plus peste 2 400 Chengdu J-7 iar indienilor o sa le fie greu dupa ce nu o sa mai aiba MIG 21pentru ca e un avion foarte ieftin.
iulie 29, 2011 at 8:15 pm
prima lansare la sol cu catapulta pt. f 35 http://www.youtube.com/watch?v=rtufyGFbhLQ
iulie 29, 2011 at 11:10 pm
Eu nu inteleg de ce nu cumparam MIG 29 . Costa 20 de milioane de euro un MIG 29 nou si nu mai trebuie sa le upgradam .
iulie 29, 2011 at 11:16 pm
Fiindca avem niste yes-mani care au conceptul buy american, de asta era cat pe ce sa luam F 16 vechi din copilaria mea, si fiindca nu vrem ca sa depindem de rusi la piese de schimb si la sistemul de armament, ar fi totusi o idee sa vede,m in ce stare sunt cele 18-19 ale noastre si ce se poate face cu ele si apoi sa completam pana la 24. Politia aeriana ar fi asigurata si poate le-am trece intr-un program de upgrade cu Israelul ca si asa cu ei am inceput lucrul la SNIPER si ne-am scoate cu o solutie atipica dar care e inn regula pe orizontul de timp 2020.
iulie 29, 2011 at 11:19 pm
Eu cred ca am putea sa cumparam 12 MIG 35 noi sau chiar 12-24 MIG 29 vechi dar in stare de functionare din Rusia pentru un pret decent si am fi foarte bagati in seama de NATO la toate aplicatiile aeriene, pentru ca MIG29 sau MIG 35 sunt un fel de Suhoi mai mititel, si cum s-a umplut lumea de Suhoaie am avea sanse mari sa fim invitati peste tot .
iulie 29, 2011 at 11:35 pm
MIG 35 nu cred ca o sa ne dea astia ca sa nu cumva sa le folosim impotriva lor, MIG 29 daca cumparam ne cumparam si o grija cu piesele de schimb, practic ca sa fim siguri ca o sa zboare cand avem nevoie de ele ar trebui sa le mai cumparam un rand de motoare la toate.
Rusia ne iubeste de ne-ar scarmana asa de drag ii e de noi eu nu vad cu MIG 29 decat o solutie de compromis financiar nimic in plus, de ce am lua MIG 35 cand putem lua Gripen NG cu transfer de tehnologie si cu armament vestic de ultima generatie + credit cu plata in 15 ani la dobanda foarte scazuta. E nonsens sa te dotezi din afara blocului tau militar daca nu castigi financiar enorm la afacerea asta.
iulie 29, 2011 at 11:44 pm
Eu nu prea am inteles in ce consta transferul de tehnologie facut de Gripen !
Cred ca si MIG 29 il putem face cu transfer de tehnologie, si dupa aia sa face un bussines din upgradari de MIG-uri .
iulie 30, 2011 at 1:38 am
Incearca sa constientizezi ca se vede. Nu te mai contrazice. Nu avem memoria scurta. Comentariile tale, vis-a-vis de cele cincisprezece ultime afisate, incurca. Ori te potolesti, ori trollezi prin alte parti. Daca intr-adevar esti pasionat, stai pe bara acolo unde nu s-ar merita sa comentezi la plesneala.
iulie 30, 2011 at 12:06 am
Unele tari gen Africa de Sud fabrica anumite componente la ei, offsetul SAAB in cazul Gripen este foarte bun si daca te uiti la cehi, unguri si Africa de Sud ai sa vezi ca din punct de vedere economic este foarte profitabil sa iei Gripen.
Adevarul este ca atata timp cat Rusia nu este in NATO nu prea va vinde prin alianta tehnica militara, si daca intra Rusia in NATO atunci ar cam trebui sa cautam o noua alianta militara ca de-obicei in ultimii 100 si ceva de ani cu ei ne-am cam ars.
iulie 30, 2011 at 12:12 am
Eu ma gandeam ca transfer de tehnologie inseamna ca o sa construim avioanele la noi, ba chiar o sa putem vinde in alta parte .
Un pas destept ar fi invitarea concernului UAC (United Aircraft Corporation) sa construiasca o fabrica la noi sau sa preia Avioane Craiova si sa vanda pentru alte tari NATO, plus ca noi facem parte si din OMC .
iulie 30, 2011 at 1:32 am
Eu cred ca ar trebui sa abandonezi rolul de troll. Joci World of Warcraft?
iulie 30, 2011 at 2:05 am
Nu joc World of Warcraft .
iulie 30, 2011 at 1:29 am
Gaseste un raspuns, minim. Nu-i greu. Dupa aia, ne lasam de troll.
iulie 30, 2011 at 2:15 am
Daca citeai cu atentie ce scrisai si fi constatat ca nu m-am apucat de trolat ci am venit cu o propunere destul de buna .
In cazul in care ROAF ar avea MIG 35 (cu radar AESA bineinteles), am participa la aproape toate aplicatiile NATO si am mai primi si bani pentru participare .
Mie imi sunt simpatice toate persoanele care sunt pentru un razboi cu Federatia Rusa, neintelegand ca daca Doamne fereste izbucneste vreun razboi cu Rusia, noi suntem in prima linie , si asta inseamna ca ori suntem iesiti din NATO ori izbucneste un al treilea razboi mondial .
Romania trebuie sa aleaga cea mai buna varianta din punct de vedere economic, iar daca am avea codurile sursa de la MIG am fi cei mai tari din Europa .
Cred ca ar trebui facut un topic dedicat pentru dotarea ROAF cu MIG 29 sau MIG 35, in care sa vedem argumentele pro si contra .
Ar fi fost bine daca am fi avut licenta si pentru MIG 21, ca acuma vindeam piese de schimb pentru el la greu prin Africa si India, poate chiar Vietnam.
iulie 30, 2011 at 2:16 am
Ba.. fratilor, am o intrebare, cite MiG – 29 a avut Romania in total? ( intrebare din curiozitate. )
In ce priveste de ce nu cumpara Romania avioane rusesti?… pai, … nu se poate daca esti in NATO ( au cuvint cei de la Pentagon ., nu? ) si plus mereu te contrazici cu Rusia..
In ce priveste prietenia – alianta cu Rusia…, parerea mea,.. ca bolsevicii – comunisti au fost de vina de toate problemele interstatale, si acum mai predomina elemente fosti comunsti la Kremlin, dar deja incepe o noua istorie, si cred, Romania ar putea cu timpul sa se intoarca cu fata spre Rusia. Eu ba., fratilor nu am incredere in americani de loc… Ei , spre exemplu aruncau bombe peste Kosovo cu inscriptie pe ele ” Pasti fericit! „/., ei au inventat „motivele” pentru a invada Irakul, i-l cauta pe Ben Laden in Afganistan, s.a.m.d. De fapt, sub masca luptatorilor pentru libertate sunt niste incingatori de razboaie, pina la urma mai multi civili mor pe unde s-au bagat ei, decit de la regimurile locare.
iulie 30, 2011 at 7:36 am
Romania a detinut in jur de 18 MIG 29. Ideea ca am putea astazi sa revitalizam parcul de mig-uri 29 este doar o idee, tehnic imposibila.La fel si acederea la tehnologie ruseasca.Nici gratis daca le-am primii, Armtata nu ar fi de acord sa le integreze in sisitemul de aparare. Experienta din „89, a lasat urme foarte adanci in mintea ofiterilor care astazi conduc MApN.
In privinta MIG 21, fost/este un avion bun prin prisma varstei de pensionare foarte inaintate. Adica asta va iesi la pensie la peste 60 de ani de la intrarea in dotare, ma refer aici la totte tarile detinatoare.In rest prea multe laude nu i-as aduce.Si 21 si 23 sunt destul de slabe, iar pana la seria 29, nu prea sunt impresionante.
iulie 30, 2011 at 7:44 am
George GMT eu zic ca esti rau cu MIG 21 la momentul aparitiei si in primele razboie a sters pe jos cu Starfighter-ul Pakistanez, in Vietnam americanii au recunoscut ca este mai manevrabil decat F 4 Phantom, si diferenta de multe ori a facut-o antrenamentul de la scoala Top Gun. Sa ne amintim si cate recorduri a batut MIG 21 la aparitie, putine avioane se pot lauda cu asta! MIG 23 a cam fost un mare esec.
iulie 30, 2011 at 8:42 am
Bre ai si matale dreptate.da Starfighter 104 adica, cred ca si Me 109 stergea cu el pe jos. Peobabil al mai prost avion din lume.Fata de F4, au cam avut scorururi egale, daca punem si avioanlele americane doborate de AA vietnamez.Ce nu-mi place la MIg 21 este faptul ca desi a fost gandit ca interceptor, tot timpil si toata lumea l-a folosit ca avion de suprematie….
iulie 30, 2011 at 8:48 am
Pai daca nu au avut oamenii alt avion, ce ai fi vrut sa foloseasca .
MIG 21 a fost singurul avion de suprematie aeriana disponibil la vremea lui pe care si-l permiteau toti nevoiasii .
iulie 30, 2011 at 7:51 am
Ba eu as vrea niste 48 de MIG 29 GRATIS daca sunt noi sau chiar in stare buna de functionare .
iulie 30, 2011 at 7:39 am
Haideti sa facem un topic nou despre MIG 29 si revitalizarea lui in RoAF si cumpararea a inca 12 MIG 29 dar de data asta cu argumente logice si de bun simt nu din cele gen Star Trek. Inca o intrebare: Cat costa ora de zbor pe MIG 29 dar pe MIG 21 LanceR? Ne-ar ajuta datele astea pe unii dintre pasionati.
iulie 30, 2011 at 8:00 am
Hai ca facem.
iunie 6, 2014 at 4:44 pm
ma fratilor numai faceti comparatie intre mig 29 si 21 ideea ca sa renuntat la mig 29 in detrimentul lui 21 e faptul ca romania avea putine si nu avea hangare sa le tine in stare perfecta de functionare pe cind migul 21 nu are nevoie de asa ceva si au avut si un numar mai mare de avioane de exploatat asta a fost tot